۹۹/۱۱/۲۶ چاپ ایمیل و پی دی اف
دانشگاه امام صادق(ع) - 99/11/21

فریاد ما علیه کسانی است که اختلاف‌نظرها را تبدیل به دوقطبیِ غلط جناحی می‌کنند

شناسنامه:

  • زمان: 99/11/21
  • مکان: دانشگاه امام صادق(ع)
  • موضوع: اختلاف خوب، اختلاف بد
  • صوت: اینجا

امیرالمؤمنین(ع) می‌‌فرماید «اضْرِبُوا بَعْضَ الرَّأْیِ بِبَعْضٍ یَتَوَلَّدُ مِنْهُ الصَّوَاب»؛ نظرات مختلف را با همدیگر در تضارب قرار بدهید و دربارۀ آنها بحث کنید تا از درونش یک نتیجۀ خوب حاصل شود.

اختلاف‌نظر داشتن، اساساً چیز خوبی است و یکی از حکمت‌هایش این است که یک حرف خوب و صواب، از دلش بیرون می‌آید. البته یک آدابی هم دارد؛ وقتی اختلاف‌نظر پیش آمد شما باید تضارب آراء و مباحثه راه بیندازید تا حرف درست از آن دربیاید.

خوب برخوردکردن با اختلاف‌ها یعنی رعایت این آداب که موجب رشد جامعه می‌‌شود. اما بد برخوردکردن با اختلاف‌ها، یعنی به‌جای تضارب آراء و گفتگو برای رسیدن به نتیجه، این اختلاف را تبدیل به یک دوقطبی کنند.

بنده سال گذشته، در اینجا یک فریادی زدم بر سر آنهایی که نسبت به شفافیت، حرف‌های بدی زده بودند و آن را تبدیل کرده بودند به قبیله‌گرایی سیاسی و دوقطبی‌سازی جناحی زشت و دروغ.

وقتی می‌‌گویند «شفافیت برای تفتیش عقاید است؛ آن‌هم تفتیش عقایدِ آن جناح علیه این جناح!» یعنی می‌خواهند این را ببرند در مقولۀ دعواهای جناحی و سیاسی. این موجب خفقان در جامعه می‌‌شود.

بسیاری از موضوعات اختلافی در جامعۀ ما موضوعاتی هستند که موجب رشد ما می‌‌شوند و اشکالی ندارد که افراد مختلف سرش صحبت کنند. ولی اگر آن را تبدیل ‌کنند به یک موضوع جناحی، این یک کار خبیثانه است و باید بر سرش فریاد زده بشود.

بنده با اینکه از نظر خودم معتقدم مجلس در این موضع اخیرش اشتباه کرد که کلیات شفایت را تصویب نکرد تا بعداً سر جزئیاتش بخواهند بحث بکنند، اما اختلاف‌نظر بر سرِ میزان و محدوۀ شفافیت، هیچ اشکالی ندارد.

اینکه یک نفر مخالف ما باشد و شفافیت آراء را قبول نداشته باشد اشکالی ندارد. فریاد ما بر سرِ کسی است که اختلاف کارشناسی سرِ یک موضوع را تبدیل می‌‌کند به قبیله‌کِشی سیاسی موهوم! و بعد هر کسی در این‌باره حرف بزند، یک اتهام و برچسبِ جناحی به او می‌زند.

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...