۰۱/۰۵/۱۸ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ تصویری | سخنان مهم و کمتر شنیده شده امام خمینی(ره) دربارۀ نقش انگلیس در شکل‌گیری احزاب در ایران!

شناسنامه:

 

 

متن:

من واقعاً خودم متنفرم از بحثهای سیاسی با این جزئیاتی که بخواهیم کلمات سخیفی مثل دوقطبی اصلاح‌طلب و اصولگرا، از این الفاظ اصلاً به کار ببریم در مجلس امام حسین. ولی چه کار کنیم اینا، چه کار کنیم اینها را؟ نمی‌شود که اینها را هی نشان ندهیم و بعد خیلی‌ها هم فکر کنند، نه، با همین وضعیت باید به سمت ظهور رفت. نه، این جزئیات را باید اصلاح کرد.

 مشکل بعدی غیر از این ماجرای دوقطبی‌سازی، مشکل احزاب است در جامعه، من در این باره اجازه می‌خواهم به جای سخنرانی کردن، سخنان حضرت امام(ره) را برای شما بخوانم. این نظر حضرت امام قبل از انقلاب درباره تشکیل احزاب در یک جامعه است. در 1357/10/3 می‌فرماید: «اصل این احزابی که در ایران از صدر مشروطیت پیدا شده است، آن که انسان می‌فهمد این است که احزاب ندانسته، به دست دیگران پیدا شده است. و خدمت به دیگران، بعضی از آنها کرده‌اند. من این طور احتمال می‌دهم.»

 دقت کنید دوستان، جوان‌ها دقت کنند. چقدر با حال است این تحلیل حضرت امام. «من این‌طور احتمال می‌دهم که، در سایر ممالک، که آن وقت مهم انگلستان بوده است، آنها یک احزابی درست کردند برای دام انداختن ممالک عقب افتاده و ممالکی که از آنها استفاده می‌خواستند بکنند. احزاب در آنجا این‌طور نبوده است دو حزب مثلاً با هم به حسب واقع یک اختلافی بکنند. و یکی از آنها به نفع دولتشان یا مملکت‌شان یکی از آنها برخلاف او یک چیزی بگوید. لکن احزاب را به نظر می‌رسد درست کرده‌اند برای اینکه دیگران هم به آنها اقتداء کنند در درست کردن احزاب.» آقا ببین! ما چه احزابی داریم با هم مقابله می‌کنند که ما هم حمار بشویم برویم احزاب درست بکنیم و بعد احزاب‌مان با هم اختلاف بکنند، ما ضعیف بشویم آنها بگویند این مسخره‌ها را، بدبخت‌ها را چقدر بازی دادیم. «اینها در ممالک خودشان یک چیزی درست می‌کنند صورت است واقعیت ندارد. به واسطه آن صورت ممالک دیگر را به دام می‌اندازند. که آنها وقتی که احزاب درست می‌کنند واقعاً با هم دشمن می‌شوند؟»

 بابا! امام می‌فرماید دروغ است این احزاب در غرب. تو چرا حزب داری درست می‌کنی؟ نمی‌دانم چه بگویم. مگر اختلاف نظر بین پزشک‌ها نیست؟ حزب درست می‌کنند؟ مگر اختلاف نظر بین فقها نیست؟ حزب دست می‌کنند؟ الان شما جمعیت، هر کدام مقلد یک مرجع تقلید هستید با هم دعوا می‌کنید؟ برسر هم می‌زنید؟ فقط سیاست بی‌پدر و مادر شده که هرکسی بیاد هر کاری می‌خواهد در آن عرصه انجام بدهد. شما هر پزشکی را برای دندانپزشکی انتخاب کنید شیشه آن یکی که انتخاب نکردید را می‌روید می‌شکنید، فحشش می‌دهی؟ مگر بازی فوتبال است قرمزته، آبیته بازی در می‌آوری؟ آن بازی سرگرمی است. قرمزته و آبیته هم در تیم ملی با همدیگر متحد می‌شوند که سیاسیون جناحین متحد نمی‌شوند. ما چه کار کنیم اینها را؟ ادامه بدهیم صحبت امام را.

