علیرضا پناهیان در مراسم سالگرد قیام ۱۵خرداد:
هیچ عاملی مثل ولایتفقیه، ملّیت ما و سعادت مادی ما را تضمین نمیکند/ کارکرد مهمّ ولایتفقیه، تأمین استقلال، آزادی و منافع کشور است
شناسنامه:
- زمان: 1402/03/15
- مکان: حرم حضرت معصومه(س)
- صوت: اینجا
- مناسبت: سالگرد قیام ۱۵خرداد
- متن کامل: اینجا
علیرضا پناهیان در مراسم سالگرد قیام ۱۵خرداد:
حقیقت قیام پانزده خرداد چه بود؟ شعار محوری پانزده خرداد «یا مرگ یا خمینی» بود. مردم برای آب و نان قیام نکردند بلکه برای امام قیام کردند؛ یعنی برای ولایتفقیه. مردم برای اولین بار در طول تاریخ، اینچنین به میدان آمدند.
ولایتفقیه که معنای حقیقی انقلاب اسلامی است، دو بُعد دارد؛ یک بعد مادی و یک بعد معنوی. بُعد مادی ولایتفقیه در یک جمله یعنی استقلال و آزادی؛ یعنی جمهوری، یعنی تضمین مردمسالاری.
چرا ولایت در اسلام اینقدر اهمیت پیدا کرده؟ چون کارکرد ولایت «تضمین استقلال و تضمین آزادی» یک ملّت است. در جهان شعار آزادی و شعار حقوق بشر زیاد دادند. اما در یک نقطه از جهان، یعنی در ایران اسلامی به وسیلۀ ولایتفقیه این شعار محقق شد.
ما در این چهل سال، ولایتفقیه را خوب توضیح ندادهایم و الا جوان این مملکت الآن باید برایش جا افتاده باشد چرا ولایتفقیه میتواند استقلال کشور را تضمین بکند نه هیچ عامل دیگری؟ جوان امروز ما باید متوجه شده باشد که کارکرد مهمّ ولایتفقیه تأمین استقلال و آزادی یک ملّت است. اگر این برایش جانیفتاده، کمکاری از ما و حوزۀ علمیه است.
امام(ره) در سال 58 فرمود: «همۀ گرفتاریهای ما، و بدبختیهای ما هم همین است که خودمان را گم کردهایم، یک کس دیگر به جای ما نشسته است. و لهذا میبینید هر چیزی که در ایران هست تا یک اسم غربی نداشته باشد رواج ندارد. داروخانه هم باید اسم غربی داشته باشد. کارخانههای ما همان پارچه که میبافند باید آن حاشیهاش خطّ غربی باشد. اسم غربی رویش بگذارند» (صحیفه امام، ج9، ص460)
ببینید؛ کارکرد ولیّ فقیه این است که میگوید «ما چرا باید خودمان را گم کنیم؟ ما ایرانیها باید خودمان باشیم...» ولیّ فقیه کارکردش این است که قدرت را به ملّت برمیگرداند و بردگی را از ملّت برمیدارد. کارش استقلال دادن به یک ملّت است.
امام(ره) از نظر فرهنگی هم استقلال و آزادی را تفسیر میکند و میفرماید که در یک جامعه اگر بیبندوباری باشد دیگر استقلال آن مملکت از بین میرود. وقتی جوانان مشغول هرزگی باشند، ضعیف میشوند و دیگر نمیتوانند جامعه را اداره کنند.
ما طلبهها و حوزه علمیه هنوز برای ما مردم جا نینداختیم که هرزگی، بیبندوباری و بیحجابی یعنی نفی استقلال کشور. چرا رهبر انقلاب فرمود که بیحجابی یک حرام سیاسی است؟ هنوز جا نیفتاده است که بیحجابی از نظر سیاسی چه لطمهای به کشور خواهد زد.
اصلاً لازم نیست کسی دین داشته باشد تا فلسفۀ ولایتفقیه را بفهمد. تجربۀ پنجاه سالۀ ولایتفقیه در این مملکت نشان میدهد که ولیّ فقیه به چیزی جز استقلال و قدرتمندی یک ملّت و آزادی حقیقی آراء ملّت دعوت نکرده است.
دیروز رهبر انقلاب فرمودند که اگر ملّیت خود را میخواهید دست از امید برندارید. ملّیگرای حقیقی حضرت امام و دویست و پنجاه هزار شهیدی هستند که به حکم ولیّ فقیه رفتند از خاک این ملّت دفاع کردند. هیچ عاملی مثل ولایت فقیه ملّیت ما را و سعادت دنیایی و مادی ما را حفظ نمیکند. از ولایت فقیه بالاتر، اصل نبوت و امامت هم راه سعادت دنیایی مردم است و راه دیگری مثل اصل امامت و اصل نبوّت نمیتواند سعادت بشر را تضمین کند.
پس بُعد مادیِ ولایتفقیه، تضمین کردن منافع جامعه و سعادت دنیا است. بُعد معنوی ولایتفقیه هم بسیار باعظمت است. قدرت معنوی ولایت، به شرط نصرت و همراهی مردم و مسئولان، کاری میکند که با کمترین اقدام به بالاترین ثمرات میرسید. مسئولین بدانند هر چقدر دقیقتر امر ولایتفقیه را تعقیب کنند، از برکات الهی، از نصرت الهی بیشتر بهرهمند خواهند شد.
ارسال نظر
لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید