۹۷/۰۶/۲۷ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ تصویری | کنترل ذهن، ورزشی برای تقویت روح

 

متن:

برای تقویت عضلات روح مهم‌ترین ورزش کنترل ذهن است. توی روانشناسی یک امتحانی گرفتند امتحان جالبی است، تستی است یعنی در واقع بررسی کردند کسانی که می‌‌خواهند یک کاری را انجام ندهند رفتارشان را مطالعه کردند، چه کسانی موفق می‌‌شوند یک کاری را انجام ندهند؟ در حالی که آن کار را دوست دارند. چند تا شیرینی گذاشتند جلوی چند تا دانش آموز و دوربین گذاشتند و از اتاق رفتند بیرون. گفتند این شیرینی‌ها را تا یک ساعت نخورید می‌‌آییم بهتان جایزه می‌‌دهیم. جایزۀ خوبی هم هست خب می‌‌خواهد آن جایزه را بگیرد، از این‌طرف این شیرینی هم چشمک می‌‌زند می‌‌گوید باید من را بخوری.

خب اینها مطالعه کردند کی‌ها موفق می‌‌شوند نخورند، کی‌ها موفق نمی‌شوند بخورند. آن‌وقت دیدند که کسانی که هی به شیرینی نگاه می‌‌کنند، هی می‌‌گویند نه نباید بخورم نه. آخر می‌‌خورند. کی‌ها نمی‌خورند؟ کسانی که به شیرینی نگاه نمی‌کنند. رویشان را می‌‌اندازند آن‌طرف، یک جای دیگر را نگاه می‌‌کنند. یعنی کنترل تمایلات را از کنترل ذهن انجام می‌‌دهند. اینها را صدها مورد همین‌جوری تست کردند دیدند کسانی که به موضوع فکر نمی‌کنند می‌‌توانند کنترل کنند خودشان را. ذهن هر کجا رفت دل به دنبالش می‌‌رود، دیگر تو نمی‌توانی دل را کنترل کنی. ولی ذهن را می‌‌شود کنترل کنی. ذهن را که کنترل کردی رفتار را هم کنترل خواهی کرد.

جامعۀ ما در فرهنگ و سبک زندگی‌اش عواملی وجود دارد که ضدّ کنترل ذهن است. اوقات فراغت در زندگی شهری افزایش پیدا کرده. ابزار سرگرمی، ببینید سرگرمی اسمش رویش است ها! معنایش معلوم است. سرگرمی! یعنی ذهنش را گرم کرد، سرش را شیره مالید. ابزار سرگرمی افزایش پیدا کرده. قدیم‌ها اینقدر ابزار سرگرمی وجود نداشت. الآن توی موبایلش هزار جور بازی هست، کلّی اخبار سرگرم کننده هست. انواع اپلیکیشن‌ها و انواع نرم‌افزارهایی که می‌‌آید می‌‌گوید یک چیز جالب به تو نشان بدهم. خاک بر سرت می‌‌خوای ذهن من را مشغول کنی؟! می‌‌خواهی کم‌کم ارادۀ به چی توجّه کردن را در من از بین ببری. نه یک چیز جالب است. می‌‌دانم آن خاک بر سر جالب است. نه حرام که نیست! باشد، هرزه می‌‌شود ذهنم. یک آهنربا از این‌طرف بکشد، یک آهنربا از آن‌طرف بکشد، یک آهنربا. من اصلاً چیز جالب نمی‌خواهم نگاه کنم. افسار من را انداختند دست موبایل می‌‌کشد این‌طرف، دوباره می‌‌کشد. اصلاً با حیوان اینجوری برخورد کنی بعد یک مدتی اعصابش خرد می‌‌شود. می‌‌گوید خب چیه؟ دارم راهم را می‌‌روم هی می‌‌کشی این‌طرف! افسار را باز کن بده برود!

آقا کسِ دیگر ذهن آدم را اداره کند چه اشکالی دارد؟! آها! آن کس دیگر اگر شخص شخیص پروردگار عالم باشد آن خوب است. حالا این افسار را بدهی دست خدا، قرآن بخوانی، ببین باهات چی‌کار می‌‌کند! به این موضوع توجّه تو را جلب می‌‌کند می‌‌برد قیامت، به آن موضوع، بعد به این موضوع، بعد به آن موضوع. او چک و چانۀ خودش را دست خودش بگیرد بگوید به این نگاه کن، به این نگاه کن. چی می‌‌شود! بعد از یک مدتی آدم آدم می‌‌شود ها! به این اینجوری نگاه کن توجّه‌ات را. قرآن هم می‌‌دانی که موضوع‌بندی به این سادگی ندارد. یعنی یک تنوّع زیبایی درش هست! یک موسیقی‌ای. می‌‌برد بالا اوج بهشت، می‌‌آورد ته جهنّم، می‌‌برد توی آدم‌های بد، می‌‌آورد توی آدم‌های خوب. با قرآن سرگرم بشویم.

توجّه‌مان را قرآن به این چیز و آن چیز و آن چیز دیگر جلب بکند. بعد چقدر جالب است تکنیک‌های کنترل ذهن در رفتارهای دینی ما، نماز تکراری، تکراری تکراری تکراری تکراری! تکراری! برای چی؟ خدایا یک تنوّعی می‌‌گذاشتی حالا امروز حمد، شنبه‌ها حمد بخوانید، یکشنبه‌ها سورۀ ناس بخوانید. تنوّع بدهید به تکرار سجده، به تکرار رکوع، این‌بار دوبار رکوع یک‌بار سجده. این‌بار دو رکعت بار دیگر سه رکعت. سه‌شنبه‌ها سه رکعت، چهارشنبه‌ها چهار رکعت. یک تنوّعی بده دیگر یک کمی هم سلیقه چیز خوبی است. اصلاً ما که نماز را شروع می‌‌کنیم یک دفعه‌ای به خودمان می‌‌آییم می‌‌بینیم تمام شد. اینقدر از حفظ هستیم.

می‌فرماید بیچاره این را درست کردم برای کنترل ذهن. می‌‌خواهم عوامل دیگر توجّه تو را جلب نکنند. تو با قدرت ذهن خودت به چیزی توجّه کن. کنترل ذهن بر می‌‌گردد به رفتار درونی، نتیجه‌اش قدرت روحی است، بعد اگر کسی کنترل ذهن کرد قدرت روحی پیدا کرد، خب در عرصۀ دانش دانشمند خواهد شد، در عرصۀ عمل خلّاقیت پیدا خواهد کرد و یک لذّت‌هایی می‌‌برد.

نظرات

۲۸ شهریور ۹۷ ، ۱۷:۴۰ محمد حسین یونسی
سلام یا ایها الاستاد...پس از چندین سال مشکلات روحی در اثر عدم کنترل ذهن بالاخره گمشده خودم رو پیدا کردم...من به فدای شما...شما باقلوایی بودید که نشانی قنادی خدا و ائمه را به من دادید...
۲۷ شهریور ۹۷ ، ۰۵:۲۷ علیرضا مهدی
سلام.خیلییی وقت بود دنبال اینچنین مطلبی میگشتم...ممنون میشم ادامه جلسات رو هم محبت کنین

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...