 «صورتی آنجا درست کردند که اینها ببینند که مثلاً در مجلس انگلستان حزب کارگر داریم، و حزب مثلاً کذا. ما هم خوب است داشته باشیم. اما آنها یک جور دیگر فکر می‌کنند. اینهایی که از آنها اخذ می‌کنند یک جور دیگری فکر می‌کنند. اینها وقتی با هم دو حزب تشکیل دادند، دو جبهۀ مخالف و دو جبهه‌ی دشمن تشکیل می‌دهند» آقا انصافاً همین است. احزاب سیاسی واقعاً خجالت بکشید. من بعد از این صحبت‌های امام ماندم، این مسئولین احزاب باز هم می‌مانند در احزابشان یا می‌روند استعفاء می‌دهند؟ باید ثابت بکنند حزبشان هیچ راهی که امام دارد می‌رود، نمی‌رود.

 «آنها بازی می‌دهند اینها را که البته ممکلت متمدن باید حزب داشته باشد، احزاب داشته باشد. خب پس ما هم باید احزاب داشته باشیم!» یعنی بازی می‌دهند که اینها فکر می‌کنند که مملکت متمدن باید حزب داشته باشد. خب آقا حزب نداشته باشد چه داشته باشد؟ إن‌شاءالله فردا شب و پس فردا شب من راهش را عرض می‌کنم بر اساس آیات قرآن. خواه پند گیر، خواه ملال. بالاخره تکلیف این قدرت باید مشخص شود دیگر. که چه‌کار می‌خواهد بکند؟ «اما احزابی که ما درست می‌کنیم این‌طوری است که این حزب با آن حزب تمام عمرش را صرف می‌کند در این که این او را بکوبد، و او این را بکوبد. از اول این طوری زائیده شده. احزاب در ایران برحسب نظر من. حالا هم که به صورت‌های دیگری درآمده. حالا هم که انسان می‌بیند اینها باز با هم این طور دشمنی می‌کنند و مخالفت می‌کنند و این را من احتمال می‌دهم که یک دستی در خارج از کار باشد.»

می‌رویم بعد از انقلاب، سال1358؛ «احزابی که در ایران پیدا می‌شود و جمعیت‌هایی که این طرفها پیدا می‌شود اینها «کلٌّ یَلْعِنُ صاحِبَهُ» [هرکدام لعنت می‌کنند آن یکی را] همه مخالفند با هم. آنها هم همین را می‌خواهند که از راه زیاد شدن احزاب، زیاد شدن اختلاف درست کنند. تمام اینها نقشه است. این یک نقشه‌ای است که طرح‌ریزی شده به دست خود ماها انجام می‎‌گیرد. که خود ماها را از هم جدا کند. آنها نتیجه‌شان را ببرند. مثل یک بچه‌ای ما را حساب می‌کنند که یک توپ می‌اندازند میدان که سرگرم کنند مردم ما را. کلاه سر ما می‌خواهند بگذارند تا ما اختلاف پیدا بکنیم.» پس امام بعد از انقلاب هم نظرشان عوض نشد. آن اختلاف بین یت و یون که بنا شد دو تا لیست بدهند دیشب عرض کردم. امام بیست تا نصیحیت کردند که بروید بخوانید آن نامه را، هیچ کدام از این بیست تا الان در این حزب‌ بازی‌ها رعایت نمی‌شود. امام اجازه تحزب به این صورت دادند؟

چند کلمه از کلمات مقام معظم رهبری، در سال 1381؛ «از ورود در مناقشات جناحی و حزبی که عده‌ای می‌خواهند در کشور ما اینها را روز به روز بیشتر کنند پرهیز کنید، راز موفقیت شما در این است دست‌هایی که در کار است تا سر مسائل هیچ و پوچ عده‌ای را به جان هم بیاندازد و سر موضع‌گیری‌های گوناگون حزبی و جناجی و گروهی، گاهی گروهگی، افراد را با همدیگر مسئله‌دار کنند، درست نقطه مقابل "إنَما لمُومِنونَ إخوة فَاصلِحوا بَینَ أخَوَیکُم"» بعد اینها را دیگر توضیح می‌دهند چقدر پدرانه و مهربان. می‌گوید، آقا شما بروید دنبال مصالح مملکت برید. اینها اجازه نمی‌دهد یک مملکت قوی بشود. اینها اجازه نمی‌دهد کار پیش برود. یعنی بازی می‌دهند که اینها فکر می‌کنند مملکت متمدن باید حزب داشته باشد. خب آقا اگر حزب نداشته باشد چه داشته باشد؟ إن‌شاءالله فردا شب و پس فردا شب من راهش را عرض می‌کنم بر اساس آیات قرآن.

 

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...