۹۲/۰۳/۲۷ چاپ ایمیل و پی دی اف
در گفتگو با خبرگزاری مهر:

ملت باید حق خودش را از کسانی که اتهام تقلب به نظام زدند بگیرد/ جلیلی و قالیباف اهل تخریب نبودند

  • در گفتگو با: خبرگزاری مهر
  • در تاریخ: 1392/03/26
  • انعکاس در: مهر
  • پی دی اف: A5 | A4
  • اینفوگرافیک: پیشنهاد دهید

خبرگزاری مهر در مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان پرسیده است: «برخی بزرگان جبهه اصولگرایی پیش از انتخابات توصیه به وحدت و ائتلاف کاندیداهای اصولگرا کرده بودند اما عدم موفقیت در وحدت میان کاندیداها یکی از عوامل شکست آنها در این دوره از انتخابات بود، تحلیل شما در این خصوص چیست؟»

 

مشروح این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید:

ناراحتی بسیاری از نیروهای انقلابی از عدم اتحاد کاندیداهای اصولگرا را به هیچ وجه قبول ندارم

[سوال: بسیاری از نیروهای انقلابی عدم اتحاد کاندیداهای اصولگرا را عامل پیروزی آقای روحانی می‌دانند و از این بابت گله‌مند هستند. نظر شما چیست؟]

  • نگرانی و ناراحتی بسیاری از نیروهای انقلابی از اینکه عدم اتحاد کاندیداهای اصولگرا ، باعث پیروزی روحانی شد را به هیچ وجه قبول ندارم. زیرا در صورت ائتلاف هم تغییری در نتیجه انتخابات پدید نمی آمد. هر کدام از کاندیداها آرای خاص خودشان را کسب کردند و یک موج اجتماعی به نفع آقای روحانی پدید آمد که باعث شد آرای وی بیشتر از سایر کاندیداها گردد.

در انتخابات این دوره، در درجه اول عملکرد دولت بود که رای نیاورد/علت موج اجتماعی به نفع روحانی

سوال: مهمترین دلایل ایجاد این موج اجتماعی به نفع حسن روحانی چه بود؟

  •  مشکل اقتصادی مردم و اینکه دولت احمدی نژاد خودش را خیلی مخالف هاشمی نشان داد باعث شد که مردم به صورت جدی و گسترده از احمدی نژاد ناراضی باشند و به نقطه مقابل وی رای دهند. در انتخابات دور گذشته نیز به این شکل بود، یعنی وقتی مردم به صورت عمومی از فرد یا جریان سیاسی ناراحت باشند، معمولا به جریان یا نقطه مقابل آن رای می دهند.
  • البته در این دوره از انتخابات عده ای هم که از منطق خاصی برخوردار بودند با توجه به دیدگاهشان به کاندیدای مورد نظر خودشان رای دادند و من معتقدم هیچ کدام شکست خورده انتخابات محسوب نمی شوند.
  • در انتخابات این دوره، در درجه اول عملکرد دولت بود که رای نیاورد و دوم موج اجتماعی که می خواست نارضایتی خودش را نسبت به عملکرد دولت فعلی با انتخاب آقای روحانی که مورد حمایت هاشمی بود، نشان دهد.
  • یادمان باشد که روحانی به عنوان چهره ای از راست سنتی رای آورد و البته اصلاح طلبان نیز تقریبا از وی حمایت کردند، البته حمایت آنها صریح و آشکار نبود چون می‌دانستند نماینده آنها رای نمی آورد.  در این انتخابات یکی از چهره‌های راست سنتی و از اعضای جامعه روحانیت مبارز جدای از سلایق سیاسی خاصی که دارد توانست در مقابله با کارنامه دولت احمدی نژاد رای بیاورد.
  • یکی از بی انصافی هایی که در مناظره‌های این دوره شاهد بودیم این بود که برخی رقبای خودشان را به عنوان نماینده دولت مورد حمله قرار می دادند، در حالی که هیچ کدام از کاندیداها نماینده دولت نبودند که بخواهند از عملکرد دولت حمایت کنند.
  • امیدواریم در فضای جدید ابتدا مشکل مردم حل شود و همچنین آینده بسیار شفاف تری در فضای سیاسی کشور داشته باشیم.

نکات مثبت این انتخابات

[سوال: چه نکات مثبتی در این دوره از انتخاب وجود داشت؟]

  • دو نقطه برجسته در این دوره از انتخابات وجود داشت. از سویی فرمایش رهبر معظم انقلاب در خلق حماسه سیاسی محقق شد و موجب اقتدار نظام گردید، و از سویی جریان فتنه ای که ادعای تقلب در انتخابات را داشت روسیاه شد و برای همیشه می توانیم ادعای تقلب در انتخابات را به فراموشی بسپاریم.
  • ملت باید حق خودشان را از کسانی که اتهام تقلب به نظام را زدند بگیرند چرا که این افراد امروز شرمنده ملت هستند. اگر برای مردم مسلم نبود که در انتخابات تقلب نیست شرکت نمی کردند.
  • امیدواریم دولت جدید و آقای روحانی به عهدهایی که به مردم داده اند وفادار و در عمل به آن موفق باشند .

اگر جلیلی به نفع قالیباف انصراف می‌داد، ...

سوال: برخی بزرگان جبهه اصولگرایی پیش از انتخابات توصیه به وحدت و ائتلاف کاندیداهای اصولگرا کرده بودند اما عدم موفقیت در وحدت میان کاندیداها یکی از عوامل شکست آنها در این دوره از انتخابات بود، تحلیل شما در این خصوص چیست؟

  • بنده به هیچ وجه این موضوع را قبول ندارم. چرا که آقای روحانی به خاطر مقاومت سرسختانه با دولت رای آورد. اگر آقای رضایی با سایر کاندیداها ائتلاف می کرد، بخشی از آرای وی به سبد روحانی می ریخت، چرا که رضایی به شدت به دنبال انتقاد از دولت بود. همچنین اگر قالیباف به نفع دیگر کاندیداهای اصولگرا کنار می‌رفت باز هم بخشی از سبد رای وی به نفع روحانی تمام می شد. ولایتی نیز به همین صورت. و اگر جلیلی به نفع قالیباف کنار می رفت، بخشی از آرای قالیباف و ولایتی به سبد روحانی می رفت، چرا که جریانی که شعار انقلابی می داد، پشت سر جلیلی بودند و هر کدام اگر با هم جمع می شدند، ممکن بود آرایی که جذب کرده‌اند از بین برود.
  • اینکه بالاخره نگاه انقلابی در این دوره از انتخابات رأی نیاورد چند نکته قابل تامل دارد. شاید اگر کسی به نمایندگی از انقلابیون وارد انتخابات می شد که قدرت تخریب رقیبش بالا بود، رای می آورد، اما افرادی مانند جلیلی و قالیباف اگر رای نمی آورند، خوشحالیم چرا که بدون اینکه به تخریب رقبایشان بپردازند، رایشان کم شد. اگر جلیلی و قالیباف از روش هایی استفاده می کردند که ما نمی پسندیم و غیر اخلاقی بود یعنی از طریق تخریب رقبایشان رای می آوردند و پیروز می شدند برای ما شیرین نبود.

کنارگذاشتن تحلیل‌های منفی/روشنگری در جامعه/ همکاری با دولت

[سوال: در شرایط حاضر، قدم بعدی اصولگرایان چیست؟]

  • حال که نتیجه انتخابات مشخص شده است، اصولگرایان باید تحلیل های منفی قبل از انتخابات را کنار بگذارند و به روشنگری و بالابردن سطح آگاهی‌های جامعه و همکاری با دولت بدون فاصله گرفتن از ارزش ها و به منظور خدمت به مردم بپردازند تا مشکلات جامعه برطرف شود.
  • امیدواریم مردم زیر سایه ولایت طعم رشد و بهبود وضعیت را شاهد بچشند.

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...