۹۷/۰۷/۱۱ چاپ ایمیل و پی دی اف
حجت‌الاسلام پناهیان در دانشگاه هنر:

به ذهنت هم خطور نکند که به‌خاطر مشکلات مالی، اربعین را حذف کنی!/ بگو: از ضرورت‌های زندگی‌ام می‌زنم اما نمی‌گذارم روضۀ ارباب در اربعین امسال خلوت بشود!

شناسنامه:

  • مکان: دانشگاه هنر
  • زمان: 1397/07/06
  • صوت: اینجا
  • مناسبت: محرم 97

امسال که مشکلات مالی ما بیشتر شده، بیشتر در اربعین شرکت می‌کنیم تا نشان دهیم به‌خاطر پول، از حسین(ع) نمی‌گذریم/ مردم در اربعین امسال غوغا خواهند کرد؛ فقط دولت‌مردان مانع نشوند!

در اربعین امسال، یک حرکت میلیونی با عکس‌های دونفرۀ ایرانی و عراقی راه بیندازید!/ اینترنت را با عکس‌های ایرانی و عراقی در کنار هم، پُر کنید تا انگلیس از اختلاف‌افکنی خود پشیمان شود

بالاترین محبت، کجا تولید می‌شود؟  

  • انسان به‌دنبال «لذت» است، اما این لذت از چه راه‌هایی تأمین می‌شود؟ لذت برای انسان، بیشتر از ناحیۀ «عاطفه» است؛ بیشتر در امور روحی است تا در امور جسمی! در امور روحی هم، هرجا شدید‌ترین محبت پدید بیاید، بیشترین لذت را فراهم می‌کند. شدیدترین یا بالاترین محبت، کجا تولید می‌شود؟ «در محبت به اولیاء خدا» لازم نیست حتماً دین داشته باشی که این حرف را قبول کنی، با تجربه هم می‌توانی این را متوجه بشوی و بپذیری!
  • اگر محبت به اولیاء خدا، می‌تواند شدیدترین محبت را تولید کند، پس آن جاهایی که، فرهنگِ محبت به اولیاء خدا رسم است(رایج است) عالی‌ترین لذت می‌تواند پدید بیاید! نمونۀ واضحش همین اربعین و مجالس روضۀ امام حسین(ع) است. اینها در واقع مجالس محبت و عشق‌بازی است؛ نه سوگواری!

موضوعِ اصلی «دوست‌داشتنِ حسین(ع)» است نه مظلومیت ایشان!

  • شما چون امام حسین(ع) را دوست دارید برایش گریه می‌کنید، موضوع اصلی همین «دوست‌داشتن» است؛ نه اینکه چون ایشان مظلوم واقع شده‌اند به ایشان علاقه پیدا کرده‌اید! آیا هرکسی که این‌قدر مظلوم باشد و سر از بدنش جدا کنند، شما این‌قدر به او علاقه پیدا می‌کنی؟! آیا هرکسی که بچه‌اش را سیلی بزنند، شما خودت را برایش می‌کشی؟! مسلّماً این‌طور نیست!
  • فکر نکنید این مردم را با روضه، گول زده‌اند! در واقع اینها-به یک دلیلی- دلشان برای امام حسین(ع) رفته است، حالا چون امام حسین‌(ع) را دوست دارند، تحت تأثیر روضه‌هایش قرار می‌گیرند.

مگر دنبال لذت نیستی؟ ببین بیشترین لذت را کجا می‌توانی به‌دست بیاوری؟

  • وقتی برسیم به اینکه محبت به ولیّ خدا بیشترین لذت را تولید می‌کند، دیگر اختلافی بین افراد، پیش نمی‌آید؛ حتی لذت‌طلب‌های هرزه هم می‌توانند بیایند و گوش بدهند. می‌گوییم: «مگر تو لذت نمی‌خواهی؟ مگر برای لذت، خرج نمی‌کنی؟ خُب ببین بیشترین لذت را کجا می‌توانی به‌دست بیاوری؟»
  • کسی که سراغ امام حسین‌(ع) می‌رود، واقعاً دارد لذت می‌برد، و آن کسی که سراغ امام حسین(ع) نمی‌رود و سراغ لذت‌های دیگر می‌رود، در واقع متوهم است! او هم اگر بداند که اینجا لذتِ بیشتری هست، خب به سراغ امام حسین(ع) می‌آید.

محبتِ موکب‌دارها، یکی از مهم‌ترین عوامل احساس معنوی در سفر اربعین است

  • از کسانی که اربعین به کربلا رفته‌اند یک سؤال می‌پرسم: اولین تجربیات سفر اربعین خودتان را در نظر بیاورید، آیا یکی از مهم‌ترین عوامل احساس معنویِ لذت‌بخشی که انسان در سفر اربعین پیدا می‌کند، این نیست که می‌بینید «موکب‌دارهای عراقی با محبت، اصرار می‌کنند به تو غذا بدهند!» آیا این محبتِ موکب‌داران، دل آدم را بیش از هر عامل دیگری نرم نمی‌کند؟!
  • گاهی آدم می‌فهمد که خودِ این موکب‌دار، مال و سرمایه‌ای ندارد اما از دیگران قرض می‌کند که به شما غذا بدهد، اصرار می‌کند که -وقتی به موکب او وارد شده‌ای- حتماً غذا بخوری و بروی. حالا ببین این غذایی که با محبت، به تو می‌دهد، چه اثری دارد! وقتی محبتِ این موکب‌دارها را می‌بینی، نرم و لطیف می‌شوی، قساوت‌هایت گرفته می‌شود، آن‌وقت با قلبی که نرم شده است، به زیارت حرم أباعبدالله‌الحسین(ع) می‌روی!

عاطفۀ بین مؤمنین، یکی از عوامل بسیار مهم معنویت‌آفرین و قدرت‌آفرین است

  • شعار اربعینِ امسال را قرار داده‌اند: «حبّ‌الحسین یَجمَعُنا» یعنی محبت أباعبدالله‌الحسین(ع) ما را دور همدیگر جمع کرده است! محبت و عاطفۀ بین مؤمنین، یکی از عوامل بسیار مهم معنویت‌آفرین و قدرت‌آفرین است! بنده به موکب‌داران عراقی عرض می‌کردم: این غذایی که شما به‌دست زائر اربعین می‌دهی و با محبت، از او پذیرایی می‌کنی، فکر نکن که یک کارِ مادی انجام می‌دهی! اثر معنویِ این کار، از صدتا منبر معنوی، از صدتا زیارت‌نامه خواندن و قرآن خواندن، بالاتر است!

تفاوت اطعام اربعین با بسیاری از اطعام‌ها در فرهنگ ما

  • دربارۀ «هزینه‌کردن برای اطعام مؤمنین» هم نکته‌ای وجود دارد؛ این اطعامی که در اربعین هست، شبیه بسیاری از اطعام‌هایی که ما در محرم و عاشورا می‌بینیم، نیست؛ یک تفاوتی دارد. در اطعامی که در ایام محرم می‌بینید، معمولاً مُتموّلین و افراد برخوردار که به آنها «بانی» یا «خیّر» گفته می‌شود، خرج هیئت را می‌دهند.
  • شاید زیاد رسم نباشد اطعامی که در فرهنگ ما در ایام محرم صورت می‌گیرد، توسط افرادی که بضاعت اندکی دارند صورت بگیرد. اما در اربعین اصلاً این‌طور نیست، شما قدم به قدم که حرکت می‌کنید، این تفاوت را می‌بینید! ممکن است خرمایی که در مسیر کربلا، یک کسی جلوی شما گرفته است، تمام هستی‌اش بوده که آورده لب جاده و دارد تقدیم می‌کند!
  • کمی جلوتر، کسی را می‌بینی که مقداری میوه آورده و دارد توزیع می‌کند؛ این شاید نذر کسی باشد که در واقع بیشتر از این میوه، توانی برای پذیرایی‌کردن نداشته است و این مسئله خیلی در اربعین، مرسوم است. برخی از اینها، خودشان در اوجِ نیاز هستند، اما-مثلاً با دست‌فروشی- در طولِ سال، یک‌مقدار پول جمع می‌کنند و برای اربعین، هزینه می‌کنند.

به ذهن‌تان هم خطور نکند که به‌خاطر مشکلات مالی، اربعین را حذف کنید!/ مگر نمی‌گفتیم «همۀ هستی‌ام فدای حسین(ع)»؟!

  • دوستان من! به ذهن‌تان هم خطور نکند که یک‌وقت به‌خاطر مشکلات مالی، بخواهید اربعین را حذف کنید! ما سینه می‌زدیم و می‌گفتیم «جانم به فدای حسین!» می‌گفتیم «بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی وَ نَفْسِی وَ مَالِی یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» یعنی حسین جان، همۀ هستی من به فدای تو!
  • امسال سفرۀ ما کم‌رنگ‌تر می‌شود، یک‌مقدار از هزینه‌های دیگر خودمان می‌زنیم و برای سفر اربعین خرج می‌کنیم. هرکسی برای امام حسین‌(ع) خرج کرده، امام حسین(ع) چند برابر به او پس داده است، واقعاً برکت دارد! به این هزینه اصلاً نگاه نکن، امام حسین(ع) جبران‌کننده است.

کسی که خودش نمی‌تواند برود، هزینۀ سفر یک زائر را بدهد

  • اربعین در واقع روضۀ أباعبدالله‌الحسین(ع) است، آیا درست است که روضۀ ارباب‌مان خلوت بشود؟! آنهایی که واقعاً نمی‌توانند بروند(مثلاً یک مانعی دارند که خودشان نمی‌توانند به سفر اربعین بروند) اشکالی ندارد؛ هزینۀ این سفر را بدهند و یک‌کسی را به‌جای خودشان (به نمایندگی) بفرستند برای زیارت اربعین!
  • هر کسی نذر و نیازی دارد، بگوید: «من یک زائر جای خودم به کربلا می‌فرستم» هر کسی پول اضافه دارد، دریغ نکند! کسی که از مال خودش در راه خدا بگذرد، خدا برای او فراوانی ایجاد خواهد کرد.

بگو: از زندگی‌ام می‌زنم اما نمی‌گذارم اربعین امسال خلوت بشود!/ فقط عقب نمانی!

  • الان آمارگیران و پیش‌بینی‌کنندگان می‌گویند که «در اربعین امسال، به‌خاطر مشکلات مالی، طبیعتاً تعداد زائران ایرانی، کمتر از سال قبل خواهد شد!» اصلاً این حرف‌ها زشت است!
  • بگو: از زندگی‌ام می‌زنم اما نمی‌گذارم روضۀ ارباب، در اربعین امسال خلوت بشود! حتی اگر لازم بشود، قرض می‌کنم و می‌روم! بگو: من امسال برای نوروز، هزینۀ سفر ندارم، چون برای سفر کربلا، مصرف کردم! قرض گرفتم و برای زیارت اربعین، مصرف کردم. فدای أباعبدالله‌الحسین(ع)!
  • اگر اربعین امسال خلوت بشود، آن‌وقت دربارۀ ایرانی‌ها چه می‌گویند؟ می‌گویند: تا یک‌مقدار پولشان کم شد، تعدادشان هم کم شد! یک‌زمانی از ایران، دست می‌دادند و برای زیارت امام حسین(ع) می‌آمدند، حالا که یک‌مقدار مشکلات مالی پیدا کردند، اربعین را بی‌خیال شدند! آیا ما واقعاً این‌طوری هستیم؟!

امسال که مشکلات مالی ما بیشتر شده، بیشتر در اربعین شرکت می‌کنیم تا محبت‌مان را به حسین(ع) اثبات کنیم!

  • برخی از دوستان می‌گویند: «یک‌طوری صحبت کنید و یک کاری کنید که اربعینِ امسال، نسبت به پارسال خلوت‌تر نشود!» می‌گویم: چرا یک‌چنین تقاضایی از من دارید؟! باید بگویید: یک‌کاری کنید که ایرانی‌ها بروند و نشان بدهند که «دو یا سه برابر پارسال، برای زیارت اربعین رفته‌اند!» ببینید امسال چگونه خواهد شد! فقط عقب نمانید!
  • ان‌شاءالله امسال اربعین، هنرنمایی کنید! چون امسال مشکلات مالی بیشتر شده است، ما امسال اربعین، بیشتر شرکت خواهیم کرد، تا بتوانیم به امام‌حسین(ع) بگوییم «یا اباعبدالله، ما از زیادی پولمان و از سرِ تفنّن و تفریح نیست که به حرم تو می‌آییم! از ضرورت‌های زندگی‌مان می‌زنیم و به حرمت می‌آییم! تا بتوانیم یک‌ذره محبت خودمان را به تو و به مردم عالم اثبات کنیم»

امسال که مشکلات مالی ما سه‌برابر شده، سه‌برابر دمِ مرزها خواهیم رفت!/ مرزبانان، آمادۀ پذیرایی از ملت باشند!

  • همۀ مردم جهان و به‌ویژه مردم خون‌گرم عراق می‌دانند که ما برای سفر خارجی، مشکلات مالی داریم و مشکلاتمان نسبت به قبل، سه‌برابر شده است! پس امسال سه برابر دمِ مرزها خواهیم رفت! مرزها و مرزبانان، آمادۀ پذیرایی از ملت باشند!
  • صاحب‌خانه‌ها می‌توانند اجارۀ یک‌ماه را به مستأجرها ببخشند، تا مستأجرها به سفر اربعین بروند. کارخانه‌دارهای شخصی می‌توانند یک‌ماه حقوق اضافه بدهند تا کارگرانشان به این سفر بروند. نترسید؛ حسین(ع) جبران خواهد کرد!
  • شنیده‌ام وسایل نقلیه‌ای از برخی شهرها آماده شده‌اند و دور هم جمع شده‌اند و گفته‌اند: «از این شهر تا مرز، زائران اربعین را مجانی می‌بریم!» یکی‌یکی در شهرها دارد این کار شروع می‌شود. بله؛ همه با امام حسین(ع) کار دارند!
  • پشت ماشین خودش می‌نوشت «بیمۀ حضرت اباالفضل» و حالا رسماً می‌‌خواهد این حقِ بیمه را پرداخت کند، لذا می‌گوید: من امسال زائران حسین(ع) را مجانی می‌برم.

مردم در اربعین امسال غوغا خواهند کرد؛ فقط دولت‌مردان مانع نشوند!

  • ان‌شاءالله هنگام بازگشتنِ زائران اربعین-که هزاران حج در سینه دارند- در لبِ مرزها، ماشین‌های فراوانی آماده خواهد شد که اینها را به شهرهای خودشان برگرداند. اگر یک رانندۀ اتوبوس گفت که «من نمی‌توانم!» مردمِ مسجد محله، جمع می‌شوند و می‌گویند «پولِ اتوبوس را ما می‌دهیم، برو زائران را بردار و بیاور!»
  • در عراق هم مردم دارند پول جمع می‌کنند که به کامیون‌دارها و اتوبوس‌دارها بدهند تا مردم را از لبِ مرز، مجانی به نجف اشرف ببرند. وای چه عشق و شوری! امسال اربعین چه حالی می‌دهد!
  • مردم امسال غوغا خواهند کرد؛ فقط دولت‌مردان مانع نشوند! وای بر دولتی‌هایی که سرِ راهِ زائران بایستند و- به بهانه‌های مختلف- از زائران، پولِ اضافه بگیرند! کائنات روزگارشان را سیاه خواهد کرد!
  • خبر دارم که هنوز در لبِ مرزها، اجازۀ عبور به محموله‌های برنج و روغن‌- که موکب‌ها لازم دارند- نداده‌اند! نمی‌دانم دلیلش چیست؟! امام‌حسین(ع) منّت هیچ کسی را نمی‌کشد، امام‌حسین(ع) زائران خودش را رها نمی‌کند!

دو دلیل برای سفر اربعین امسال داریم/ 1. نشان بدهیم که به‌خاطر پول و مالِ دنیا از حسین(ع) نمی‌گذریم

  • امسال به دو دلیل، به سفر اربعین خواهیم رفت؛ یکی به‌دلیل اینکه دشمنان، ما را تحریم کرده‌اند و ارزش پول ملیِ ما سه‌برابر کاسته شده است، باید سه‌برابر برویم تا معلوم کنیم که ما به‌خاطر پول و مالِ دنیا از حسین(ع) نمی‌گذریم. اگر این‌چنین کنیم، مال و ثروت ما، به‌مرور چندین برابر بیشتر خواهد شد، این برکت، کار حسین(ع) است، این قدرتی است که حسین(ع) می‌دهد، این اثر دین است که رفاه می‌دهد. خدا اجازه نمی‌دهد کسی در راه خدا چیزی بدهد و بهترش را پس نگیرد! این قانون طبیعت است که خدا گذاشته است!

2. در اربعین امسال، یک حرکت میلیونی با عکس‌های دونفرۀ ایرانی و عراقی راه بیندازیم!

  • سفر اربعین امسال ما، یک علت دیگر هم دارد! دشمن خبیثی از دشمنان ما-یعنی انگلیس خبیث با ایادی خبیث‌تر از خودش- می‌خواهند بین مردم عراق و ایران، اختلاف بیندازند و همان‌طور که می‌دانید یکی از پایگاه‌هایی که آنها برای فتنه‌گری ایجاد کرده‌اند، در بصره است.
  • حالا که دشمنان ما می‌خواهند اختلاف بیندازند، پس ما بیشتر خواهیم رفت و یک حرکت میلیونی از «عکس‌های دونفرۀ ایرانی و عراقی» راه خواهیم انداخت؛ دست در گردن هم قرار دهید و با هم عکس بگیرید!

اینترنت را با عکس‌های ایرانی و عراقی در کنار هم، پُر کنید تا انگلیس از اختلاف‌افکنی خود پشیمان شود

  • اینترنت را با این عکس‌های ایرانی و عراقی در کنار هم، منفجر کنید تا دشمن خبیث شما زیر پای شما لِه بشود و بگوید: «من غلط کردم که خواستم بین دو ملت ایران و عراق، اختلاف بیندازم»
  • میلیون‌ها عکس از «جوان ایرانی و جوان عراقی در کنار هم» و «پیرمرد ایرانی و پیرمرد عراقی» و «زنان ایرانی در کنار خواهران عراقی» جمع بشود، چه اثری خواهد داشت! حضرت امام(ره)-نزدیک به این مضمون- می‌فرمود که بعد از جنگ، دو ملت ایران و عراق-بر محور اهل‌بیت(ع)-با هم متصل و متحد می‌شوند و قدرت بزرگی ایجاد خواهند کرد! (صحیفه امام/16/352) (صحیفه امام/20/31) دشمنان ما دارند می‌بینند که این قدرت دارد فراهم می‌شود. با همین قدرت بود که داعشی‌ها و تکفیری‌ها از بین رفتند و ما با همین قدرت، ان‌شاءالله امام زمانمان را از پشت پردۀ غیبت، باز خواهیم گرداند!

نظرات

به توکل نام اعظمت
این صفحه می تونه حکم یه تذکره ی تمام و کمال رو داشته باشه ...
باید این صفحه رو کتاب کرد
صفحه ای پر از تجربه های جدید
تجربه ی مرور شیرین از دل برآمده های دلنشین محبان ارباب عالم
تجربه ی  آب شدن قند محبت نوکران حسین در دل 
تجربه ی پاک شدن سیاهی های تکبر از وجود در برابر این دل های زلال
یا اباعبد الله ، خاک پای خودتون بودن که خیلی بالاست 
خاک پای این نوکرای با اخلاص تونم 
دعا کنید معجزات عباس بن علی به ما هم رو کنه 
۲۸ مهر ۹۷ ، ۰۸:۱۰ زینب خانم
سلام خداقوت ان شاءالله خدا به قلمتون واندیشه هاتون برکت بده که دراین مسیر فعالیت می کنین.می خواستم بگم من هرسال از پس انداز خودم که درطی سال جمع می کنم مقداری رو میدم به کسانی که می خوان برن وپول ندارن.ولی خودم خیلی دلم می خواد برم ولی چون سه تا بچه کوچیک دارم همسرم قبول نمی کنه من رو هم با بچه ها ببره وچهارساله خودش تنها میره.ومن خیلی از این مسله ناراحتم.وهمه مردهای فامیل که میرن معتقدند اربعین جای زن ها نیست ومارو نمیبرن ولی من معتقدم امام حسین علیه السلام به اندازه زن ها هم راحت می گیرن وسختی در راه کربلا نیست واگر هم باشه با جان ودل می خریم.امام حسین علیه السلام چون خانواده خودش این همه محنت کشیدن در این مسیر دیگه راضی به سختی کشیدن کس دیگری نیست.از آقای پناهیان بزرگوار خواهش دارم در این زمینه صحبت کنند چون جای خالی این موضوع در صحبت هاشون نمایانه.حضور زن وبچه در اربعین.
سلام،نظراتو که میخوندم دلم نیومد یه چیزیو نگم،آ قا محمدرضا اینکه ما خوب ودرست باشیم حتما بهتره،اینکه امام حسین نیاز نداره درست،اما شما دلت نمیخواد کمی وسیعتر نگاه کنی؟این دنیا رو با این اوضاع شما میپسندی؟میدونین خوب ودرست بودن از نگاه هرکدوم ما متفاوته،شاید عادت کردیم خودمونو با چهارچوبایی که همه میشناسن برای خوبی بسنجیم،اما اگر مسلمانیم واگر شیعه هستیم واگر پذیرفتیم که محب اهل بیتیم باید بپذیریم که خوب بودن من بتنهایی کافی نیست،باید بپذیریم که برای خوب بودن جهان باید هزینه کرد وکجا بهتر واثرگذارتر وجهانی تر از اربعین؟ من ایلام زندگی میکنم وآ رزومه اینقدر این مسیر راه کربلا شلوغ باشه واینقدر هیاهوی رسانه ها زیادبشه که همه دنیا با هر مذهبی متوجه این حرکت بشن وبرن دنبال اینکه بفهمن چرا اینهمه آ دم پای پیاده خودشونو بزحمت میندازن،بزیارت چکسی میرن،وقراره چه اتفاقی بیوفته؟یه چیز دیگه من ناراحت شدم وراستش احساس بدی داشتم که اون خانم مجرد خودشونو سن بالا،ترشیده،بیچاره خطاب کردن،منم مجردم 31سالمه،اتفاقا روستاییم وحتما میدونین که دخترای روستا سن پایین ازدواج میکنن ودوستان من الان بچه های 10،15ساله دارن.اما من هیچوقت اینجوری فکر نکردم واجازه هم نمیدم کسی اینجور بامن رفتار کنه،مگه مجرد بودن گناهه؟یا ضعف محسوب میشه؟ حتما قسمت نبوده این دلیل نمیشه که من احساس بیهودگی بکنم،خانمها وآ قایون متاهلم مسائل ومشکلات خاص خودشونو دارن وخیلی از متاهلام هستن که به خیلی دلایل دیگه نمیتونن کاری که میخانو انجام بدن مثل همین زیارت رفتن.خواهر خوبم شما نگاهتو تغییر بده وهیچوقت دنبال یه آ دم نگرد که تنهاییتو پرکنه.خدا تنها کسیه که اگر باشه کافیه.ازدواجم اگر قسمت باشه بوقتش میشه بسپار بخدا و رهاش کن تا هرچه که او میخواد بشه.شما شاد وپرانرژی باش عزیزم.دعا میکنم بهترین قسمت نصیبت بشه. 
سلام یه چیزی هست که تابهش نرسی فایده نداره،اینکه امام حسین کلیدظهوره،بصیرت باید باشه.دامادمون کلی به موسسات خیره کمک میده،به اربعین که میرسه میگه امام حسین نیاز نداره خودش راضیتره که بفقرا برسیم!درد اینجاست که همیشه جایی که باید باشیم نیستیم،جایی که باید بفهمیم خودمونو گول میزنیم خلاصه عقبیم!
سلام.من خیلی دلم میخواد برای امام حسین کاری انجام بدم،متاسفانه زیارت اربعین نمیتونم برم.نمیدونستم کجا کمک بدم که حتما فقط برای اربعین استفاده بشه.چون کانال مصاف عضو بودم اونجا موکب برای اربعین برپا میکنن وگفته بودن کمک مالی نیازه،منم فقط 50تومن داشتم که باکمک آ بجیم تونستم 100تومن کمک کنم.همش این روزا آ رزو میکنم کاش همه ما باهم بفهمیم که باید کاری بکنیم وامام حسین رو بدنیا معرفی کنیم واونقدر اربعین شلوغ شه که همه دنیا نگاهشون سمت کربلا بره وبپرسه این حسین کیه؟
با سلام. من و همسرم سال ۹۳ با پسر اولمون در پیاده روی اربعین شرکت کردیم. سال ۹۶ با پسر اول و دوممون. امسال که پسر سوممون به دنیا اومد دو میلیون دادیم به یکی از طلبه های مورد اعتمادمون که یک صندوق قرض الحسنه درست کنه  برای پیاده روی اربعین. گفتیم در طول سال هر مقدار داشته باشیم میریزیم به اون حساب و شما بدون ضامن و ... به زائرین اربعین وام قرض الحسنه بده و اونها تا اربعین بعد فرصت داشته باشن که برگردونن. تا سال بعد چند نفر دیگه عازم بشن.
۲۳ مهر ۹۷ ، ۲۳:۰۳ محسن نامجو اط بجنورد
سلام 
من امسال سرباز شدم و نمیتونم از ایران خارج شم 
هرکی رفت حرم ظهور حضرت رو فراموش نکنه 
بحق الحسین ع اشفع صدر الحجه
سلام، به نظرم این یک امتحانه و در در طول زندگی چنین امتحان هایی پیش میاد که هدف از اون مؤمنان رو بسنجونه، پس همونطور که استاد پناهیان عرض کردند از قافله جا نمونیم، حضرت ولی عصر ارواحنا فداه خودشون حامی وحافظ این زیارت مقدس اند.
سلام 
السلام علیک یااباعبدالله
من هم قراربودباشوهرم به کربلابرم،امادرست وقتیکه کارای گذرنامه رومیخواستیم انجام بدیم متوجه شدم باردارم!بااینکه خییییییلی به خاطرکربلانرفتنم ناراحت شدم چون الان خواهرم وسه تاازدوستام قراره باشوهراشون برن ولی فقط من موندم....
اماخداروشکرمیکنم،ودعامیکنم که ان شاءالله قسمتِ تمام کسانی که دوست دارنداربعین کربلابرن بشه همینطورقسمت منم بشه...
التماس دعا
یاعلی مدد!
۲۱ مهر ۹۷ ، ۱۹:۴۹ پناهم باش
سلام
حرفاتون قشنگ و حرکتتون انقلابی .خدا حفظ کنه آقای پناهیان رو
اما منی که تازه داره پونزده سالم میشه فقط میخونم و حسرت میخورم.منی که نه پولی از خودم دارم که برم کربلا نه خانوادم شرایط رفتنشو دارن.شاید اگر جور دیگه ای بود میشد ولی فعلا که دلم خونه.
اللهم الرزقنا فی الدنیا زیارت الحسین و فی الاخره شفاعه الحسین

