۰۱/۰۲/۲۵ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ تصویری | اگر ساختار امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه پیاده نکنیم، چه می‌شود؟

شناسنامه:

 

 

متن:

وقتی که ما دنبال مدل می‌گردیم برای  ادارۀ جامعه‌، برای زندگی در یک امت اسلامی، در یک فضای اسلامی، خود به خود می‌خوریم به سیستم امر به معروف و نهی از منکر. دقت فرمودید؟ این یک سیستم است، امر به معروف و نهی از منکر یک ساختار است. بعضی‌ها ببخشید‌ ها! خیلی نامرد هستند، از امیرالمؤمنین همان‌ مقدار استفاده می‌کنند چهار تا نصیحت تک ‌و توک از حضرت که می‌شود این نصیحت‌ها را از چهارتا عارف‌ حکیم غرب و شرق عالم هم دریافت کرد. حالا فوقش کیفیت کلام حضرت بالاتر باشد. بابا حضرت کشته شدند بخاطر پیاده کردن آن سیستم، آن ساختار! دین آمده برای تحقق آن ساختار!

اگر ساختار امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه پیاده نکنیم، چه می‌شود؟

امر به معروف و نهی از منکر اولاً و بالذات موضوع خاص ما نیست ولی خوشبختیم که دربارۀ این موضوع فخیم صحبت می‌کنیم. بخاطر چی شد رسیدیم به این؟ به دلیل این‌که می‌خواهیم ببینیم که پیامیر گرامی اسلام دنبال تحقق و اجرای چه مدلی بود؟ اگر شما نخواهید توی عرصۀ مسئولیت اجتماعی و پیوند بین کسانی که احساس مسئولیت اجتماعی دارند حاضر بشوی، نصف این دین به دردت نمی‌خورد؛ قرآن را ببوس بگذار کنار. همان دین‌ها و معنویت‌های تحریف شده کافی است. شما می‌خواهی برو مثلاً سراغ ادیان قدیمی تحریف شده که کتاب مقدسی هم سالم ندارند، می‌خواهی برو مذاهب شرقی توی هند این‌قدر از این‌جور مذاهب هست، عرفان‌های کاذب همان بس است. به امام حسین را چه نیازی دارید؟ به امیرالمؤمنین چه احتیاجی دارید؟

 بگویم شما می‌خواهید امر به معروف و نهی از منکر نکنید؟ باشد نکنید. می‌خواهید این ساختار را تشکیل ندهید؟ باشه می‌دانید جایگزین‌اش چه خواهد شد؟ چه کسانی شما را اداره می‌کنند؟ باندهای مافیایی؛ باندهای قدرت و ثروت. این را در آیۀ کریمۀ قرآن ببینیم.

شما می‌‌خواهید امر به معروف و نهی از منکر نکنید دیگر، بی‌خیال بروید خانه‌تان بنشینید و این‌ها. حالا ببینید این آیه قرآن را. می‌فرماید: «الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ»؛ منافقون و منافقات زن و مرد منافق، اینها چی هستند؟ اینها با هم ارتباط‌شان خیلی محکم است. «بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ»؛ خیلی با هم بسته‌اند. «یَأْمُرُونَ بِالْمُنْکَرِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ»؛ برعکسِ امر به معروف و نهی از منکر. اینها امر می‌کنند به منکر و نهی می‌کنند از معروف. نتیجه‌اش چی می‌شود؟ «وَیَقْبِضُونَ أَیْدِیَهُمْ»؛ امساک می‌کنند. یعنی اول یک پیوند مافیایی باند سیاسی قدرت تشکیل می‌دهند بعد ثروت را جمع می‌کنند و نهی می‌کنند از پخش کردن آن بین مردم. بعضی از باندهای سیاسی وقتی حاکم می‌شوند مردم کلاً فقیر‌تر می‌شوند.

روبروی این صفحه این‌طرف خداوند متعال می‌فرماید: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ»؛ مؤمنین و مؤمنات هم یار و یاور همدیگر و پشتیبان همدیگر هستند. «یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ»؛ یعنی مقابل آن باندهای مافیایی نفاق، مقابل آن چی را قرار داد؟ ساختار امر به معروف و نهی از منکر. که این‌ها چه‌کار می‌کنند؟ «بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ»، اول پیوند خوب با همدیگر دارند.

آقا بالاترین مقاومت از سوی ابلیس درآخرالزمان صورت می‌گیرد که مؤمنین و مؤمنات «بَعضُهُم أولِیَاءُ بَعضِ» نباشند. یک کاری می‌‌کند مؤمنین این‌قدر باهم اختلاف پیدا کنند که در روایت دارد مثلاً ببخشید آب دهان به صورت هم پرت می‌‌کنند، همدیگر را لعنت می‌کنند، اصلاً می‌خواهند همدیگر را اصلاً بزنند. همین بچه مؤمن‌ها ها! ابلیس این کار را می‌کند؛ چون می‌بیند لحظه‌های آخر نفس کشیدنش است، می‌خواهد این‌ها باهم متحد نشوند، یکپارچه نشوند. و الآن شما خیلی راحت توی جامعه می‌بینید. جبهۀ باطل چه‌جور پشت هم هستند؟ جبهۀ حق هیچ‌کی حاضر نیست هیچ‌کی را تأیید کند‌، هیچ‌کی حاضر نیست پشت سر هیچ‌کی برود، هیچ کس حاضر نیست نکتۀ مثبت آن یکی را تأیید کند، تقویت کند.

بعد می‌فرماید: «یَأمُرُونَ بِالمَعزُوفِ وَ یَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ وَیُقیِمُونَ الصَلَاةَ». ببینید اقامۀ نماز بعد از امر به معروف و نهی از منکر است. «یُؤتُونَ الزَّکاة». آن‌ها «یَقْبِضُونَ أَیْدِیَهُمْ» بود، این‌ها «یُؤتُونَ الزَّکاةَ». دیدید این بچه‌هایی که گروه‌های جهادی، کمک‌رسانی‌ها را این‌ها را انجام می‌دهند، این از همین جنس است. تا دور هم جمع می‌شوند برویم آقا یک محله فقیر را رسیدگی کنیم. اگر این‌ها یک شبکه بشوند چی می‌شود؟ شبکه ملی اگر  بشوند چی می‌شود؟ «وَیُطیِعُونَ الله وَ رَسُولَه»؛ این مراحل رو که انجام دادند می‌رسند به مرحله اطاعت خدا و رسولش، یعنی واقعاً این مراحل باید در سبک زندگی باشد تا آدم به این مرحله برسد. «اُولَئِکَ سَیَرحَمُهُمُ الله»، خدا به این‌ها به زودی رحم خواهد کرد. «سَیَرحَمُهُمُ الله»، یعنی خدا این وضع رو ببیند زود به این‌ها رحم می‌کند. یعنی نمی‌گذارد طول بکشد! به همین دلیل ما می‌گویم ظهور نزدیک است!

  امر به معروف و نهی از منکر، محور تمدن و نظام اسلامی است. امر به معروف و نهی از منکر یک امر تمدنی است، یک امری که می‌شود بر اساسش و بر مبنایش، حکومت دینی شکل داد.

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...