۰۱/۰۵/۰۱ چاپ ایمیل و پی دی اف
مصاحبۀ علیرضا پناهیان با خبرگزاری فارس

امام جماعتی باید یک شغل مهم اجتماعی باشد

شناسنامه:

  • زمان: 1401/04/17
  • منبع: خبرگزاری فارس
ایده حکمرانی مردمی مسجدمحور مبنای شکل‌گیری انقلاب اسلامی است. اصل و اساس انقلاب نیز بر همین ایده استوار بوده و تحقق عدالت و پیشرفت جامعه نیز به معنای واقعی کلمه به تحقق این ایده وابسته است.

علیرضا پناهیان، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد حکمرانی نرم مسجدمحور بیان داشتند:

حکمرانی اسلامی در جامعه به مردم‌سالاری نزدیک‌تر است. رهبر معظم انقلاب مردم‌سالاری دینی را به معنای سالار قرار دادن مردم نه فقط در زمان انتخابات بلکه در تمام امور می‌دانند. مردم باید در تمام سطوح مشارکت داشته باشند و مساجد پایگاهی برای ارتباط و پیوند با یکدیگر باشد.

مردم در مسجد به قدرت قابل‌ اعتماد تبدیل می‌شوند

بهترین هسته برای حمکرانی اسلامی، همان هسته مردمی است، وقتی مردم در محیطی مانند مسجد ارتباط وثیق پیدا کنند به یک قدرت قابل‌اعتماد تبدیل می‌شوند که می‌توان بسیاری از مسئولیت‌های جامعه را به آن‌ها واگذار کرد.

مسجد انسان را از فردی زندگی‌کردن خارج می‌کند

مسجد، محلی برای شکل‌گیری انسجام اجتماعی است. مسجد، محل ارتباط عمیق و اعتماد مردم به یکدیگر است که انسان را از فردی زندگی‌کردن خارج کرده و به زندگی جمعی می‌رساند‌.
حکمرانی نرم مسجد محور ایده مرکزی بنیاد هدایت است. ایده و نظریه اولیه بنیاد هدایت بر ارتباط جمعی جامعه تکیه دارد و بر ایمان مردم استوار است که افراد در آن احساس امنیت می‌کنند.
برای اداره امور جامعه  نیاز به عناصری داریم. ارتباط و انسجام اجتماعی همراه با تقوا و تدین یکی از عناصری است که برای اداره امور جامعه باید مورد استفاده قرار بگیرد‌.

امام جماعت با کمک مردم مشکلات خودشان را برطرف می‌کند

عنصر دیگر برای اداره جامعه امام جماعت است. امام جماعت افراد جامعه را با سرپرستی به سمت اهداف اجتماعی سوق می‌دهد و با کمک مردم مشکلات مردم را حل می‌کند.
این دو عنصر ولایت طولی و ولایت عرضی در مبنای حکمرانی اسلامی و مبنای مردمی شدن حکمرانی و تحقق مردم‌سالاری است. این دو عنصر هسته کوچک جریان با عظمت امت و امام را شکل می‌دهد.

تحقق عدالت و پیشرفت در گرو اجرای حکمرانی مردمی مسجدمحور است

این ایده بنیاد هدایت منجر به احساس مسئولیت اجتماعی می‌شود و نقش مردم را در اداره امور افزایش می‌دهد که این ایده بسیار مقدس بوده و کلیدی است که انقلاب اسلامی بر آن بنا شده‌ است. همین امر بود که باعث شکل‌گیری انقلاب اسلامی شد. در بسیج و دفاع مقدس، مساجد پایگاه و مبداء اعزام و حرکت و ایجاد انگیزه بود و بار دفاع مقدس بر پایه همین ایده بنیاد هدایت بوده و اصل و اساس انقلاب نیز بر همین ایده استوار است. پیشرفت جامعه و تحقق عدالت به معنای واقعی کلمه به آن وابسته است.

مسجد، جایگاه تحقق و تجلی مردمی بودن تمدن اسلامی است

عنصر کلیدی دیگر،  مورد نیاز تحقق تمدن اسلامی، ازخودگذشتگی و ایثار است که عنصر مردمی بودن را تضمین می‌کند که این در تمدن غربی به هیچ وجه دیده نمی‌شود. مردمی بودن تمدن اسلامی یا حکمرانی در آن به واسطه عنصر ایمان محقق می‌شود که جایگاه تحقق و تجلی آن مسجد است.
خداوند متعال در آیه ۹۶ سوره مبارکه مریم می‌فرماید:(إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا) با دقت در این آیه مبارکه عبارت «ودّا» مهربانی بین مؤمنین عامل ایجاد مواسات و ایثار در جامعه معرفی شده و این ایثار و ازخود گذشتگی باعث انسجام اجتماعی می‌شود که هسته مرکزی آن در مساجد است.

امامت جماعت باید به عنوان شغل مهم اجتماعی تلقی شود

امامت جماعت را باید به عنوان شغل مهم اجتماعی تلقی کرد. این شغل از همه ابعاد بالا بوده و ائمه جماعات باید مسئول پیاده کردن حکمرانی اسلامی باشند. به عبارتی امام جماعت باید معنای لفظ امام را محقق کند.

مسئولیت امام جماعت نیازمند بازتعریف است

دو موضوع فرهنگسازی شود، موفقیت‌های فراوانی به دست می‌آید، اول اینکه مسئولیت امام جماعت باید باز تعریف شود، دوم اینکه مأموریت مسجدی بودن را تبیین کنیم و بدانیم که مسجد صرفاً برای پیوند با خدا نیست بلکه مسجد محلی برای ارتباط و پیوند با دیگر آحاد جامعه است.

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...