۲۱ مهر ۹۷ ، ۱۹:۴۸ یک نو+جوان
با سلام ما تو مدرسه شروع کردیم به پول جمع کردن و پول دادن جهت راهی کردن یک سفراولی به کربلا در زمان اربعین و الحمدلله که هرکی هرچقدر می تونست داد و دو نفر راهی شدن.
#حب_الحسین_یجمعنا
۲۱ مهر ۹۷ ، ۱۳:۳۷ زهرا سادات
چقدر از خوندن نظرات حال خوبی بهم دست داد، ان شاءالله از همه قبول باشه و آرزومندای زیارت آقامون و اربابمون زودتر پاشون به کربلای معلی باز بشه...
شاید دهه هفتادی ها از نظر خیلی ها بچه باشن، ولی منو همسرم بارها نتایج خرج کردن در راه اهل بیت رو دیدیم،
برای عید غدیر، عاشورا، اربعین ، فاطمیه...
به حدی این پول ها برکت پیدا میکنه که فقط خدا میدونه و بس،
انسانهای محتاج زیادی از همین طرق شناسایی میشن و کمک بهشون میشه،
ممنون که نظر قبلی منو داخل کانال گذاشتید، الحمدلله اون ٣٠ میلیون هم برکت عجیبی پیدا کرد و ان شاءالله قراره بیش از ٢٥ نفر راهی سفر اربعین بشن...
واقعا راسته که میگن " اصلا حسین جنس غمش فرق می کند "
۲۱ مهر ۹۷ ، ۰۰:۲۷ محمد رضا افضلی منش
سلام به نظر من اولا وام اصلا درست نیست بعدشم چراغی که به خانه رواست به مسجد حرامه امام حسین نیازی به این کار نداره ما خوب و درست زندگی کنیم و انسان باشیم بهتره ۰
دوستان من یک پیشنهاد دارم، البته در نظرات دیدم که بعضی از باتوفیق های جمع به این روش عمل کردن.
ما خانوم های ایرانی همیشه یه مقداری طلا داریم که هیچوقت ازشون استفاده نمیکنیم، یا حداقل برامون ضرورتی نداره. الان با این قیمت های سرسام آور، یک تکه کوچک طلا حدود یه میلیون می ارزه و میتونه یک نفر رو راهی کربلا کنه.
حالا با اجازه همسراتون بسم ا...
سلام علیکم 
خداقوت باتوجه به سخنرانی ها وپیام های متعددی که از حاج اقا پناهیان وسایرین درکانال مختلف میدیدم بابت قرض پول به زائران کربلا ،وبااینکه بنده خودم اربعین نرفتم تاحالا و شرایط جور نشد که برم مجدد ونیت کردم و یک انگشتر داشتم که فروختم و به یکی از زائرانی که به مشکلی مالی برخورد کرده بود ونمتونست بره دادام خداکنهههههه فقط قبول بشههع خداکنددد تا زنده هستم قسمت من بشهههه اربعین زائر باشممم 
از همه دوستانی میتواننددد وهرآنچههه درتوان دارند برای اربعین امام حسین دریغ نکنندد 
باتشکرر از شما

سلام

ما چند ماه دیگه عروسی مونه.و یه مقداری از پول که برای خرید جهیزیه و شب عروسی گذاشته بودیم کنار الحمدلله توفیق شد و به چند نفر به صورت وام دادیم تا بعد از اربعین به صورت قسطی برامون بیارن.

