چهارمین دورۀ پذیرش طلبه در مدرسۀ علمیۀ حجت الاسلام پناهیان + برخی ویژگیها و امتیازات روش تحصیلی
متن اطلاعیۀ مدرسۀ علمیۀ دارالحکمة برای پذیرش طلبه در سال تحصیلی 95 - 96:
بسم الله الرحمن الرحیم
مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنهای دامت برکاته: شما طبیبان روحانی و هدایتگران مردم هستید.
مدرسه علمیه دارالحکمه شهید محراب آیت الله اشرفی اصفهانی تحت اشراف حضرت حجت الاسلام و المسلمین استاد علیرضا پناهیان(حفظه الله) از میان برادران دیپلم واجد شرایط با آزمون و مصاحبه جهت سال تحصیلی ۹۶-۹۵ دانش پژوه می پذیرد.
زمان ثبت نام: از تاریخ ۱۳۹۵/۰۴/۰۱ لغایت ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
آدرس: تهران بزرگراه یادگار امام شمال،بلوار مرزداران شرق، مدرسه علمیه دارالحکمه شهید محراب اشرفی اصفهانی تلفن ۴۴۲۹۸۰۸۷ و ۰۹۳۵۲۵۹۳۰۴۴
شرحی بر فعالیتهای حوزه علمیه دارالحکمه
(وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنفِرُوا کَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ)
(شایسته نیست، مؤ منان همگی (به سوی میدان جهاد) کوچ کنند، چرا از هر گروهی، طایفهای از آنان کوچ نمیکند تا در دین (و معارف و احکام اسلام) آگاهی پیدا کنند و به هنگام بازگشت به سوی قوم خود آنها را انذار نمایند تا (از مخالفت فرمان پروردگار) بترسند و خودداری کنند.)(توبه/۱۲۲)
آموزش
(...از جمله چیزهایی که حوزه احتیاج دارد، یک نظام تعلیم و تعلم است تا در آن، وقت ها هدر نرود. امروز، دیگر روزی نیست که ما اجازه بدهیم، یک روز یا یک ساعت از عمر جوانی متدین و آماده برای تلاش و مجاهدت در راه دین، هدر رود ....) (سخنرانی در جمع طلاب حوزه ی علمیه ی مشهد، ۴/۶/۶۹)
حوزه علمیه به عنوان رکن رکین نظام اسلامی از دوران پس از غیبت کبری تا کنون ذیل عنایات خاصه حضرت صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و مجاهدت های عالمان مخلَص و انقلابی همواره در مسیر رشد و بالندگی حداکثری خود بوده است. به طوریکه هزاران عالم دینی متقی را در مکتب انسان ساز خود پرورانده که هریک ستاره درخشانی در آسمان هدایت رهپویان طریق حق و بندگی گشته اند. بدیهی است دستیابی به یک نظام آموزشی هدفمند و متعالی دینی که خود مبتنی بر اندیشه اسلامی باشد، جز با تلاش مجاهدانه و برنامه ریزی دقیق و البته توفیقی از جانب خداوند متعال، محقق نخواهد شد. از این روی حوزه علمیه با استعانت از خداوند متعال و ذیل عنایات ائمه معصومین علیهم السلام همواره در تلاش است تا با برنامه ریزی درست و مدیریت پویا و کارآمد و تلفیق سرعت و اتقان و استفاده از ابزار نو ، ساختار آموزشی را به سوی تعالی پیش برد؛ و چه زیبا مولا علی علیه السلام در خصوص اهمیت برنامه ریزی فرموده اند: (قِوامُ العَیشِ حُسنُ التَّقدِیرِ و مِلاکُهُ حُسنُ التَّدبیرِ) (غررالحکم و دررالکلم ، ح ۶۸۰۷).
