سه شرط مهم برای تأثیرگذار بودنِ کار فرهنگی
شناسنامه:
- زمان: 96.5.18
- مکان: مشهد مقدس، همایش فصل وصل
- لینک تلگرامی: اینجا
بزرگترین معضل فرهنگی کشور، قضاوت شدن افراد توسط دیگران است!/ در کار فرهنگی، تفاوتهای انسانها با یکدیگر را باید پذیرفت/ انسانها از لحاظ ایمان، عقل و سلیقه درجات مختلفی دارند؛ نباید کسی که درجۀ بالاتری دارد، ایمان یا عقل خود را به درجۀ پایینتر از خود تحمیل کند
استاد پناهیان
برای اینکه کارهای فرهنگی ما تأثیرگذار باشد، باید سه شرط مهم را در نظر بگیریم:
1. لزوم توجه به تفاوتهای افراد از جنبههای مختلف:
- ایمان: با توجه به اینکه درجات ایمان افراد، متفاوت است، نباید هیچ فردی را از لحاظ ایمانی با شخص دیگری قیاس کرد.
- عقل: محدود بودن ظرفیت عقل و درک انسانها نسبت به یکدیگر، باید مورد توجه قرار گیرد.
- سلیقهها و گرایشها: روحیات مختلف افراد، سبک متمایزی را برای کار فرهنگی میطلبد.
- موقعیتهای فرهنگیِ مناطق و محلههای مختلف: هر مکانی اقتضائات و شرایط خاص خود را دارد.
2. تفاوت در شیوۀ تبلیغ برای موضوعات مختلف
- اینکه «چه چیزی را چگونه باید معرفی کرد؟» باید دقیقاً مورد توجه قرار بگیرد. در کار فرهنگی، بُعد عقلانی دین باید مقدم بر ابعاد دیگر باشد. تبلیغ انقلاب اسلامی باید بدون شعارهای احساسی و با تأکید بر جنبههای عقلانیِ انقلاب، انجام شود.
3. توجه به تأثیر نیّت
- شرط سوم در تأثیرگذاری کار فرهنگی، توجه به تأثیر نیّت است. کسی که کار فرهنگی انجام میدهد نباید برای خودش کار کند؛ باید برای خدا کار کند، باید برای ائمه هدی(ع) کار کند. به عنوان مثال این جایگاه رفیعی که امروز کتاب «مفاتیحالجنان» در بین ما پیدا کرده، بهخاطر نیتِ خالصانۀ مؤلف این کتاب و تقدیم کردن آن به حضرت زهرای اطهر(س) است.