۹۵/۰۴/۰۴ چاپ ایمیل و پی دی اف
در آستانۀ شبهای قدر 1397

یادداشت استاد پناهیان/ 20 نکته برای احیاء شبهای قدر

1. شباهت قدر و قیامت را حس کنیم | 2. امیدوار باشیم و به کم قانع نباشیم | 3. بی‌قراری برای خدا | 4. مؤمنان مثل گنه‌کاران، گنه‌کاران مثل مؤمنان | 5. جلب محبت خدا با محبت به دیگران | 6. بزرگوار باشیم | 7. رسیدگی به نیازمندان، محبت به بستگان | 8. محبت به والدین، دعا برای پدر معنوی جامعه | 9. طلب معیشت خوب و نابودی فقیرسازان | 10. حضور در جمع مردم | 11. دعای مناسب حال | 12. کمی قرآن | 13. تفکر و محاسبۀ نفس | 14. اندیشیدن به لحظۀ وداع و مرور وصیت‌نامه | 15. از فکر و ذکر علی(ع) غافل نشویم | 16. محضر حضرت ولی‌عصر(عج) | 17. کمی مشارطه و برنامه‌ریزی برای آینده | 18. شب قدر سوم، شب دعا برای ظهور | 19. دعا برای عاقبت به‌خیری و شهادت | 20. زیارت امام حسین(ع)

(تیترها در اصل یادداشت نبوده و توسط بیان معنوی اضافه شده است.)

متن یادداشت حجت الاسلام پناهیان در آستانۀ شبهای قدر 1395 را در ادامه میخوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

1. شباهت قدر و قیامت را حس کنیم

اگر کمی تامل کنیم میتوانیم شباهت شب  قدر و قیامت را احساس کنیم. شب قدر مانند روز قیامت است که سرنوشت آدم‌ها مشخص می‌شود، تمام گذشتۀ انسان محاسبه و برای آینده برنامه‌ریزی می‌شود، با این تفاوت که عذاب در کار نیست و آبروی کسی نمی‌رود و پس از آن فرصت بازگشت هم وجود دارد، اما رحمت خدا از سر و روی عالم می‌بارد.

2. امیدوار باشیم و به کم قانع نباشیم

خدای مهربان شبهای قدر را برای جبران همۀ کاستی‌های ما قرار داده است، برای بخشش هیچ گناهی ناامید نباشیم و برای رسیدن به هر حاجتی امیدوار باشیم و در دعا به کم قانع نشویم. خدا هرچه را صلاح نباشد بدهد بهترش را خواهد داد، و هیچ دعایی دور ریخته نمی‌شود و اگر توانستیم فقط خود «او» را از او بخواهیم.

3. بی‌قراری برای خدا

خداوند بزرگ خود فرموده است شب قدر بهتر از هزار ماه است. بیایید بهترین خاطرات عمر خود را در شبهای قدر رقم بزنیم و شب قدر را برای رسیدن به قرب خدا بی‌قراری کنیم و فقط در اندیشۀ آنچه او از ما می‌خواهد باشیم.

4. مؤمنان مثل گنه‌کاران، گنه‌کاران مثل مؤمنان

مؤمنان مانند گنه‌کاران با دست‌های خالی به محضر خدا بروند و گنه‌کاران مانند مؤمنان با قلبی مطمئن به محبت و فضل خدا به دعا بپردازند. خدا اگر می‌خواست نبخشد، ما را صدا نمی‌زد و اگر می‌خواست سخت بگیرد، ثواب شب قدر را اینقدر بالا نمی‌برد.

5. جلب محبت خدا با محبت به دیگران

برای دیگران دعا کنیم و دوستان‌مان را تک تک نام ببریم و محتاجان به دعا را فراموش نکنیم. وقتی خدا محبت ما را به دیگران ببیند، بیشتر به ما محبت خواهد کرد. دل‌هایمان را از کینه‌ها خالی کنیم و همدیگر را در دل ببخشیم تا خدا هم با سهولت بیشتری ما را ببخشد.

