۰۰/۰۳/۱۲ چاپ ایمیل و پی دی اف

 آیا «وجود منازعات شدید» را باید اصل اساسی در انتخابات قرار داد؟/  آیا انتخابات خوب، انتخاباتی است که نامزدها با هم دشمن باشند؟/  برای اینکه مردم انگیزۀ مشارکت پیدا کنند، حتماً باید دعوایِ جناحی راه بیفتد؟

شناسنامه:

  • زمان: 1400/03/06
  • مکان: قم - همایش ملی جمعی از ستایشگران جوان هیأت های کشور
  • موضوع: انتخابات 1400
     

این انتخابات به‌گونه‌ای شده که از دعواهای تند جناحی نجات پیدا کرده است. رقیب این انتخابات در واقع «بی‌مسئولیتی و انگیزه پیدانکردن برای شرکت در انتخابات» است. بر این رقیب باید پیروز شد.

دشمنان کشور می‌گویند «این انتخابات بدون رقابت شده!» یا «این انتخابات انگیزه ایجاد نمی‌کند برای مشارکت مردم!» برخی از دوستان هم از سرِ دلسوزی شبیه این حرف را می‌زنند.

بنده فضای این انتخابات را فضای غیر رقابتی نمی‌دانم بلکه «فضای رقابتیِ اصیل» می‌‌دانم، رقابت اصیل، چیزی غیر از رقابت بین دوقطبی‌های کاذب یا دعواهای جناحی است که در این دعواها معمولاً ضعیف‌ترین افراد، بالا می‌‌آیند.

برخی می‌‌گویند: اگر سیاسیون در رقابت انتخاباتی، وحشیانه به‌جان هم نپرند، جمهوریّت از بین می‌‌رود! این چه معنایی از جمهوریّت است که بعضی‌ها برای مردم بیان می‌‌کنند؟!

آیا انتخابات خوب در این کشور، انتخاباتی است که حتماً نامزدهای انتخابات با هم دشمن باشند؟! یعنی ما افرادی را تربیت کردیم که همه شایستۀ ریاست‌جمهوری‌اند و با هم دشمن‌اند؟! برخی می‌‌گویند: تا اینها با هم دشمن نباشند انتخابات نمی‌چسبد؟!

اصلاً در سلامت سیاسی یک جامعه و در امکان نجات یک جامعه باید تردید کرد وقتی افرادی که در مظانّ انتخاب ریاست‌جمهوری قرار می‌‌گیرند با هم دشمنی کنند. آیا این جامعه به خیر و صلاح خواهد رسید؟

انتخابات باید به‌جایی برسد که گزینه‌های مختلف، با ادب، با شعور، با نجابت، و با احترام گذاشتن به‌هم برنامۀ خود را ارائه بدهند، نه اینکه به‌هم تیکه بیندازند، توهین کنند، تهمت بزنند و همدیگر را  تخریب کنند.

باید برای مردم جابیندازیم که اصل انتخابات باید برادرانه و متخصّصانه و همراه با دوستی و آرامش باشد، در چنین شرایطی است که شایسته‌ترین افراد بالا می‌آیند.

بله در این انتخابات نمایندگان همه فرقه‌های سیاسی حضور ندارند که اتفاقاً مسبب وضع موجود بوده‌اند. البته اگر بودند هیجان‌انگیزتر می‌شد و اتفاقاً برد شیرین‌تری نصیب نمایندگان تفکر انقلابی می‌شد. حالا به دلایل محدودیت‌های قانونی، آن افراد حضور ندارند و انتخابات توأم با جنجال نیست چون آنها معمولاً حضورشان با منازعات شدید سیاسی همراه است. آیا «وجود منازعات شدید» در انتخابات، باید اصل قرار بگیرد؟

 

 

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...