دانشگاه امام صادق(ع) - مؤثرترین مفهوم در حیات بشر(1) - قسمت دوم
چرا دنبال مؤثرترین مفهوم در حیات بشر هستیم؟
شناسنامه:
دین به انسان میگوید: دنبال بهرۀ حداکثری از حیات باش، تو باید خیلی زنده باشی!/ حیات طیبه، یعنی خدا یک حیاتِ دیگر به آدم میدهد؛ نه اینکه همین حیاتی که دارد را پاکیزه کند! در واقع یکبار دیگر بهدنیا میآید و چشم قلبش باز میشود/ زشتترین کارِ فرهنگ غرب این است که بشر را به حداقلی از حیات قانع میکند؛ بیدینی از همینجا آغاز میشود/ از امام حسین(ع) حیات حداکثری بخواهید و به حداقلِ خوببودن قانع نشوید/ اثر تربیتی و روحی و معنویِ درک ارزش حیات این است که آدم را شاکر میکند
در ادامه بخشهایی از اولین روز سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان در دانشگاه امام صادق(ع) با موضوع «مؤثرترین مفهوم در حیات بشر» را به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیان معنوی میخوانید:
- اثر تربیتی و روحی و معنویِ درک ارزش حیات این است که آدم را شاکر میکند و به تعبیر دقیقتر، او را «شکور» قرار میدهد. کسی که بتواند بهخاطر حیات و خلقت خودش از خدا تشکر کند، جزء آدمهای شکور قرار میگیرد که البته اینها کم هستند «وَ قَلیلٌ مِنْ عِبادِیَ الشَّکُور» (سبا/13) شما که در رنجهای زندگی صبر میکنید، باید بدانید که اجر شکر از اجر صبر بالاتر است.
- چرا ما دنبال مؤثرترین مفهوم در حیات بشر هستیم؟ چون دنبال بهرۀ حداکثری از حیات هستیم. چون انسان فطرتاً دوست دارد بهترین حیات را داشته باشد.
- خاک بر سرِ آنهایی که تلاش میکنند تا بشر دنبال بهترکردن حیات خودش نباشد؛ یعنی او را به یک حداقلی از حیات، قانع میکنند. زشتترین کارِ فرهنگ منحط و غیرانسانی غرب و تفکر احمقانه و جاهلانۀ اومانیستی این است که بشر را به حداقلی از حیات قانع میکنند. اصلاً بیدینی از همینجا آغاز میشود. مگر دین به ما چه میگوید؟!
- دین به انسان میگوید: حیات تو ارزش دارد؛ حیات خودت را فربه کن؛ تو باید خیلی زنده باشی! حیات این نیست که تو الان داری! میدانی اگر چشم قلبت و گوش روحت باز شود و دستت یداللهی باشد، چه خواهد شد! میدانی فهمت میتواند به کجاها برسد؟ خدا ناراحت میشود از بندهای که از حیاتش خیلی بهره نمیبرد و ارزش آن را درک نمیکند.
- میفرماید: «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَه» (نحل/97) در اینجا علامه طباطبایی میفرماید: اگر کسی آدم خوبی باشد، خدا یک «حیاتِ دیگر» به او میدهد، غیر از این حیات؛ نه اینکه همین حیاتی که الان دارد را درست و پاکیزه کند! انگار یکبار دیگر بهدنیا آمده باشد!
- حیات طیبه اصلاً با این حیات فرق میکند، یک زندگی دوباره است، انسان یک بار دیگر متولد میشود؛ از رحِم مادرِ طبیعت خارج میشود، دست و بالش باز میشود، نافش را از مادر طبیعت میبُرند! آنوقت واقعاً میتواند «ببیند!» و «بشنود!» و «رشد کند»
- چه کسی دنبال مؤثرترین مفهوم در حیات بشر است؟ کسی که میخواهد حیات خودش را فربه کند. مشکل ما با تفکر غربی و این فرهنگ و تمدن پوسیده این است که انسانها را به حداقل حیات قانع میکند. شما ببینید در تمدن غرب، انسان موفق و خوشبخت کیست؟ در فیلمهای آنها ببینید که سقف آرزوها را در کجا نگه میدارند؛ چقدر پَست و حداقلی است!
- در آیات ابتدایی قرآن، دربارۀ کافران و منافقان میفرماید: اینها کور و کر و لال هستند «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ» (بقره/18) خدایا! ما منافق و کافر نیستیم که «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ» باشیم، اما چقدر گوش ما باز است؟ الحمدلله کور نیستیم، اما چقدر چشممان باز است؟ چقدر میبینیم؟! چقدر زنده هستیم؟ الان چقدر حس میکنیم که امام حسین(ع) دارد نزدیک کربلا میشود؟ چقدر قلب مقدس امامزمان(ع) را حس میکنیم؟ چقدر شاد بودن یا غمگین بودن حضرت را درک میکنیم؟
- «انّ الحُسَینُ مِصباحُ الهُدَی وَ سَفِینَةُ النَّجاة» تعبیری است که از کلام پیامبر(ص) دربارۀ امام حسین(ع) گرفته شده است. حالا امام حسین(ع) میتواند ما را از چه چیزی نجات دهد؟ از اینکه چشم و گوش ما بسته باشد، میتواند ما را نجات بدهد و به ما حیات بدهد. از امام حسین(ع) حیات حداکثری بخواهید و به حداقلِ خوببودن قانع نشوید.
- آقای بهجت(ره) میفرمود: «وقتی به روضه میروید، یعنی به حرم امام حسین(ع) رفتهاید» (رحمت واسعه/348) بچهها! شما چرا انتظار ندارید هر شب که به روضه میآیید، حسینِ فاطمه را ملاقات کنید؟! پس به چه عشقی زندگی میکنید؟! بعضیها انگار هیچ آرزوی بلندی در زندگیشان ندارند!
- یا اباعبدالله! ما وضعمان خیلی خراب است ولی انتظارمان هم خیلی بالاست! یعنی این دهۀ محرم، صدای تو را نشویم؟! پس کِی؟! چرا فقط با خیالت زندگی کنم؟! چرا با خودت زندگی نکنم؟!