۹۴/۰۷/۰۵ چاپ ایمیل و پی دی اف
در مرقد امام خمینی(ره)

پناهیان: شاید درس بزرگ حادثه منا این باشد که اگر از مظلوم دفاع نشود، عقوبتهای الهی شامل حال همه می‌شود و خشک و تر در آتش فتنه خواهند سوخت/ قرآن: اتَّقُوا فِتْنَةً لا تُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَمُوا مِنْکُمْ خَاصَّة/ تمام مسلمانان باید در مقابل این تعداد اندک ظالمان برخیزند / وصیتنامۀ امام(ره): لازم است در نوحه‌ها «آل سعود» لعن و نفرین شود+فیلم

وقتی امت اسلامی در مقابل ظلم آل سعود به مردم منطقه و به‌ویژه ظلم فاحش به ملت مظلوم یمن آنچنان که باید عکس العمل نشان نمی‌دهند طبیعتاً چنین عقوبت‌های فراگیری نصیب امت اسلامی می‌شود. درس بزرگ حادثه منا شاید این باشد که اگر در مقابل ظلم مقاومت صورت نگیرد و از مظلوم دفاع نشود بلا و عقوبت‌های الهی شامل حال همه می‌شود و خشک و تر در آتش فتنه خواهند سوخت و نمی‌توان مانع تحقق سنتهای الهی شد.

خلاصه‌ای از سخنان حجت الاسلام پناهیان: خداوند متعال می‌فرماید: «اتَّقُوا فِتْنَةً لا تُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَمُوا مِنْکُمْ خَاصَّة.» خداوند بندگان خود را از فتنه‌ای می‌ترساند که آتش آن فقط دامن ظالمان را نمی‌گیرد، بلکه همه را دربرمی‌گیرد. این یک سنت الهی ست، حتی آنهایی که آدمهای خوبی هستند با این نهیب الهی آرامششان بهم می‌ریزد؛ و بعد میفرماید: واعلموا ان الله شدید العقاب. علامه طباطبایی (ره) معنای این فتنه را توضیح میدهند: اختلافی که در جامعه اسلامی پدید آید مردم بداند چه کسی ظلم می‌کند ولی از مظلوم طرفداری نکنند. شاید فاجعه هولناک منی را بتوان از این زاویه تحلیل کرد. وقتی امت اسلامی در مقابل ظلم آل سعود به مردم منطقه و بویژه ظلم فاحش به ملت مظلوم یمن آنچنان که باید عکس العمل نشان نمی‌دهند طبیعتاً چنین عقوبتهای فراگیری نصیب امت اسلامی می‌شود. درس بزرگ حادثه منا شاید این باشد که اگر در مقابل ظلم مقاومت صورت نگیرد و از مظلوم دفاع نشود بلا و عقوبتهای الهی شامل حال همه می‌شود و خشک و تر در آتش فتنه خواهند سوخت و نمی‌توان مانع تحقق سنتهای الهی شد. ما نمی‌توانیم و نباید هیچگاه در برابر ظلم به مسلمانان مظلوم سکوت کنیم و باید تا آنجا که می‌توانیم از مظلوم دفاع کنیم و در برابر ظالم مقاومت کنیم و الا دچار عقوبت‌های پیش بینی نشده و فراگیر خواهیم شد.

حجت الاسلام پناهیان در سخنرانی قبل از دعای ندبه که به مناسبت هفتۀ دفاع مقدس در مرقد امام راحل(ره) برگزار شده بود، پس از تحلیلی بر فاجعۀ منا، به تبیین نکاتی در خصوص دفاع مقدس پرداخت. در ادامه فرازهایی از این سخنان که به صورت مستقیم از شبکۀ اول سیما پخش شد را می‌خوانید:

در عزاداری‌ها برای فاجعۀ دلخراش منا باید تکلیف‌مان را با ریشه‌های این فاجعه روشن کنیم  

  • واقعۀ دلخراش کشته شدن تعداد فراوانی از حجّاح بیت‌الله‌الحرام در روز عید قربان، عزایی برای جهان اسلام ایجاد کرد تا جهان اسلام، باز هم متوجه دردهای ریشه‌ای و عمیقی بشود که متاسفانه در امت اسلامی وجود دارد. این حادثه بالاخره رخ داده و هرچه به گذشتۀ این حادثه بپردازیم، چیزی از نفس این حادثه کم یا زیاد نخواهد کرد. بیش از هزار نفر از حجّاج محترم، باید گفت که به شهادت رسیده‌اند و امت اسلامی، به‌ویژه مردم خوب ایران‌زمین، عزادار شدند، بیش از 130 نفر از حجّاج ما، عروج کردند و ما را در عزا نشاندند.  ما باید تکلیف‌مان را با ریشه‌های این حادثه روشن کنیم و در عزاداری‌ها به این ریشه‌ها بپردازیم، و الا شاید این عزاداری تدارکی برای آینده نباشد.

وصیتنامۀ امام(ره): لازم است در نوحه‌ها «آل سعود» لعن و نفرین شود

  • حضرت امام(ره) در مقدمۀ وصیت‌نامۀ شریف‌شان بلافاصله پس از تاکید بر اهمیت مجالس عزاداری و سوگواری، تصریح می‌فرمایند که در مجالس عزاداری باید علیه دشمنان اسلام  به‌صورت کوبنده فریاد زده شود و دشمنان اسلام لعن شوند و تصریح می‌کنند که باید در عزاداری‌ها آل سعود به عنوان یکی از ریشه‌های فساد، مورد لعن و نفرین قرار بگیرد و به‌صورت کوبنده در نوحه‌ها و شعارهای محرم، علیه آنها فریاد سر کشیده شود. (و لازم است در نوحه‏ ها و اشعار مرثیه و اشعار ثناى از ائمه حق- علیهم سلام اللَّه- به‌طور کوبنده فجایع و ستمگری‌هاى ستمگران هر عصر و مصر یادآورى شود؛ و در این عصر که عصر مظلومیت جهان اسلام به دست امریکا و شوروى و سایر وابستگان به آنان و از آن جمله آل سعود، این خائنین به حرم بزرگ الهى- لعنة اللَّه و ملائکته و رسله علیهم- است به طور کوبنده یادآورى و لعن و نفرین شود؛ صحیفۀ امام/21/400) الان هم حکام آل سعود-بدون تغییر- در همان مسیر هستند؛ و شاید به اذعان بسیاری از ناظران، بدتر شده‌اند یا نسبت به قبل، بدتر عمل می‌کنند. این ریشۀ جنایت‌هایی است که رخ می‌دهد.

هشدار قرآن نسبت به سنت الهی: عواقب عدم اعتراض امت اسلامی به ظلم آشکار، دامن خوب و بد را می‌گیرد!

  • بنده نمی‌خواهم در مقام تحلیل کامل این واقعه قرار بگیرم، ولی یک مطلب اساسی وجود دارد و آن یک سنت الهی است که در قرآن کریم به آن تصریح شده است. در آیات کریمۀ قرآن حدود 250 مرتبه از تقوا سخن گفته شده است. خداوند ده‌ها بار در قرآن کریم فرموده‌اند «اتقوا»، یعنی بپرهیزید، مراقب باشید یا بترسید. در میان همۀ «اتقوا»‌هایی که در قرآن کریم آمده است، که یا «اتقوا الله» است یا «اتقوا النار» است و یا به‌طور مطلق دستور به تقوای الهی داده شده است، خداوند یک‌بار می‌فرماید: «وَ اتَّقُوا فِتْنَةً لاتُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَمُوا مِنْکُمْ خَاصَّةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدیدُ الْعِقاب»(انفال/25) یعنی بترسید از فتنه‌ای که فقط به کسانی که ظلم کرده‌اند، نمی‌رسد! بلکه دامن همه را می‌گیرد و همه را در آتش می‌سوزاند و بدانید که خداوند متعال، شدید العقاب است. این یک سنت الهی است که خداوند متعال ما را از این سنت الهی، می‌ترساند و پرهیز می‌دهد. این سنت برای کل جامعۀ اسلامی واقعاً سنت خطرناکی است. یعنی آدم‌های خوبی که گناهی مرتکب نشده‌اند، با خبردار شدن از این سنت الهی، امنیت از آنها سلب می‌شود.
  • علامۀ طباطبایی(ره) در توضیح فتنه می‌فرماید: فتنه یعنی اختلافی که در جامعۀ اسلامی یا امت اسلامی پدید بیاید و مردم بدانند چه کسی دارد ظلم می‌کند ولی از مظلوم طرفداری نکنند، در اینجاست که فتنه شکل می‌گیرد. وقتی که فتنه شکل گرفت، دیگر عواقبش فقط ظالمین را نمی‌گیرد، بلکه ظالم و غیرظالم را می‌گیرد. آتش آن تر و خشک را می‌سوزاند.