6. بزرگوار باشیم

برای پیروزی و سرافرازی ملتمان دعا کنیم و برای عمران و آبادانی مملکتمان دعا کنیم و دعاهایمان را در دایرۀ تنگ خود و خانواده محدود نکنیم، زیرا خدا از بندگان با سعۀ صدر و بزرگوار خود خرسند می‌شود و به آنان بیشتر لطف می‌کند. برای محرومان جهان به‌ویژه مؤمنان مظلوم منطقه دعا کنیم و با دعا اشک داغداران را پاک کنیم و آنها را تسلی دهیم و با دعا از رزمندگان خط مقدم مقاومت پشتیبانی کنیم.

7. رسیدگی به نیازمندان، محبت به بستگان

برای مریض‌ها به‌ویژه آنها که می‌شناسیم صمیمانه دعا کنیم و به فقیران رسیدگی کنیم و به بستگان محبتمان را یادآوری نماییم. قبل از آنکه کسی به ما التماس دعا بگوید، برایش ملتمسانه دعا کنیم.

8. محبت به والدین، دعا برای پدر معنوی جامعه

از بهترین کارها در شب قدر غفلت نکنیم؛ از پدر و مادر خود حلالیت بطلبیم و به آنها محبت کنیم و با اشک از آنها بخواهیم برای ما دعا کنند. اگر از این دنیا رفته‌اند، حتماً برایشان خیراتی بفرستیم و برای علوّ مقامشان دعا کنیم. از اطرافیان حلالیت بطلبیم و تقاضای دعا کنیم. برای رهبری که پدر معنوی جامعه هستند دعا کنیم و برای استجابت دعاهای ایشان، که امام صادق(ع) دعا برای رهبری را سفارش فرموده‌اند. (امالی صدوق، ص338)

9. طلب معیشت خوب و نابودی فقیرسازان

برای خود عافیت و معیشت خوب طلب کنید. مؤمنین باید بتوانند از زندگی خوب برخوردار باشند تا در اثر فقر و تنگی معیشت به گناه نیفتند و از ذکر خدا غافل نشوند. در همین جا برای نابودی مستکبران عالم که فقیرسازان جهانی هستند نیز دعا کنید.

10. حضور در جمع مردم

اگر می‌خواهیم شبهای قدر به عبادت در تنهایی بپردازیم، لااقل بخشی از شب را در میان جمع مردم حاضر باشیم تا به تواضع نزدیکتر باشد، و از نور نیّت مؤمنان بی‌بهره نگردیم. کم نیستند کسانی که در این شبها با خدا آشتی می‌کنند، آنگاه خدای مهربان به همۀ کسانی که در آن‌جا حضور دارند شادی و رحمت خود را تقسیم می‌کند. کم نیستند دل‌دادگانی که خدا هر که در کنار آنها باشد را مورد عنایت خاص خود قرار خواهد داد.

11. دعای مناسب حال

از هر ذکر و دعایی که بیشتر دلتان را به خدا متوجه می‌کند استفاده کنید و متن‌هایی که می‌تواند احساس عالی و اشک جاری به شما بدهد را در نزد خود بخوانید، اگر چه اشک شرط مطلق استجابت نیست، اما بهترین شرایط استجابت را فراهم می‌کند.

12. کمی قرآن

در شبهای قدر که شب تولد ثقل اکبر و قرآن کریم است، خوب است قدری قرآن بخوانیم و جرعه جرعه آیاتش را بنوشیم. یکی از بهترین صورت‌های قرآن خواندن قرائت قرآن در نماز است، از این مؤدبانه‌ترین حالت قرآن خواندن غفلت نکنیم. اگر حفظ نیستیم، می‌توانیم از رو بخوانیم.

13. تفکر و محاسبۀ نفس

فرصتی برای تفکر و محاسبۀ نفس بگذاریم. همین که دلمان از کوتاهی‌هایمان بگیرد و حسرت عمر از دست رفته را بخوریم، خدا ما را در آغوش خواهد گرفت و ما را نوازش خواهد کرد. خدا دوست دارد همۀ گذشتۀ ما را جبران کند.

