۹۵/۰۲/۱۱ چاپ ایمیل و پی دی اف
یادواره شهدای رسانه صدا و سیمای استان قم

پناهیان: انقلابی بودن به انسان نشاط می‌بخشد/ مهمترین ویژگیِ فضای دفاع مقدس، نشاط رزمندگان بود/ نتوانسته‌ایم نشاط و سرزندگی دفاع مقدس را به جامعه منتقل کنیم/ اهل دین باید آن‌قدر بانشاط باشند که دیگران حسرتش را بخورند/ دعای افراد بانشاط نزد خدا، گیراتر است/ نفرت ما از دشمن به‌خاطر این است که غم و اندوه برای انسان‌ها آورده‌/ آمریکا نشاط را در جوامع بشری از بین برده

پناهیان: باید به فرزندانمان یاد بدهیم که دینداری سبب شادی ما است و مثلاً نگاه حرام، نشاط را از انسان می‌گیرد. انقلابی بودن به انسان نشاط می‌بخشد و انقلابی بودنِ ما برای نشاط خودمان و نشاط بشریت است. مردم به نشاط حقیقی، عمیق و پایدار نیاز دارند. کسی حق ندارد ما را بدبخت و غمگین کند و ما نباید چنین اجازه‌ای بدهیم. مرگ در مقابل زندگی بی‌نشاط بهتر است.

حجت الاسلام پناهیان در مراسم یادواره شهدای رسانۀ صدا و سیمای استان قم با عنوان «لاله های فاطمی» ضمن اشاره به نشاط رزمندگان و شهدا در فضای دفاع مقدس، به لزوم نشاط و سرزندگی در جامعه پرداخت. در ادامه بخش‌هایی از این سخنرانی را می‌خوانید:

درجات زنده بودنِ انسان‌ها متفاوت است/ قلبِ برخی از انسان‌ها، افراد بیشتری را دوست دارد

  • درجات زنده بودنِ انسان‌ها با هم متفاوت است؛ همان‌گونه که حیاتِ نباتی ما نیز قابل درجه‌بندی است. به عنوان مثال، بدن ورزشکاران با افرادی که اهل ورزش نیستند تفاوت آشکاری دارد. درجات حیات روحی و روانی انسان‌ها هم متفاوت است؛ قلبِ برخی از انسان‌ها، افراد بیشتری را دوست دارد و نسبت به همۀ آحاد بشر محبت دارند.
  • ما باید همان‌قدر که به اصلِ زندگی کردن توجه می‌کنیم، به «ارزش حیات» نیز توجه کنیم. درجۀ حیات، موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود. درجۀ حیات و قدرت زنده بودن مؤمن، باید بالا باشد. به عنوان مثال، امام صادق(ع) می‌فرمایند: مؤمن، افزون بر دو چشم سر، دو چشم قلب هم دارد.(أَلَا إِنَّ لِلْعَبْدِ أَرْبَعَةَ أَعْیُنٍ عَیْنَانِ یُبْصِرُ بِهِمَا أَمْرَ آخِرَتِهِ وَ عَیْنَانِ یُبْصِرُ بِهِمَا أَمْرَ دُنْیَاهُ فَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِعَبْدٍ خَیْراً فَتَحَ لَهُ الْعَیْنَیْنِ اللَّتَیْنِ فِی قَلْبِه‏؛ توحید صدوق/367)

مؤمن، قدرت خود را از نیتش می‌گیرد/ برخی نمی‌خواهند درجۀ حیات و قدرت زنده بودن خود را افزایش دهند

  • قدرت روحی مؤمن، می‌تواند بسیار بالا باشد. امیرالمؤمنین علی(ع) درب خیبر را با قدرت روحی خودشان از جا کندند(مَا قَلَعْتُ بَابَ خَیْبَرَ وَ رَمَیْتُ بِهِ خَلْفَ ظَهْرِی أَرْبَعِینَ ذِرَاعاً بِقُوَّةٍ جَسَدِیَّةٍ وَ لَا حَرَکَةٍ غِذَائِیَّةٍ لَکِنِّی أُیِّدْتُ بِقُوَّةٍ مَلَکُوتِیَّةٍ وَ نَفْسٍ بِنُورِ رَبِّهَا مُضِیئَة؛ امالی صدوق/514) البته مؤمن، قدرت خود را از نیتش می‌گیرد و فقط بخش کوچکی از آن مربوط به غذای دنیایی است(إِنَّ قُوَّةَ الْمُؤْمِنِ فِی قَلْبِهِ أَ لَا تَرَوْنَ أَنَّکُمْ تَجِدُونَهُ ضَعِیفَ الْبَدَنِ نَحِیفَ الْجِسْمِ وَ هُوَ یَقُومُ اللَّیْلَ وَ یَصُومُ النَّهَار؛ من‌لایحضره‌الفقیه/3/560) (مَا ضَعُفَ بَدَنٌ عَمَّا قَوِیَتْ عَلَیْهِ النِّیَّةُ»(من‌لایحضره‌الفقیه/4/400) هرچند برخی انسان‌ها نیز هستند که با اعمال نامطلوب، خودشان را قدرتمند می‌کنند.
  • برخی نمی‌خواهند درجۀ حیات و قدرت زنده بودن خود را افزایش دهند و فقط می‌خواهند از زندگی کوتاه خود، لذت واهی ببرند، درحالی که اگر زندگی انسان باکیفیت باشد، دائماً بانشاط و باانرژی خواهد بود و لذت بیشتری هم خواهد برد.(أمیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: مؤمن دائماً نشاط دارد؛ الْمُؤْمِنُ...دَائِماً نَشَاطُهُ؛ کافی/2/230)

مهمترین ویژگیِ فضای دفاع مقدس، نشاط رزمندگان بود/ نتوانسته‌ایم نشاط و سرزندگی دفاع مقدس را به جامعه منتقل کنیم/ اهل دین باید آن‌قدر نشاط داشته باشند که دیگران حسرتش را بخورند

  • فضای دفاع مقدس خلوص بالایی داشت و مهمترین ویژگی آن، «نشاط رزمندگان» بود. در فضای دفاع مقدس نشاط و سرزندگی زیادی وجود داشت ولی امروز این نشاط فوق‌العاده را حتی در بهترین محیط‌های معنوی هم نمی‌بینم؛ متأسفانه ما نتوانسته‌ایم این نشاط را به جامعه منتقل کنیم.
  • غربی‌ها با رقص و پایکوبی می‌خواهند نشاط داشته باشند؛ در حالی که این نشاط مصنوعی غرب، فریبنده است و اگر یک آدم مؤمن، زرنگ و معتقد نباشد، فریب این ظاهرسازی را می‌خورد. اهل دین باید به حدی نشاط داشته باشند که افراد ضعیف و غیرمتمدن، به حال آنها حسرت بخورند.

در مجلس شهدا همیشه نشاط حاکم است/ در اربعین حسینی(ع) نیز یک شور و نشاط خاصی وجود دارد

  •  در مجلس شهدا همیشه نشاط حاکم است و بنده هروقت به یاد شهدا می‌افتم، دلم شاد می‌شود. یک مادر شهیدی به بنده می‌گفت: «نمی‌دانم چرا هر وقت که یاد فرزندم به ذهنم می‌آید، به‌جای گریه و ناراحتی، حس شادی پیدا می‌کنم؟!»
  • حضرت امام(ره) هم نشاط شهدا را می‌دیدند که فرمودند: «شهدا در قهقهه مستانه‏شان و در شادى وصولشان «عِندَ رَبِّهِم یُرزَقون» اند.»(صحیفۀ امام/21/147) تعبیر حضرت امام(ره) درباره شهدا، بسیار بلند است و ما به‌جز حسرت خوردن به شهدا چارۀ دیگری نداریم.
  • در اربعین حسینی(ع) نیز یک شور و نشاط خاصی وجود دارد که خستگی را از تن همۀ زائران بیرون می‌برد و زائران فقط از نشاط، زیبایی و فرح‌بخشی صحبت می‌کنند. چگونه است که شخصی در خاک و خل بیابان، با پای پیاده کیلومترها راه می‌رود اما همچنان شاد و بانشاط و سرزنده است؟

دعای افراد بانشاط نزد خدا، گیراتر است/ افراد بانشاط در دینداری هم قوی‌تر هستند

  •  متأسفانه دربارۀ زیارت ائمه(ع) درک زیاد خوبی نداریم. به عنوان نمونه، قسمت زیادی از «زیارت امین‌الله» در واقع دعا دربارۀ نشاط است و قسمت دیگر آن نیز ابراز نشاط است؛ زیارت امین الله نهایت مثبت‌نگری است. خداوند متعال صریحا دعا خواندنِ گرفتاران را کنایه‌آمیز می‌خواند و معلوم است که دعای افراد بانشاط نزد پروردگار عالم، گیراتر است.
  • افراد بانشاط، محبت زیادی نسبت به اهل‌بیت(ع) دارند و این افراد در دینداری هم قوی‌تر هستند. البته خودِ بنده هم بالاخره گرفتاری‌هایی دارم و تصور نکنید که نفَس من از جای گرمی بلند می‌شود! با تمام این اوصاف بی‌غم بودن و نشاط داشتن، در حل مشکلات انسان، بسیار تأثیرگذار است.

نفرت ما از دشمنان دین به‌خاطر این است که غم و اندوه برای انسان‌ها آورده‌اند/ آمریکا نشاط را در جوامع بشری از بین برده

  •  نفرت ما از دشمنان دین، به این دلیل است که برای انسان‌ها غم و اندوه را به ارمغان آورده‌اند. آمریکا دولتمردانِ جنایتکار و خبیثی بدتر از فرعونی‌ها دارد که در کشورهای منطقه خاورمیانه جنایات بسیاری انجام داده‌اند. یک نمونه‌اش را در یمن می‌بینید که از انواع بمب‌های شیمایی استفاده می‌کنند.
  • جمهوری اسلامی ایران با آمریکا دشمن است، چرا که نشاط را در جوامع بشری از بین برده است. مثلاً اینها موسیقی‌های بسیار مبتذلی تولید می‌کنند که در روایات، به نالۀ اهل دوزخ تشبیه شده است.

باید به فرزندانمان یاد بدهیم که دینداری سبب شادی ما می‌شود/ انقلابی بودن به انسان نشاط می‌بخشد/ انقلابی بودنِ ما برای نشاط خودمان و نشاط بشریت است/ مرگ در مقابل زندگی بی‌نشاط بهتر است

  • ما باید به فرزندانمان یاد بدهیم که دینداری سبب شادی ما است و مثلاً نگاه حرام، نشاط را از انسان می‌گیرد. همان‌گونه که یک کودک برای آرامش، به صدای مادر خود در گوشش نیاز دارد، انسان نیز با شنیدن صدای قرآن آرامش پیدا می‌کند.
  • انقلابی بودن به انسان نشاط می‌بخشد و انقلابی بودنِ ما برای نشاط خودمان و نشاط بشریت است. مردم به نشاط حقیقی، عمیق و پایدار نیاز دارند. کسی حق ندارد ما را بدبخت و غمگین کند و ما نباید چنین اجازه‌ای بدهیم. مرگ در مقابل زندگی بی‌نشاط بهتر است.
  • ما می‌خواهیم با لبخند زندگی کنیم و با لبخند بمیریم. بگذارید به ما بگویند که «اینها در عالم دیگری زندگی می‌کنند!» امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرمایند: برخی افراد، متقین را دیوانه می‌بینند(وَ یَقُولُ لَقَدْ خُولِطُوا وَ لَقَدْ خَالَطَهُمْ أَمْرٌ عَظِیم‏؛ نهج‌البلاغه/خطبۀ 193) در واقع می‌توان گفت: کسی که خداوند متعال را ببیند و دیوانه نشود، آدم نیست!

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...