۹۷/۰۴/۱۲ چاپ ایمیل و پی دی اف

مستندات | امام خمینی(ره) | مشارکت و واگذاری امور به مردم

کنار گذاشتن ملت، و مالکیت دولتی بیمارى مهلکى است

شناسنامه

عنوان: پیام به مناسبت 22 بهمن و سالگرد پیروزى انقلاب اسلامى درباره جنگ، دانشگاه‌ها، وظایف قواى سه‌‏گانه، رسانه‏‌هاى گروهى و تشکر از ملت‏

زمان: 22 بهمن 1363/ 20 جمادی‌الاول 1405

منبع: صحیفه امام، ج‏19، ص: 158

 

دولتمردان از دانشمندان و متخصصان متعهد استمداد کنند تا راز موفقیت را به دست آورند. دولتمردان با رویّه و فکر واحد براى رسیدن به آنچه صلاح اسلام و کشور است‏ به‌پیش روند. و این سیاست صحیح اسلامى است؛ و خدای‌نخواسته در سیاست بازی‌های گروهى وارد نشوند که با ناکامى مواجه مى‏شوند. دولت چنانچه کراراً تذکر داده‏ام بى‏شرکت ملت و توسعه بخش‌های خصوصى جوشیده از طبقات محرومِ مردم و همکارى با طبقات مختلف مردم با شکست مواجه خواهد شد. کشاندن امور به‌سوی مالکیت دولت و کنار گذاشتن ملت، بیمارى مهلکى است که باید از آن احتراز شود و در این موضوع گزارشهاى مختلفى مى‏رسد و هیأت دولت موظف است این امر را به طور همگانى گزارش دهد و کیفیت عمل را در اختیار عموم گذارد و این امر را جدى تلقى کند؛ و تذکر این نکته مهم است که دخالت دادن کسانى که در امور تجارت واردند، از بازاریان محرومیت کشیده و درد اسلام و انقلاب چشیده تا متخصصان وارد و مسلمان و متعهد از امور ضرورى است. دولت و این دوستان باید دقیقاً توجه کنند که آزادىِ بخش خصوصى به صورتى باشد تا هر چه بهتر بشود به نفع مردم محروم و مستضعف کارکرد؛ نه چون گذشته تعدادى از خدا بى‏خبر در تمام امور تجارى و مالى مردم سلطه پیدا کنند.

 


دنبال این نباشید که هر چیزى را دولتى کنید.

شناسنامه

عنوان: مشارکت دادن مردم در امور

زمان: 9 آبان 1364

منبع: صحیفه امام، ج19، ص: 409

 

این را کراراً گفتم، شما هم خودتان گفتید که یک کشورى را که بخواهید اداره بکنید، یک دولت تا شرکت مردم نباشد نمی‌شود اداره صحیح بشود. وقتى بنا شد که مردم شرکت کردند در کارها، شما شرکت دادید مردم را، آن‌هایی که الآن خدمت می‌کنند و سابق هم خدمت کردند به شما، به ما، به همه، به اسلام و شما را رساندند به اینجا، آن‌ها را کنار نگذارید، رد نکنید، آن‌ها را وارد کنید در کار. وقتى وارد کردید در کار و آن‌ها دیدند که شما می‌خواهید همکارى کنید با آن‌ها، آن‌ها هم همکارى می‌کنند با شما. و بی همکاری امثال بازار، کارگرها- نمی‌دانم- زارعین، بدون این قشرهاى مختلفى که هستند کار از پیش نمی‌رود، باید آن‌ها هم وارد باشند در کار و کمک کنند. کارهایى که آن‌ها می‌توانند انجام بدهند، انجام بدهند؛ مثلاً، بازرگانانى که می‌توانند کارهاى بازرگانان متعهد، نه هر چیز، آن‌هایی که در صدد این‌اند که براى کشور خدمت بکنند، آن‌ها را دستشان را باز بگذارید خدمت بکنند.

و دنبال این نباشید که هى هر چیزى را دولتی‌اش کنید. نه، دولتى در یک حدودى است، آن حدودى که معلوم است، قانون هم معین کرده و لیکن مردم را شرکت بدهید، بازار را شرکت بدهید.


مردم را در همه امور شرکت بدهیم

شناسنامه

عنوان: مشارکت دادن مردم در تمام امور

زمان: صبح 19 خرداد 1365/ 1 شوال 1406

منبع: صحیفه امام، ج‏19، ص: 409

 

مردم را در همه امور شرکت بدهیم. دولت به‌تنهایی نمى‏تواند که این بار بزرگى که الآن به دوش این ملت هست بردارد. همان‌طوری که ملاحظه مى‏کنید چنانچه این شور و شعف ملت و جوانهاى عزیز نبود، هیچ دولتى نمى‏توانست مقابله کند با این قدرت هایى که همه قدرتشان را، قوه‏شان را پهلوى هم گذاشتند و به ما حمله کردند. بدون اینکه این ملت همراهى کند ما نمى‏ توانستیم کارى بکنیم. هر چى داریم از اینهاست و هر چى هست مال اینهاست، دولت عامل اینهاست، قوه قضائیه عامل اینهاست، قوه اجراییه عامل اینهاست.

قوه مقننه عامل اینهاست؛ اداى تکلیف باید بکنند، شرکت بدهند مردم را در همه امور. همان طورى که با شرکت مردم در این جنگ، شما بحمد اللَّه پیروز شدید و پیروزتر هم خواهید شد، با شرکت این‌ها شما مى‏ توانید اداره کنید این کشور را. مردم را در امور شرکت‏ بدهید، در تجارت شرکت بدهید، در همه امور شرکت بدهید. مردم را در فرهنگ شرکت بدهید، مدارسى که مردم مى‏ خواهند درست کنند کارشکنى نکنید برایشان، البته نظارت لازم است، انتقاد هم لازم است، لکن کارشکنى نکنید.


حکومت را از خودتان جدا ندانید و ننشینید به این‌که همه کارها را باید حکومت بکند

شناسنامه:
عنوان: شکست ناپذیرى ملت ایران و لزوم هوشیارى ملت در مقابل توطئه ‏ها
زمان: 27 مرداد 1360
منبع: صحیفه امام، ج‏15، ص: 115

باید ملت ما توجه داشته باشد با همان قدرت ایمانى که داشت، با همان قدرت اسلامى که داشت که خودش را براى خدا مى‏داند و خودش را فداى اسلام مى‏کند، بایستد و متوجه باشد که اگر در صحنه باشید و بایستید و هر کدام وظیفه خودتان بدانید که حفظ بکنید کشور خودتان را و برادران خودتان را حفظ بکنید، هیچ قدرتى نمى‏تواند این کار را بکند. مهم این است که شما ایستاده باشید و قایم به امر باشید و حکومت را از خودتان جدا ندانید و ننشینید به اینکه همه کارها را باید حکومت بکند یا باید ارتش بکند. خیر، ارتش هم وظیفه دارد، شما هم دارید، من هم دارم، حکومت هم وظیفه دارد، معممین هم وظیفه دارند، مکلّاها هم وظیفه دارند؛ همه دارند.

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...