امروز با حملۀ ال سعود به یمن در امت اسلامی فتنه‌ای پدید آمده/ ممالک اسلامی در مقابل ظلم فاحش آل سعود به یمن، چه کرده‌اند؟

  • امروز در امت اسلامی فتنه‌ای پدید آمده است، حمله‌ای ناجوانمردانۀ حکام عربستان به مردم یمن، نمونۀ بسیار واضح و فاحش ظلمی است که اتفاق افتاده. حالا فرض کنید که اقدامات تروریستی و حمایت از تروریست‌های خون‌آشام داعش، که توسط حکام آل سعود انجام شده است، جزء این فتنه نباشد چون ممکن است برای بعضی‌ها آشکار نباشد و برخی مردم مسلمان منطقه از این اقدامات آل سعود آگاه نباشند. ولی ظلم فاحش آل سعود در یمن برای همه آشکار است، منتها سؤال این است که ممالک اسلامی در مقابل ظلمی که به مردم یمن صورت گرفته، چه کار کرده‌اند؟ وقتی عکس‌العمل لازم را ندادند، دیگر نتایجش این ظلم، فقط دامن ظالمین را نمی‌گیرد. و شما می‌بینید که بیش از هزار نفر از حجاج در یک نقطه در حال حجّ با لباس احرام، کشته می‌شوند که خیلی فاجعۀ بزرگ و  بی‌سابقه‌ای است.
  • برخی که از نزدیک با مراسم حج آشنا  نیستند فکر می‌کنند طبیعی است این مراسم کشته بدهد و این حوادث رخ دهد، چون جمعیت زیادی در آنجا حضور دارد! در حالی که اصلاً این‌طور نیست. این جمعیت حداکثرش دو یا سه میلیون نفر هستند که می‌خواهند در یک مسیر معین حرکت کنند، در جایی که یازده ماه در طول سال، خالی از سکنه است و در این مدت، هر تدبیری را می‌توان انجام داد.   
  • اینکه ناگهان و بدون برنامه‌ریزی قبلی، چند تا از مسیرهای تردد حجاج را ببندند، و همۀ حجاج را در دالان باریکی-نسبت به تعداد حجاج- قرار دهند، بدون اینکه هشداری بدهند، یک کار غیرطبیعی محسوب می‌شود. آدم خیلی باید ساده باشد که بگوید: «بالاخره این حوادث برای دو میلیون نفر پیش می‌آید!» ضمن اینکه در یک جاهایی بوده که بیست میلیون نفر دور هم جمع شده‌اند، ولی یک در صد این حادثه‌ها هم پیش نیامده است.
  • وقتی امت اسلامی در مقابل ظلم آل سعود به مردم منطقه و به‌ویژه ظلم فاحش به ملت مظلوم یمن آنچنان که باید عکس العمل نشان نمی‌دهند، طبیعتاً چنین عقوبت‌های فراگیری نصیب امت اسلامی می‌شود. درس بزرگ حادثه منا شاید این باشد که اگر در مقابل ظلم مقاومت صورت نگیرد و از مظلوم دفاع نشود بلا و عقوبتهای الهی شامل حال همه می‌شود و خشک و تر در آتش فتنه خواهند سوخت و نمی‌توان مانع تحقق سنتهای الهی شد.

هر موقع در مقابل ظلم ساکت باشیم، طبیعتاً اینگونه اتفاق‌ها خواهد افتاد

  • حتی اگر کسی بگوید این یک بلای آسمانی بوده است، این سؤال مطرح می‌شود که چرا باید این بلای آسمانی پیش بیاید؟ شاید دلیلش این باشد که وقتی ممالک اسلامی در مقابل ظلمی که در جهان اسلام دارد صورت می‌گیرد، سکوت کنند، نتیجه‌اش این می‌شود که این ظلم دامن خودشان را هم خواهد گرفت. نتیجه‌اش این می‌شود که هزار نفر از خوبان این امت اسلامی در عرض یک ساعت از بین بروند.
  • وقتی که فتنه آمد و مردم در مقابل ظلم سکوت کردند، دیگر بقیه‌اش دست خودشان نیست، خداوند «شدید العقاب» است و وقتی آتش بیاید خشک و تر را با هم می‌سوزاند. کمااینکه خداوند می‌فرماید: «اتَّقُوا فِتْنَةً لا تُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَمُوا مِنْکُمْ خَاصَّةً» بترسید از فتنه‌ای که خشک و تر را با هم می‌سوزاند. این فتنه هم چیزی نیست جز اینکه گروهی از مسلمانان به گروه دیگری ظلم کنند و عموم مسلمانان بدانند و ساکت باشند. حتی برخی از کشورهای اسلامی در حملۀ به یمن با آل سعود همکاری کردند، در حالی که دیگر خیلی روشن بود که در اینجا دارد یک ظلمی صورت می‌گیرد. هر موقع در مقابل ظلم، ساکت باشیم، طبیعتاً این گونه اتفاق‌ها خواهد افتاد.
  • در مقابل ظلم نباید ساکت ماند، خصوصاً اگر به گروهی از مسلمانان ظلم شود، همه باید برخیزند واز مظلوم دفاع کنند و الا سرِ همه بلا خواهد آمد و ما نمی‌توانیم جلوی این بلا را بگیریم. اصلاً کلمه و تعبیری شبیه «به ما ربطی ندارد» در حیات بشر موجود نیست! در ادبیات ما هم از قدیم به ما یاد داده‌اند: «تو کز محنت دیگران بی‌غمی، نشاید که نامت نهند آدمی» اصلاً بحث مسلمانی هم نیست، کسی که از محنت دیگران، بی‌غم باشد، دیگر آدم نیست.

تمام مسلمانان باید در مقابل این تعداد اندک ظالمان برخیزند/ پیامبر(ص): اگر تعداد مظلومان از ظالمان بیشتر باشد، دعای مظلومین مستجاب نمی‌شود

  • وقتی ما نسبت به ظلم بی‌تفاوت شدیم، باید بترسیم، چرا که خداوند از عقوبتش ما را ترسانده است. این مسأله با دعا هم حل نمی‌شود، چرا که پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرماید: وقتی تعداد مظلومان نسبت به ظالمان بیشتر باشد، دیگر دعای آنان مستجاب نخواهد شد. (إنَّ اللّهَ عز و جل یَستَجیبُ لِلمَظلومینَ، ما لَم یَکونوا أکثَرَ مِنَ الظّالِمینَ، فَإِذا کانوا أکثَرَ مِنَ الظّالِمینَ فَلا یَستَجیبُ لَهُم؛ الفردوس/1/149/538) (حکمت‌نامه پیامبر اعظم (ص)،ری شهری،  ج‏10، ص: 279) وقتی که تعداد مظلومان بیشتر است، باید برخیزند و جلوی ظالمان را بگیرند.
  • آیا واقعاً یک تعداد اندکی-در امت اسلامی- باید بتوانند این‌قدر ظلم کنند! تمام مسلمانان باید در مقابل این تعداد اندک ظالمان-که برخی حکام وابستۀ منطقه و برخی از پیروان اندک آنها هستند- برخیزند. امروز واقعاً تعداد ظالمان در منطقه، از تعداد مظلومان و از تعداد کسانی که در مقابل ظالمین مقاومت می‌کنند، کمتر است. 

تا وقتی امت اسلامی در مقابل ظلم نایستد، طبیعتاً باید منتظر چنین بلاهایی باشد

  • چرا باید این بلاها اتفاق بیفتد؟ امت اسلامی تا وقتی که در مقابل ظلم نایستد، طبیعتاً باید منتظر چنین بلاهایی باشد. شاید بگویید: این بلا تصادفی بود! اما تحلیل معنوی این بلا چیست؟ کسانی که خبره هستند می‌دانند که به‌هیچ‌وجه این‌گونه نیست که نشود با تدبیر، جلوی این حادثه‌ها را گرفت.
  • بنده از کسانی که دست‌اندر کار هستند تقاضا می‌کنم که بقیۀ مشکلات-موجود در حجّ- را هم توضیح بدهند. مثلاً امسال یک نمونه‌اش این بود که همان‌ مقدار مختصری آب که برای حرکت سه کیلومتری حجاج از چادرها تا محل جمرات، در بین حجاج توزیع می‌شده، این‌بار همان مقدار اندک هم آب توزیع نشده است. گویا با این حجاج محترم یک دشمنی‌ای صورت گرفته و برخی ما فی‌الضمیر خودشان را بروز داده‌اند!
  • نمونۀ دیگرش این است که در مدت سه روزی که حجاج محترم در صحرای منا در چادرها اقامت دارند و برای رمی جمرات یا طواف می‌روند و برمی‌گردند، در این سه روز، بوی تعفن تمام آن محوطه را برمی‌دارد، چون-مسئولین آنجا- نمی‌توانند زباله‌ها را تخلیه کنند. آیا واقعاً نمی‌شود اینها را تدبیر کرد؟! اقدامات ساده‌ای وجود دارد که علی‌القاعده باید صورت بگیرد.

برخی در دفاع از آل سعود می‌گویند: در این‌همه جمعیت این حادثه‌ها طبیعی است!

  • برخی آدم‌های ساده و خوش‌باور می‌گویند: «اینها(آل سعود) که نمی‌خواهند خودشان را ضایع کنند؛ لابد این حوادث به‌صورت تصادفی پیش آمده است!» در حالی که اینها(آل سعود) اگر می‌خواستند دنبال آبرو و عزت خودشان باشند به مردم مظلوم یمن، بی‌دلیل حمله نمی‌کردند. یا اینکه بی‌دلیل دنبال ساقط کردن نظام‌های مردمی در منطقه نمی‌افتادند. بی‌دلیل فتواهای کشتار نمی‌دادند و بعد هم حمایت نمی‌کردند.
  • بعضی‌ها هم به دفاع بلند می‌شوند که «در میان این‌همه جمعیت، رخ دادن این‌قبیل حادثه‌ها، طبیعی است!» در حالی که اگر کسی به این مسائل وارد باشد می‌داند که این حادثه‌ها اصلاً طبیعی نیست. دشمنان اسلام و مسلمین اگر بخواهند در یک جایی از مسلمان‌ها انتقام بگیرند، چه جایی بهتر از حج و کنار خانۀ کعبه؟!

یک دولت وابسته به استکبار، چگونه می‌تواند جلوی نفوذ ایادی استکبار را بگیرد؟!

  • دولتی که وابسته است، نفوذ در این دولت فراوان خواهد شد. آیا این دولت قدرت این را دارد که جلوی نفوذ صهیونیست‌ها و استکبار جهانی را در دولت خودش بگیرد؟ یک دولت وابسته به استکبار، چگونه می‌تواند جلوی نفوذ ایادی استکبار را بگیرد؟!
  • آیا امکان دارد که دشمنان اسلام برای خانۀ کعبه و برای وحدت جامعۀ اسلامی نقشه‌ای نکشیده باشند؟! آنها به‌واسطۀ ایادی خودشان و تکفیری‌ها، دارند همۀ آثار باستانی و همۀ هست و نیست کشورهای اسلامی در عراق و شام را دارند نابود می‌کنند، آنها می‌خواهند همه‌چیز در جهان اسلام، نابود شود. آنها می‌خواهند که از لیبی تا شام و عراق و یمن را نابود کنند.

 

نظرات

با عرض سلام و خسته نباشید...
لطفا لینک دانلود سخنرانی ها رو هم بذارید چون بخاطر  لحن و شیوه صحبت کردن حاج اقا در صحبت هاشون تاثیرش خیلی بیشتر از متنه... و بتونیم دانلود کنیم در هر جا و زمانی که خواستیم بتونیم گوش کنیم...ممنون

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...