۰۱/۰۵/۰۷ چاپ ایمیل و پی دی اف
پویش آغاز پیاده روی اربعین از مسجد سهله

بیایید برای جهانی کردن یاد امام زمان(ع)، مبدأ پیاده‌روی اربعین را مسجد سهله، یعنی خانۀ حضرت، قرار بدهیم / بزرگ‌ترین کارکرد امام‌حسین(ع) و فسلفۀ زیارت اربعین، احیای یاد امام‌زمان و زمینه‌سازی برای ظهور است

شناسنامه:

  • زمان: 1401/5/2
  • مکان: نشست مدیران مواکب
  • موضوع: یاد امام زمان(عج) در پیاده‌روی اربعین
  • صوت: اینجا
علیرضا پناهیان در نشست مدیران موکب‌های اربعین با موضوع «پویش آغاز پیاده‌روی اربعین از مسجد سهله» به سخنرانی پرداخت. در ادامه، فرازهایی از این سخنرانی را می‌خوانید:

خیلی‌ها به اهمیت یاد امام‌زمان‌‌(ع) در اربعین توجه ندارند/ فلسفۀ زیارت اربعین مقدمه‌سازی برای ظهور است

ما به‌خاطر اهمیت موضوع اربعین دور همدیگر جمع شده‌ایم. اربعین فوق‌العاده پراهمیت است ولی متأسفانه خیلی‌ها هنوز اهمیت آن را درک نکرده‌اند. منظور ما خیلی از کسانی است که اهل هیئت‌ و عزاداری أباعبدالله‌الحسین(ع) هستند، اهل زیارت هستند، اهل اطعام در مجالس أباعبدالله‌الحسین(ع) و انقلابی هستند. خیلی از کسانی که اربعین را درک کرده‌اند و اهمیتش را یافته‌اند، هنوز به اهمیت یاد امام زمان‌‌ ارواحنا له الفداء در اربعین توجه ندارند، همان‌طور که در زیارت عاشورا به یاد امام زمان‌‌(ع) توجه ندارند که چرا ما در زیارت عاشورا چندبار از خداوند متعال می‌خواهیم که ما را برای انتقام خون امام‌حسین(ع) و برای اینکه بتوانیم زمینه‌ساز رفع ظلم و جور در عالم باشیم، به ظهور متصل کند؟

بزرگ‌ترین کارکرد أباعبدالله‌الحسین‌‌(ع) زمینه‌سازی برای ظهور حضرت است و الان هم ایشان دارند این کارکرد خودشان را نشان می‌دهند. اگر کسی در اربعین به امام زمان‌ ارواحنا له الفداء توجه نکند انگار فلسفۀ زیارت اربعین را متوجه نشده است. فلسفۀ زیارت اربعین مقدمه‌سازی برای ظهور امام زمان ارواحنا له الفداء است؛ چطور؟ شما در زیارت اربعین می‌خوانید «وَ نُصرَتی لَکُم مُعَدَّة» من آمده‌ام شما را کمک کنم. آیا امام حسین‌‌(ع) هزار چهارصد سال پیش را می‌خواهی کمک کنی؟ این که معنا ندارد! به شما می‌گویند ایشان به شهادت رسیدند، بفرمایید به زندگی‌تان بپردازید!

وقتی شما امروز می‌گویید «ما آمده‌ایم تا شما را کمک کنیم» درواقع یعنی آمده‌اید فرزندش مهدی‌‌(عج) را کمک کنید، و وقتی می‌گویید «ما آمده‌ایم فرزند شما امام زمان‌ ارواحنا له الفداء را کمک کنیم» معنایش چیزی نیست جز اینکه ما آمده‌ایم مقدمه‌ساز ظهور باشیم. امروز نصرت برای امام زمان یعنی مقدمه‌سازی برای حضرت ولیّ‌عصر(عج). اگر می‌خواهید روضه و زیارت أباعبدالله‌الحسین(ع) و از همه مهم‌تر، اربعین أباعبدالله‌الحسین(ع) دچار سکولاریزم نشود و بعضی‌ها عظمت زیارت اربعین را خنثی نکنند، باید امام زمان ارواحنا له الفداء را یاد کنیم، باید بگوییم یابن‌الحسن(عج) ما به دنبال قدم‌های شما در این راه آمده‌ایم.

کاری کنیم تا همه بفهمند جمعیتی که در اربعین می‌آیند، لشکر امام‌زمان‌‌ را تشکیل می‌دهند

در اربعین به حدی باید از امام زمان ارواحنا له الفداء یاد کنیم که یک ناظر بیرونی بگوید این اربعین برای امام حسین(ع) است یا برای امام زمان ارواحنا له الفداء؟ یک ناظر بیرونی که با فرهنگ ما آشنا نیست نتواند تشخیص بدهد این مراسم شما پاسداشت امام زمان ارواحنا له الفداء و انتظار او و قدم‌برداشتن به سوی ظهور او است یا سوگواری یک حادثۀ تاریخی است؟ باید ناظران بین‌المللی چنین برداشتی پیدا بکنند.

ما این‌قدر باید در اربعین یاد امام زمان‌ ارواحنا له الفداء را داشته باشیم، این‌قدر باید یابن‌الحسن(عج) بگوییم تا همه متوجه بشوند ما در این بیابان‌ها دنبال چه هستیم و این اربعین باعظمت با همۀ موکب‌ها و همۀ جمعیت‌هایی که در بیابان هستند درواقع لشکرگاه امام زمان‌‌(عج) را تشکیل داده‌اند و دارند کاری می‌کنند که ما به ظهور نزدیک‌تر بشویم.

به‌وسیلۀ اربعین می‌توانیم با قدرت و شتاب بیشتری به‌سوی ظهور حرکت کنیم

خیلی ساده به شما عرض بکنم؛ ما با روضۀ أباعبدالله‌الحسین(ع) تا انقلاب اسلامی ایران و دفاع مقدس و تثبیت انقلاب و صدور حقیقت انقلاب رسیدیم. اما با این کارهایی که داریم انجام می‌دهیم قطعاً نمی‌توانیم کار را پیش ببریم تا به ظهور خود حضرت برسانیم؛ یعنی با کل نظام جمهوری اسلامی و کل نیروهای مقاومت و کل فعالیت اقتصادی‌ای که بتوانیم انجام بدهیم تا سرزمین‌های اسلامی و امت‌ اسلامی مستقل را مقاوم و قدرتمند بکنیم، نمی‌توانیم به ظهور برسیم. قدرت و اثر امام حسین(ع) همین امروز بیشتر از کل فعالیت‌ها و دارایی‌های ما است.

لذا مهم‌ترین ثمرۀ انقلاب اسلامی این می‌شود که در یک خطه‌ای در بین‌النهرین امنیت ایجاد می‌کند و ما می‌توانیم اربعین را برقرار کنیم و بعد به وسیلۀ اربعین، با قدرت و شتاب بیشتری به سوی ظهور حرکت کنیم. وقتی ما با اربعین به سوی ظهور حرکت کنیم مثل این است که داریم با تانک به سمت نابود کردن ظلم حرکت می‌کنیم اما وقتی با کل دارایی‌های دیگرمان به سمت ظهور حرکت کنیم مثل یک پیاده‌نظام هستیم که اتفاقاً اسلحه هم ندارد یا اسلحه‌اش خیلی ضعیف است. قدرت و اثر امام حسین(ع) از همۀ ما بیشتر است، ما نباید به توانایی‌ها و دارایی‌های خودمان غرّه بشویم.

همین الان هم نخ دانه‌های تسبیح جبهۀ مقاومت خود أباعبدالله‌الحسین‌‌(ع) است، این‌طور نیست که امام حسین‌‌(ع) با روضه‌هایش ما را به انقلاب رسانده و حالا مصرفش تمام شده باشد و از این به بعد دیگر خودمان بدانیم چه کار کنیم! بعضی‌ها واقعاً تصورشان این‌طور است. اگر امام حسین(ع) توانست در همۀ غربت‌ها و ظلمت‌ها ما را نجات بدهد و تا به خط امروز مقاومت و این جبهۀ قوی مقاومت برساند، امام حسین‌‌(ع) حالا از ما امکانات می‌خواهد تا ما را پیش ببرد. ما از موشک‌ها، از اتحاد ملت‌ها، از مقاومت مردم عراق در مقابل دواعش، از همۀ صفات خوبی که از أباعبدالله‌الحسین‌‌(ع) گرفتیم می‌خواهیم استفاده کنیم و بگوییم یا امام حسین(ع)! باز هم ادامه بده! باز دست ما را بگیر و جلوتر ببر!

از سر تفنن و تفریح به اربعین نرویم، بلکه بدانیم محتاج اربعین هستیم و باید اضطرارمان را به امام‌زمان نشان بدهیم

ما باید خیلی توجه کنیم که از سر تفنن و تفریح و از سر دل‌سیری و به عنوان فوق برنامه و برای صفا و حال کردن به اربعین نمی‌رویم، ما مضطر هستیم، ما محتاج اربعین هستیم و باید اضطرارمان را به امام زمان ارواحنا له الفداء نشان بدهیم. یادمان باشد مسئلۀ طرح امام زمان‌ ارواحنا له الفداء در اربعین مسئلۀ خیلی بزرگی است.

برای اربعین هر شعاری-در هر سال- که منهای امام زمان ارواحنا له الفداء باشد شعار ناقصی است. در گذشته در نوحه‌ها همیشه برای اسم هر شهیدی از شهدای کربلا یک ضمیمه یا گوشواره‌ای می‌گذاشتند و می‌گفتند «یا حجة الله! آجرک الله...». ما باید این معنا و مفهوم عمیق را پیشرفت بدهیم.

باید یاد امام‌زمان‌‌ را در اربعین برجسته کنیم

مُحال است پدر گرامی‌ امام زمان‌ ارواحنا له الفداء به اربعین دعوت کنند و دل‌ها را متحول کنند که مردم به اربعین بیایند اما خود ایشان در پیاده‌روی اربعین شرکت نکنند. مُحال است اجداد طاهرین‌شان این‌همه ثواب برای پیاده‌روی به سوی حرم أباعبدالله‌الحسین‌‌(ع) طراحی کنند اما خود ایشان نباشند، چنین چیزی امکان ندارد.

تمام مردم به دو عشق در این مسیر باید قدم بزنند، یکی عشق زیارت أباعبدالله‌الحسین(ع) با پای کوفته و پیاده، دوم عشق هم‌نفسی، همگامی و همراهی با امام زمان ارواحنا له الفداء در طول این راه. باید چشم‌ها و دل‌ها دنبال حضرت بگردد. باید یاد امام زمان‌‌(ع) را برجسته کنیم و الا قصد کسانی که دوست دارند اربعین را غیرانقلابی‌ کنند محقَّق می‌شود. آنها می‌گویند شما به سمت امام حسین(ع) بروید ولی از امام حسین(ع) درس نگیرید، از امام حسین(ع) برای ساختن آینده و برای نجات جهان نیرو نگیرید. این صحیح نیست، اگر ما بدون عترت به سوی قرآن برویم فایده ندارد و اگر بدون امام زمان ارواحنا له الفداء هم به سوی عترت برویم فایده ندارد، یادمان باشد.

لذا وظیفۀ همۀ اربعینی‌ها است که یاد امام زمان ارواحنا له الفداء را در صدر نگه دارند. کما اینکه در زیارت عاشورا بارها به یاد امام زمان ارواحنا له الفداء می‌پردازیم. در زیارت عاشورا می‌گوییم: «فَأَسْالُ اللَّهَ الَّذِی أَکْرَمَ مَقَامَکَ وَ أَکْرَمَنِی بِکَ أَنْ یَرْزُقَنِی طَلَبَ ثَارِکَ مَعَ إِمَامٍ مَنْصُور» یا اباعبدالله(ع)! از آن خدایی که من را به واسطۀ تو گرامی داشت تقاضا می‌کنم گرامی‌داشتن من را ادامه بدهد با اینکه انتقام خون أباعبدالله‌الحسین‌‌(ع) را به همراه امام منصور، روزیِ من کند. امام منصور در اربعین کجاست؟

بیشترین نوحه‌های امام‌زمانی باید در مسیر اربعین باشد/ سلام فرمانده، نشان داد که یاد حضرت چه قدرتی دارد

بیشترین نوحه‌های امام زمانی باید در مسیر اربعین باشد، در این‌باره بر دست‌ ذاکرین اهل‌بیت(ع) و قدم‌های سینه‌زن‌های أباعبدالله‌الحسین(ع) و زائرین پیاده، بوسه می‌زنم و تمنا می‌کنم شما که دل‌های‌تان با حضرت هست، یاد امام زمان ارواحنا له الفداء را بیش از پیش بر سر زبان‌ها، بر سر دست‌ها و بر در و دیوار موکب‌ها قرار بدهید؛ آن‌وقت اربعین جهان را تکان خواهد داد. اگر به مردم جهان بگویید یک آقایی 1400سال پیش بود و اینها دارند برایش سوگواری می‌کنند جهان تکان نمی‌خورد ولی اگر بگویید یک آقایی بود که اینها در مسیر زیارت او برای آینده نقشه دارند، جهان را تکان خواهد داد!

شما می‌دانید چگونه این هنر را، این شور و شعور و شوق را برای احیاء نام حضرت ولی‌عصر ارواحنا له الفداء به کار بگیرید. از شما تمنا می‌کنم آثاری بیافرینید که خیلی‌ از مردم بگویند «من در راه اربعین با امام زمان ارواحنا له الفداء آشنا شدم، آنجا دلم رفت، آنجا با حضرت ارتباط برقرار کردم» ببینید یاد امام‌زمان(ع) در سرود سلام فرمانده چه تجمع‌هایی را در استادیوم، در خیابان‌ها و... ایجاد کرد که نه مناسبت خاصی داشتند و نه مکان مقدسی. حالا شما ببینید اگر سلام فرمانده و یاد حضرت ولی‌عصر ارواحنا له الفداء در اربعین اتفاق بیفتد، در جهان چه کار می‌کند؟!

برای تقویت یاد امام‌زمان‌‌ در اربعین، مسجد سهله را مبدأ پیاده‌روی اربعین قرار بدهیم

ما واقعاً در سال‌های گذشته برای امام زمان ارواحنا له الفداء سنگ تمام نگذاشته‌ایم. البته دو سال کرونا بود، قبل از این دو سال کرونا، این حرکت شروع شد، مجمعی متشکل از فعالان مهدوی پیشتاز شدند، خود شماها مسجد سهله را مبدأ قرار دادید. می‌گویند اتفاقی افتاد که در تاریخ برای مسجد سهله رخ نداده بود. همسایگان مسجد سهله می‌گفتند تا حالا مسجد سهله این صحنه را به خودش ندیده است، تمام مسجد برای نماز جماعت پر بشود، به همین اندازه یا بیشتر جمعیت بیرون بایستد، بعد اینها خارج بشوند و جمعیت دیگری بیایند تا نماز بخوانند.

این چه صحنه‌ای است؟ اصلاً مردم ساکن در اطراف مسجد سهله با این کار، یک حیات دیگری پیدا کرده بودند. ما باید این کار را برای خودمان یک فرصت، یک فضیلت و یک فرض بدانیم که برای تقویت یاد آقا امام زمان‌‌ ارواحنا له الفداء مسجد سهله، خانۀ آقا امام زمان ارواحنا له الفداء را مبدأ قرار بدهیم. چقدر قشنگ‌تر است وقتی دعوت‌کنندۀ به اربعین امام حسن عسگری‌‌(ع) است، همان‌جا به آقا امام زمان ارواحنا له الفداء بگوییم ثواب قدم‌های ما هدیه به پدر گرامی شما است. با این کار بدون اینکه یک‌ذره از ثواب عمل شما کم بشود یک پیوند خانوادگی عمیق با حضرت ولیّ‌عصر ارواحنا له الفداء بسته‌اید. اگر آنهایی که می‌خواهند پیاده‌روی از حرم أمیرالمؤمنین علی‌‌(ع) شروع کنند بیایند از مسجد سهله شروع کنند مسیرشان پنج کیلومتر اضافه‌ می‌شود. این پنج کیلومتر را همه به جان می‌خرند و حتی حاضرند پنج‌هزار کیلومتر به سوی حضرت حجّت علیه ‌آلاف التحیة و الثناء بروند.

موکب‌دارها در اطراف مسجد سهله کم نگذارند!

یک زمانی دعای ندبۀ هیئت رزمندگان در احیاء یاد آقا امام زمان‌‌(عج) در این کشور کار بزرگی انجام داد. شما با همین توجه به مسجد سهله به عنوان مبدأ حرکت برای اربعین أباعبدالله‌الحسین(ع) غوغایی بسیار بزرگ‌تر و اثری بسیار عمیق‌تر در جان‌ها خواهید گذاشت. آنهایی که می‌توانند موکب‌داری کنند در اطراف مسجد سهله کم نگذارند، این کار یکی از اولویت‌ها است. ممکن است در مسیر، موکب‌دار زیاد باشد. البته نمی‌خواهم بگویم بیتوته کردن در مسجد سهله لازم است اما کاری کنید که اگر کسی خواست برای استراحت به جای نجف اشرف در مسجد سهله بیتوته کند به همت شما، امکانات و جای مناسب هم فراهم بشود. یعنی اگر چند هزار نفر هم خواستند اینجا بیتوته بکنند امکانات باشد.

با فاصلۀ از حرم أمیرالمؤمنین علی‌‌(ع) محیط‌هایی برای استراحت زائرین هست، اینها را بردارند و کنار مسجد سهله، خانۀ امام زمان ارواحنا له الفداء بیاورند. یک شب آدم در کنار خانۀ آقا امام زمان ارواحنا له الفداء استراحت می‌کند و همسایۀ آن حضرت می‌شود. هرکاری می‌توانید برای مسجد سهله انجام بدهید، آیا می‌شود حضرت به خانۀ خودشان عنایت خاص نداشته باشند؟ وقتی حسینی‌ها ذوق خودشان را فعال می‌کنند، خلاقیت‌شان فعال می‌شود و غوغا می‌کنند.

از الان که هنوز برای اربعین ثبت‌نام نکرده‌ای، نیت امام‌زمان‌ را در ذهنت داشته باش

إن‌شاءالله که امام زمان ارواحنا له الفداء این حرکت را از ما بپذیرد. مردم برای امام حسین(ع) انگیزه دارند که خرج کنند و از جان مایه بگذارند، همچنان که مردم انگیزه دارند برای حجة‌بن‌الحسن العسکری ارواحنا له الفداء هزینه کنند و از جان مایه بگذارند. حالا این دو انگیزه در کنار همدیگر ایجاد شده است؛ مسجد سهله و پیاده‌روی کربلا، هر دو انگیزه در کنار یکدیگر، انسان را نورانی می‌کند و به عزم انسان قدرت می‌دهد. من حتی پیشنهاد می‌کنم کسانی که امسال قصد زیارت اربعین را دارند، از همین زمان که هنوز ثبت‌نام نکرده‌اند نیت امام زمان‌ ارواحنا له الفداء را در ذهن داشته باشند.