مدرسه علمیه شهید محراب آیت الله اشرفی اصفهانی رحمت الله علیه (دارالحکمه) در تلاش است تا با برنامه ریزی های بومی و خلاقانه خود گامی بلند در جهت تربیت و آموزش طلاب انقلابی و مهذّب بردارد. لذا در این راستا ویژگی های اصلی مدرسه دارالحکمه به شرح ذیل به حضورتان معرفی می گردد.
دستیابی به قوه اجتهاد
اجتهاد در لغت یعنی بهکار گرفتن تمام توان و تلاش و تحمّل مشقّت و سختی برای دستیابی به هدف است ؛ امّا معنی اصطلاحی آن بنا به تعریف مرحوم آخوند خراسانی یعنی ((به کار بردن همه توان در تحصیل و یافتن حجّت بر حکم شرعی.)) (کفایهْ الاصول، ج ۲، ص ۴۲۲)
بر اساس این تعاریف و با استناد به نامه شریف امام زمان سلام الله علیه به جناب محمد عثمان رحمت الله علیه که امر می فرمایند تا در وقت غیبت کبری، شیعیان در مسائل نوظهور به راویان حدیث ایشان مراجعه کنند؛ [«و أمّا الحوادث الواقعه فارجعوا فیها إلی رواهْ حدیثنا، فإنّهم حجّتی علیکم و أنا حجهْ الله» (وسایل الشیعه، ج ۱۸،ص ۱۰۱، حدیث ۹)] لذا دستیابی به قوّه اجتهاد و استنباط مسائل دینی به عنوان اصلی ترین و مهم ترین وظیفه هر طلبه در عصر غیبت محسوب می شود.
مدرسه علمیه دارالحکمه نیز دستیابی طلّاب به این مهم را به عنوان محوری ترین فعالیت خود قرار داده است؛ بطوریکه با برنامه ریزی های متقن و مستمر در نظر دارد تا با بهرهگیری از حداکثر امکانات و بهره مندی از مبانی استنباطی و قویِ فقه جواهری همه طلاب خود را تا رسیدن به قله اجتهاد یاری کند.
مهارت های پژوهشی
مقام معظم رهبری(مدّ ظلّه العالی) حوزه علمیه را پشتوانه پژوهشی و دینی نظام می دانند و در همین راستا می فرمایند: ((حوزه ی علمیه، یک کارخانه ی عظیم انسانی است که باید دایم تولید کند، حوزه باید کتاب و آدم و عالم و متدین و فکر و حرف تازه تولید کند)) (سخنرانی در دیدار با علما و مدرسان حوزه ی علمیه ی قم، ۳۰/۱۱/۷۰). بنابراین حوزه علمیه به عنوان مهمترین رکن در بخش تولیدات فکری نهضت نرم افزاری، بار سنگینی را بر عهده دارد. بر کسی پوشیده نیست که امروزه دست یافتن سریع تر به این جایگاه مهم و تولید علم و نشر آن ، با کسب مهارت های پژوهشی توسط طلاب میّسر خواهد بود.
از برنامه های مدرسه علمیه دارالحکمه در این موضوع می توان به اختصاص کلاس هفتگی آموزش مبانی پژوهش، کلاس آموزش نویسندگی، سخنرانی پژوهشگران حوزوی، محوّل کردن پژوهش های درسی به طلّاب، حضور در جشنواره پژوهشی علّامه حلّی و همچنین برگزاری جلسات مستمر انجمن علمی معقول و منقول در معاونت پژوهش مدرسه اشاره کرد.
