۹۷/۱۲/۲۸ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ صوتی | بهار طبیعت و معنویت

شناسنامه:

  • تولید: بیان معنوی
  • مدت زمان: 04:15
  • منبع: ویژه برنامه شبکه قرآن

مدت: 4دقیقه |دریافت با کیفیت: [پایین(3MB) | متوسط(4MB) ]

متن کلیپ:

  بنده وقتی می‌شنوم آقا نزدیک شدیم به سال نو، اول ذهنم می‌رود سراغ معنویتی که فراوان‌تر می‌شود. اساساً وقتی خدا نعمت می‌دهد، اساساً وقتی فضای خوب بهار می‌آید، چه انتظاری از انسان هست؟ اگر دیدید کسی این ایام نوروز بیشتر قرائت قرآن کرد تعجّب نکنید؛ خب معلوم است دیگر طبیعی است دیگر. وقتی همه با او مهربان‌تر شدند، طبیعت با او مهربان‌تر شده و همه با لبخند با همدیگر مواجه می‌شوند، همه سعی می‌کنند غم‌هایشان را پنهان بکنند، خدا به این مردم لطفش را بیشتر می‌کند.

  نعمت دل آدم را نرم می‌کند. اگر آدم بهار شد و گفت حسّ بهتری موقع نماز خواندن دارم، این خیلی طبیعی است. خیلی عجیب است آدم بخواهد ایام طبیعت، ایام بهار را با گناه خراب بکند. این خب خیلی نامتناسب است. طبیعتاً آدم هر جایی متناسب با آنجا، هر موقعیتی متناسب با آن موقعیت رفتار می‌کند. مثلاً آدم نمی‌آید توی حرم بنشیند شروع کند غیبت کردن. آدم به همین نسبت توی بهار هم نمی‌آید شروع بکند معصیت کردن. امسال بهار معنوی‌مان هم با این بهار طبیعی یکی شده. خوبی آغاز ماه رجب در آغاز سال طبیعی ما این است که ما با یک فراغتی می‌توانیم چند تا برنامۀ عبادی را در این ماه رجب شروع کنیم؛ و خودمان را عادت بدهیم به یک برنامۀ خوب نه چندان سنگین که بعداً نتوانیم ادامه بدهیم.

  حتماً یک دعا، یک قرآنی اضافه کنیم. بعضی‌ها ممکن است شروع کنند از اول ماه مبارک رجب قرائت قرآن را و تا پایان ماه رمضان یک دوره قرآن را بخوانند. خب به جای اینکه هر روز یک جزء بخوانند، می‌تواند قطعۀ کمتری از یک جزء را بخوانند. ولی این برنامه خودش انسان را وادار می‌کند به قرآن خواندن مرتّب و برکات زیادی دارد. یا مثلاً بیایند یک جزء قرآن را دو قسمت بکنند، تا پایان ماه شعبان تمام بکنند قرآن را.

  خیلی خوب است آدم برنامۀ عبادی‌اش را برنامه‌ریزی بکند حتّی برای یک ‌سال. فرمودند در روایات اگر خواستید کاری رویتان اثر بگذارد، یک سال برنامه‌ریزی کنید. خیلی‌ها ممکن است از آغاز این ماه رجب، با خودشان عهد ببندند هر روز صبح دعای عهد را بخوانند تا پایان سال، ببینند سال بعد چه حال خوشی پیدا می‌کنند، چه لذّتی می‌برند از زندگی؟

  وقتی آدم وقت کافی برای عبادت بگذارد، فکرش بهتر کار می‌کند، جسمش هم سالم‌تر خواهد بود قطعاً و تأثیر خاص را خواهد داشت برای وضعیت مادی زندگی انسان و بسیاری از سختی‌های دنیا توی زندگی‌اش کمرنگ می‌شود. توی این برنامه‌ها یقیناً استغفار و دعا و مسئلت را نباید فراموش بکنیم. دعای ماه رجب هم که مشهور هست بعد از نمازها می‌خوانیم اشاره به همین دارد. ای خدایی که اگر کسی از تو گدایی نکند به او عنایت می‌کنی. یعنی اینکه اگر کسی گدایی بکند دیگر چقدر به او لطف خواهی داشت.

  خیلی عجیب است آدم بخواهد ایام طبیعت، ایام بهار را با گناه خراب بکند. خوبی آغاز ماه رجب در آغاز سال طبیعی ما این است که ما با یک فراغتی می‌توانیم چند تا برنامۀ عبادی را در این ماه رجب شروع کنیم. حتماً یک دعا، یک قرآنی اضافه کنیم.

 

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...