۹۳/۱۱/۱۸ چاپ ایمیل و پی دی اف
گفتگو با حجت الاسلام پناهیان در مورد نامۀ رهبر انقلاب به جوانان غرب

پناهیان: شیوۀ نگارش این نامه بیشتر از اصل محتوای نامه، مرا تحت تأثیر قرار داده/ چرا نامۀ رهبر انقلاب اینقدر با اقتدار نوشته شده؟ زیرا امروز آمادگی پذیرش حق خیلی بالاست و این یکی از مقدمات ظهور است

  • در گفتگو با: خبرگزاری دانشجو
  • در تاریخ: 93/11/05
  • پی دی اف: A5 | A4
  • اینفوگرافیک: پیشنهاد دهید

چندی پیش خبرگزاری دانشجو در خصوص نامۀ رهبر معظم انقلاب به جوانانی غربی، گفتگویی با حجت الاسلام پناهیان کرد که در ادامه متن کامل این گفتگو را می‌خوانید:

پرسش: آیا نامۀ رهبر انقلاب در شرایط کنونی، یک نامۀ در آستانۀ ظهور هست؟

  • پرسش: شما قبلاً دربارۀ قواعد ظهور در بیت رهبری مطالبی را بیان کرده بودید. اکنون این نامۀ رهبر انقلاب در شرایط کنونی، آیا یک نامه در آستانۀ ظهور هست؟ شما از این بُعد، مسأله را چگونه تحلیل می‌فرمایید؟
  • پاسخ: ابتدائاً باید عرض کنم که بعضی‌ها نسبت به لفظ ظهور و هرگونه بحثی دربارۀ ظهور و زمان ظهور، زیادی حساسیت دارند. حتی ما بدون تعیین وقت برای ظهور، اگر بخواهیم دربارۀ عوامل نزدیک‌تر شدن ظهور و محقق شدن برخی از این عوامل و زمینه‌سازی برای ظهور صحبت کنیم، حساسیت منفی نشان می‌دهند و آن را نوعی «توقیت»(وقت تعیین کردن) می‌دانند. ما باید این نگاه را اصلاح کنیم تا بتوانیم واقع‌بینانه‌تر و عالمانه‌تر در مورد ظهور گفتگو کنیم.
  • مقدمۀ اول) واقعش این است که همه معتقدند که باید برای ظهور زمینه‌سازی کرد، باید مقدماتی را فراهم کرد. قرآن کریم هم صریحاً می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم»(رعد/11) و «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ»(محمد/7) این موضوع قطعی است که فرج و ظهور به ارادۀ ما انسان‌ها نیز بستگی دارد؛ از این جهت که ما می‌توانیم مقدمات آن را فراهم کنیم.
  • مقدمۀ دوم) وقتی شما از علما بپرسید که «مقدمات ظهور چیست و این زمینه‌سازی شامل چه چیزهایی می‌شود؟» فهرست بلندی از رفتارها و اقدامات خوب(از جمله روشن‌گری‌ها) را نام می‌برند و همچنین- طبق روایات- فهرست بلندی از ظلم‌ها و فسادها را ذکر می‌کنند. اگر ما ببینیم که برخی از این اقداماتِ خوب، محقق شده است و حرکت به سوی اثبات حقانیت دین، دارد روز به روز رشد می‌کند و جلوتر می‌رود، امید ما برای ظهور و فرج افزایش پیدا می‌کند. چون انسان به صورت عقلانی حس می‌کند که به ظهور نزدیک‌تر شده است. (امروز، هم بشریت بیش از بسیارى از دورانهاى تاریخ، دچار ظلم و جور است، هم پیشرفتى که امروز بشریت کرده است، معرفت پیشرفته‏تر است. ما به زمان ظهور امام زمان أرواحنا فداه، این محبوب حقیقى انسانها نزدیک شده‏ایم؛ زیرا معرفتها پیشرفت کرده است.( بیاتات مقام معظم رهبری در جشن بزرگ منتظران ظهور، 03/ 09/ 1378))
  • پس مقدمۀ اول ما این شد که اساساً باید برای ظهور زمینه‌سازی کرد و اقدامات مؤمنین و حتی اقدامات دشمنان مؤمنین، در زمینه‌سازی برای ظهور مؤثر است. مقدمۀ دوم هم اینکه وقتی این اقدامات محقق می‌شود و نتیجۀ مثبت می‌دهد، انسان می‌فهمد که جهان به سوی ظهور در حرکت است. با این دو مقدمه، ما می‌توانیم دربارۀ این نامه و ارتباط آن با «زمینه‌سازی برای ظهور» صحبت کنیم و به نتایج مثبت و مهمی برسیم.

بیان نامۀ اخیر رهبر، حاکی از اوج اقتدار حق بر باطل است/ بالا بودن زمینۀ پذیرش حقیقت توسط بشر، نشانۀ این است که حق در آستانۀ پیروزی نهایی است

  • اما دربارۀ نامۀ رهبر انقلاب به جوانان غرب، می‌توان گفت که بیان این نامه حاکی از اوج اقتدار حق بر باطل است. وقتی مقام معظم رهبری در این نامه، جوانان را به مطالعۀ دین سوق می‌دهند- آن‌هم از منابع اصلی دین- در واقع اطمینان دارند که این حقیقت می‌تواند خودش را به سهولت به جوانان مغرب زمین نشان دهد. وقتی این اطمینان به روشن بودن حق و حقیقت و پذیرش آن توسط بشر امروز این‌قدر بالاست، این نشان‌دهندۀ این است که حق در آستانۀ پیروزی نهایی است و نمی‌شود در ارتباط با حق، غربت زیادی را تصور کرد، و می‌توان گفت که نزدیک است این غربت کاملاً برطرف شود.
  • وقتی این دعوت -از سوی رهبر انقلاب- دارد صورت می‌گیرد، معنایش این است که این دعوت «شنونده» دارد. کسانی که این دعوت را اجابت خواهند کرد، به سهولت می‌توانند با مراجعه به منابع اصلی دین، به حقیقت برسند. حتی مقام معظم رهبری در این نامه زیاد ابراز نگرانی نکرده‌اند که اگر اینها به سراغ منابع اصلی بروند، ممکن است دچار برداشت انحرافی از دین بشوند. چون واقعاً این برداشت‌های انحرافی از دین، دست‌ساز دشمنان است. انسان با فطرت و عقل خودش، وقتی به منابع اصلی مراجعه کند حق را می‌فهمد و به برداشت درستی از دین خواهد رسید؛ خصوصاً بشر امروز که شکست فساد و ظلم و تباهی را تجربه کرده است. لااقل می‌توان گفت که اکثراً درست برداشت خواهند کرد.

چرا نامۀ رهبر انقلاب اینقدر با اقتدار نوشته شده؟ زیرا امروز آمادگی پذیرش حق خیلی بالاست و این یکی از مقدمات ظهور است

  • با این مقدمات، باید ببینیم که این نامه چرا این‌قدر با اقتدار نوشته شده است؟ برای اینکه آمادگی برای پذیرش حق، خیلی بالاست و معلوم است که این یکی از مقدمات ظهور است. هیچ‌وقت به اندازۀ امروز این‌قدر آمادگی برای پذیرش حق نبوده است و امکانات مورد نیاز برای معرفی حق نیز وجود نداشته است.

آمادگی پذیرش حق در جوانان غربی ناشی از شکست تمدن غرب است

  • جوانان غربی، امروز آمادگی شنیدن سخن حق را دارند و این خیلی مهم است. اینکه آمادگی پذیرش حق در بین جوانان ایجاد شده است ناشی از شکست تمدن غرب است. اگر تمدن غرب در اوج پیروزی و بهروزی بود، مگر می‌شد آن مردم را به تمدن دیگری یا به گفتمان دیگری دعوت کرد؟! الان آن‌قدر در غرب، بن‌بست‌ها زیاد شده است و آن‌قدر ظلم‌ها بر روی دوش انسان‌ها دارد فشار می‌آورد که این زمینۀ پذیرش حق بالا رفته است. حتی فساد و تباهی هم نمی‌تواند جوانان غربی امروز را از چنین پیامی غافل کند، چون دوران فساد و تباهی هم گذشته است.

پرسش: وظیفۀ اهالی رسانه و نخبگان در قبال این پیام رهبر انقلاب چیست؟/ پناهیان: نباید با طرح موضوعات فرعی موجب فراموشی این موضوع شویم

  • پرسش: وظیفۀ افرادی که الان داخل کشور هستند، اهالی رسانه و نخبگان، در قبال این پیام رهبر انقلاب چیست؟
  • پاسخ: ما نباید با طرح موضوعات فرعی و سرگرم شدن به مسائلی که از این درجۀ اهمیت برخوردار نیستند، موجب شویم که این موضوع مهم به فراموشی سپرده شود. ما باید بخشی از وقت خودمان را به این‌گونه روشن‌گری‌ها اختصاص دهیم. ابزارش هم برای همۀ ما فراهم است. الان با یک گوشی موبایل، می‌شود با تمام جهان ارتباط برقرار کرد. فقط کافی است که یک‌مقدار زبان خارجی بلد باشیم و همین حقایقی که از دین می‌دانیم را به مردم جهان منتقل کنیم. هر یک از ما می‌توانیم با همین امکانات ساده، به تبلیغ دین و تبیین حقیقت دین، کمک کنیم.

پرسش: آیا این نامه می‌تواند به صورت غیر مستقیم پیامی به سیاسیون غرب داشته باشد؟/پناهیان: معنای این پیام، عبور از سیاستمداران غربی است

  • پرسش: این نامه خطاب به جوانان غرب نوشته شده است، ولی آیا می‌تواند به صورت غیر مستقیم یک پیامی هم به خواص یا سیاسیون غرب داشته باشد؟
  • پاسخ: من فکر می‌کنم که معنای این پیام، عبور از سیاستمداران غربی است و کاملاً واضح است که سیاستمداران غربی جامانده‌اند. آقا راه درست‌تر را انتخاب کرده‌اند و آن مذاکره با ملت‌های مغرب زمین است، و این اثربخش‌تر خواهد بود. رهبران غربی دارند شایستگی خودشان را برای رهبری ملت‌های خودشان از دست می‌دهند، البته آنها هیچ‌وقت رهبران شایسته‌ای نبودند ولی مردم مغرب زمین دارند به عدم شایستگی آنها بیشتر پی می‌برند.

این نامه به شدت آن وجه پدری امامِ امت را نشان می‌دهد/ اصلاً امکان رقابت با این نامه توسط سران غربی وجود ندارد

  • پرسش: اگر دربارۀ متن نامه و ظرافت‌های خاصی که در آن هست، نکته‌ای به ذهن‌تان می‌رسد بیان کنید.
  • پاسخ: این نامه سرشار از مناعت طبع و آزادمنشی است. این نامه به شدت آن وجه پدری امامِ امت را نشان می‌دهد. آقا واقعاً مانند یک پدر مشفق و دلسوز، این نامه را نوشته‌اند. اصلاً امکان رقابت با این نامه توسط سران غربی وجود ندارد. از نظر روش امکان رقابت برای آنها وجود ندارد، چه رسد به محتوا.
  • غربی‌ها جوانان خودشان یا جوانان مسلمان را به مطالعۀ چه چیزی می‌خواهند دعوت کنند؟! آیا می‌خواهند آنها را به مطالعۀ لیبرال دموکراسی دعوت کنند؟ در حالی که آنها خودشان مدعی هستند که تا آخر لیبرال دموکراسی رفته‌اند و الان می‌بینید که  این لیبرال دموکراسی چقدر جنایت به بار آورده است! پس این نامه از نظر محتوا اصلاً قابل رقابت نیست. و حتی از نظر سبک نگارش و شیوۀ برخورد هم قابل رقابت نیست.

شیوۀ نگارش این نامه بیشتر از اصل محتوای نامه، مرا تحت تأثیر قرار داده/ این نامه، خصلت‌های بزرگ و زیبای آقای ما را به جهانیان نشان داده است

  • از جهت جهت شیوۀ نگارش هم قابل رقابت نیست زیرا غربی‌ها نمی‌توانند برای دعوت جوانان جهان و حتی جوانان خودشان به هیچ باطلی، این‌قدر بزرگوارانه و دلسوزانه مانند یک پدر مهربان، سخن بگویند. شیوۀ نگارش این نامه بیشتر از اصل محتوای نامه، مرا تحت تأثیر قرار داده است. این نامه، خصلت‌های بزرگ و زیبای رهبری انقلاب ما را به جهانیان نشان داده است. لذا مردم جهان می‌توانند حدس بزنند که چرا ما رهبر خودمان را این‌قدر دوست داریم. در این نامه به وضوح، کمال خلوص ایشان نشان داده شده است.

 

نظرات

جانم فدای رهبرم

با سلام حدمت همه ئ زحمت کشان ولایتی .همه ئ ما جوانان با عشق به پدر عزیزمان افتخار میکنیم  بخدا من عاشق رهبر دوست داشتنیمون هستم آقا اینقدر بزرگ مرد و بزرگ منش هستن که حتی غصه ئ دشمنان اسلام و کافران به اسلام رو هم دارن چه برسه جوانان مسلمان جهان و شیعه خانه دنیا ایران.

من همیشه با اشک چشم و دلتنگی به  سخنان رهبرم . پدرم  گوش میدم . بخدا  از روی احساسات حرف نمیزنم جندین سال تحقیق کردم  من ساکن زاهدان هستم  شیعه هستم ولی شاید باور نکنین آقا بعد 20 سال وقتی به ایرانشهر سفر کردن هنوز اسامی  کسانی که اینجا بهشون لطف کردن یا اسم کوچیک شخصی که چند روز مهمان خونشون بودن رو یادشون نرفته بوده و با مهربانی  بعد از ملاقات بهشون گفته من همیشه به یادتون بودم و واستون دعا میکردم وقتی رهبر یه ملت اینجوری قدر زحمت یه شخص سنی مذهب و بلوچ رو میدونه  و با مهربانی دست پدری بر سرشون میکشه  وای به حال امثال کسانی که پشت به رهبری کرده و  با نیش و کنایه با امام یه ملت دشمنی میکنن الهی دشمنان ولایت چه داخلی و جه خارجی یا هدایت شده یا نابود بشن . دوستت دارم رهبر و پدر عزیزم آیت ال... سید علی خامنه ای

الهی قربان حضرت آقا و فدایی هایشان بشوم!
واقعاً مِیِ ولایت، ناب ترین مِی هستی است!

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...