پناهیان: حقوق بشر غرب؛ دنبال تقویت خودخواهیهاست، نه تأمین حقوق انسانها!
وقتی خودخواهیها در یک جامعه تقویت شود و هر کس به فکر خودش باشد، مستکبران راحتتر میتوانند آن جامعه را غارت کنند و حق مردمش را بخورند. اما اگر به جای اینکه فرهنگ حق خود ترویج شود، فرهنگ دفاع از حق و عدالت - حتی اگر حق به نفع من نباشد یا برای من نفعی نداشته باشد- رواج یابد، جامعه قوی میشود و ظالمان قدرت خوردن حق مردم را نخواهند داشت و در نتیجه مردم به حق خودشان هم بیشتر میرسند. ولی دشمنان بشریت و عدهای سادهاندیش، با مطرح کردن حقوق بشر، فرهنگ حق خود طلبی و «فرهنگ مشغول شدن هر کس به خود» را نهادینه میکنند.
کتاب انتظارعامیانه عالمانه عارفانه، اثرعلیرضا پناهیان
- اساساً دنبال حقّ «خود» بودن یک چیز است، طرفدار حق و عدالت بودن چیز دیگری است.
- خیلیها که دم از حق و عدالت میزنند، در واقع دنبال حق «خود»شان هستند، نه اینکه دلشان برای حق و عدالت سوخته باشد. آنها تا جایی از حق و عدالت صحبت میکنند و حاضرند برایش مایه بگذارند، که حق و منفعت خودشان در میان باشد.
- مثلاً شخصی با کلاهبرداری یا گرانفروشی پولی جمع کرده و خانهای برای خودش ساخته است. بعد یک پادشاه یا یک کلاهبردار زورگوی دیگری آمده و خانۀ او را غصب کرده است. آن شخص اول که دیگر دستش به جایی نمیرسد تا خانهاش را پس بگیرد، حالا حقطلب شده و بگوید: «کِی امام زمان میآید تا حق را به حقدار برساند؟ کِی امام زمان میآید تا حق من را از این آقا بگیرد؟» امام زمان برای این جور حقطلبیها نمیآید.
- باید به چنین حقطلبی گفت: «تو که خودت مدام به اطرافیان و جامعهات ظلم میکنی؛ و هر ظلمی را به این دلیل که ظاهراً به نفع دنیای خودت هست، میپذیری و پذیرفتهای، حالا تا ظلمی علیه خودت صورت گرفته، حقطلب شدهای؟ این «حقطلبی» نیست، «حقّخودطلبی» است.»
- حقوق بشر غرب دنبال تقویت خودخواهیها، نه تأمین حقوق. اینگونه حقطلبی هم به درد نمیخورد. همچنان که در غرب وقتی دم از حقوق بشر زده میشود، غرض و نتیجه، تقویت خودخواهیهای انسانها است نه تأمین حقوق انسانها.
- حضرت امام(ره) در فرمایشی به خوبی به تفاوت حقطلبی و حقخودطلبی اشاره میفرمایند: «باید اشخاصی که میخواهند صحبت کنند ببینند که آیا حق را میخواهند برای حق؟ بزرگتر چیزی که انسان اگر آن را داشته باشد کمال بزرگ دارد این است که حق را برای حق بخواهد. از حق خوشش بیاید برای اینکه حق است. و از باطل متنفر باشد برای اینکه باطل است. اگر حق به دست دشمنش هم اجرا شد، این مالکیت را داشته باشد بر نفس خودش که آن حق را تعریف کند. و اگر باطل از فرزندش یا دوستانش وجود پیدا کرد، این مالکیت را داشته باشد که از او تنفر داشته باشد و اظهار تنفر کند. کسانی که حق را برای حق خواهند اندکاند، بسیار اندک. کسانی که باطل را برای باطل بودنش بُغض بر آن دارند و تنفر از آن دارند اندکاند، و بسیار اندک. انسان خودش هم نمیتواند بفهمد که چه کاره است.»
- حضرت آیت الله بهجت(ره) نیز در کلامی به تفاوت کسی که منتظر رسیدن به حق و نیاز خود است، و منتظر حقیقی که منتظر برپایی حق است اشاره میفرمایند: «اشخاصی را میخواهند که تنها برای آن حضرت باشند. کسانی منتظر فرج هستند که برای خدا و در راه خدا منتظر آن حضرت باشند، نه برای برآوردن حاجات شخصی خود!»
لینک تلگرامی: اینجا
ارسال نظر
لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید