۹۶/۰۱/۱۶ چاپ ایمیل و پی دی اف

«دعای تحویل سال» به چه حقیقت مهمی اشاره می‌کند؟

شناسنامه:

 

دعای تحویل سال ، دعایست دارای مضمون بسیار عالی و به حقیقتی اشاره می‌کند که هر کسی راز این حقیقت را، عمیقا درک کند، گویی اختیار تمام عالم و عالم وجود خودش را در دست گرفته، ما در آغاز این دعا، خداوند را به این نام صدا می‌زنیم «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ‏؛ای کسی که قلب ها را منقلب می‌کنی.» امام صادق(ع) می‌فرماید:«تکان دادن یک کوه آسانتر است از جا به جایی دل ها؛ إِزَالَةُ الْجِبَالِ أَهْوَنُ مِنْ إِزَالَةِ قَلْبٍ عَنْ مَوْضِعِهِ.»(تحف العقول، ص358). قلب انسان به این سادگی جا به جا نمی‌شود. این قلب اختیارش دست خداست.

قلب انسان به این سادگی تکان نمی‌خورد

دعای تحویل سال ، دعایست دارای مضمون بسیار عالی و به حقیقتی اشاره می‌کند که هر کسی راز این حقیقت را، عمیقا درک کند، گویی اختیار تمام عالم و عالم وجود خودش را در دست گرفته، ما در آغاز این دعا، خداوند را به این نام صدا می‌زنیم «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ‏؛ای کسی که قلب ها را منقلب می‌کنی.» امام صادق(ع) می‌فرماید:«تکان دادن یک کوه آسانتر است از جا به جایی دل ها؛ إِزَالَةُ الْجِبَالِ أَهْوَنُ مِنْ إِزَالَةِ قَلْبٍ عَنْ مَوْضِعِهِ.»(تحف العقول، ص358). قلب انسان به این سادگی جا به جا نمی‌شود. این قلب اختیارش دست خداست.

«دل»، منطقۀ اصلی قدرت خداست/ بیش از هرجا، قدرت خدا را می‌توان در «تکان دادن دل‌ها» دید!

دل، منطقه اصلی قدرت الهی است و اقتدار خدا اصلش،در دل، نشان داده می‌شود. در کرات ، ستارگان و آسمان‌ها ، در دریاها و امواج سهمگین آن، در زلزلزله و زمین لرزه‌ها و آتشفشان‌های بسیار مهیب، می‌توان قدرت خدا را دید، ولی بالاتر از همه‌ی اینها، می‌توان قدرت خدا را در تکان دادن دلها دید. آن کاری که جز پروردگار عالم، کسی نمی‌تواند آن را انجام دهد، «تغییر حال» و «تغییر دل» است. اگر خواستید دل کسی را به دست آورید، اگرکسی با شما بددل شده و می‌خواهید به محبت تبدیل شود، در خانه خدا بروید. دلها دست خداست!

کسی نمی‌تواند به این سادگی بر دل خودش تسلط پیدا کند. امتحان کنید!

به این سادگی، کسی نمی‌تواند بر دل دیگران تسلط پیدا کند و از این بالاتر این است که کسی نمی‌تواند بر دل خودش به این سادگی تسلط پیدا کند. همۀ ما دوست داریم عالی‌ترین محبت را به اهلبیت(ع) داشته باشیم. اندکی از محبت اهل بیت(ع) چقدر به انسان لذت و نشاط می‌دهد؟ حالا می‌توانید این محبت را افزایش دهید؟ امتحان کنیم، می‌توانیم قلب خودمان را متحول کنیم؟!!

حل ریشه‌ای دل‌زدگی و بی‌حوصلگی چیست؟

اگر دیدید از یک کار یا از روش زندگی بی‌حوصله شدید و دل‌زدگی برایتان دارد، برای حل ریشه‌ای مشکلتان رو به خدا کنید و بگویید: «خدایا کاری کن به این کار دل بدهم.» مثلا دل مرا علاقمند به درس خواندن قرار بده که برای درس خواندن زجر نکشم.

می‌گوید: «عبادت را دوست ندارم؛ حوصله ام نمی‌آید». خب برو درب خانه خدا بگو: «خدایا مرا عاشق عبادت قرار بده». بعضی‌ها اینقدری که از این و آن سوال می کنند که من چگونه علاقه‌مند نماز شوم، آنقدر نمی‌روند در خانه خدا بگویند: «خدایا می‌شه مرا عاشق نماز اول وقت قرار بدهی؟»

امام-سال61: تحول دلها از هرزگی به شهادت‌طلبی از علائم ظهور است! 

ما در دوران دفاع مقدس می‌دیدیم، دلهایی که اصلا در این هوا نبودند، یک شبه ره صد ساله طی می‌کردند و عاشق ملاقات با خدا می‌شدند. ما بیشترین شهدای‌مان را در ایام نوروز دادیم. چون بسیاری از عملیات‌ها به دلیل مساعد بودن هوا در ایام نوروز بود. امام(ره)، در سخنرانی عید سال 61 می‌فرمایند: «اینکه دل‌ها متحول شده است. حالشان عوض شده رژیم طاغوت می خواست اینها را به سمت هرزگی ببرد حالا شهادت طلب شده اند این خودش از علائم ظهور است.»

چه کسی فکر می‌کرد قلب‌ها در یمن و سوریه و ... اینقدر متحول بشوند؟/ اینها چقدر علائم ظهور است؟

حالا اگر امروز حضرت امام(ره) بودند و می‌دیدند میلیون‌ها دل در جهان اسلام چگونه متحول شده است، این را چقدر علائم ظهور می‌گرفتند. تا همین چند سال پیش، اگر سری به سوریه و لبنان و یمن زده باشید، کی دلها این گونه بود؟! الان نگاه می‌کنید، دریا دریا دل عاشق شهادت!! هستند، چه کسی فکر می‌کرد یمن اینقدر متحول بشود؟ منطقه‌ایی که برای مستکبران امن و امان بود. امروز می‌بینید چقدر شهید می‌دهند.

 

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...