مگر امکان دارد شما بروید درِ خانۀ خود آقا امام زمان‌‌(عج) که امام حیّ است و بگویی «آقا من آمده‌ام خانه‌تان، شما تشریف نداشتید، آقا می‌شود بعداً به من یک سری بزنید؟» مگر می‌شود حضرت عنایت نکند؟ یابن‌الحسن(عج)! من به نیت شما آمدم. شبِ قبل از حرکت آنجا بیتوته کن، بگو «آقا! من یک شب تا صبح اطراف خانه‌ات به انتظار تو بودم، ندیدمت و رفتم» ببین آقا خودش با شما چه می‌کند. این خانواده فوق‌العاده هستند. خدا فرصت عجیبی برای عشق‌بازی با دوستان و مریدان و شیعیان و انصار امام زمان ارواحنا له الفداء فراهم کرده است.

این حرف‌ها ذوقی نیست. امام صادق‌‌(ع) فرمود «تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَام‏» (کافی/ج4/ص549) حج بدون ملاقات امام ناقص است. خدا حج را قرار داد برای اینکه شما بروید خانۀ کعبه را زیارت کنید و بعد خدمت امام بروید و نصرت خودتان را به امام عرضه کنید و بگویید «و نُصرَتی لَکُم مُعَدَّة» همان فرازی که در زیارت اربعین هست. نهایت حج، ملاقات امام و یاری کردن امام و اعلام آمادگی برای کمک کردن به امام زمان‌‌(عج) است. مگر می‌شود زیارت امام حسین(ع) که به اندازۀ هزاران حج ثواب دارد، تمامش(اتمام و اکمالش) با ملاقات امام زمان ارواحنا له الفداء نباشد؟ نقطه‌ای که مردم خیلی در حج دنبال امام زمان‌ ارواحنا له الفداء می‌گردند عرفات است، می‌گویند حضرت حتماً الان در این منطقه هست، چون منطقۀ محدودی است. چه منطقه‌ای زیباتر از منطقۀ خانۀ امام زمان ارواحنا له الفداء و منطقۀ پیاده‌روی به سوی حرم أباعبدالله‌الحسین‌‌(ع)؟!

با آغازکردن مسیر پیاده‌روی اربعین از خانۀ امام‌زمان(مسجد سهله) نام و یاد آن حضرت را جهانی کنید

یک کلمه خیلی ساده به شما بگویم؛ ثمرۀ انقلاب اسلامی، امنیتی است که برای این زیارت میلیونی پدید آمده و ما می‌توانیم این زیارت را انجام بدهیم، این برترین ثمره است و بعد با همین زیارت، با همین دل‌های صادق و پاک، با همین بصیرت و فهم، مطمئن باشید بهترین مقدمه برای ظهور حضرت ولی‌عصر ارواحنا له الفداء فراهم می‌شود. از شهدایی که خون دادند و این راه را برای شما باز کردند و از سردار سلیمانی تشکر کنید. از باب تشکر از شهدای دفاع مقدس تا شهدای مقاومت دو رکعت نماز در مسجد سهله برای شهدا بخوانید، و بعد حرکت کنید؛ این واقعاً غوغا است. حتماً شما در این طرح مشارکت می‌کنید. إن‌شاءالله یاد امام زمان‌ ارواحنا له الفداء را آن‌قدر زیبا برقرار کنید که مردم جهان در اربعین متوجه دو نقطۀ نورانی در عالم بشوند. فقط متوجه نقطۀ نورانی وجود مقدس أباعبدالله‌الحسین‌‌(ع) نباشند، بلکه متوجه نقطۀ نورانی امام زمان‌ ارواحنا له الفداء هم بشوند.

در این مسیر، هر قدمی که برمی‌دارید، هر حرکتی که می‌کنید بدانید که دارید نورانی می‌شوید، ما فقط مریدان أباعبدالله‌الحسین‌‌(ع) نیستیم که کاری به امام زمان ارواحنا له الفداء نداشته باشیم. همه مراقب باشند این‌طور نشود. بعضی‌ها دارند در اربعین دست می‌برند تا اربعین محدود به امام حسین(ع) باشد. نمی‌خواهم با یادآوری جریان‌های انحرافی، کام شما را تلخ بکنم. یاد امام زمان ارواحنا له الفداء و آغاز پیاده‌روی از خانۀ آن حضرت را جهانی کنید.  
(الف3/ن2)

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...