۹۴/۱۱/۲۷ چاپ ایمیل و پی دی اف

پناهیان: چرا خیلی‌ها  نفاق منافق را باور نمی‌کنند؟!/ این چالشی است که خیلی‌ها را در فتنه ها گیر می‌اندازد!

 

درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام ج57 - 94/11/22

استاد پناهیان:

  • بنده براساس بعضی از آیات قرآن میخواهم امشب از منافقین طرفداری کنم. از یک جهت، اینها خودشان هم زیاد تقصیر ندارند. آیا منافقین قصد خرابکاری دارند؟ آیا منافقین کسانی هستند که خودشان می‌دانند که دارند خراب‌کاری میکنند؟ براساس برخی آیات این‌گونه به نظر می‌رسد که خیلی از اوقات منافقین خودشان قصد خراب‌کاری ندارند، بلکه نتیجه کارشان به طور طبیعی خراب‌کاری میشود و خودشان هم خیلی اوقات خبر ندارند. اگر اینگونه باشد، خیلی خطرناک‌تر است. چرا؟ چون یک وقت کسی عمداً با دین درگیر می‌شود، آدم تکلیفش مشخص‌تر است، ولی وقتی خودش هم نمی‌داند، برخورد با او دشوارتر میشود.
  • ابتدای قرآن، بعد از چند آیه کوتاه دربارۀ مومنین در همان صفحه دوم قرآن خداوند متعال شروع می‌کنند به بازگو کردن حالات و اوصاف منافقین: «إِذا قیلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ». فساد نکنید، معنی دقیقش یعنی خراب نکنید. یعنی چیزی که درست هست را خراب نکنید، یا چیزی که دارد اصلاح می‌شود، راه اصلاحش را نبندید. وقتی می‌فرماید در زمین فساد نکنید، لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ، یعنی فقط خودش را خراب نمی‌کند، بلکه دارد وضع اجتماع و جامعه را هم خراب می‌کند. از منظر دین، «فاسد» با «مفسد فی الارض» خیلی فرق می‌کند. فاسد تا وقتی که فقط خودش را فاسد می‌کند و به دیگران و به وضع جامعه صدمه نمی‌زند، دین دنبال مجازاتش نیست. 
  • «إِذا قیلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ، قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ» وقتی به منافقین گفته می‌شود در جامعه خرابکاری نکنید، می‌گویند ما دنبال اصلاحیم. بعد می‌فرماید «أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَ لکِن لَّا یَشْعُرُون». این اولین «الا» در قرآن است. «الا» یعنی: آهای! به گوش باشید. إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ، اینها مفسدند. بقیۀ آیه مرا گیر انداخته: وَ لکِن لَّا یَشْعُرُون. این طرفداری خداست از منافقین: «اینها شعور ندارند. اینها خودشان هم نمی‌فهمند دارند خراب می‌کنند.» دیده‌اید گاهی بعد از رسوایی یک منافق، برخی می‌گویند: «عجب! این که آدم خوبی بود، به نظر نمی‌آمد آدم خرابکاری باشد. واقعاً دلسوز بود.» قرآن می‌فرماید: همین طور است! «خودش هم نمی‌فهمد که دارد خرابکاری می‌کند. شعور ندارد.» این اوج طرفداری و رویکرد مثبت خدا به منافقین است.
  • خدا در مورد برخی منافقین می‌فرماید: خیلی مراقب باش! خودش هم نمی‌فهمد که دارد خرابکاری می‌کند. گول صداقتی که در چشمش میبنی را نخوری! این چالشی است که خیلی‌ها را گیر می‌اندازد و نفاق منافق را باور نمی‌کنند! رفقای نزدیکش می‌گویند: «از نظر اخلاقی آدم خوبی است.»  قرآن از نظر اخلاقی تقریباً منافقین را تأیید می‌کند! از نظر اخلاقی وقتی منافقین می‌گویند: «ما دنبال اصلاح و اصلاح طلب هستیم، انما نَحْنُ مُصْلِحُونَ»، صداقت دارند، پس عیبشان چیست؟ خدا می‌فرماید: شعور ندارند!
  • بعد خداوند متعال ویژگی دیگری از آنها را بیان می‌کند. «وَ إِذَا قِیلَ لَهُمْ ءَامِنُواْ کَمَا ءَامَنَ النَّاسُ، قَالُواْ أَ نُؤْمِنُ کَمَا ءَامَنَ السُّفَهَاءُ؟! أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ، وَ لَاکِن لَّا یَعْلَمُون» و اگر به او گفته شود مانند بقیۀ مردم ایمان بیاورید-ایمان حقیقی و گرنه منافقین که ظاهراً ایمان آورده‌اند- می‌گویند: ما مثل نادان‌ها ایمان بیاوریم؟!! بقیۀ مردم را نادان می‌دانند. دومین «الا»ی قرآن را ببینید. «أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَ لَاکِن لَّا یَعْلَمُون» می‌گوید: «آهای، به هوش باشید که اینها خودشان نادان و احمقند، ولی خودشان نمی‌دانند که احمق هستند.
  • از منظر این منافقین، سفهاء چه کسانی هستند؟ اونهایی که هر چه خدا و پیغمبر می‌گویند، گوش می‌دهند و به بقیه‌اش کار ندارند. ولی اینهایی که خود را عقلا می‌دانند، حرف خدا و رسول را تعدیل می‌کنند، بعد اجرا می‌کنند. اینها فکر می‌کنند اونهایی که دربست اجرا می‌کنند، سفهاء هستند. قرآن چقدر سیاسی است...

هیئت شهدای گمنام- درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام: 
1- جاهلیت (3جلسه) 
2- بعثت (11جلسه) 
3- دعوت (15جلسه) 
4- مقاومت (1 جلسه)
5- هجرت (8جلسه) 
6- حاکمیت (11 جلسه) 
7- نفاق (8 جلسه-ادامه دارد...)

صوت: اینجا

نظرات

با سلام. تکان دهنده بود. هنوز هم این آیات و نکات فوق العاده مهم حضرت استاد  ذهنم رو مشغول میکنه. ایشان در میدان جهاد تبیینی-فرهنگی-فکری بسیار خوب نقاط مهم رو تشخیص دادند.
این قطعات از بیانات استاد برام خیلی نکته داشت :

 " خدا در مورد برخی منافقین می‌فرماید: خیلی مراقب باش! خودش هم نمی‌فهمد که دارد خرابکاری می‌کند. گول صداقتی که در چشمش میبنی را نخوری! این چالشی است که خیلی‌ها را گیر می‌اندازد و نفاق منافق را باور نمی‌کنند! رفقای نزدیکش می‌گویند: «از نظر اخلاقی آدم خوبی است...
از منظر این منافقین، سفهاء چه کسانی هستند؟ اونهایی که هر چه خدا و پیغمبر می‌گویند، گوش می‌دهند و به بقیه‌اش کار ندارند. ولی اینهایی که خود را عقلا می‌دانند، حرف خدا و رسول را تعدیل می‌کنند، بعد اجرا می‌کنند... "
سلام چرا بعضی از سخنرانیهای ایشان صوت نداره خیلی سخته ؟ خیلی گرونه ؟ بلد نیستید ؟ اقا هیچی تو این زمان مثل صوت شخص سخنران نمیتونه تاثیرگذار باشه
در پاسخ به بیزار از دشمنان خدا حضرت آقا چند وقت پیش که تو یکی ازسخنرانیاشون در مورد انتخابات صحبت می کردند فرمودند(نقل به مضمون)که شاید برای افراد مقدور نباشد که همه کاندیداها رو بشناسن اما میشود به لیست ها اعتماد کرد.
البته به نظرم کار زیاد سختی نباشه ک لیست گروه ها و ائتلاف های انقلابی رو تشخیص داد و شناخت.
با سلام. بسیار نکته ظریفی بود. ماشاءالله به این نگاه روشن و توجه دقیق استاد پناهیان به آیات قرآن. به نظر من چشمه علمی از علم الهی اهل بیت بر ذهن استاد جاری شده که اینطور دقیق و عمیق معنای آیات رو مورد توجه قرار میدن.
با تشکر از جهاد فکری-فرهنگی استاد.
۲۹ بهمن ۹۴ ، ۱۶:۲۳ بیزار از دشمنان خدا
سلام استاد که خیلی سیاسی اند شما هم مثل استاد باشید چون سوال من سیاسی جواب نمی دهید؟ من همچنان منتظر جوابم رهبر عزیزم فرمودند به لیست هایی اعتماد کنید که افراد متدین و انقلابی و دیندار معرفی میکنند و من استاد رو دارای این خصوصیات میدونم اسم نمیخوام فقط بگیویید از بین افراد انتخاب کنیم یا از بین ائتلاف ها
