۹۷/۰۷/۱۶ چاپ ایمیل و پی دی اف
مسجد مقدس جمکران؛ گردهمایی فعالین مردمی در عرصۀ اربعین (قسمت اول)

در زیارت‌نامه‌ها می‌گوییم «همۀ هستی‌ام فدای شما»؛ اربعین امسال در معرض امتحان الهیِ این عقیده‌ایم!/ قبل از ظهور، با امتحان مهمی به‌نام «تجمع اربعین» مواجه شده‌ایم/ بعید نیست امتحان اربعین، پیش‌درآمدِ امتحان بزرگ ظهور باشد/ اینکه از پول اضافه‌مان برای اربعین بگذاریم، هنر نیست! هنر اینست که از زندگی‌مان برای اربعین بزنیم!/ اگر پشت موانع متوقف شویم، از امتحان بزرگ اربعین روسفید بیرون نیامده‌ایم/ بی‌تردید حماسه اربعین یک جلوۀ مهم از نعمت ولایت است/ روز قیامت از ما دربارۀ این نعمت، سؤال خواهد شد

شناسنامه:

  • مکان: مسجد مقدس جمکران
  • زمان: 1397/07/13
  • صوت: اینجا
حجت‌الاسلام پناهیان در گردهمایی هیئت‌های فعال در عرصۀ اربعین، که با همکاری جامعه ایمانی مشعر، در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، دربارۀ حماسۀ اربعین و تکلیفی که برعهدۀ ما گذاشته است، به سخنرانی پرداخت. در ادامه، بخش‌هایی از این سخنرانی را می‌خوانید:

در زیارت‌نامه‌ها می‌گوییم «همۀ هستی‌ام فدای شما»؛ اربعین امسال در معرض امتحان الهی این عقیده‌ایم!

  • ما بسیاری از اوقات، در مقام زبان و اندیشه، اولویت‌داشتنِ امر ولایت را تکرار می‌کنیم و تأکید می‌کنیم که مهم‌ترین  امر دین، امر ولایت است: «وَ لَمْ یُنَادَ بِشَیْ‏ءٍ کَمَا نُودِیَ بِالْوَلَایَةِ» (کافی/ج2/ص18) و بارها در زیارت‌نامه‌ها خدمت ائمه معصومین عرض می‌کنیم: «بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی وَ نَفْسِی وَ أَهْلِی وَ مَالِی وَ أُسْرَتِی‏» یعنی همۀ هستی ما، به‌فدای شماست. اما در بسیاری از اوقات، این شعارها و این اندیشه و عقیدۀ ما، در مقام عمل به امتحان در نمی‌آید. البته همین‌که ما شعار می‌دهیم و اعتقادمان را حفظ می‌کنیم، خیلی ارزشمند است.
  • اما گاهی از اوقات-مثل آنچه در زمان ظهور رخ خواهد داد- همۀ این شعارها به امتحان کشیده می‌شوند و شعاردهندگان در معرض آزمایش الهی قرار می‌گیرند. یعنی شما که می‌گفتید «همه چیز ما فدای اهل‌بیت!» حالا بفرمایید و عمل کنید! امروز با مشاهدۀ این‌همه نصرت‌های الهی و با این‌همه اقتدار مؤمنین و کثرتِ نفوس مؤمنین، انتظار می‌رود که مؤمنین از عهدۀ سخت‌ترین امتحانات، بربیایند.

قبل از ظهور، با امتحان مهمی به‌نام «تجمع اربعین» مواجه شده‌ایم/ اهل ایمان، دارند با حماسۀ اربعین امتحان می‌شوند!

  • نمی‌دانم واقعاً چه‌قدر به عصر ظهور نزدیک شده‌ایم؟-هرچند همۀ دلائل و شواهد نشان می‌دهند که ما روزبه‌روز داریم به آن واقعۀ بزرگ و آن امتحان باعظمت، نزدیک‌تر می‌شویم- اما قبل از اینکه ظهور رخ بدهد، ما با یک امتحان جمعیِ بسیار مهم مواجه شده‌ایم و آن «تجمع اربعین» است.
  • اساساً این تجمع باعظمت چند میلیونی، یک امتحان بزرگ برای ما مؤمنینِ به اهل‌بیت(ع) است. هر کسی اهل ایمان است، دارد با حماسۀ اربعین، امتحان می‌شود. مسئلۀ اربعین، فراتر از این است که ما برویم و صرفاً ابزار احساسات کنیم! فراتر از این است که ما بخواهیم در این زمینه اقدامات ذوقی و صرفاً حُبّی، انجام می‌دهیم، ما داریم امتحان می‌شویم.

بعید نیست امتحان اربعین، پیش‌درآمدِ امتحان بزرگ ظهور باشد/ یعنی اگر مؤمنین در امتحان اربعین سربلند شوند، می‌شود در امتحان ظهور رویشان حساب کرد

  • عملاً ما به یک همایش بزرگ جهانی دعوت شده‌ایم و عملاً باید وظیفه و نقش خودمان را در این همایش بزرگ جهانی به انجام برسانیم. بنده اصلاً بعید نمی‌دانم که این امتحان اربعین، پیش‌درآمد امتحان بزرگ ظهور باشد. اگر مؤمنین در امتحان اربعین سربلند بیرون آمدند، بعداً می‌شود روی آنها حساب کرد که در امتحان ظهور هم، سربلند خواهند بود.
  • نمی‌شود در ایامی که حماسۀ اربعین دارد امتحان خودش را از ملتها می‌گیرد، یک کسی بگوید: «حالا من، فعلاً مایه نمی‌گذارم، ان‌شاءالله وقتی خودِ حضرت تشریف آوردند، همۀ هستی‌ام را خواهم داد!» اگر کسی چنین نگاهی پیدا کند، یقیناً‌ نگاه باطلی است! چون هزینه‌ای که اربعین از ما می‌برد، یک هزینۀ‌ مالیِ مختصر و یک هزینۀ زمانیِ بسیار مختصر هست؛ چیزی حدود یک هفته برای شرکت‌کنندگان و حدود یک ماه، برای کسانی که برگزارکننده و خدمت‌گزار این عرصه هستند.

مثل خشیت رزمندگان در دفاع مقدس، بترسیم که مبادا عرصۀ امتحان اربعین را از دست بدهیم و شرمندۀ رسول خدا(ص) شویم!

  • این عرصۀ امتحان را از دست ندهیم! در دوران دفاع مقدس، بسیاری از رزمندگان به جنگ به‌عنوان «امتحان الهی» نگاه می‌کردند و نمی‌توانستند از کنارش، ساده عبور کنند. از خدا می‌ترسیدند که بخواهند برای جنگ، کم بگذارند! این خشیتِ عاشقانه و عارفانه نسبت به پروردگار عالم، موجب می‌شد به جبهه بیاید، و بعد، محبت هم در دل همین خشیت، رشد پیدا می‌کرد و با آن محبت، به لقاءالله می‌پیوستند. این‌طور نبود که بنشیند و منتظر باشد تا عاشق بشود و بعداً به جبهه برود!
  • رزمندگان دفاع مقدس، می‌ترسیدندکه مبادا تکلیف‌شان را انجام ندهند، می‌ترسیدند که مبادا در این امتحان، روسیاه بشوند و در مقابل اولیاء خدا شرم می‌کردند اگر اولیاء خدا را نصرت نکنند. در کربلا هم همه‌اش پای عشق-به‌معنای مطلق کلمه؛ از ابتدا تا انتها- در میان نبود! همین خشیت که «مبادا ما از حسین(ع) کم بگذاریم و روز قیامت در مقابل پیامبر اکرم(ص) روسیاه بشویم» موجب می‌شد آنها را پای کار بیاورد؛ البته عشق هم در دلِ این خشیت، طلوع می‌کرد و فضا را مترنم و معطر می‌کرد و زیبایی‌های خاصی را می‌آفرید.

اربعین مجلس جهانی حسین(ع) است؛ وظیفۀ ماست که هرسال پررونق‌ترش کنیم/ ما الان دربارۀ اربعین، باید احساس مسئولیت کنیم؛ نه صرفاً احساس محبت!

  • ما الان دربارۀ اربعین، احساس مسئولیت می‌کنیم؛ نه صرفاً احساس محبت! این مجلسِ جهانی اباعبدالله‌الحسین(ع) است و ما وظیفه داریم که هر سال آن را پررونق‌تر از سال قبل، قرار بدهیم؛ البته ممکن است با موانعی مواجه شود.

همان ابلیسی که سرویس‌های بیگانه را برای «ایجاد مانع در اربعین» اداره می‌کند، اندیشۀ یک مدیر بی‌ایمان را هم اداره می‌کند!/ اگر پشت این موانع متوقف شویم، از امتحان بزرگ اربعین روسفید بیرون نیامده‌ایم

  • یقیناً‌ دشمنان ما طرح و نقشه دارند؛ از اختلاف‌‌افکندن بین دو ملت، تا اختلاف‌افکندن بین انواع سلیقه‌های دینی و مذهبی-که ممکن است در طول راه ببینید- تا مشکلات مالی و اقتصادی، و سلیقه‌های مختلف مدیریتی که ممکن است به این حرکت، ضربه بزنند.
  • برخی از این مشکلات و موانع، هماهنگ‌شده توسط سرویس‌ها و جریان‌های مخوف اطلاعاتی،امنیتیِ جریان استکبار جهانی است. و برخی دیگر هم ناشی از تلاش ابلیس است که اینها را با همدیگر، هماهنگ می‌کند! مثلاً یک مدیری در یک جایی تصمیم می‌گیرد که نه‌تنها امکانات در اختیار زائران اربعین قرار ندهد، بلکه امکاناتی را که هست، سخت‌گیرانه‌تر برخورد کند! او ممکن است به سرویس‌ها وصل نباشد، اما همان ابلیسی که سرویس‌ها را اداره می‌کند و هدایت می‌کند، اندیشۀ یک مدیر بی‌ایمان را هم اداره می‌کند. اینها به‌وسیلۀ ابلیس، با یکدیگر وصل هستند! ما اگر بخواهیم پشتِ سر این موانع متوقف بشویم، از آن امتحانِ بزرگ اربعین، روسفید بیرون نیامده‌ایم.

اربعین را به‌عنوان یک «امتحان» نگاه کنیم که مبادا در این امتحان، روسیاه بشویم!/ امام صادق(ع): لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیمِ، یعنی روز قیامت از نعمت محبت اهلبیت(ع) سوال می‌شود!

  • خواهش می‌کنم به موضوع اربعین، به امر تعظیم شعائر الهی و ولایی، به حماسۀ بزرگ جهانی امامت و ولایت، به‌عنوان یک «امتحان» نگاه کنید و با خشیت، مراقب باشیم که مبادا از این امتحان الهی، روسیاه از آب در بیاییم!
  • امام صادق(ع) دربارۀ آیۀ «لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیمِ» (تکاثر/ 8) فرمود: این سؤالِ روز قیامت، از نعمت‌هایی مثل غذاها و برخی امکانات رفاهیِ دنیا نیست! روز قیامت از نعمت ولایت و محبت ما اهل‌بیت(ع) سؤال می‌کنند که با این نعمت چه کار کردید؟ (لا تُسأَلُ عَن طَعامٍ طَیِّبٍ ولا ثَوبٍ لَیِّنٍ ولا رائِحَةٍ طَیِّبَةٍ ... فَمَا النَّعیمُ؟ قالَ: حُبُّ عَلِیٍّ وعِترَتِهِ ؛ تفسیر فرات کوفی/606)

بی‌تردید حماسه اربعین یک جلوۀ مهم از نعمت ولایت است/ روز قیامت از ما دربارۀ این نعمت، سؤال خواهد شد

  • بی‌تردید حماسه اربعین یک جلوۀ مهم از نعمت ولایت است و خدا روز قیامت از ما سؤال خواهد کرد، که شما با نعمت اربعین چه کردید؟ ما احساس خشیت و نگرانی داریم درباره اینکه مبادا از امام حسین(ع) کم بگذاریم. این خشیت و خوف از خدا در مقام محاسبۀ نعمت ولایت، موجب می‌شود ما بیشتر کار کنیم و اگر ما هر سال، رونق بیشتری به حماسۀ اربعین ندهیم، روز قیامت چه پاسخی در مقابل سؤال و محاسبه الهی خواهیم داشت؟! اگر در سختی‌ها و در برخورد با موانع حماسه اربعین تلاش بیشتر نکنیم، روز قیامت چه پاسخی داریم بدهیم؟! شب عاشورا بسیاری از آن افرادی که دور امام حسین(ع) را گرفته بودند، بیشتر سخن خائفانه گفتند تا عاشقانه! حرفشان این بود: «یا اباعبدالله، اگر تو را تنها بگذاریم جواب پیغمبر را چه بدهیم؟!»

وقتی می‌دانیم دشمنان اهلبیت(ع) حداکثر تلاششان را می‌کنند که رونق اربعین کم شود، آیا درست است که ما برای اربعین کم بگذاریم؟!‌

  • هر کسی می‌خواهد برای اربعین کم بگذارد باید بگوید: «ای ‌کاش حماسۀ اربعین، برقرار نشده بود که این‌قدر مسئولیت به دوش ما بیاورد!» چنین فردی بعد از ظهور هم خواهد گفت: «ای کاش ظهور محقق نشده بود! زندگی ما را ‌به‌هم ریخت!» اگر کسی امسال برای اربعین، دوبرابر پارسال، کار کند یا هزینه کند، مگر چقدر از زندگی‌اش را برای اربعین گذاشته است؟ شاید حداکثر بشود یک‌درصد! آیا یک‌درصد زیاد است؟!
  • حماسۀ اربعین یک امتحان بزرگ است و ما در یک رزمایش شرکت می‌کنیم. ما چقدر باید برای اربعین مایه بگذاریم؟ وقتی می‌دانیم که دشمنان ما با دوربین‌ها و ماهواره‌های خودشان دارند وجب به وجب این مسیر را رصد می‌کنند تا بگویند: «امسال ما توانستیم، این‌قدر از جمعیت کاهش بدهیم و این‌قدر شعلۀ فروزان اربعین را کم کنیم...» آیا درست است که ما برای اربعین کم بگذاریم؟!

اینکه از پول اضافه‌مان برای اربعین بگذاریم، هنر نیست! هنر اینست که از زندگی‌مان برای اربعین بزنیم!

  • بعضی‌ها مسألۀ اقتصادی و مشکلات مالی را برای اربعین مطرح می‌کنند، این مثل اینکه ماه رمضان با تابستان مصادف شود و بگوییم: «خُب، امسال با اُفت روزه‌گیران مواجه خواهیم بود!» اگر مشکلات مالی برای اربعین پیش آمده است، طبیعتاً باید برایش‌ هزینه کنیم.
  • اگر کسی بخواهد از پول اضافه‌اش برای اربعین بگذارد که هنر نیست! او هنوز درست و حسابی برای اهل‌بیت(ع) مایه نگذاشته است! اگر کسی از زندگی‌اش برای اربعین بزند، هنر کرده است. بعضی‌ها خیلی ساده می‌گویند: «خُب نداریم، شاید امسال نتوانیم برویم!» آدم با امر ولایت و آنچه مربوط به نعمت امامت است، باید این‌طوری برخورد کند؟! مگر در زیارت‌نامۀ اهل‌بیت(ع) نمی‌گفتیم «بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی وَ نَفْسِی وَ أَهْلِی وَ مَالِی وَ أُسْرَتِی‏» همۀ دارایی و هستی من به فدای شما!

آمده‌ایم برای اربعین سختی بکشیم؛ نیامده‌ایم تفریح کنیم!/ هرچقدر موانع و مشکلات اربعین بیشتر شود، حماسۀ اربعین باشکوه‌تر خواهد شد

  • امسال اربعین-از نظر مالی و اقتصادی- با موانعی روبرو شده است، برخی از مدیران هم ممکن است همکاری‌های لازم را نکنند که ما این را هم جزو موانع اربعین به‌حساب می‌آوریم. البته اربعین اگر با موانع بیشتری روبرو بشود، دلچسب‌تر و حماسۀ باشکوه‌تری خواهد شد!
  • در سال‌های بعد، به‌مرور زمان، با اربعین در تابستان مواجه خواهیم شد، آن زمان مشکلات بسیار فراگیر خواهد بود، مشکل گرما مشکل ساده‌ای نیست! ولی مطمئن باشید که در آن سال‌ها، اربعین باشکوه‌تر برگزار خواهد شد! اصلاً ما آمده‌ایم که برای اربعین سختی بکشیم؛ نیامده‌ایم تفریح کنیم! ما هنوز کارمان به اینجا نرسیده است که –مثل شب‌های عملیات- یک کوله‌پشتی نان خشک برداریم و حرکت کنیم! ولی ما آمادگی این را داریم یک‌مقدار نان خشک برداریم و در کوله‌مان بگذاریم و این مسیر را برویم و برگردیم و به چیز دیگری هم احتیاج نداشته باشیم! البته عاشقان اباعبدالله‌الحسین(ع) نمی‌گذارند کار به اینجا بکشد ولی ما برای این صحنه‌ها هم آماده هستیم!

نظرات

سلام.من و دوتا بچه هام خانوم امسال ۴سال پشت سرهم قسمت شد رفتیم.پارسال که دخترم فقط سه ماهش بود.....
چاره شلوغی اینه که زود برای و زود برگردی.لازم نیس روز اربعین حتما کربلا باشی.توی این چهار سال ما نه وارد شلوغی شدیم نه محرم و نامحرم قاطی شدیم.به کربلا که رسیدیم کنار دیوار حرم ارباب حاضری زدیم زیارت خوندیم و برگشتیم
مصطفی
۲۷ مهر ۹۷ ، ۰۰:۰۱ به فاطمه جان
سلام فاطمه عزیزم که گفتی شوهرت باهات هم عقیده نیست و میگه خانواده ها نباید برن اربعین.

من هم مشکل شمارو داشتم   و حتما خیلی از خانم های دیگه.

اما میدونی مشکل از کجا بزرگتر شد؟؟؟

باورم نمیشه ......یکی از دوستان همسرم که خودش چند بار رفته اربعین  بهش گفته بود: 
" من هرسال دارم تنهایی میرم و خانومم رو با خودم نمیبرم  اونجا جای خانومها نیست! 
انقدر شلوغه زن و مرد قاطی هستن .
اصلا یه قسمتش حالت دالان ماننده که ازدحام انقدر  زیاده  مردها و زنها مجبورن چسبیده به هم رد شن از اون قسمت!!!!!!!!!
تازه روز اربعین که میرسی اونجا اصلا ما مردها هم باید از دور سلام بدیم چون خیلی شلوغه و نمیتونیم بریم زیارت چه برسه به خانومها"



البته من مورد آخری رو قبول دارم و اتفاقا باعث افتخاره که انقدر شلوغ میشه
اما اینکه اونجا  محرم نامحرمی  رعایت نمیشه رو هیچ جور نتونستم هضم کنم  چون این تنها کسی بود که این مطلب رو میگفت و من مطمئنم که اصلا به اینصورت نیست
همه ی اون انسانها میان  کربلا.   نه پاتایا  و  آنتالیا....


راستش اولش که این حرفها رو از قول این دوست همسرم شنیدم  انقدر دلم سوخت که یه زائر اربعینی چرا باید این مطالب دروغ رو عنوان کنه و به زائرهای اباعبدالله و خود آقا توهین کنه؟

خواستم نفرینش کنم  که : الهی از امسال نصیب خودت هم نشه بری کربلا؛ که بجای تعریف کردن از خوبیهای سفر اربعین  این دروغ بزرگ رو گفتی 
اما دلم نیومد. گفتم نکنه آهم دامنش رو بگیره و یه زائر از زائرای آقام کم بشه.

امروز بازهم التماس همسرم رو کردم که اجازه بده برم
اما دلم و شکست و گفت دیگه حرفشم نزن

دلم داره از حلقومم میزنه بیرون برا کربلا
تا حالا یه بارم نرفتم
همه امکاناتشم دارم اما اجازه همسر   نه.

دلم داره پر میزنه واسه کربلا
به خود آقا قسم دارم میترکم از غصه

من اینجا چطور بمونم در حالیکه زینب و بچه های حسین با پاهای تاول زده و  گرسنه و تشنه و طناب بسته پاهای نازنین و بی رمقشون   رو روی خارهای  مغیلان  میزارن؟؟؟؟

فکر میکنم بی لیاقت ترین انسان روی زمین هستم
فکر میکنم اگه من روسیاه پامو تو اون قطعه از بهشت میذاشتم نجس میشد برا همین آقا راهم نداد
امروز دیگه ناامید ناامید شدم و هزینه ایکه برای سفر اربعین گذاشته بودم  به همون شماره کارتی که حاج اقا اعلام کردن ریختم


آقا جان... خوب شد من ناپاک نیومدم کربلا . نه ؟؟؟؟؟؟؟؟

با سلام من 3 ساله هر سال رفتم اربعین به عنوان پرستار نذر کردم امام حسین هر سال بطلبه هر سال میام تبلیغ می کنم برای دوستان پرستارم و هر سال چند نفر به گروهی که میریم اضافه کردم امسال هم دو تا از دوستانم رو تشویق کردم  و قراره به گروهمون اضافه بشن خدا رو شاکرم که این لطف رو به من کرده امسال سال 4 هست که عازم میشم وبعد از برگشت در طول سال کل سال همش تو ته دلم میگم خدایا یعنی امسال اربعین کربلا قسمتم میشه ؟
سلام ،دوستان کمک کنن بریم
سلام خدا اجر بده به همه کسانی که اربعین را پاس میدارند چه بارفتن به زیارت چه کسانی که مالی کمک می کنند . اگه امکان داره ما را راهنمایی کنید به چه شکل می تونیم کمک مالی کنیم . ممنون 
پاسخ:
سلام و تشکر

شماره کارت برای کمک به زوار اربعین
 شماره کارت زیر با نظارت افراد مورد اعتماد استاد پناهیان، برای این منظور معرفی می‌گردد:

کارت بانک ملت به نام علیرضا محمدزاده
6104337977500287

سلام استاد بزرگوار مشکل من اینه که همسرم با من هم عقیده نیست و مانع از رفتن من به زیارت اربعین میشه اون میگه در اربعین نباید با خانواده به زیارت رفت و دائم از مشکلات صحبت میکنه.من چه کار باید کنم که حرفم رو بپذیره چطور میتونم روش اثر بذارم لطفا راهنمایی بفرمایید. 
۲۲ مهر ۹۷ ، ۰۹:۴۷ جمیل خادمی
سلام.در جواب خانم سپانلو باید بگم ک نیازی نیست که به استاد وصل بشین.اگه دارین قرض بدین من و خانومم بریم.دو سال توموکب صاحب الزمان عمود 828 خادم بودیم ولی امسال تاحالا که نتونستم پولشوجور کنم.خورد خورد هم پستون میدم.البته لطفا
تو رو خدا داغ دل ما را تازه نکنید. ما نمیتونیم برویم با این حرفها بیشتر از قبل غصه و حسرت میخوریم.
۱۸ مهر ۹۷ ، ۱۱:۱۲ معصومه سپانلو
با سلام وتشکر از استاد،استاد فرموده بودند که اگر کسی نمیتواند اربعین کربلا برود ولی می تواند کمک مالی کند تا شخص دیگری برود همان ثواب را دارد و ایشا ن چنین اشخاصی را می شناسند،لطفا بفرمایید چگونه میتوانیم کمکهای مالی خود را در این زمینه هر چه سریعتر برای اربعین امسال به دست استاد برسانیم.متشکرم و التماس دعا
سلام. به نظر استاد بهتر نیست که پول زیارتمون رو بدیم کسانی که تا حالا نرفتن برن ؟

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...