۰۱/۰۲/۰۲ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ تصویری | ایمان یعنی چی؟

شناسنامه:

 

 

متن:

 چیزهایی دارد ما را مشغول می‌کند از دوست‌داشتنی‌ها و ترس‌ها که اینها نمی‌گذارند ما آن هدف بلند زندگی خودمان را ببینیم که قرب به خدا است. ایمان می‌آید چه‌کار می‌کند؟ ایمان می‌خواهد به ما امنیت خاطر بدهد تا از این بازی‌هایی که برای ذهن ما در آورده‌اند، از سرگرمی‌های دل‌مان دست برداریم. امنیت می‌دهد از بلاها، از ترس‌ها، امنیت می‌دهد از صدماتی که شیرینی‌های زندگی بهت می‌زنند!

  شیرینی‌ها یکی از صدمات‌شان می‌دانی چیست؟ این است که وقتی شیرینی‌ها را تجربه می‌کنی بعد دلزده می‌شوی، دل‌مرده می‌شوی، بعد از یک مدتی. این یکی از صدماتش است. آقا آرامش زیادی هم خوب نیست ها! آرامش زیادی بهم بدهی دیگر من کار نمی‌کنم، آرامش زیادی به من بدهی من دیگر هیجاناتم را کجا تأمین کنم؟ ببینید انسان‌ها زندگی با هیجان می‌خواهند، انسان‌ها با این هیجان‌ زندگی می‌کنند. آن‌وقت آقا شما با این ایمان آمدی داری همۀ اینها را آرام می‌کنی! هیجان ازدواج! وای چی می‌شود! هیجان ارتباط، هیجان...

 خدا مسئله‌اش با ما این است می‌گوید آخر این هیجانات کم است برای تو! من مخالف هیجان نیستم، من می‌خواهم هیجان عمیق‌تر به تو بدهم! می‌روند پول می‌دهند می‌روند توی سالن توی آن هیجان قرار بگیرند. می‌گوید اگر در این هیجانه قرار نگیریم می‌پوسیم. خب راست می‌گوید؛ انسان بدون این هیجانات نمی‌تواند زندگی کند.

 خدا چی می‌گوید؟ می‌گوید خب من می‌خواهم هیجان عمیق‌تری بهت بدهم. بعد اینجا از این هیجانات چیزی کف دستت نمی‌ماند، بعد دستت خالی می‌شود، بعد حالت گرفته می‌شود. بعد مفید نیست برایت. مثلاً چی شد؟ ثروتمند شدی؟ جیبت را هم که خالی کردند؛ چی بهت اضافه شد؟ همین هم که از چشمت افتاد، می‌گوید این اجرا را من دیدم حوصله‌ام سر می‌رود نمی‌توانیم برویم یک اجرای دیگر؟ این فیلم را من دیدم، آن شهربازی را من رفتم، می‌رود سراغ چیز دیگر. همین‌جور بچرخ، بچرخ. بعد می‌گویند اسلام چقدر مثلاً مخالف این هیجانات ما است. با سبک زندگی غلطی که داریم مخالف است! خیلی از روابط را حرام اعلام می‌کند چرا؟ آقا اینها یک هیجانی دارد. می‌گوید آخر چرا خودت را صرف این هیجانات می‌کنی؟! بعدش هیچی نیست ها! برو یک هیجانی داشته باش، هیجان جدّی ها!

 حضرت زهرای اطهر(س) طوری که نماز می‌خواندند، طوری که هیجانات معنوی ایشان را می‌گرفته که آثارش بر بدن ایشان ظاهر می‌شده. بر رنگ چهره‌شان ظاهر می‌شده؛ ما از آن هیجانات از نوع زمینی‌اش هم بهترین زندگی را داشته باشیم سالی یک‌بار هم پیدا نمی‌کنیم. منتهی آن هیجان بی‌آسیب، این هیجانات ما کلی آسیب دنبالش دارد. آن هیجان مفید، این هیجانات مضر؛ آن هیجان پایدار، الی الابد می‌رود جلو، والّا بخدا من هم پیش شما دارم می‌گویم کافر هستم به آن خدایی که دو مرتبه آدم برود پیشش بار دومش مثل بار قبلی‌اش باشد. اصلاً یک همچین خدایی را من هم قبول ندارم. خدا که این‌جوری نیست. در روایات هست شب جمعه به شب جمعه اولیاء خدا دریافتی از خدا پیدا می‌کنند که این دریافت جدیدی که پیدا کردند وقتی نگاه می‌کنند به ماقبل، انگار تا حالا اصلاً خدا را نمی‌شناختند! خب این اتفاق یک بار هم در عمر ما نمی‌افتد. می‌بینید چقدر توی هیجان هستند اینها!

 ایمان چه‌کار می‌کند؟ آرامش می‌دهد این هیجانات کاذب را می‌گیرد که جا برای آن هیجان اصلی باقی بماند. آن هیجان اصلی را تو با چه لفظی صدا می‌زنی؟ قربةً الی الله، می‌خواهم به تو نزدیک بشوم. خب ما الان چجوری با آن خدا ارتباط برقرار کنیم؟ راهش همین ایمان است. ایمان رابطۀ تو را با بقیه قطع می‌کند، به همین دلیل ذکر اصلی ایمان معنایش این است، لفظش این است، «لا إله ‌إلّا ‌الله». آن‌وقت «إله» یعنی کی؟ هر کسی واله‌اش هستی، هر کسی حیرانش هستی. «لا إله ‌إلّا ‌الله!» هیچ حیران‌کننده‌ای جز خدا.

 ایمان می‌آید به آدم این امنیت را می‌دهد. راحت به آدم می‌گوید چی؟ بی‌خیال شیرینی‌ها و تلخی‌های دنیا. نه آن هیجان کوچولو را تو می‌خواهی از شیرینی‌های دنیا، نه این ترس‌های بیخود. بگذار من بهت امنیت بدهم. ایمان می‌خواهد به ما امنیت خاطر بدهد تا از این بازی‌هایی که برای ذهن ما در آورده‌اند، از سرگرمی‌های دل‌مان دست برداریم.

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...