۹۷/۱۲/۲۰ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ تصویری | فتنه‌های دوست داشتنی!

 

متن:

  فتنه‌های آخرالزمان فلسفۀ‌شان کاملاً مشخص است. مثلاً این روایت را از امام باقر(ع) بدانید می‌فرماید: «هیهاتَ هیهاتَ لا یَکونُ فَرَجُنا حتّی تُغَربَلوا، ثمَّ تُغَربَلوا، ثمَّ تُغَربَلوا»؛ می‌فرماید ظهور رخ نمی‌دهد مگر اینکه غربال بشوید، از هم جدا بشوید. در عباراتی در اواخر این دعای شریف می‌خوانیم «وَ شدَّةَ فِتَن بِنا و تَظاهُرَ الزَّمانَ عَلَینا»؛ خدایا این شدّت فتنه‌هایی که بر ما واقع می‌شود و این غلبه‌ای که دشمنان ما می‌خواهند بر ما پیدا بکنند، به ما رحم کن در چنین شرایطی.

  تا اینکه خداوند متعال آن کسانی را که لایق نیستند کنار بریزد و افراد ناب را نگه دارد. در یکی از روایات صریحاً فرمودند که فتنه‌های آخرالزمان مربوط می‌شود به منافقینی که در بین مؤمنین هستند و باید آنها خارج بشوند. در میان منتظران هم ممکن است نفاق پدید بیاید. و الّا اگر کسانی که جزو منتظران نیستند. آنها هر طور باشند خیلی وقت‌ها غربال برای مؤمنان مطرح می‌شود.

  مثلاً در کلامی از امام رضا(ع) این‌جور می‌بینید که می‌فرماید بعضی از کسانی که اهل مودّت ما اهل‌بیت هستند، اینها فتنه‌هایی به‌پا می‌کنند شدیدتر از فتنۀ دجّال. بعد پرسیدند یابن رسول الله لماذا؟ اینها فتنۀ‌شان به چی هست؟ که طبیعتاً توضیح امام رضا(ع) می‌تواند رمزگشایی کند از فتنۀ این‌جور افراد. حضرت فرمودند: «بمُوالاتِ أعدائنا و مُعاداتِ أولیائنا»؛ می‌فرماید اینها کاری که می‌کنند این است، دوستی می‌کنند با دشمنان ما اهل‌بیت و دشمنی می‌کنند با دوستان ما اهل‌بیت. یا در مورد فتنه‌های آخرالزمان که آیا پیچیده است یا نه، چقدر ممکن است ما را اغوا بکند از امام صادق(ع) یک‌بار پرسیدند. حضرت پردۀ خیمه‌ای را بالا زدند نور آمد تو نور آفتاب. فرمود این چیست؟ آن‌طرف عرض کرد که خب یابن رسول الله این نور است دیگر. فرمود اشتباه نمی‌کنی؟ گفت نه، من می‌بینم دیگر این آفتاب است. بعد حضرت فرمودند که درست است فتنه‌های آخرالزمان سهمگین است، ریزش‌های فراوان، غربال جدی است، تمییز و تمحیص جدی است، اما حق برای اهلش اینقدر روشن است.

  ولی اگر کسی ادّعای ایمان کرد، باید آماده باشد برای فتنه. «لا تَکرِهُوا الفِتنَةَ فِی آخِرالزَّمانِ فَاِنَّها تُبیرُ المُنافِقِین»؛ رسول خدا فرمودند که از فتنه‌های آخرالزمان ناراحت نباشید. یعنی بدتان نیاید از این فتنه‌ها. چون این فتنه‌ها منافقین را رسوا و نابود می‌کند. حتی در کلام دیگری از ائمۀ معصومین(ع) رسیده که فرموده‌اند تمنّا کنید فتنه‌ها را در آخرالزمان. از خدا بخواهید که این امتحان‌ها بیاید پشت سر همدیگر. چون در این فتنه‌ها کار زودتر انجام می‌شود و مؤمنین زودتر نجات پیدا می‌کنند. هم فتنه اتفاقی است که هولناک است بالاخره سخت است، ریزش‌هایی را در پیش دارد. هم رویش‌های عجیبی به دنبال دارد و استحکامی برای مؤمنین ایجاد می‌کند. به خاطر آن استحکام فرمودند فتنه‌های آخرالزمان را تمنّا بکنید.

  از فتنه‌های آخرالزمان ناراحت نباشید. چون این فتنه‌ها منافقین را رسوا و نابود می‌کند. «ثمَّ تُغَربَلوا، ثمَّ تُغَربَلوا».

 

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...