۰۲/۰۸/۱۴ چاپ ایمیل و پی دی اف

خلاصۀ کتاب «طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن» (سطح مقدماتی)

این کتاب دارای 4 بخش اصلی است. ما خلاصۀ این کتاب را در سه سطح مقدماتی، متوسطه و پیشرفته نوشته‌ایم. در خلاصه سطح مقدماتی، سعی شده حرف اصلی هر بخش که به طور متوسط حدود 100 صفحه(قطع وزیری) است، در یک پاراگراف توضیح داده شود. به این ترتیت این خلاصه در مجموع حدود حدود 1 صفحه شده است:

منبع: جزوۀ «معرفی و راهنمای کتاب طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن»، صفحۀ 13 و 14

طرح مسئله

آیا اسلام فقط به دنبال آباد کردن آخرت است یا برای آباد کردن زندگی در این دنیا، و رسیدن انسان به یک زندگی خوب هم برنامه دارد؟ اگر دارد، طرح و برنامۀ اسلام برای یک زندگی اجتماعی موفق که نیازهای فردی و جمعی انسان‌ها در این دنیا را به بهترین نحو و با کمترین آسیب برآورده کند، چیست؟ هدف مولف در این کتاب پاسخ به همین سوال اخیر است. در واقع مولف تلاش کرده بر اساس مهمترین آیات قرآن، به فراوان‌ترین و اصلی‌ترین سوال همۀ انسان‌ها در این دنیا، پاسخ دهد. از آنجا که چهار مفهوم ایمان، توحید، نبوت و ولایت، جزو اصلی‌ترین و پرتکرارترین مفاهیم مطرح شده در قرآن هستند، نویسنده با تبیین این مفاهیم از طریق آیات قرآن، نقش هر کدام از این مقاهیم را در بنا کردن زندگی و جامعۀ مطلوب انسان بیان کرده است. مطالب چهار بخش این کتاب به اختصار عبارتند از:

بخش اول: ایمان؛ ویژگی‌ها‌ و ثمرات

از نگاه عقلی و تجربی، برای خوشبخت شدن در زندگی، چه بی‌دین و مادی‌گرا باشید و چه دیندار و خداپرست، 12 شرط لازم است؛ ایمان حقیقی این شروط را تأمین می‌کند و موجب خوشبخت شدن در زندگی می‌شود.

بخش دوم: توحید؛ روح توحید و تأثیر آن در زندگی اجتماعی و فردی

توحید به معنی باور داشتن قدرت مطلق خدا و در نتیجه آزاد شدن از اطاعت غیرخدا است. فایدۀ آن از جهت اجتماعی، رهایی جامعه از اطاعت غیرخدا و از بین رفتن طبقات اجتماعی است که منشأ اصلی نابسامانی‌های مردم است. از نظر فردی و روانی نیز توحید باعث ایجاد وسعت دید و شجاعت و از بین رفتن ترس است که عامل اکثر بدبختی‌ها و ناکامی‌های انسان است.

بخش سوم: نبوت؛ فلسفه، اهداف، معارضین و نتایج نبوت و لازمۀ شهادت به نبوت

نبی، ابتدا خودش از درون برانگیخته (مبعوث) می‌شود، آنگاه عزم ایجاد انقلاب (بعثت؛ برانگیختی و تحول) در جامعه می‌کند، و برای تحققِ لازمۀ این تحول، یعنی انسان‌سازی، دنبال تشکیل حکومت می‌رود. و در این مسیر کسانی که منافعشان در گرو جامعۀ طبقاتی و تبعیض‌آلود است، با او معارضه می‌کنند. اما هرکسی که به رسالت او شهادت می‌دهد، اگر در این شهادت صادق باشد، باید در راه تحقق هدف رسول، که درست کردن و آباد کردن دنیا است، تلاش کنند.

بخش چهارم: ولایت؛ معنا و  مراتب ولایت و آثارش در زندگی، معنا و آسیب طاغوت در زندگی و  معنای هجرت

انبیاء برای تحقق هدفشان یعنی جامعه‌سازی، نیازمند یک جمع به‌هم‌پیوسته، یعنی ولایت‌مدار هستند، که این ولایت‌مداری اولاً به معنی به‌هم‌پیوستگی مؤمنین با همدیگر (ولایت عرضی) و با ولی (ولایت طولی)، در هدف، فکر و عمل است و ثانیاً به معنی عدم وابستگی و تأثیرپذیری از کفار و طواغیت است. و مهم‌ترین کارکرد ولایت در جامعه، شکوفایی استعدادهاست؛ برخلاف طاغوت که اثرش نابودی و استثمار استعدادها در جهت منافع طواغیت است. راه رسیدن جامعه به این شکوفایی نیز، «هجرت» از اسارت طاغوت، به محیط امن و آزاد یک جامعۀ ولایتمدار است.

 

پایان/



درختوارۀ مطالب مرتبط با این جزوه:

  1. خبر انتشار این جزوۀ ویژه
  2. دانلود فایل PDF جزوۀ «طرح خدا برای رسیدن به اوج شکوفایی و زندگی خوب چیست؟»  یا همان جزوۀ «معرفی و راهنمای مطالعه کتاب "طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن"
  3. بخش‌هایی از این جزوه:

       4. ویژه | صوت و متن کامل و درختواره‌ای "کتاب طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن"/ اثر آیت الله سید علی خامنه‌ای

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...