۹۷/۰۸/۱۹ چاپ ایمیل و پی دی اف

 

کلیپ تصویری |  امتحان اربعین؛ پیش درآمد امتحان ظهور

 

متن:

کسانی که به حماسۀ اربعین می‌اندیشند و در ارتباط با حماسۀ اربعین اقدام می‌کنند، حماسۀ اربعین را یک امتحان بزرگ بدانند. هر کسی اهل ایمان است دارد با حماسۀ اربعین امتحان می‌شود. بنده اصلاً بعید نمی‌دانم که این امتحان اربعین پیش‌ درآمد امتحان بزرگ ظهور باشد. اگر مردم، اگر مؤمنین در امتحان اربعین سربلند بیرون آمدند، بعد می‌شود رویشان حساب کرد که در امتحان ظهور هم سربلند خواهند بود. نمی‌شود کسی در ایامی که حماسۀ اربعین دارد امتحان خودش را می‌گیرد از ملّت‌ها بگوید حالا من مایه نمی‌گذارم، ان‌شاءالله خود حضرت تشریف آوردند همۀ هستی‌ام را خواهم داد.

بی‌تردید حماسۀ اربعین یک جلوۀ مهم از نعمت ولایت است و خدا روز قیامت از ما سؤال خواهد کرد که شما با نعمت اربعین چه کردید؟ و اگر در سختی‌ها و در برخورد با موانع حماسۀ اربعین تلاش بیشتر نکنیم روز قیامت چه پاسخی داریم بدهیم؟ چی می‌خواهیم جواب بدهیم؟ هر کسی می‌خواهد برای اربعین کم بگذارد بگوید ای کاش حماسۀ اربعین برقرار نشده بود اینقدر مسئولیت به دوش ما بیاورد. دیگر هیئت شخصی خودتان نیستش که حالا یک شب شام ندهید؛ رفقا شام ندادیم. یک شب مداح جلسه نیامد، آقا ببخشید دیگر خودمان می‌خوانیم. یک شب سخنران جلسه نرسید، خب عیبی ندارد خودمان یک مسئله می‌گوییم، سخنران جلسه نرسید، طوری نمی‌شود.

ولی وقتی که با دوربین‌ها و ماهواره‌هایشان دارند وجب به وجب را رصد می‌کنند دشمنان شما که امسال ما توانستیم اینقدر از جمعیت کاهش بدهیم، اینقدر شعلۀ فروزان اربعین را کم‌اش بکنیم، آنجا آدم باید کم بگذارد؟ حالا بعضی‌ها مسئلۀ اقتصادی را مطرح می‌کنند برای اربعین که من اصلاً چنین حرف‌هایی را اساساً مسموع نمی‌دانم. تعجّب هم می‌کنم رفقا می‌نشینند با هم جلسه می‌گذارند حالا یک کمی وضع نمی‌دانم ارز و اینها اینجوری شده اربعین چی می‌شود؟ اصلاً بحث می‌کنند سر اینجور مسائل که ما بیاییم مثلاً چه پیش‌بینی‌هایی انجام بدهیم. اینها که بحث ندارد که! کسی از زندگی‌اش بزند برای اربعین هنر کرده. آدم با امر ولایت و آنچه که مربوط است به نعمت امامت اینجوری باید برخورد کند؟

پس آن زیارتنامه‌ها را قسمت فارسی‌اش را ترجمۀ فارسی‌اش را مرور نکرده بودیم که قسمت عربی‌اش را متوجه نشدیم که گفتیم «بِأبی أنتَ و أُمّی و نَفسی و أهلی و مالی و أُسرَتی»؛ همۀ دارایی و هستی من به فدای تو. خیلی‌ها قبلاً یا امسال نمی‌توانند بروند اربعین شرایط‌شان اقتضا نمی‌کند. خب، پارسال انگیزه نداشتند که خرج بکنند برای کسانی که دارند می‌روند اربعین، ولی الآن امسال آن کسانی که نمی‌روند می‌گویند آقا ما خودمان نمی‌توانیم برویم، نصف حقوق یک ماه‌مان را می‌دهیم. اربعین قصه‌اش راه می‌افتد. اصلاً اینها بحث ندارد! که ما بیاییم از چی کم بگذاریم؟ از نعمتی که می‌خواهد روز قیامت ازمان درباره‌اش سؤال بشود؟ کم بگذاریم به خاطر مسائل مالی؟

کسی که برای روضۀ خانۀ خودش اهتمام می‌ورزد، برای روضۀ خانۀ ارباب اهتمام نورزد معلوم می‌شود نیّت‌اش برای روضه گرفتن برای خانۀ خودش هم نیّت درستی نبوده. شما چرا عاشورا شام دادی؟ شما چرا عاشورا غذا دادی و روضه گرفتی؟ چرا سیاهی کردی مسجد را حسینیه زدی تکیه زدی؟ آفرین، برای چی این کار را کردی؟ به خاطر حُرمت اباعبدالله الحسین. حالا امام حسین خودشان توی خانۀ خودشان روضه گرفتند. این اهمیت‌اش بیشتر است یا روضه‌ای که شما توی خانۀ خودت گرفتی؟ هر کسی هر کجا روضه گرفته اهتمام بیشتر برای روضۀ ارباب می‌دهد. و آنجا حتماً این اتفاق خواهد افتاد که اصحاب روضه اینها چی‌کار می‌کنند؟ تلاش می‌کنند که روضۀ ارباب بی‌رونق نشود.

پیروزی در این امتحان را مقدّمۀ پیروزی در امتحان بزرگ ظهور بدانند. هر کسی هر چقدر اقدام می‌کرده بیشتر باید اقدام کند و اگر کسانی تا حالا اقدام نمی‌کردند خب توجّه نداشتند به اینکه این چه خواهد شد؟ حالا دیگر این حماسه شکل گرفته دیگر بی‌رونق شدنش تقصیر ما است. آن‌وقت خدا هم که می‌دانی ناز دارد عجیب و غریب. یک دفعه‌ای بخواهد یک نعمتی را بگیرد مردم کوفه کم گذاشتند برای یاری امیرالمؤمنین علی(ع)، خدا کاری کرد شدند قاتلین اباعبدالله الحسین(ع). امام حسین(ع) وقتی که رفت وسط صحرای کربلا برای همه تکلیف درست کرد. همین الآن حماسۀ اباعبدالله الحسین در اربعین هم برای همه تکلیف درست کرده. ناچار هستی دیگر، نمی‌توانی بی‌توجّه باشی.

این عرصۀ امتحان را ما از دست ندهیم. هر کسی اهل ایمان است دارد با حماسۀ اربعین امتحان می‌شود. حماسۀ اربعین یک امتحان بزرگی است از ما در یک رزمایش و خدا روز قیامت از ما سؤال خواهد کرد که شما با نعمت اربعین چه کردی؟

 

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...