خلاقیت و نوآوری علمی
مقام معظم رهبری در توصیه ای به جوانان درباره روح ابتکار و خلاقیت می فرمایند: ((من به همهى جوانان و همهى کسانى که در راه علم حرکت مىکنند، مؤکداً توصیه مىکنم که رشتهى علم و تحقیق و نوآورى در دانش و زنده کردن روح ابتکار و خلاقیت و آفرینش درونى و حقیقى خود را رها نکنند. فعالیت و ابتکار و نوآورى و خلاقیت، اساس پیشرفت انسان و زندگى انسانى است. دستنشاندههاى دستگاههاى قدرت در گذشته در کشور ما و امروز در بسیارى از کشورهاى وابستهى این منطقه سعى مىکنند تقلید را جایگزین فعالیت و ابتکار کنند. (دیدار باکارکنان مجتمع مس سرچشمه، ۱۸/۰۲/۸۴ )
حیات آموزش در رشد آن و رشد نیز در پرتو خلاقیت و نوآوری شکل می گیرد. بر این اساس مدرسه علمیه دارالحکمه با بهره گیری از فضای با نشاط علمی همواره سعی در شکوفایی خلاقیت ها وکشف و پرورش استعدادهای طلّاب دارد. ایجاد فضای باز علمی و فکری، گریز از ایجاد جمود فکری، ارج نهادن به نظرات مبتکرانه و برگزاری جلسه های همفکری درباره مسائل درسی و امور جاری بین طلّاب و مسئولین از جمله برنامه های مدرسه جهت افزایش به روز و رشد خلاقیت و نوآوری طلّاب می باشد.
کسب توانمندی های تبلیغ
از منظر دین مبین اسلام برای رسیدن به اهداف متعالی، بهره گیری از تبلیغات صحیح ضرورت دارد و اصلی ترین وظیفه رسول اکرم(صلی الله وعلیه وآله) و پیامبران الهی علیهم السلام نیز همین بوده است .
مقام معظم رهبری در کلامی، تبلیغ را یکی از مسائل اساسی در حیات اجتماعی دانسته و فرموده اند: ((تبلیغ که از آن در قرآن به «بلاغ»، «بیان»، «تبیین» و از این قبیل تعبیر شده است، یکی از وظایف مقدّس، وظیفه انبیا، وظیفه علما، وظیفه متفکّران و دانایان و مصلحان است.)) (دیدار جمعی از روحانیون، ۰۲/۰۲/۱۳۷۷)
مدرسه علمیه دارالحکمه نیز ضمن توجه خاص به مساله تبلیغ، بر این باور است که همه طلّاب باید در طول تحصیل با کسب آموزش ها و مهارت های لازم، مبلّغین شایسته و اثرگذاری شوند. دراین خصوص مدرسه در نظر دارد تا ضمن آموزش های کاربردی و عمومی، رشته تخصصی تبلیغ را نیز دایر نماید.
مکالمه عربی
زبان عربی، زبانی است که خداوند متعال توسط آن با بندگانش سخن فرموده است. به همین سبب امام صادق علیه السلام درباره اهمیت یادگیری آن می فرمایند: (تَـعَـلَّـموا العَرَبیّــﮥَ فَـإنَّـها کلامُ اللهِ الَّـذی یُـکَـلِّـمُ بِـهِ خَـلْـقَـهُ) (بحار الأنوار، ج۱، ص۲۱۲)
از یک سو فهم دقیق قواعد دستوری زبان عربیباعث فهم درست منابع دینی و به تبع آن تقویت قوه استنباط می شود و از سوی دیگر یادگیری مکالمه عربی موقعیت های جدید و ارزشمندی را جهت تبلیغ به روی طلّاب می گشاید. با این وصف، مدرسه دارالحکمه نیز اهمیت خاصی برای آموزش زبان عربی قائل است به طوریکه ضمن آموزش های دروس عربی حوزه (صرف، نحو و بلاغت) به صورت کامل و کاربردی، آموزش مکالمه عربی را به صورت جدّی در دستور کار خود قرار داده است. بر این اساس، همه طلّاب ضمن تحصیل، مکالمه عربی را با شیوه هایی اصولی، نو و کاربردی یاد می گیرند؛ به طوریکه طلّاب آموزش دیده موظفند تا در ساعات درسی و درفضای مدرسه و در اردوها با یکدیگر به زبان عربی صحبت کنند.
زی طلبگی
زی طلبگی یا سبک زندگی یک طلبه به سبب تاثیرگذاری آن در زندگی فردی و اجتماعی او از جایگاه مهمی برخوردار است. از این رو حضرت امام خمینی رحمت الله علیه همواره نسبت خروج یا تغییر زی طلبگی به طلّاب هشدار می دادند و می فرمودند: ((یک قضیه اینکه روحانیون، اگر از آن زىّ طلبگی که مشایخ ما در طول تاریخ داشته اند و ائمه هدى سلام اللَّه علیهم داشته اند، خارج بشوند خوف این است که یک شکستى به روحانیت بخورد، و شکستبه روحانیت شکست به اسلام است.)) (صحیفه امام خمینی رحمت الله علیه، ج۱۸، ص۱۳). مقام معظم رهبری (مدّ ظلّه العالی) نیز ضمن جبران ناپذیر بودن لطمه خروج طلبه از زی طلبگی و تاکید بر حفظ قداست روحانیت، در کلامی زیّ طلبگی را این چنین تعریف می کنند: ((زىّ طلبگى چیست؟ من زىّ طلبگى را در دو جمله مىتوانم معرفى کنم: پارسایى با عزّت، و نظم در تحصیل و زندگى طلبه)) (بیانات در جمع اساتید، فضلا و طلاب حوزه علمیه قم، ۱۴/۰۷/۱۳۷۹). ایشان در جایی دیگر نیز درباره شأن طلبگی و رابطه آن با حفظ قداست روحانیت می فرمایند: ((شأن طلبگى این است که انسان یک زىّ متوسطى همراه با قناعت، سلامت مالى و سادگى به طور نسبى براى خودش نگه دارد. سلامت اخلاقى، خیلى مهم است. آن وقت قداست حفظ خواهد شد.)) (دیدار روحانیون استان سمنان، ۱۷/۰۸/۱۳۸۵).
بر این اساس مدرسه علمیه دارالحکمه ذیل نصب العین قرار دادن توصیه های حضرت امام رحمت الله علیه و مقام معظم رهبری (مدّ ظلّه العالی)، جهت حفظ واستمرار زیّ طلبگی به پنج امر توجه ویژه ای نموده است.
1. نشاط تحصیلی:
ایجاد نشاط تحصیلی از شاخصه های نظام تربیتی حوزه علمیه می باشد. در این خصوص برنامه ریزی ها به گونه ای انجام می شود تا طلبه برای تحصیل مشتاق شده و با شور و اشتیاق فراوان به مطالعه دروس بپردازد. از جمله فعالیت هایی مدرسه علمیه دارالحکمه جهت ایجاد نشاط تحصیلی، می توان به برگزاری برنامه های ورزشی ازجمله ورزش صبحگاهی، کوه نوردی هفتگی و اردوی های زیارتی و سیاحتی، اشاره کرد.
2. سخت کوشی
یکی از مهمترین شاخصه های طلبه ی در مسیر اجتهاد، سخت کوشی و تلاش مجدانه است. چرا که سخت کوشی بنابر کلام گوهربار حضرت رسول اکرم صلّی الله علیه و آله، بهترین اعمال محسوب می شود. [أفضَلُ الأعمَالِ أحمَزُهَا؛ بهترین اعمال، سخت ترین آنهاست (بحارالانوار، ج ۶۷، ص ۲۳۷)]. مدرسه علمیه دارالحکمه نیز بر اساس این تفکر، مطلوب خود را سخت کوشی قرار داده و ضمن توصیه طلاب به این امر مهم، برنامه ریزی های خود را نیز درجهت تقویت آن قرار داده است.
3. معنویت ولایی
ولایت رکن رکین دین است. چنان که امام باقر علیه السلام در حدیثی قیّم می فرمایند: (بُنِی الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَایةِ وَ لَمْ ینَادَ بِشَیءٍ کَمَا نُودِی بِالْوَلَایةِ فَأَخَذَ النَّاسُ بِأَرْبَعٍ وَ تَرَکُوا هَذِهِ یعْنِی الْوَلَایة) (الکافی ج۲ ص۱۸). معنویت گرایی در مدرسه علمیه دارالحکمه به عنوان روح طلبگی و مبتنی بر نظام ولایی است. در جهت این مهم علاوه بر توجه مدرسه به اقامه نمازهای جماعت، برنامه های جمعی از جمله هیئت هفتگی، کوه نوردی، اردوهای گروهی، آموزش های ورزشی و رزمی را در راستای تقویت روح ولایت پذیری در نظر گرفته است.
4. روحیه جهادی
داشتن روحیه جهادی و انقلابی یکی از اصلی ترین شاخصه طلبه ی در طراز نظام اسلامی است. روحیه جهادی در طلبه از یک سو او را در جهت قیام علیه هواهای نفسانی بیمه می کند و از سوی دیگر او را از انزوا و راحت طلبی خارج می کند. حضور در عرصه های مختلف با دو ویژگی "به هنگام و به اندازه "نیز از نشانه های روحیه جهادی است. طلبه با روحیه جهادی در جهت تحقق عدالت و آرمان های انقلاب اسلامی تا آخرین نفس خود از هیچ تلاش و مجاهدتی فروگذار نمی کند. گاهی در لباس هدایت فکری و دینی، گاهی در لباس هدایت سیاسی و بصیرت افزایی و زمانی هم در عرصه خدمات اجتماعی لباس خدمت به تن می کند. مدرسه علمیه دارالحکمه نیز همواره در تلاش است تا برنامه ریزی های آموزشی، تبلیغی و تهذیبی مناسب، پرچم دار نهادینه کردن این فرهنگ والا در بین طلّاب علوم دینی باشد.
5. زندگی جمعی
یادگیری و رعایت بایسته های زندگی جمعی نیز از نکات مهمی است که یک طلبه باید همواره آن را مورد عنایت داشته باشد. چراکه طلّاب عموم بین مردم هستند. در دوران تحصیل زندگی حجره نشینی و الفت با گروه دوستان و در ادامه نیز زندگی خانوادگی و معاشرت با گروه های مختلف مردم. از این روی توجه به نظم و ادب و رعایت حقوق و حریم دیگران در زندگی های اجتماعی و همچنین مراقبت از ابتلاء به حق الناس باید همواره مورد توجه یک طلبه باشد. مدرسه علمیه دارالحکمه ضمن توجه به اهمیت مقوله اجتماعی بودن طلّاب، معتقد به روش نظم بدون ناظم در خصوص کنترل فضای مدرسه است. به این ترتیب مدرسه با ارائه چارچوب های کلی و تبیین آن، تهیه و اجرای آیین نامه های اجرایی را بر عهده طلّاب قرار می دهد. در این ساختار همه طلّاب نسبت به یکدیگر و محیط پیرامونی خود موّظفند و برای تحقق الگوی زندگی جمعی ایمانی، همواره به صورت تکلیف مدارانه با موضوعات برخورد می کنند و برای حفظ سلامت معنوی زندگی جمعی خود از ابزار های دینی، همچون دعوت، امر به معروف و نهی ار منکر بهره می برند.
منبع: وبگاه مدرسۀ علمیۀ دارالحکمۀ
-------------------------------------------
برای هر گونه سوالی:
1. تلفن ۴۴۲۹۸۰۸۷ و ۰۹۳۵۲۵۹۳۰۴۴
2. آدرس مدرسۀ علمیه: تهران بزرگراه یادگار امام شمال،بلوار مرزداران شرق، مدرسه علمیه دارالحکمه شهید محراب اشرفی اصفهانی
3. وبگاه اینترنتی مدرسۀ دارالحکمۀ: www.darolhekmah.ir
سلام وقت بخیر
آقا یا خانم (عبد) منظورتون دقیقا چه دوره ای هست؟ اسمش چیه و کجاست؟