۹۶/۰۴/۱۶ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ تصویری | علامت تقرب

 

متن کلیپ:

  اصلی‌ترین احساس خوب معنوی کدام است؟ اصلی‌ترین احساس خوب معنوی که دلیلی است بر صداقت بقیۀ احساس‌های خوب معنوی. اصلی‌ترین احساس خوب معنوی که ما را بیش از هر چیزی به خدا مقرّب می‌کند و موجب خوشحالی خدا می‌شود چیست؟ احساس خوب معنوی یکی از عناصرش محبت به پروردگار است، یکی از عناصرش احساس فروتنی و تواضع نسبت به پروردگار است. امام جواد(ع) دور از پدر گرامی‌شان بودند پدر به شهادت رسیدند. بعد حضرت بلافاصله فرمودند پدرم به شهادت رسیده، کسی آنجا بوده زیاد آگاه از مقولۀ علم امامت انگار نباشد، گفت آقا از کجا فهمیدید پدر شما به شهادت رسیدند؟ فرمود یک تواضع شدیدی توی دلم می‌آید که دیگر قبل از آن سابقه نداشته. من از اینجا می‌فهمم امام شدم. ببین! احساس خوش معنوی مقرّب شدن به خدا، نورانی‌تر شدن، اقتضائش آن تواضع شدیدی است که یک‌باره انسان در دل خودش پیدا می‌کند.

  اصلی‌ترین احساس خوب معنوی کدام است؟ اصلی‌ترین احساس خوب معنوی که دلیلی است بر صداقت بقیۀ احساس‌های خوب معنوی. اصلی‌ترین احساس خوب معنوی نداشتن حسّ حسادت نسبت به ولیّ خدا و بلکه برخورداری از یک تواضع بسیار عمیق و یک محبت بسیار شدید نسبت به ولیّ خداست. چرا؟ بسیاری از این احساسات خوب معنوی از قبیل تواضع، خشیت، پناهجویی، محبت به خدا، اینها به‌طور طبیعی توی انسان هست. اینها به‌طور طبیعی در بسیاری از موجودات دیگر هم هست. «یُسَبِّحُ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَ ما فِی الأرْضِ»؛ ارزشی در انسان تولید نشده اگر اندکی از هر یک از این احساسات معنوی در دل ما باشد.

  مقدار اندک و فطری این احساسات به خدا اصلاً هنر نیست در دل هر کسی باشد. خود خداوند متعال در قرآن فرمود اگر کشتی شما طوفان‌زده بشود دستت به جایی بند نباشد به همان، به همان، به همان خدایی مراجعه می‌کنی با تواضع التماس که در ته دلت گواهی بهش می‌دهد. این که طبیعی است. اصلی‌ترین نقطه‌ای که در وجود انسان علامت این است که این انسان یک قدم در معنویت جلو آمده است، یک قدم از صفای باطن برخوردار شده است، یک قدم از خودخواهی فاصله گرفته است، یک قدم به سوی لطافت روح، عاشقی، معنویت، قدم برداشته است، احساس خوبی است که نسبت به ولیّ خدا پیدا می‌کند. نسبت به ولیّ خدا وقتی یک حسّ خوب پیدا کرد، تازه معلوم می‌شود که آن گِل اولیۀ فطری الهی و معنوی‌اش دارد گل می‌کند.

  معنویت وقتی در انسان از نقطۀ اکتساب بخواهد شروع بشود نه آن بخش فطری؛ کجا خودش را نشان می‌دهد؟ در احترام به ولیّ خدا. احترام به ولیّ خدا هم یک مانع بسیار جدی دارد چون ما انسان هستیم دیگر، به نام حسادت. بود و نبود حسادت نسبت به ولیّ خدا داستان ابلیس بر آن مبناست. داستان هابیل و قابیل بر آن مبناست. داستان مخالفت با همۀ انبیاء بر آن مبناست. داستان مخالفت با پیغمبر بر آن مبناست. داستان مخالفت با امیرالمؤمنین بر آن مبناست. داستان پشت پردۀ غیبت بودن آقا امام زمان(ع) بر آن مبناست. اشتباهی‌ بعضی‌ها یک چیزهای دیگر می‌گویند. می‌گویند منافع‌شان در خطر است اگر آقا امام زمان بیاید به این دلیل مخالفت می‌کنند با ولیّ خدا. این خب اشتباهی است. حرف دقیقی نیست. حرف دقیق را خدا زده. داستان سر حسادت است.

  در نامه‌ای به معاویه امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرماید داستان تو و من سر حسادت است همان حسادتی که آزمایش اصلی بشر از اول تا الآن بوده. بعد چه‌جور این زمان امام زمان یک دفعه‌ای قطع شد دیگر الآن ما یک چیزهای دیگر باید بحث کنیم؟ الآن مسائل فرق کرده؟ استکبار جهانی با ملت ما درگیر است به خاطر نفت؟ بسیاری از این احساسات خوب معنوی از قبیل محبت به خدا، اینها به‌طور طبیعی توی انسان هست. مقدار اندک و فطری این احساسات به خدا اصلاً هنر نیست در دل هر کسی باشد.

  اصلی‌ترین نقطه‌ای که در وجود انسان علامت این است که این انسان یک قدم در معنویت جلو آمده است، احساس خوبی است که نسبت به ولیّ خدا پیدا می‌کند.

 

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...