۹۳/۰۲/۲۹ چاپ ایمیل و پی دی اف
قسمت سوم مباحث «تنها مسیر»: راحت‌طلبی- جلسه5/پیامک خبری:

آفت راحت طلبی بیش از پیش ما را گرفتار کرده و این مانع بزرگی برای دینداری است/ یک راه مناسب برای مبارزه با فرهنگ راحت طلبی، سحرخیزی است/ اگر آفت راحت‌طلبی انسان را فرابگیرد، عملاً بی‌شخصیت و بی‌دین خواهد شد

فرازهای کوتاهی از سخنرانی حجت الاسلام پناهیان در پنجمین جلسه از قسمت سوم مباحث «تنها مسیر»:

  • با حل مسأله راحت طلبی است که نوبت به دینداری و عمل به احکام اسلامی و اجرای دستورات الهی می‌رسد. اگر برای جامعه ای مسأله راحت طلبی حل نشده باشد، نمی توان از جهاد در راه خدا، صبر در برابر مشکلات و راضی بودن به رضای الهی حرف زد.

  • در زندگی امروزی که ابتدائیات زندگی به سهولت در اختیار انسان قرار می گیرد و رفاه بیشتری نسبت به زمان قدیم ایجاد شده، فرهنگ راحت طلبی هم شیوع بیشتری پیدا کرده است. شیوع فرهنگ راحت طلبی می تواند عاملی برای دین گریزی باشد ولی یک راه مناسب برای مبارزه با فرهنگ راحت طلبی، سحرخیزی است.

  • یکی از مشکلات نظام آموزش و پرورش ما، تقویت عامل راحت‌طلبی در دانش آموزان است. آفت راحت طلبی بیش از پیش ما را گرفتار کرده و این مانع بزرگی برای دینداری است. در فرآیند تربیت باید توجه داشت که اگر آفت راحت‌طلبی انسان را فرابگیرد، عملاً بی‌شخصیت و بی‌دین خواهد شد.

  • گاهی سختی هایی که در یک کار خیر- مانند کار فرهنگی- پیش می آید، برای این است که نتیجه آن خیر ماندگار شود. کاری باقی می ماند که برای سعی و تلاش زیاد شده باشد، آیه قرآن می فرماید لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى‏. ولی کسی که اهل راحت طلبی است، نمی تواند با سختی های کار خیر کنار بیاید و کنار می کشد.

  • تقرب الی الله بدون سختی امکان ندارد ولی سختیهایی که دین می دهد، حساب شده و مفید است و میتوان از آنها لذت برد. ولی بدون دین، لذتها، هم با سختی توأم هستند و هم سرشاز از بدبختی خواهند بود. دین آمده است که آسایش بدهد، البته نه آسایشی که خیلیها فکرش را میکنند.

  • یکی از راههای راحت شدن تحمل سختیها در دنیا و دور شدن از راحت طلبی، نگاه کردن به سختیهایی است که اهل بیت(ع) در این دنیا کشیده اند. اهل بیت(ع) برای اینکه بتوانند با ما در مورد تحمل سختیها حرف بزنند، خودشان از همه بیشتر اهل سختی کشیدن در راه خدا بوده اند.

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...