۰۰/۰۹/۰۶ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ تصویری | روضۀ خانگی سرچشمۀ مجالس بزرگ

شناسنامه

 

متن:

 مراسم‌های بزرگ سرچشمه‌اش آن خانه‌های کوچکی هستند که روضه درش برقرار می‌شود. در این صورت است که این مراسم اصالت پیدا می‌کند! که آقا ما جا نبود دیگر توی خانه دور همدیگر جمع بشویم آمدیم بیرون.

 اگر فقط در این مراسم‌های بزرگ روضه باشد و سرچشمۀ این دریاچۀ باعظمت که یک مراسم مثلاً با شکوه است سرچشمه‌هایش توی خانه نباشد، ممکن است این دریاچه بخشکد و دچار آسیب‌های مختلف بشود. ولی در این دریاچه، در این دریا، در این اقیانوس، از کجا از آن سرچشمه وقتی که آب جاری بشود این دیگر آب تازه می‌شود و من می‌خواهم بگویم عظمت و اصالت همین جلسات روضه‌ای که شما می‌بینید چقدر برکات دارند که هنوز شناخته‌شده نیست، همۀ هستی خودش را و هویت خودش را و نور خودش را از آن روضه‌های خانگی می‌گیرد! یعنی اثرش در این جلسات روضه‌های عمومی اثر فوق‌العاده‌ای است.

 من یک سالی در قم می‌خواستم با اینکه یک هیئت خیلی بزرگی داشتیم چندهزار نفر واقعاً هفتگی می‌آمدند، می‌خواستم در مورد این روضه‌های خانگی صحبت بکنم به‌خاطر سفارش‌های حضرت آیت‌الله حق‌شناس. بعد دیدم من خودم توی خانه‌ام روضه ندارم. البته این روضه‌ای که ما داشتیم توی قم و خیلی بزرگ شده بود دیگر خانه جا نمی‌شد باید جاهای بزرگ می‌گرفتیم، این جلسۀ روضه اول توی خانۀ‌مان بود. ولی دیگر جا نمی‌شد، همسایه‌ها اذیت می‌شدند، جمعیت زیاد می‌شد. بعد که دیگر هیئت داشتیم ما دیگر هیئت داشتیم دیگر، دیگر نمی‌خواستیم توی خانۀ‌مان روضه بگیریم من دیدم که اگر می‌خواهم از روضۀ خانگی صحبت کنم الآن دیگر من روضۀ خانگی ندارم. به بچه‌هایم با اینکه مدرسۀ راهنمایی بودند و اینها گفتم شما بیایید یک روضۀ خانگی بگیرید، ما می‌خواهیم این دهه از روضۀ خانگی یک تبلیغ کنیم؛ توی خانۀ‌مان یک روضه باشد. و بعد موفق شدیم حالا به همت این بچه‌ها یک روضۀ خانگی ترتیب دادیم و بااینکه خودمان بیرون خانه جلسات خیلی بزرگی داشتیم دنبال سیاهی و چایی و استکان و اینها برای روضه‌های بچه‌ها می‌گشتیم که آنجا «لِمَ تقولونَ ما تَفعَلون» مثلاً نشود.

 ببینید شکوه مجالس بزرگ عزاداری به جای خودش محفوظ، ما به آن نیازمندیم. ولی بنده به مثابه دریاچه‌ای دریایی تصور می‌کنم که باید از نهرهایی نشأت بگیرد که سرچشمۀ آن نهرها روضۀ خانگی است. یا اگر این دریا منجر شد به اینکه آب در زمین نشست بکند از یک جاهایی به‌عنوان چشمه گُله گُله بجوشد بیاید بیرون. این اتفاق اگر افتاد این باقی می‌ماند.

 اگر فقط در این مراسم‌های بزرگ روضه باشد و سرچشمۀ این دریاچۀ باعظمت که یک مراسم مثلاً با شکوه است سرچشمه‌هایش توی خانه نباشد، ممکن است این دریاچه بخشکد.

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...