۹۵/۰۲/۰۱ چاپ ایمیل و پی دی اف

برای اینکه جامعه از وضع بد نجات پیدا بکند، ما چه باید بکنیم؟/ اصلیترین راه برای کندن ریشۀ بینمازی و بیدینی چیست؟ + فیلم

کلیپ تصویری: اینجا

حجت الاسلام پناهیان:

شما اگر بتوانید پیشِ اراذل و اوباش عالم  زیبایی‌ اشتیاق کسی به عبادت را نشان بدهید، لذت می‌برد. انسان وقتی عشق به عبادت را در کسانی که عاشق عبادتند می‌بیند، هوس می‌کند. گفتگوی با پروردگار لذت‌بخش‌ترین لذتی است که در عالم است. 

جامعه کِی به فَوَران عبادت نیاز دارد؟ یک‌وقت جامعه اینقدر آدم‌های خوب دارد که به این فوران عبادت نیاز دارد. یک‌وقت جامعه وضعش خراب است! جامعه وضعش بد است! برای اینکه جامعه از وضع بد نجات پیدا بکند، ما چه باید بکنیم؟ گروهی باید در اوج خدا را عبادت کنند، تظاهرات و تجمع عبادت راه بیندازند، که اعتکاف مصداق عالی‌اش است!

آیا ماهوارهها دارد خانه‌ها را فاسد می‌کند؟ اعتکاف‌ها را رونق بدهید. هرزگی و بی‌دینی بعضاً دارد بیچاره می‌کند؟ خب، ما از این‌طرف حلال دنیا را هم بر خودمان ممنوع می‌کنیم. بی‌حجابی و هرزگی فراوان‌تر شده؟ خب راه‌حلش چیست؟ راه‌حل اصلی‌اش این است، بقیه همه راه‌حل فرعی است، هر چه می‌خواهد باشد! تعلیم و تربیت، موعظه، امر و به معروف و نهی از منکر، تبلیغات دینی و هر چه هست، فرع این ماجرا است. هرزگی زیاد شده؟ راه حلش این است: آیا یک گروهی هستند تصمیم بگیرند که بیشتر بندگی بیشتر؟!

اعتکاف یک تظاهرات معنوی است در شهری که تظاهرات بی‌دینی در آن به چشم می‌خورد. چرا مقام معظم رهبری اینقدر بر این اعتکاف تأکید می‌ورزند؟ ایشان می‌فهمد که این راهبرد چقدر راهبرد کلیدی و اساسی است! چقدر استراتژیک است. چرا؟ چون بهترین راه برای جلوگیری از کج‌روی‌ها و کج‌‌اندیشی‌ها این است که گروهی از خوبان در خوب بودن جلو بروند و بروند تا آخر راه! تا آنجایی که امکان دارد.

ریشۀ بی‌نمازی با اعتکاف کَنده می‌شود. ستاد اقامۀ نماز باید اعتکاف راه می‌انداخت. این برخورد ایجابی، این برخورد اثباتی، راه‌حل اصلی است. آیا بخشی از جامعه بی‌دین شده؟ خب، ما دین‌دارتر می‌شویم!

اعتکاف چیزی از جنس کربلا است، بله! چون یک تظاهرات معنوی است. یک ازخودگذشتگی وسط میدان است! یک به خدا پیوستن، وسط شهر است! اباعبدالله الحسین یک به خدا پیوستنی در وسط میدان به نمایش گذاشت و موجب بقای دین شد! 

وقتی همه دین را فراموش می‌کنند، تو در اوج در یاد خدا باش! وقتی همه دنیاپرستی می‌کنند تو در اوج خداپرستی کن! وقتی همه بی‌دینی را به نمایش می‌گذارند تو دینداری خودت را در اوج به نمایش بگذار! این راه اصلاح جامعه است!

به خدا، ظلم است در یک همچین شهر خوبی - که وقتی خدا فراموش می‌شود، اگر تو یادآوری کنی به یاد می‌آورند- تو جزء گروهی که «خدا» را به یاد «شهر» می‌آورند، نباشی! اصلاً نیت کن! نذر کن! بگو: «من همیشه باید اعتکاف بروم. نیاز شخصی چیست؟ من می‌خواهم خدا را به یاد مردم شهرم بیاورم! مردم شهر ما مردم خوبی هستند، نیاز به گروهی معتکف دارند که خدا را یادآوری کنند...»

کلیپ تصویری: اینجا
 

نظرات

حاج آقا حواست هست؟! من خدا را عبادت کنم تا دیگران ببینند؟!!!

نه، بلکه باید خدا را عبادت کنیم تا خدا از ما راضی شود. حالا اگر کسی هم دید ما مشکلی نداریم اما نیم نگاهی هم به مردم نداریم.

ضمناً مگر اعتکاف چقدر توسط بی دین ها دیده می شود؟! آیا اصلاً بی نمازها از این چیزها خبردار می شوند؟!

اما این را قبول دارم  که وقتی خیلی سیاهی و تاریکی زیاد می شود ما باید به روشنی ها بیافزاییم تا برآیند آن جامعه را نجات دهد. یعنی باید زجه ما به درگاه خدا بیشتر شود تا خداوند فرج را نزدیک سازد...

پاسخ:
با سلام و تشکر،
1. تفاسیر را دیل ایۀ و من یعظم شعائر الله فانه من تقوی القلوب را ببینید. و نیز پیام حضرت آیت الله بهجت(ره) در پرده برداری از گنبد طلای حضرت معصومه.
2. مهم این است که نیت شما از اینکه مردم اعتکاف شما را ببینند چیست؟ اینکه به عبادت تشویق شوند یا اینکه از شما تعریف کنند.
3. بالاخره بسیاری از دوستان، اشنایان، همکاران، وقتی میبینند شما نیستید، متوجه میشوند. در دانشگاه ها همه دانشجویان متوجه میشوند که اعتکاف هست و برخی همکلاسی هایشان نیستند و ..

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...