حب الحسین یجمعنا...
.:
سلام 
من یه دخترجوون هستم که خانواده و فامیل هیچکدوم منو سفراربعین نمیبرند
خیلی ساله آرزودارم و 
هرسال ازسه چهارماه مونده به محرم همش دعامیکنم ،لحظه شماری میکنم

امیدوار میشم که امسال خونوادم مییرن منو
اماهیچ اتفاق نمیفته.
یه خواستگارمذهبی دارم که اگر خانواده قبول کنند، در همین ایام عقد میکنم
تا ان شاءالله باهم بریم

😔از همه ی شما میخوام برام دعاکنید.
ان شاءالله خرج سفر چندتا رو در حد توان میدم.
۲۰ مهر ۹۷ ، ۱۲:۴۷ آرزو پورمحمد
سلام همیشه کربلا رفتن حال و هوایی داشت برام تا همه چی جور میشد خیلی تب و تاب داشتم . امسال که امام حسین همه چی رو جور کرد تلاش کردیم با این اوضاع اقتصادی به دیگران هم کمک کنیم و بجای یکبار حرص خوردن چند بار برا جور شدن پول حرص بخوریم. تا الان هزینه حدود ۹ تا ویزا جور شده برا بعضی هم افراد هزینه کامل سفر جور کردیم .هنوزم در تلاشیم .. جالبه بدونید من ۱۰۰۰ تومان هم ندادم فقط تبلیغ کردم و دوستانم حمایت کردن . گاهی زبان خیر هم راهگشاست .. بابی انت و امی و نفسی و مالی .. لک الفدا . یا لیتنا کنا معک یا حسین
سلام
از بعد ازدواج هر سال بنا به تکلیف همسرم رو راهی سفر اربعین میکردم اما امسال خیلی تحت فشار مالی بودیم و از حقوقمون بعد کسر قسط و قرض ها 500تومن میموند و نی نی دوم هم توی راه داریم! با شنیدن سخنان استاد پناهیان که بخاطر شرایط مالی اربعین رو حذف نکنید، تصمیم گرفتم تنها طلای موجودم رو بفروشم و خرج این سفر کنم.
۲۰ مهر ۹۷ ، ۱۲:۳۵ ایمان ایرانی
با جمع دوستان گروه جهادی مان پویشی راه انداختیم به نام پویش زیارت نیابتی.

از مردم و خیرین پول جمع میکنیم و میدیم به شیعیانی که مشکل مالی دارند و نمیتوانند هزینه های سفر اربعین رو بدن و آن افراد و راهی کربلا میکنیم تا به نیابت از افراد کمک کننده زیارت را بجا بیارند.

پارسال موفق شدیم ۲۵شیعه را راهی کنیم. امسال هم این پویش را راه انداختیم. هرنفر میتونه فقط با کمک صدهزارتومانی در این طرح شرکت کنه. باتوجه به هزینه ی حدود یک میلیونی سفر، هر زائر مستضعفی که اعزام میشه به نیابت از ده نفر زیارت بجا میاره.

اطلاعات کامل در پویش در سایت گروه جهادی هست: 
J-ansarozahra.ir
سلام حاج آقا
بنده یک پزشک هستم
تا حتلاعتبات عراق نرفتم
امسال از فرودین کار کردن رو کنار گذاشته بودم و شروع کرده بودم محکم خوندن برا امتحان دستیار تخصصی (همان امتحان تخصص عامیانه)، هزینه زیاد کردم و وقت هم زیاد گذاشتم، امسال حتی هیچ هیتی برای ایام دهه اول عاشورا نرفتم و درگیر درس خوندن بودم که فهمیدم اشتباه کردم
حالا با وجود ابن که برای رقتن ربه کربلا به خاطر أین که کار نکردم (به خاطر برخی مشکلات خانوادگی، بر خلاف بسیاری از پزشکان از مالی در وضعیت معروف پزشکان نیستم) و از نظر مالی وضعیت خوبی ندارم، قرض کردم و با خانمم داریم میریم کربلا،
من به عنوان پزشک نوکری زایرای آقا رو میکنم، خانمم هم عکاسی میکنن،
۱۰ روز هم توی این زمان حساس برای امتحان، درس رو کنار میزارم، در راه آقا، البته که آقا بعدا چندین برابر جبران میکنن
می دونم که آقا به من نیازی ندارن، من بهشون نیاز دارم
میخواهیم قدرت لشکر آقا رو نشون بدیم به همه عالم.....
با سلام 
پیشنهادی داشتیم برای اربعین 
با توجه به اینکه هزینه های اربعین امسال افزایش چشمگیری داشته و حاج اقا پناهیان هم تاکید بسیاری به ایجاد تشکل ها دارند به ذهنمان رسید مانند زمان جبهه که برای کسانی که به جبهه میرفتند مردم در مساجد صندوق میگذاشتند  و پولش را برای تدارکات بسیجی ها خرج میکردند بیاییم  امسال کسانی که یا استطاعت مالی و کافی برای رفتن به اربعین ندارند یا استطاعت جسمی ، پول هایشان را با هم شریک شوند و یک تا چند نفر به نیابت از جمع به کربلا بروند مثلا ده نفر دوست که هر کدام ٢٠٠تومن پول دارند و با این مبلغ نمیتوانند  هرکدام جداگانه به پیاده روی اربعین بروند پول هایشان را روی هم بگذارند،  بعد از بین خودشان قرعه کشی کنند و هر فرد یا افرادی که قرعه به نامش  افتاد به نیابت از بقیه بروند،  حالا اگر این تشکل در مقیاس بیشتر باشد افراد بیشتری میتوانند بروند  و این خیلی بهتر از این است که همه ی آن  ده نفر نروند و اینگونه جمعیت  تقلیل یافته ی اربعین حداقل کمی قابل بازگشت تر میشود 
ممنون میشویم این پیشنهاد را به خاج اقا بگویید که اگر موافق هستند سراسری اعلام کنند 
توفیقاتتان روزافزون
سلام . من خیلی دوست دارم اربعین برم کربلا ولی همسرم اجازه نمیده و گفت فقط از طرف دانشگاهتون میتونی بری که وقتی هم به اونا گفتم ، گفتن دیر اقدام کردی ، با مشکلات مالی حاضر بودم مبلغش رو بپردازم ولی متاسفانه همسرم اجازه نداد و میگن برای خانومها خیلی مناسب نیست 
۱۹ مهر ۹۷ ، ۱۶:۵۳ علی طالبی
سلام...
الحمدلله همسر خوب باعث شده که منم اربعینی بشم..
چرا که خودم قصد داشتم که با خانواده بعدا بروم اما همسرم که واقعا مثل خانمهای عاشورایی است به بنده تاکید کرد که نه باید اربعین جزیی از لشکر آقا امام حسین باشی...واقعا نمیدونم چقدر خدا رو به خاطر داشتن چنین نعمتهایی شاکر باشم...
۱۹ مهر ۹۷ ، ۱۵:۳۶ زهرا سادات
سلام
ما هر سال اندازه وسعمون پول جور میکردیم و چند نفر رو راعی سفر اربعین میکردیم،
امسال حاج آقا پناهیان فرمودن باید بیش از سالهای قبل اربعین رو جدی بگیریم،
سی تومن وام گرفته بودیم برای زندگیمون( وام کم سود حلال) ما خونه هم نداریم،(درآمد همسرم در ماه یک و نیم حدودا میشه)
تو حسابمون بود تا قسمت شد و ان شاءالله همش هزینه میشه تا حدود بیست نفر باهاش راهی کربلا بشن،
دعا کنید خدا ازمون قبول کنه، خیلی خوشحالم پولمون حلاله که قسمت این راه ها میشه،
و یقین داریم امام حسین برامون جبران میکنه هم دنیوی هم اخروی...
حب الحسین یجمعنا
حب الحسین هویتنا

