۹۵/۰۹/۱۷ چاپ ایمیل و پی دی اف

اگر امام رضا(ع) را با این ویژگی معرفی کنیم، عشق مردم به امام رضا(ع) بیشتر خواهد شد؛ چون شجاعت اساساً ستودنی است!

برجسته‌ترین ویژگی امام رضا(ع) شجاعت در بیان حق و دفاع از ولایت بود/ تنها یک امام هست که اینچنین با صراحت از ولایت و امامت سخن گفته/ امام رضا(ع) رسماً و علناً مخالف اعتقادات آن مردم سخن گفت؛ جلوی دینِ مردم ایستاد و صدا زد: دین شما بدون ولایت من قبول نیست/ این فرصت استثنایی در میان 12 امام، فقط برای امام رضا(ع) پیش آمد! و ایشان تمام این فرصت را خرج دفاع از ولایت کرد

سخنرانی حجت الاسلام پناهیان در حرم رضوی

  • ما همیشه در کنار ارادت‌مان به اهل‌بیت(ع)، دوست داریم کمی شبیه اهل‌بیت(ع) هم بشویم که مهمترین فایدۀ ارادت ما، همین شبیه شدن به اهل‌بیت(ع) است. ما در مقام تلاش برای کسب شباهت با امام رضا(ع) به کدام ویژگی ایشان باید توجه خاص پیدا کنیم؟ مهمترین ویژگی امام رضا(ع) که باید مدّ نظر ما قرار دهیم چیست؟

♦ ویژگیِ منحصر به فردی که امام رضا(ع) بیشتر فرصت پیدا کرد آن‌را به منصۀ ظهور بگذارد، چه بود؟

1) امام رضا(ع) امام رئوف است ولی شبیه خاطراتی که نشان‌دهندۀ رأفت امام رضا(ع) است، در زندگی سایر ائمۀ هدی(ع) نیز کم نیست.

2) همچنین امام رضا(ع) به عالم آل محمد(ص) مشهور شدند، ولی این ویژگی‌ای نیست که بیشتر در ایشان دیده شده باشد. اتفاقاً امام صادق(ع) بیشتر نشر علوم کردند، چون فرصت و زمینۀ بهتری برای این‌کار داشتند.

  • امام رضا(ع) در حدیث سلسله‌الذهب - با عبارت «أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا» - رسماً دعوت به امامت کردند، و رسماً مخالف اعتقادات دینی آن مردم سخن گفتند؛ چون هزاران نفری که برای شنیدن سخنان ایشان جمع شده بودند، اکثریت قریب به اتفاق آنها مسألۀ «امامت» را قبول نداشتند، البته امام رضا(ع) را به عنوان یک عالم و فرزند رسول‌الله(ص) می‌شناختند ولی معتقد به امامت ایشان نبودند، لذا امام رضا(ع) را شرط قبولی «لااله‌الّاالله» نمی‌دانستند.
  • امام رضا(ع) این موضوع را در میان طرفداران خود بیان نکرد، بلکه در میان مردمی بیان کرد که به امامت معتقد نبودند، و در حالی بیان کرد که مأمورین مأمون با شمشیر در اطراف ایشان ایستاده بودند. ببینید امام رضا(ع) چه شجاعتی از خود نشان داد! در واقع ایشان رسماً اعلام کردند: دین شما قبول نیست، مگر اینکه به امامت من معتقد باشید!
  • امام رضا(ع) بدون ترس از افکار عمومی سخن حق را بیان کرد؛ کلامی که امیرالمؤمنین(ع) هم-به‌خاطر جهالت مردم- به سادگی نتوانست بیان کند. این فرصت استثنایی در میان 12 امام، فقط برای امام رضا(ع) پیش آمد! و ایشان هم تمام این فرصت را هم فقط برای دفاع از ولایت استفاده کرد. تنها یک امام هست که اینچنین باصراحت از ولایت و امامت سخن گفته.
  • شجاعت در بیان حق، و دفاع از ولایت و امر امامت، بهترین درسی است که به‌صورت خاص می‌شود از امام رضا(ع) گرفت. ایشان بدون ترس از مأمون و هارون سفاک و جلاد، محکم پای ولایت ایستاد و صریحاً حقایق را در زمینۀ ولایت، بیان کرد.(عیون اخبار الرضا/2/ 167 و اسناد بیشتر در اینجا)
  •  این ویژگی منحصر به فرد امام رضا(ع) است که امامان دیگر ما کمتر موقعیت و فرصت تجلی آن‌را پیدا کردند؛ البته همۀ امامان ما شجاع بودند ولی این زمینه‌ای که امام رضا(ع) برای بروز «دفاع شجاعانه از حق» پیدا کرد برای سایر امامان ما پیش نیامد.
  •  در ابتدای زیارت امین‌الله می‌خوانیم: «من شهادت می‌دهم که شما در راه خدا حق جهاد را به‌جا آوردید» ذاکران اهل‌بیت(ع) باید در شرح این عبارت بگویند: «ای امام رضا(ع) که صریح‌تر از همۀ امامان ما از ولایت دفاع کردی، ای امامی که جلوی دین مردم ایستادی و صدا زدی: دین شما بدون ولایت باطل است، ای امامی که از مخالفت کردن با افکار عمومی نترسیدی و محکم پای ولایت ایستادی...»
  •  باید به این ویژگی امام رضا(ع) بیشتر توجه کنیم. اگر ما امام رضا(ع) را با این ویژگی معرفی کنیم، عشق مردم به امام رضا(ع) بیشتر خواهد شد؛ چون شجاعت اساساً ستودنی است. امام رضا(ع) یک‌تنه ایستاد-و در مقابل جمعیت کثیری که با او هم‌عقیده نبودند- از حق دفاع کرد.
  • اگر سخنرانی آن است که امام رضا(ع) در حدیث سلسله‌الذهب اجرا کردند، ما ناجوانمردی می‌کنیم اگر در سخنرانی ها از ولایت بیش از دیگر موضوعات سخن نگوییم، مگر اینکه موضوع ولایت حسابی جابیفتد و بعد به موضوعات دیگر بپردازیم! کمااینکه امام باقر(ع) فرمود: اصل دین ولایت است، اما مردم به نماز و روزه و چیزهای دیگر چسبیده‌اند و ولایت را که اصل دین است رها کرده‌اند (فَأَخَذَ النَّاسُ بِأَرْبَعٍ وَ ...؛ کافی/2/18(

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...