14. اندیشیدن به لحظۀ وداع و مرور وصیت‌نامه

فرصتی برای اندیشیدن به آخرت و لحظۀ وداعمان بگذاریم. وصیتنامه‌هایمان را مرور کنیم و سفرِ با شکوه آخرت را جدی بگیریم. اگر احساس ترس یا تنهایی کردیم به خدا پناه ببریم تا او به ما آرامش بدهد، نه آنکه با غفلت از مرگ آرام بگیریم.

15. از فکر و ذکر علی(ع) غافل نشویم

بخش دیگری از فرصت تفکر، که از بالاترین عبادات است، را برای اندیشیدن دربارۀ امیرالمومنین(ع) و رنج‌های او اختصاص دهیم و سعی کنیم لحظه‌ای آن شخصیت مظلوم و محبوب پیامبر اعظم(ص) را از نظر دور نکنیم، رنج‌هایش را ذکر کنیم، غمش را در دل بپرورانیم، دور خانه‌اش پروانه‌وار بگردیم و تمام شب قدر را کنار فرزندان داغدار او عبادت کنیم.

16. محضر حضرت ولی‌عصر(عج)

لحظه لحظه شب قدر را پاس بداریم و از ابتدای شب خود را در محضر حضرت ولی عصر(ع) و در بارش رحمت خدا ببینیم. شبهای قدر تابستان کوتاه است. با کمتر غذا خوردن، آمادگی خود را برای بهره برداری بیشتر کنیم.

17. کمی مشارطه و برنامه‌ریزی برای آینده

کمی هم در انتهای سحر با خود مشارطه کنید که در آینده چگونه رفتار بهتری خواهید داشت. برنامه‌هایی مختصر ولی دائمی برای یکسال آیندۀ خود بریزید و از خدا کمک بخواهید که شما را در انجام آنها یاری فرماید. عزم برای تغییر رفتار، تثبیت کنندۀ توبه است.

18. شب قدر سوم، شب دعا برای ظهور

اگر شب نوزدهم را بیشتر برای توبه وقت می‌گذاریم و شب بیست و یکم را به دعا و عرض حاجت می‌پردازیم، بیایید شب بیست و سوم را به دعا برای نجات بشریت و ظهور مولای عزیزمان اختصاص بدهیم. از خانه برای او که صاحب خانه است خارج بشویم و زمان شب قدر خود را برای امام زمان(عج) بگذاریم، تا بتوانیم بگوییم «یابن الحسن ما بهترین اوقات خود را به تو اختصاص دادیم تو هم بهترین دعاهای خود را به ما اختصاص بده.»

وقتی برای ظهور با تمام وجود دعا می‌کنی، این امام زمان(ع) است که برای تو دعا می‌کند، وقتی برای غربت او اشک می‌ریزی، آقای شما برای رنج‌های شما اشک می‌ریزد. وقتی در آسایش هستی و برای رنج مظلومان و محرومان عالم دعا می‌کنی، ملائکه به وجود تو افتخار می‌کنند.

19. دعا برای عاقبت به‌خیری و شهادت

در خاتمه برای ختم بخیر شدن خود دعا کنیم و اگر کسی مایل بود برای «شهادت» خدا را التماس کند. دعا برای شهید شدن عمر کسی را کوتاه نمی‌کند، تنها بر معنویت و قدرت روحی افراد می‌افزاید و انسان را به سیدالشهدا(ع) نزدیک می‌کند.

20. زیارت امام حسین(ع)

راستی اگر کسی توانست، هر شب به زیارت اباعبدالله الحسین(ع) برود و اگر نتوانست، از راه دور سه بار بگوید «صلی الله علیک یا اباعبدالله»، ثواب زیارت را به او خواهند داد. برای تمام شهیدان به‌ویژه شهدای قهرمان مدافع حرم درود و فاتحه بفرستیم که حیات و امنیت ما مدیون آنهاست.

 

التماس دعا
علیرضا پناهیان- 18 رمضان 1395

نظرات

عالییییییییی

اجرکم عند الله

التماس دعا

عالی ممنون از پیشنهادات شما متشکرم 

 

عااااااااااااالی 

نکاتی که خیلی راحت میتوان به اجرا در اورد و بیشترین بهره ها رو برد

عالی

بنده از فرمایشات استاد پناهیان عزیز خیلی استفاده میکنم

بیانات ایشان کلیدی هستند.

حفظه الله تعالی

سلام عالی بود خداخیرتون و آخرت نصیبتون کنه 

ان شاءالله داقل بتونیم  بهچند تا از  نکته ها عمل کنیم 🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻🤲🏻

عالی بود

سلام و رحمت الله

پیشنهادات بسیار عالی و مورد پسند بود.

ان شاءالله اهل بیت و شهدا برایمان دعا کنند

الهم عجل ولیک الفرج

ممنون از مطالب بسیار ارزنده و کاربردی استاد

سلام عالییییییییییییییی

انشالله هر چه زودتر از شر این بیماری خلاص بشیم

ان‌شاءالله که بتوانیم به تک تک نکاتی که استاد پناهیان گفتن عمل کنیم

۳۰ بهمن ۹۹ ، ۲۳:۳۱ فاطمه حیدریان

سلام متن زبیای خوبی داشتی که امید روام که انشاالله این بیماری از بین ماهم از زنده گی این مردم کرونا رو شکست بده تا بتوانیم ‌به مدرسه درس رو بخوانیم تا سر

بلند برخانوانده متحرم داشته باشی موفقیت داشته باشی 

سلام

شماره هایی که در متن و برای تیتر ها استفاده میشه رو فارسی بزنید.

اینطوری بهتره

ممنون

بسیار زیبا و دلنشین

ولی چرا شب سوم  را تنها به دعا برای ظهور اختصاص دهیم؟! چرا از شب اول برای فرج دعا نکنیم!؟

سلام خدا حفظتون کنه؛ هم آیت الله پناهیان و هم دست اندر کاران موسسه در پناه حق پیروز و سربلند باشید

سلام استاد خوب و دلسوز

الهی که عمرتون باعزت و سربلندی باشه و سایه تون مستدام

خدا حفظتون کنه

التماس دعا بزرگوار مهربان

 

سلام

عالی بود ولی

لطفا تیترها را پاک کنید .... برای به اشتراک گذاشتن در فضای مجازی مثل واتس اپ نبودن تیترها شکیل تر و قشنگ تره .....

ممنون

مثل همیشه عالی بود استاد،خدا خیرتون بده

استاد خدا حفظت کنه برامون

سخنرانی (از غیر خدا نترسیم)رو ههفته ای یبار گوش میکنم و یاد میگیرم لذت میبرم 

سلام بر آقا امام زمان عج الله وسلام وتشکر از استاد بخاطر مطالب گوهربارشان که ما رو با خود حقیقیمون وبا امام زمانمون آشنا میکنند از استاد عزیز واز همه ی دوستان التماس دعا دارم  اللهم عجل لولیک الفرج الهی آمین به حق حسین  

با سلام. لطفا از استاد پناهیان بخواین برای دختردارها هم مطالبی رو بفرمایند و اینکه من دو دختر 3ساله و 2 ساله دارم.
میخوام بدونم از چه سنی باید شروع به پوشش دختران کنم!
و برای دختر 3ساله ام باید هم اکنون از چه پوششی استفاده کنم که هم دینداری رو خوب آموزش ببینه و هم دیر نشه برای پوشش داشتن اونا که دیگه قبول نکنن پوشش رو. ممنون میشم.
من هم مدیون ایشان هستم برای حفظ و سلامتی ایشان دعا می کنم. خدا در این مسیر ما و ایشان را حفظ کند. سالم باشن
عالی ....حفظ الله استادپناهیان علمدار....
من متن نوشته  سخنرانی امشب استاد رو میخام .
نمیدونم کجا باید بگم

این مطلب در تلگرام منتشر شده حقیقت دارده؟!‌

شماره شایعه :1059
🔆 متن شایعه
بیاین شب بیست و سوم هیچ کس برای خودش دعای شخصی نکند
دعای شخصی نیاورید
هیچ کس العفو نگوید
بیایید برای یکبار شب بیست و سوم ماه رمضان کل مردمی که احیا گرفته اند برای یک نفر دعا کنند
برای مهدی فاطمه دعا کنند
بیایید به ریسمان خدا چنگ بزنیم و با همه وجود فریاد بزنیم تا خدا ما رو از این غیبت نجات بده
آنوقته که مهدی فاطمه میگه چی شده که همه مردم تو این شب برای من دعا می کنند؟!
و اون زمانی هست که ان شالله ظهور نزدیک است.
یا علی ...

🔆پاسخ شایعه
1⃣با توجه به نزدیکی شبهای قدر اخیرا مطلبی از قول استاد پناهیان در فضای مجازی دست به دست میشود که از طرف ایشان بیان این مطالب تکذیب شده است.
2⃣تحریف جدید سخنان سخنان استاد پناهیان به دلیل محبوبیت ایشان نزد جوانان ترفند جدید بهاییت برای خدشه به اعتقادات شیعیان است
🔎 @GhararGahShayeat
3⃣طلب آمرزش کردن در شبهای قدر از اعمال وارد شده در شبهای قدر است
و منافاتی با دعا برای ظهور ندارد.
4⃣پخش شایعات ظاهرا مذهبی با هدف سست کردن عقاید مومنین صورت میگیرد از جمله این شایعه که کمترین ضرر آن این است که عمل کنندگان به آن در صورتی که به زودی شاهد ظهور منجی عالم نباشند ممکن است در اعتقادات خود به ظهور دچار سستی شوند .

نشر این پیام صدقه جاریه است.
📚 📖 📚 📖 📚 📖 📚 📖
نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است
👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉

از خداوند متعال طول عمر با عزت برای استاد عزیزمان خواستاریم. یاعلی یاعلی یاعلی
۰۶ تیر ۹۵ ، ۰۱:۲۶ خادم الزینب سلام الله علیها
اللهم عجل لولیک الفرج بحق عمه جان امام زمان(حضرت زینب کبری سلام الله علیها)
۰۵ تیر ۹۵ ، ۱۹:۳۷ دوستدار اولیا الله
سلام از استاد عزیزم تشکر میکنم به خاطر نکات عالی ایشان دیشب به لطف خدا در مصلا با استادم بودم با اینکه استاد پناهیان اصلا من را نمیشناسند اما من در جلسه خودم را از همه به استاد نزدیکتر میدونستم به هیچ عنوان حسی که به یک غریبه دارم نداشتم شاید به اندازه ی فرزندان شون به ایشون نزدیک بودم به قدری که انتظار داشتم اگر منو دیدند کاملا بشناسند شاید از نظر این جسم محدود از هم فاصله داریم اما روحم به ایشون نزدیکه اینو مطمئنم اینها به خاطر شخص خودشون نیست به خاطر عشق ایشون به خدا و امام زمانشونه به خاطر اینه که من لذت بردن از زندگی رو از ایشون یاد گرفتم و هر روز یک گره بزرگ از زندگی ام و از دینداری ام رو باز کردند در عوض این همه کاری که برای من کردند من فقیر فقط میتونم دعا کنم الهی به انتهای رضوان و قرب الهی برسند آمین عاشق روضه های زیباتون هستم دعا کنید شاگرد بی لیاقتتونو.
با عرض سلام و ارادت
سپاس از استاد عزیز
التماس دعا
ان شاء ا..... استاد پناهیان در پناه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به فعالیت های انقلابی خود ادامه دهند.
بحق عقیلة  العرب سلام الله علیها
اللهم عجل لولیک الفرج
واللهم الحفظ سیدنا وقائدنا امام خامنه‌ای معظم له
التماس دعای فرج

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...