۹۶/۱۰/۱۶ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ صوتی | پاسخ اساسی به یک سخن مشهور در اختلافات خانوادگی و روابط زوجین

شناسنامه:

مدت: 4دقیقهدریافت با کیفیت: [پایین(1MB) | متوسط(2MB) | خوب(3MB)]

متن:

برای هر انسانی تکلیف و تقدیرش با هم متناسب هستند. اگر کسی همسر بد خلقی دارد، تقدیرش این بوده که این همسر بد اخلاق باشد، تکلیفش هم این است که صبوری کند، مراعات کند، نصیحت کند. بالاخره تکلیف او متناسب با تقدیر اوست.

در روایت دارد که پیامبر گرامی اسلام به کسی می‌فرمودند اگر من و جبرئیل امین و میکائیل ملائک مقرّب پروردگار عالم همه با هم دعا کنیم که تو یک ازدواج دیگری غیر از آنچه که خدا برای تو مقدّر کرده است نصیبت بشود نخواهد شد. آنی که باید نصیبت بشود نصیبت می‌شود.

آن‌وقت کی نصیب هر کسی می‌شود؟ آنی که بتواند انسان را رشد بدهد. معنای این حرف چیه؟ معنای این حرف این نیستش که اگر آقاست با یک خانمی زندگی کند که بسیار این خانم انسان برجسته‌ای است از نظر عرفان و معنویت و تقوا، و بعد چون انسان بسیار معنوی هست شوهر خودش را رشد می‌دهد. یا بالعکس، شوهر خانم خودش از اولیاء خدا باشد که این خانم را رشد بدهد. نخیر یک‌وقت یک کسی با اخلاق بدش شما را رشد می‌دهد. بحث را ما نباید ما محدود کنیم سر اینکه من به اندازۀ شما خوب می شوم ها! این یکی از مکائد ابلیس است. که خانم‌ها می خواهند به اندازۀ قیمت آقایشان خوب بشوند. آقایان می‌خواهند به اندازۀ قیمت خانمشان خوب بشوند. این کارها یعنی چی؟

می‌گوید بله آن علی بن ابی‌طالب باشد، من هم می‌شوم حضرت زهرا. آن هم می‌گوید بله این حضرت زهرا باشد من هم می‌شوم علی بن ابی‌طالب. زندگی موفق کدام زندگی است؟ زندگی‌ای که زن و شوهر از آن فرصت زندگی خانوادگی برای رشدشان استفاده کنند. مثلاً آسیه شما فکر می‌کنید زندگی موفقی نداشته؟ همسر فرعون. که شاید تنها شهیدی که خداوند متعال مناجات لحظۀ شهادت او را در قرآن ذکر می‌کند آسیه باشد. البته ما آرزو می‌کنیم که خانم‌های محترم همسرانی مثل فرعون گیرشان نیاید. آقایان هم به درد و بلای برخی انبیاء الهی که همسران بدی داشتند گرفتار نشوند. بله تلاش هم می‌کنیم در این جهت، ولی وقتی که ازدواج محقق شد دیگر این حرف‌ها را بگذار کنار.

حالا زندگی موفق کدام زندگی است؟ زندگی‌ای که زن و شوهر از آن فرصت زندگی خانوادگی برای رشدشان استفاده کنند. اگر کسی همسر بد خلقی دارد، تقدیرش این بوده که این همسر بد اخلاق باشد، تکلیفش هم این است که صبوری کند، مراعات کند، نصیحت کند. بالاخره تکلیف او متناسب با تقدیر اوست.

نظرات

با سلام
این حدیث رو جستجو کردم. اگه ممکنه نشانی و سندش رو محبت کنید.
پاسخ:
با سلام و تشکر

حدیث و منبع آن در لینک زیر قابل مشاهده است:
http://bayanmanavi.ir/post/1822
سلام. آیا این که کسی انتظار داشته باشد همسرش در این راه همراه او باشد و سد راه نباشد؛ حالا ممکن است این همسر بداخلاق هم باشد؛ توقع زیادی است؟ این هم مکر شیطان است؟ بالاخره اگر همسر آدم درک نکند که فرد میخواهد بالا برود ولی خیلی وقتها مانع باشد که خیلی بد است خب. این را هم باید تحمل کرد؟ از مستحبات میشود زد ولی مثلا همسری که خانم خود را با وجود شرایط مالی مناسب تا زیارت امام رضا ع نمی برد؛ خب سد راه است. آیا توقع اینکه همسر آینده ام اینطور نباشد؛ توقع بالایی است؟ 

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...