کلیپ صوتی | دلبری کن!
شناسنامه:
- تولید: بیان معنوی
- مدت زمان: 03:43
- لینک تلگرامی: اینجا
- صوت مرجع: ریشه های ولایت پذیری و ولایت گریزی/ ج3
مدت: | دریافت با کیفیت: [پایین(1MB) | متوسط(2MB) | خوب(4MB)]
متن:
ما دیگر راستش ذوق نمیکنیم ولایتمداری را در کسی ببینیم. الحمدلله اینقدر ولایتمدار زیاد است که کسی ببینیم ولایتمدار است ذوق نمیکنیم. خب چقدر بلد هستی آبروریزی نکنی؟ آن را بگو. چقدر فرمودند امام حسن عسگری(ع) نامه نوشتند آخرین سفارشهایشان به مؤمنین این بود که «کونوا لَنا زَینا وَ لا تَکونُ عَلَینا شَینا»[1]؛ آقای ولایتمدار! سوءتفاهم ایجاد نکن. دلبری کن.
یهودیها وقتی که شنیدند پیامبر میفرماید از جانب خدا «النَّبِیُّ أَوْلی بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» گفتند این یعنی چی؟ گفتند آقا این یعنی چی؟ شما صاحب ما شدی دیگر. صاحب زن و بچۀ ما، صاحب دارایی ما شدی. «النَّبِیُّ أَوْلی بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ»؛ شما پول داری؟ نبیّ مکرّم اسلام صاحب پول تو است، صاحباختیار تو است. بیشتر از تو صاحباختیار پول تو است، صاحباختیار هستی تو است. «النَّبِیُّ أَوْلی بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ». یهودیهای مدینه آمدند آخر یعنی چی؟! صاحب ما شدی!
اینجا رفع سوءتفاهم میکند. میفرماید ببین، «النَّبِیُّ أَوْلی بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» یعنی من صاحب شما هستم. اگر یکوقت کم آوردی من هستم برایت جبران میکنم. انگار من خودم کم آوردم. «مَن تَرَکَ مالاً فَلِوَرَثَتِهِ»؛ اگر کسی مالی را به ارث گذاشت این مال بچهاش. بدهی داشت پای من. نگویی مال تو را ببرد. بابا مال تو که مال خودت. کم آوردی پای من. آخ جون فدایت بشوم الهی! معنای «النَّبِیُّ أَوْلی بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» این است؟ بله. ببین چقدر رفع سوءتفاهم شد؟ گفتند بابا این دین اگر هست دمش گرم ما میآییم مسلمان میشویم.
یهودی مسلمان میکند توضیح قشنگ از ولایت. همین کلامی که ایجاد سوءتفاهم کرده بود برعکس شد ایجاد آرامش. میفرماید: «وَ ما کانَ سَبَبُ اِسلامِ عامَّةِ الیَهود إلّا مِن بَعدِ هذا القَول مِن رسول[2]»؛ مهمترین علّت دین آوردن اکثر عامّۀ یهود همین توضیح پیغمبر اکرم بود! گفتند بابا این دین اگر هست دمش گرم، ما میآییم مسلمان میشویم. خوشگل حرف بزن. ولی کسی سوءتفاهم داشته باشد یک تلنگر. چانه نزن. سوءتفاهم ایجاد نکنید برای آنی که سوءتفاهمی است. اصرار نکن. چقدر بلد هستی آبروریزی نکنی؟ آن را بگو. «کونوا لَنا زَینا وَ لا تَکونُ عَلَینا شَینا»؛ آقای ولایتمدار! دلبری کن.
[1] .أمالی صدوق ص399) سُلَیْمَانُ بْنُ مِهْرَانَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع وَ عِنْدَهُ نَفَرٌ مِنَ الشِّیعَةِ فَسَمِعْتُهُ وَ هُوَ یَقُولُ مَعَاشِرَ الشِّیعَةِ کُونُوا لَنَا زَیْناً وَ لَا تَکُونُوا عَلَیْنَا شَیْناً قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً احْفَظُوا أَلْسِنَتَکُمْ وَ کُفُّوهَا عَنِ الْفُضُولِ وَ قَبِیحِ الْقَوْلِ. (سلیمان بن مهران گوید روزى شرفیاب حضور امام صادق (ع) شدم و چند تن از شیعهها آنجا بودند و شنیدم میفرمود اى گروه شیعه زینت ما باشید و زشتى ما نباشید با مردم خوش زبانى کنید و زبان خود نگهدارید و از زیادهگوئى و بدگوئى بازش دارید.)
[2] . کافی ج1ص406) عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّ النَّبِیَّ ص قَالَ: أَنَا أَوْلَى بِکُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ نَفْسِهِ وَ عَلِیٌّ أَوْلَى بِهِ مِنْ بَعْدِی فَقِیلَ لَهُ مَا مَعْنَى ذَلِکَ فَقَالَ قَوْلُ النَّبِیِّ ص مَنْ تَرَکَ دَیْناً أَوْ ضَیَاعاً فَعَلَیَّ وَ مَنْ تَرَکَ مَالًا فَلِوَرَثَتِهِ فَالرَّجُلُ لَیْسَتْ لَهُ عَلَى نَفْسِهِ وِلَایَةٌ إِذَا لَمْ یَکُنْ لَهُ مَالٌ وَ لَیْسَ لَهُ عَلَى عِیَالِهِ أَمْرٌ وَ لَا نَهْیٌ إِذَا لَمْ یُجْرِ عَلَیْهِمُ النَّفَقَةَ وَ النَّبِیُّ وَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع وَ مَنْ بَعْدَهُمَا أَلْزَمَهُمْ هَذَا فَمِنْ هُنَاکَ صَارُوا أَوْلَى بِهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ مَا کَانَ سَبَبُ إِسْلَامِ عَامَّةِ الْیَهُودِ إِلَّا مِنْ بَعْدِ هَذَا الْقَوْلِ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ إِنَّهُمْ آمَنُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ وَ عَلَى عِیَالاتِهِمْ. (امام صادق ع فرمود: «پیامبر ص فرمود:" من نسبت به هر مؤمنى، از خود او سزاوارترم و پس از من، على به او سزاوارتر است"». به امام صادق ع گفته شد: معناى این سخن چیست؟ فرمود: «این سخن پیامبر صلى الله علیه و آله که:" هر کس بمیرد و بدهى یا عائلهاى [بىسرپرست] بر جاى بگذارد، بر عهده من است و هر کس بمیرد و مالى بر جاى نهد، از آنِ وارثان اوست". پس هر گاه مردى مالى نداشته باشد، بر خود ولایتى [و قدرت تصرّف] ندارد و هر گاه هزینه عائله خویش را نپردازد، بر آنان اختیار امر و نهى نیز ندارد، و پیامبر صلى الله علیه و آله و امیر مؤمنان ع و امامان پس از آن دو، ملزم به آن (تأمین مخارج عائلهاش) هستند.)
ارسال نظر
لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید