اعتقاد به نظام ولایی، نه ایمان میخواهد و نه عقل زیاد
شناسنامه:
بسیاری از مردم دنیا کاری ندارند که در دین ما چه عقائدی هست، بلکه میگویند: «نتیجۀ، کارکرد و فایدۀ ملموس این عقائد شما چیست؟»/ حضرت زهرا(س) ولایت را «کارکردگرایانه» توضیح میدهد، نه «حقگرایانه»/ دو فایدۀ مهم ولایت از نگاه حضرت زهرا(س): 1. نظامبخشی به جامعه 2. از بین بردن تفرقه و ایجاد همدلی بین مردم/ اگر فواید نظام ولایی و کارکرد امامت را برای مردم توضیح دهیم، حتی غیرمتدینین و غیرمؤمنین هم به ولایت، بهعنوان یک اصل خردمندانه نگاه خواهند کرد
سخنرانی استاد پناهیان در حرم رضوی در روز میلاد حضرت فاطمه(س)
- حضرت زهرا(س) دو فایده و اثر برجسته برای امامت و ولایت قائل است: یکی نظامبخشیدن به جامعه، و دیگری از بین بردن تفرقه و ایجاد همدلی در میان مردم؛ که این همدلی بزرگترین قدرت اجتماعی است. «فَجَعَلَ اللَّهُ...طَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ وَ إِمَامَتَنَا أَمَاناً لِلْفُرْقَةِ»(احتجاج/1/99)
- حضرت زهرا(س) امامت و ولایت را «کارکردگرایانه» توضیح میدهد. ایشان نمیفرماید که «اطاعت از ولایت، دستور خداست!» بلکه میفرماید: اطاعت از امام این فایده را دارد که برای ملت، نظامدهنده است!
- ایشان از «حقانیت» امامت سخن نمیگوید، بلکه از «کارکرد» امامت سخن میگوید. ولی ما در تبیین مفهوم امامت، معمولاً صدقگرایانه یا حقگرایانه به اثبات حقانیت و ضرورت امامت و ولایت میپردازیم.
- بسیاری از مردم دنیا کاری با این ندارند که در دین ما چه عقائدی وجود دارد، بلکه میگویند: «نتیجۀ این عقائد شما چیست؟» بسیاری از جوانان خودمان و مردم عادی کوچه و بازار نیز همینطور هستند. یعنی زیاد کاری به این ندارند که امامت، در اعتقادات دینی چه جایگاه رفیعی دارد، بلکه با این کار دارند که کارکرد امامت چیست؟ فایدۀ ملموس اطاعت از ولیّ خدا چیست؟
- اگر ما فواید نظام ولایی و کارکرد امامت را برای جامعه توضیح دهیم، حتی غیرمتدینین و غیرمؤمنین هم به امامت و ولایت، بهعنوان یک اصل حکیمانه و خردمندانه نگاه خواهند کرد.
جامعه چگونه نظام پیدا میکند؟
1. سرمایه داری: الان در جوامع غربی، چه چیزی موجب نظام میشود؟ یکی عنصر پول و سرمایهداری است؛ آنجا همۀ حرکتها قیمتگذاریِ مالی میشود و این خودش یک نظامی درست کرده است. ولی این نظام بسیار شکننده است که با دلائل گوناگون میشود سستی نظام مبتنی بر سرمایهداری را تبیین کرد.
- متأسفانه کشور ما هم تا حدی-در مقام اجرا- شبیه نظام سرمایهداری اداره میشود. مثلاً اینکه «هر مدیری پُست بالاتری داشت باید پول بیشتری بگیرد!» آیا انگیزۀ «پول گرفتن» باید یک نفر را وادار کند که به مردم خدمت کند؟!
- وقتی پای جنگ به میان میآید «ایثار» مطرح میشود، اما وقتی پای مدیریت به میان میآید «حقوق نجومی» مطرح میشود! ریشۀ اساسی مشکلات کشور ما همین «یک بام و دو هوایی» است! اگر نظام ما یک نظام سرمایهداری نیست، پس همهچیز نباید با پول سنجیده بشود!
2. غیر از نظام سرمایهداری، دیکتاتوری هم میتواند یک جامعه را منسجم کند، و اتفاقاً میبینید که سرمایهداران عالم با دیکتاتورها همآغوش و همنشین هستند، و مانند دوقلوهای یکسان عمل میکنند! مثلاً امروز میبینید که در حملۀ به یمن و در حمایت از رژیم سفاک صهیونیستی، فرقی بین آمریکا با رژیمهای دیکتاتوری منطقه نیست.
3. ما در جامعۀ خودمان برای امامت، یک سازوکاری داریم که از آن بهعنوان ولایتفقیه یاد میکنیم. حتی اگر هیچ اعتقادی به ولایت و امامت هم نداشته باشیم، ضرورت فرار از «دیکتاتوری» و «سرمایهداری» ایجاب میکند با اطاعت از امام جامعه، انسجامی را در میان ملت ایجاد کنیم.
- اعتقاد به نظام ولایی، نه یکذره ایمان میخواهد و نه آنچنان عقل و درایت سیاسی؛ بلکه اندکی تجربه و آگاهی از وضع تاریخ سیاسی بشر، کفایت میکند تا انسان به ضرورت و حقانیت این مُدل برای ادارۀ جامعه برسد؛ مدلی که حدود چهل سال از دوران تجربۀ آن میگذرد. نظام ولایی، نظامدهندهای برای جامعه است که جایگزین ندارد و اینرا تجربۀ امروز ما به اثبات رسانده است.
- البته در طول این چهل سال، بسیاری از مسئولان سیاسی این مملکت مطیع خوبی برای امام جامعه نبودهاند و این اطاعت، در میان مسئولان ما کم و بیش «مخدوش» بوده -حتی در زمان امام(ره)- و این باعث ایجاد مشکلات در جامعه شده و موجب میشود که آن نظام مطلوب شکل نگیرد.
ارسال نظر
لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید