دانشگاه امام صادق(ع) - مؤثرترین مفهوم در حیات بشر(1) - قسمت اول
دین ما بیش از هر اندیشهای در عالم، برای حیات انسان ارزش قائل است
شناسنامه:
مخالفین قصاص این را نمیفهمند: کسی که یک نفر را بکشد یعنی همۀ انسانها را کشته!/ انسانی که دین تربیت میکند، به ظلم حساس است؛ چون حیات انسانها برایش خیلی ارزش دارد/ طبق آیۀ قرآن، ارزش حیات «یک انسان» معادل است با ارزش حیات همۀ انسانها! / امام(ره): بهترین دعا برای رئیسجمهور آمریکا این است که خدا مرگش را برساند/ میدانید چرا از شنیدن اخبار میانمار خونمان بهجوش میآید؟ چون دین ما برای حیات یک انسان، اینقدر ارزش قائل است که آن را معادل حیات همۀ انسانها میداند
در ادامه بخشهایی از اولین روز سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان در دانشگاه امام صادق(ع) با موضوع «مؤثرترین مفهوم در حیات بشر» را به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیان معنوی میخوانید:
- یکی از مفاهیمِ بسیار ارزشمند در دین ما، که اهمیتش کمتر ذکر شده است و همین امر، موجب سوء تفاهم نسبت به دین شده و دینگریزیهایی را ایجاد کرده، مفهوم حیات و زندگی است.
- ارزشی که دین ما برای «حیات» قائل است، یکی از جاهایی است که ما میتوانیم به دینمان افتخار کنیم و با زبان بینالمللی بگوییم: هر کسی در این عالم، از هر مکتب و مرام و فلسفهای یا از هر افسانهای، اگر کلامی دربارۀ حیات انسان بیاورد و آن را با کلام قرآن دربارۀ حیات انسان مقایسه کنیم؛ قطعاً کلام قرآن بالاتر خواهد بود.
- قرآن بهگونهای دربارۀ ارزش حیات انسان سخن گفته که دستِ همه را بسته است برای اینکه بتوانند شبیه آن، حرف دیگری بزنند؛ چه رسد به اینکه بالاتر از آن بتوانند سخنی بگویند.
- وقتی ما دینداران دربارۀ اهمیت حیات صحبت نمیکنیم، دیگران فکر میکنند که ما همهاش داریم در عالم آخرت سِیر میکنیم و همهاش دنبال مقرراتِ خطا کردن یا خطا نکردن آدمها هستیم و فقط به مسائل ماورائی اهمیت میدهیم و ارزش قائلیم، درحالیکه ما برای حیات انسان هم خیلی ارزش قائلیم.
- خیلیها که امانیستی نگاه میکنند، انسانگرا هستند و ارزش انسان را بالا میدانند، باید بدانند که دین ما بیش از هر اندیشۀ محتمَلی در عالم، برای حیات انسان ارزش قائل شده است. در میان همۀ مفاهیم ارزشمند دین (مثل بهشت، جهنم، رضایت الهی و فدا شدن برای دین و اولیاء دین) حیات انسان خیلی ارزش دارد.
- حالا ببینید حیات انسان در دین ما چقدر ارزش دارد؟ خداوند میفرماید: «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمیعاً» (مائده/32) اگر کسی یک آدم را بکشد(حیات را از او بگیرد) انگار همۀ آدمها را کشته است! یعنی ارزش حیات «یک انسان» معادل است با ارزش حیات همۀ انسانها!
- ما اینهمه علیه ظالمان حرف میزنیم و وقتی اخبار میانمار را میشنویم، خونمان بهجوش میآید و کسی را که نسبت به قتل انسانهای بیگناه، بیتفاوت باشد، انسان نمیدانیم، اما یادمان میرود بگوییم: «میدانید چرا خونمان بهجوش میآید؟ چون دین ما برای حیات یک انسان، اینقدر ارزش قائل است که آن را معادل با حیات همۀ انسانها میداند!»
- میگویند: چرا وقتی کسی یک نفر را میکشد، قصاص میکنید؟ میگوییم: اگر کسی یکمیلیون نفر را کشته بود، نباید قصاص کنیم؟! میگوید: خُب بله. میگوییم: پس شما نمیفهمی که وقتی کسی یک نفر را کشت یعنی همۀ انسانها را کشته است! اگر این را میفهمیدی، دیگر نمیگفتی که قصاص نباشد! دین ما به ارزش حیات یک انسان، خیلی بها میدهد.
- موضوع بحث ما «مؤثرترین مفهوم در حیات بشر» است؛ نه فقط حیات یک انسان، بلکه حیات بشر! یکی از آثار نگرشی این بحث این است که دیگران متوجه میشوند چرا ما اینقدر به ظلمی که به حیات بشر میشود، حساس هستیم؟ انسانی که دین تربیت میکند، به ظلم حساس است، نباید جلوی او آدم بیگناهی را بکشید و الا شرِّ شما را از عالم کم خواهد کرد! به سردمداران دولتهای استکباری که عین آبخوردن، آدم میکشند باید این را گفت که «مسلمانها یک روز شما ظالمان خبیث را بهخاطر آدمکشیها و جنایتهایتان، نابود خواهند کرد»
- حضرت امام(ره) میفرمود: بهترین دعا برای رئیسجمهور آمریکا این است که خدا مرگش را برساند، چون او روز بهروز دارد جهنم خودش را داغتر میکند.(صحیفۀ امام/21/47) چرا این ادبیات در سیاستمداران ما دیده نمیشود؟
<<جلسه قبل
ارسال نظر
لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید