۰۱/۰۸/۰۴ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ تصویری | عاقبت کار دست خداست!

شناسنامه:

چرا بعضی‌ها با وجود تلاش زیاد به نتیجه نمی‌رسند؟/ و بعضی‌ها بدون تلاش به نتیجه می‌رسند؟

 

 

متن:

 در روایات است می‌فرماید: خداوند متعال بعضی از اوقات ثروت را به آدم نادان می‌دهد که اصلاً عقل معاش ندارد، الکی می‌رود توی بازار پولدار می‌شود. بعضی‌ها می‌بینند، می‌گویند: این چه‌جوری پولدار می‌شود؟ برای اینکه معلوم شود پولدار شدن به هوش‌دار بودن نیست، به زرنگی نیست. می‌فرماید: بعضی وقت‌ها زن زیبا می‌دهند به آقایی که عرضه‌ای مثلاً بر و رویی ندارد تا مردم فکر نکنند که با زرنگ‌بازی و پول خرج کردن و نمی‌دانم موقعیت‌داشتن می‌توانند بهترین همسر پیدا بکنند. من می‌خواهم نشان بدهم کار دست خودم است. عاقبت امور دست خداست!

 ما خیلی وقت‌ها کارهایی را انجام می‌دهیم، بین کار ما و اثرش خدا حائل است. خدا معلوم نیست آن اثری را که ما می‌خواهیم بهش برسیم، اجازه بدهد که به آن برسیم. آن‌قدر توان بشر ضعیف است در مقابل این عظمتی که خدا آفریده، بعضی‌ها هم که به نتیجه می‌رسند تازه خداوند متعال می‌فرماید آنها به نتیجه نرسیدند که، من به آنها مهلت دادم، من به آنها امکانات دادم. مثلاً آن کافران تلاش کردند که به یک دنیای پر از ثروت برسند؛ با تلاش آنها که به دست نیامده! من این امکانات را در اختیارشان قرار دادم.

 مثلاً می‌فرماید: شما می‌خواهی بروی ازدواج کنی با یک کسی که پولدار است تا پولدار شوی؛ فقیرت می‌کنم. یعنی چه؟ «إلی اللهِ عاقِبةُ الأمور» مگر من می‌گذارم تو به آن نتیجه برسی؟! اگر بگذارم تو به این نتیجه برسی که فقراء می‌مانند روی زمین، نه کسی مرد فقیر را انتخاب می‌کند نه کسی دختر فقیر انتخاب می‌کند. بعد تازه می‌فرماید: من فقیرت می‌کنم اگر بروی از یک خانواده‌ای به خاطر ثروت‌اش. تهدید هم می‌کند خداوند متعال. اصلاً من فقیرت می‌کنم.

در آیه‌ای از آیات کریمۀ قران خداوند متعال این مسأله و قاعده را اعلام می‌کند، می‌فرماید: «و مَن یُسلِم وَجههُ إلی اللهِ و هُوَ مُحسِنَ فَقَد استَمسَکَ بالعُروَة الوُثقی»؛ کسی که تسلیم خدا شود و بگوید خدایا من به قدرت تو، به مشیّت تو، به اراده تو، به امر تو تسلیم هستم. «وَ هُوَ مُحسن»؛ آدم نیکوکاری هم باشد فقط این تسلیم کفایت نمی‌کند در مقام عمل هم نشان دهد، «فَقَد استَمسَکَ بالعروة الوُثقی»؛ او به عروة الوثقی تمسّک کرده، حالا این اثرش چیست با بقیۀ آیه؟ اثرش را خداوند متعال اشاره می‌فرماید. «و إلی الله عاقبة الأُمور» عاقبت امور دست خداست. یعنی شما باید یک مراحلی را طی بکنید تا این اتفاق که خدا عاقبت امور را دست خودش دارد از آن بتوانید استفاده کنید. شما ممکن است ببینید بعضی‌ها تلاش کردند و نتیجه گرفتند واقعاً ناشی از تلاش خودشان نیست، خدا خواسته به آنها بدهد. حالا اگر کسی تلاش نکرد خداوند متعال معمولاً به او نمی‌دهد؛ ولی بعضی وقت‌ها هم خدا به کسانی که تلاش نمی‌کنند می‌دهد برای اینکه نشان دهد کار دست خودش است. توصیه می‌کند به ما، که آقا شما کار بکن نتیجه‌اش دست من است. حالا من می‌رسانم یا نه؟! خیلی زندگی توحیدی به انسان خواهد داد. توحید این است، اصول عقائد اول توحید است. توحید یعنی این، نه اینکه ما توحید معنایش این باشد که خدا یک‌دانه است دو تا نیست. ضد ثنویت و این حرف‌ها بخواهیم توحید را تلقی بکنیم.

 خب، آن‌هم یکی از معانی توحید است ولی اول توحید، اگر درست بخواهیم برای خودمان معنا بکنیم یعنی اول قدرت خدا، در بسیاری از آیات کریمه قرآن هم همین اشاره شده بلکه تصریح شده، یعنی شما نترسید از دشمن، دشمن اثری ندارد. این نگاه خیلی نگاه توحیدی است. برخی از سیاسیون ما این نگاه را ندارند؛ اگر داشتند در این چهل سال مثل امام نگاه می‌کردند. امام این نگاه توحیدی را داشت، خیلی راحت با کمال آرامش و اطمینان، با یک اطمینان عمیقی می‌فرمود: آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. این یعنی چه؟ یعنی هر اقدامی بکند به نتیجه‌ای نمی‌رسد. نه خودش را برتر می‌کند و نه ما را کمتر می‌کند. چون نتیجۀ امور دست خداست! اثر عمل دست خداست! دست کس دیگر نیست. خب، این ایمان می‌خواهد ها! که آدم با چشم‌اش اسباب و علل را ببیند، توحیدش از بین نرود. با چشمش قدرت‌های پوشالی را ببیند برخی از آثار موقت و گذرای آنها را هم ببیند، گول نخورد. «و إلی الله عاقبة الأُمور»؛ عاقبت امور دست خداست! توصیه می‌کند به ما، که آقا شما کار بکن نتیجه‌اش دست من است؛ حالا من می‌رسانم یا نه؟! خیلی زندگی توحیدی به انسان خواهد داد توحید این است!

 

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...