۹۷/۱۰/۱۷ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ صوتی | بذار کوه حالت رو جا بیاره!

شناسنامه:

مدت: 4دقیقه |دریافت با کیفیت: [پایین(2MB) | متوسط(4MB) ]

متن:

  ما باید یک‌جوری کوهنوردی، تغییر فضا، درگیری با طبیعت، اینها را جزء زندگی‌مان قرار بدهیم. اجازه بدهیم طبیعت حساب ما را برسد، اجازه بدهیم طبیعت روحیۀ ما را تغییر بدهد و اجازه بدهیم که طبعیت تأثیرات مثبت خودش را حتی‌المقدور روی ما باقی بگذارد.

  امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرماید وقتی خسته شدی برو توی طبیعت، برو توی باغی سرسبز سبزی‌ها را ببین و خودت را در فضای طبیعی قرار بده، محیط خودت را تغییر بده. حتی می‌دانید در مسافرت هم مستحب است از یک راهی می‌روید از یک راه دیگر برگردید. که دو تا راه را دیده باشید. این سفارش‌ها و این درگیری ما و زندگی ما با طبیعت یک سبک زندگی خاصی را طراحی می‌کند و پیشنهاد می‌دهد. 

  کوه رفتن در روزهای جمعه یکی از این درگیری‌های خوب با طبیعت است، ورزشی مثل کوهنوردی که می‌تواند حسابی آدم را خسته کند. این خستگی‌های قشنگ و بجا بدون هیجانات کاذب. شما اگر فوتبال هم بازی کنید خسته می‌شوید، ولی یک هیجاناتی توی فوتبال هست نمی‌گذارد مزۀ خستگی در طبیعت را احساس بکنیم.

  شما وقتی که کوه می‌روید خسته می‌شوید، منتها در این خستگی می‌توانید تفکر هم بکنید. در این خستگی می‌توانید آرامش ویژه‌ای هم پیدا کنید که در این آرامش خودتان را ببینید. شما وقتی که ورزش‌های دیگر بخواهید انجام بدهید پینگ‌پونگ هم بازی بکنید خسته می‌شوید؛ بله ولی خب آنجا سرگرم برد و باخت هستی، این سرگرمی خیلی ضرر می‌زند. خیلی از اوقات آدم باید برود توی دل طبیعت و آرامش خودش را بازیابی کند. یک سرسختی‌ای دارد کوه یک کمی سرسختی آدم را می‌گیرد، روی آدم را کم می‌کند، آدم که به نفس نفس افتاد حسابی رویش کم می‌شود و ما لازم است بدون بلا، بدون اینکه خدایی نکرده با سنگ لحد یعنی وقتی که گذاشتند‌مان توی قبر آنجا بخواهد رویمان کم بشود، حالا با کوهنوردی روی‌مان کم بشود. ما چرا با بلا و بدبختی و درگیری روی‌مان کم بشود؟ آنجا آدم یک لطافت روحی ویژه‌ای انصافاً پیدا می‌کند.

بنده کوهنوردی را یک ورزش فوق‌العاده معنوی می‌دانم. برویم جاهایی که نمی‌شود با ماشین رفت، حتماً باید بار و بنۀ خودمان را جمع بکنیم ماشین را پارک بکنیم و برویم توی دره و بیابان و کوه و دشت که به یک چشمه‌ای برسیم، حتماً این تجربیات را با بچه‌هایمان داشته باشیم و بعد با طبیعت درگیر بشویم. اینها تفریح است. اینها تفریح جدی و درست حسابی است. اینها تفریحات لذت‌بخش و زنده کنندۀ روح آدم است که انسان قدرت لذت‌بری‌اش اساساً افزایش پیدا می‌کند.

  ما باید یک‌جوری کوهنوردی، تغییر فضا، درگیری با طبیعت، اینها را جزء زندگی‌مان قرار بدهیم. اجازه بدهیم طبیعت حساب ما را برسد، اجازه بدهیم طبیعت روحیۀ ما را تغییر بدهد و اجازه بدهیم که طبعیت تأثیرات مثبت خودش را حتی‌المقدور روی ما باقی بگذارد.

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...