خطاب به دوستانی که سوال های بالا را پرسیدند: خداوند هرگز کسی را که حقیقتا ندانسته کار غلطی انجام دهد مواخذه نمی کند و اسم آنها را منافق نمی گذارد تنها انسان هایی که حق بر آنها نمایان شده و چون به نفع آنها نبوده بدون در نظر گرفتن انسانیت و فطرت پاکی که خدا به همه عطا فرموده حق را پایمال می کنند منافقند و این که قرآن می فرماید لا یشعرون به نظرم در مثال مصداق انسان هایی است که آنقدر در اتاقی که بوی سیگار می داده مانده اند که وقتی فرد تازه ای وارد شود و از بوی سیگار اعتراض کند آنها می گویند اصلا بویی نمی آید چون غرق در آن شده اند دیگر مشامشان از کار افتاده منافق چنان دانسته و آگاهانه غرق در باطل شده که دیگر لا یشعرون.
پاسخ:
با سلام و تشکر،
قرآن میگوید: اینها به دلیل اعمالش بد سابقشان دیگر نمیفهمند. اینکه نمیفهمند به دلیل این است که خودشان شعور خودشان را نابود کرده اند.
باسلام وخداقوت.
1 فرق اینجورمنافقین باخوارج چیه؟
2 مگه منافق میتونه راست بگه؟ آیا در تعریب نفاق آگاهی ازاینکه شخص داره خلاف حق عمل میکنه،شرط نیست؟
پاسخ:
با سلام و تشکر،
1- خوارج هم منافق بودند.
2- لزومی ندارد آگاهانه باشد. نفس انسان مکار است و انسان را فریب میدهد و خودش را توجیه میکند.
سلام.استاد محترم این " لَّا یَشْعُرُون"  از سمت خداست یا نتیجه ی یک عمل بد خودشان؟
در یکی از سخنان شما شنیدم که فرمودید :(با این مضمونش)
آخه مگه چیکارته که میگی نمیفهمم؟حتما یک گناهی یا خطایی کردی که شعورت بسته شده...

بنابراین به نظر شما این بیشعوری منافقین جای دفاع داره؟

 گمونم برداشتی که ممکنه عده ای از سخن شما استاد محترم داشته باشند این باشه که:
منافقین به خاطر خرابکاریشون مواخذه و عذاب نمیشوند چون نفهمیده این کار میکردند و خودشان هم خبر نداشتند.
آیااین برداشت صحیح است؟
پاسخ:
با سلام و تشکر،
مقصر خودشان هستند و با همین لایشعرون به جهنم میروند.
۲۷ بهمن ۹۴ ، ۱۷:۳۹ بیزار از دشمنان خدا
سلام  و تشکر از همه ی کسانی که در راستای ظهور زحمت میکشند اجرشان با صاحب الزمان عج. حتما به گوش استاد برسانید که در این مدت برای بصیرت مردم در انتخابات زیاد کار کنند ما به جملات روشنگرانه ایشان نیازمندیم در ضمن خواهش میکنم این سوالم را خود استاد جواب دهند آیا به عنوان و یا اسم حزب یا گروه اعتماد کنیم و هر که را هم نمی شناختیم  چون در ائتلاف فلان است رای دهیم یا از بین افراد لیست جدا کنیم ؟از لطف تان متشکرم.

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...