۱۹ مهر ۹۷ ، ۱۵:۰۲ به زهرا جان
سلام خدمت زهراجان و همه ی دخترهای مجرد و پاک سرزمینم که تو این زمانه ی....   از  پاکی و نجابت ، مجرد موندن.
من حال شما و همه ی دلسوختگان حسین بن علی (ع) رو میفهمم.
چون خودم هم ۲ سه ساله که از عشق آقا دارم میسوزم اما با وجود تمکن مالی که خودم دارم اما همسرم اجازه نمیده که برم کربلا 
از طرفی با وجود مسئولیت کار  و ۲ تا بچه مدرسه ای  که هیچکس رو ندارم  بهش بسپارمشون نمیتونم برم
روزی نیست که از سوز حسین ساعتها اشک نریزم و التماس آقا رو نکنم که اجازه م رو از همسرم بگیره و موانع رو از سرراهم برداره و دعوتم کنه به اون قطعه از بهشت که زیر پای او  و  یارانشه
و اجازه بده من هم همقدم پاهای تاول زده ی خواهرش زینب و بچه های معصوم و داغدیده ش و فرزند  داغدارش مهدی(عج) بشم تا شاید یه مرحم کوچیک برای داغ دل  سوخته شون باشم
اما هنوز جوابی نگرفتم
امیدوارم این بی جوابی و انتظار کشنده   یه روز به ناامیدی و یاس از خدا و امام حسین منجر نشه

فقط خواستم به همه عزیزانی که فکر میکنن فقط  پولدارها و متاهل ها میتونن برن کربلا   بگم  میبینید  فقط داشتن پول و  شوهر  برای کربلایی شدن کافی نیست
و اینکه  بدونید یک عمر  بی شوهر موندن گاهی اوقات شاید بهتر باشه از زندگی کردن با کسیکه عقایدش زمین تا آسمون با شما فاصله داره و اونموقع احساس کنید بدتر شده.  و یه جایی زندانی شدید که حتی برای رفتن به مسجد محل و شرکت توی روضه آقا هم بهتون اجازه نمیدن چه برسه به کربلا

باز ممکنه برای مجردها یه فکری بکنن اما * زن بی اجازه ی شوهر*  رو هیچکس  راه نمیده حتی.......حسین(ع)
۱۹ مهر ۹۷ ، ۱۳:۴۴ امید از یاسوج
سلام من سال قبل دخترم رو از حضرت رقیه تو اربعین گرفتم بعداز ۷سال اسمشا فاطمه گذاشتم.امروز دوماهگیش تموم شد تمام هدیه تولدش که حدود سه میلیون هستش رو به نیابت فاطمه خانمم دادم برای ویزای اربعین زائرهای کم بضاعت.
سلام
من خودم نمیتونم برم سفر اربعین
تصمیم دارم با ماشین خودم از شهر خودم زوار را ببرم تا لب مرز
یعنی امام حسین ع نعوذ بالله بین محبینشون فرق میگذارند؟! مگه ممکنه تبعیض قایل بشن؟! برای شما مثل آب خوردن جور شد راحت برین و برای بسیاری به هیچ وجه جور نمیشه !!!!!  من که فکر میکنم شما خودتون هم آدم زبر و زرنگی هستید که یک کاروان برای مجردها پیدا کردید و زرنگ هم هستید که احتمالا الان متاهل هم شدید. من از حرف شما فهمیدم دختر باید زرنگ باشه تا هم بتونه مجردی کاروانی پیدا کنه برود کربلا و هم زرنگ باشه تا مثل شما ازدواج کنه و مجرد نماند. واقعا دنیا برای زرنگها هست. خوش به حالتون. جای ما دست و پا چلفتی ها و ساده لوح ها و بی عرضه ها را هم خالی کنید.هم در زیارت و هم در زندگی و ...
با سلام 
بااجازه درمورد بعضی نظرات بزرگواران خواستم مطلبی بگویم 

درمورد خواهر عزیزم 
من چندسال پیش  مجردی  رفتم با کاروان و پیاده روی اربعین 
و هیچ مشکلی نبود برای ثبت نام و....
و اینکه به خود امام حسین جان متوسل بشوید تا مسایلتان حل شود ان شاءالله ... 
 ودرمورد برادر بزرگوار  که گفتن به حاج  آقا بگید  مردم اینطور میگویند و.... ما نباید حرف خودمان و نظرمان  که نظر شما محترم هست
 به همه نسبت بدهیم و بگوییم مردم میگویند مردم میخواهند....
واینکه  نمیتونیم  قطعی بگیم  پولدارها نمیروند و ...

من خودم سالی که  رفتم هیچ پولی نداشتم و در بحران مالی بودم 
به فکر قرض کردن هم نبودم  اما خیلی دوست داشتم در پیاده روی شرکت کنم 
قربون امام جانانم برم که خودشون جور کردند و کسی به من هزینه رو قرض داد و چون با کاروان ثبت نام کرده بودم هزینه بالایی هم داده بودم ....بعد از برگشتن از سفر هم در کمتر ازیک هفته و ناباورانه 
پول جور شد و  برگرداندم .....امام حسین جان حتی نگذاشتند لحظه ای نگران پس دادن قرض  باشم ....




با سلام 
من یه مقداری پس انداز  اندکی داشتم وتصمیم گرفتم این پس انداز رو به کسانی برای سفر کربلا احتیاج دارند قرض بدم و زمانی هم برای برگرداندن تعیین نکنم  بانک امام حسین علیه السلام  قطعا خدمات دنیایی و اخروی  بالاتری برایم خواهم داشت....
التماس دعا ازهمه کسانی که مشرف خواهند شد...
۱۸ مهر ۹۷ ، ۰۸:۰۹ رسول عیوضی
سلام علیکم خدمت تمام دوستان وعزیزان
اول اینکه این عزیزانی که چنین دارند جهادی کار خیر انجام میدن فقط میتونم بگم اجرتون با امام حسین علیه السلام
اما در مورد خواهری که خطاب به خودشون عرض کردند دختر ترشیده سن بالا 
خواهر عزیزم من از شما عذر میخوام که امثال بنده باعث شدند شما چنین به خودتون خطاب کنید 
که ازدواج. اسان و تعدد ازدواج و ازدواج غیردائم رو نتوانستیم ما مذهبیا در جامعه فرهنگ سازی کنیم و خدا از این گناه بزرگ ما بگذرد
که الان شما اینطوری حسرت کربلا رو بخورید 

و انشالله دوستان امام حسینی فرهنگ امام حسینیم زنده کنند در این جامعه متمایل به غرب

والعاقبه للمتقین
سلام ان شالله همه چی درست میشه به لطف خوداقا
۱۷ مهر ۹۷ ، ۲۳:۱۱ الف. نوروزی
سلام

از کانال و سایت بسیار خوبتان تشکر می کنم که واقعا خالصانه زحمت می کشید، خدا قوت

در مورد موضوع اربعین صحبت های آقای پناهیان واقعا به دل و جان انسان می نشیند، بنده و همسرم به همراه دو بچه مقداری پول داشتیم و کمبود آن را هم قرار گذاشتیم در صورت نیاز با فروختن انگشتر جبران کنیم و ان شالله به لطف خداوند متعال و دعای عزیزان از طرف همه شیعیان و محبان اهل بیت نایب الزیارة در سرزمین آسمانی کربلا باشیم

التماس دعا
سلام من طلا فروختم و به نیت مادر مرحومم به یه نفر وام برای زیارت اربعین دادم. ان شالله خدا زیارت خود امام حسین(ع) رو نصیب مادرم کنه.
سلام منم آرزومه برم چون مجردم نمیزارن خودمم پول شخصی ندارم برم میشه به ماهم وام بدن اون کارمندا
داد از غم تنهایی مگه اینکه خدا به داد ما برسه 
باید خودمون کاروان تشکیل بدیم بریم، به بقیه باشه میگن گوشه خونه منتظر باش تا کسی بیاد تورو ببره، باید آتش به اختیار بشیم و خودمون تو خیلی از جاها مثل سفرهای زیارتی برای خودمون یه جایگاهی درست کنیم بقیه مثل همند کی تا به حال دلش برای ما سوخته.
سلام آیا راهی برای کمک مالی به افرادی که قصد حضور در اربعین دارند  تعیین شده است؟
من کاملاباحاج آقاموافقم وباتجربه ی شخصی برام ثابت شده
به حاج اقابگویدمردم وسعت مالیشان کفاف ندارد توکه داری بده تامادراین راهپیمای اربعین شرکت کنم من میبینم پولدارها نمیروند فقط مستضعفان میروند من که ماهی ۸۰۰حقوقم هست چه کنم پول کرایه ماشین انجا هم نمیشود خانواده ام چی بخورند 
منم با خواهرمون موافقم، مگه دختران مجرد دل ندارن، ما هم میخایم بریم، چرا کاروانها ما رو نمیبرن....
سلام. لطفا به حاج آقا بگید در منابر مختلف به مردم بگه که برای  کربلا رفتن دخترهای مجرد و سن بالای تنها هم یک فکری بکنند. ما چه بخواهیم چه نخواهیم به دلیل مشکلات مختلف و جمعیت و ... تعداد قابل توجهی دختر مجرد قطعی خواهیم داشت. به حاج آقا بگید که به کاروانهای زیارتی بگن که دخترهای مجرد سن بالا را هم به زیارت ببرید. من یک دختر ترشیده بالای سی سال هستم. و خیلی دوست دارم بروم کربلا ولی پدر و مادرم با اینکه اعتقادات دینی هم دارند ولی برای کربلا رفتن هزینه نمیکنند و معتقدند که خرج های ضروری تر از کربلا دارند. من خودم یک مقدار پول با سختی پس انداز کردم که به لطف عنایتهای دولت تدبیر و امید الان کم ارزش شده و کافی نیست. قصد داشتم  مقداری هم از مامانم بگیرم و بگذارم روی پس انداز خودم و بروم کربلا ولی وقتی از کاروان ها سوال کردم قاطعانه گفتن که خانم تنها و بدون همراه نمی برند! خوب گناه دختر ترشیده بی کس و کاری مثل من چیه؟! الان مقداری اشک میریزم و مینویسم. به مادرم گفتم شما هم بیا بریم کربلا گفت که الان پول ندارم در صورتی که ایشان برای چیزهای دیگر هزینه های چندین میلیونی میکنند و چند بار که خواهش کردم گفت که من وظیفه ندارم پول هزینه کنم تو را ببرم کربلا... خیلی غصه خوردم با خودم فکر کردم که ای کاش من هم شوهری داشتم و با شوهرم میرفتم کربلا ولی دریغ از یک مرد... خیلی دلم شکسته که کاروان ها راضی نشدند منه دختر تنها مجرد سن بالا را بدون همراه و تنهایی به کربلا هم ببرند. فامیل و آشناهایمان هم به دادم نمیرسند و اکثرا هم علاقه ای به کربلا رفتن ندارند. چرا کاروان ها دختر تنها و سن بالای بدون کس و کار را به زیارت نمیبرند. مگر دختر های مجرد سن بالا دل ندارند؟! استاد پناهایان خواهش میکنم به مردم بگو دخترهای تنها و مجرد و سن بالا و بیچاره را هم با جمع خودشان به کربلا ببرند. :(   :(  :(
سلام
مکان رو اشتباه نوشتید

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...