۹۷/۰۷/۲۳ چاپ ایمیل و پی دی اف
در همایش ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور با حضور مسئولان لشگری - قسمت دوم

بعضی‌ها منتظرند اربعین شرعاً واجب شود تا یک قدمی برایش بردارند!/ بسیاری از امتحانات حساس الهی «آرام و در سکوت» صورت می‌گیرد و خیلی‌ها غفلت می‌کنند!/ تا یک‌ذره پولمان کم شد، اربعین را کنار بگذاریم؟!/ اربعین امسال یک پویش مردمی از «اتحاد و علاقۀ ملت ایران و عراق» برپا کنیم

شناسنامه:

  • مکان: سالن وزارت کشور
  • زمان: 1397/07/18
  • صوت: اینجا
دومین همایش یاوران رسانه‌ای اربعین به میزبانی ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور و با حضور مسئولان لشگری و کشوری در محل وزارت کشور برگزار شد. در ادامه گزیده‌هایی از بخش دوم سخنرانی حجت الاسلام پناهیان در این همایش را می‌خوانید:

دربارۀ اربعین چه تلقی‌ای باید داشته باشیم؟

  • ما دربارۀ اربعین چه تلقی‌ای باید داشته باشیم؟ اساساً دربارۀ عزاداری امام‌حسین(ع) چه تلقی‌ای باید داشته باشیم؟ یکی از گزاره‌های کلیدی در معرفی دین، این کلام أمیرالمؤمنین(ع) است که فرمود: خدا پیغمبر اسلام(ص) را مبعوث کرد به اشاره نه به تصریح! «فَبَعَثَهُ اللَّهُ بِالتَّعْرِیضِ لَا بِالتَّصْرِیحِ» (احتجاج/1/255) متاسفأنه اکثر جوانان و مردم ما اصلاً از چنین حرفی خبر ندارند، درحالی‌که این باید در آموزش‌های دبستان به بچه‌ها انتقال پیدا کند! تقصیر حوزه‌های علمیه، آموزش و پرورش و دانشگاه‌های ما است که دین را درست ابلاغ نکرده‌اند.
  • امام صادق(ع) فرمود: «إنَّ اللّهَ بَعَثَ نَبیَّهُ بِإِیَّاکِ أَعْنِی وَ اسْمَعِی یَا جَارَة» (تفسیر قمی/1/16) خدا پیغمبر را مبعوث کرد به اشاره! حضرت در اینجا ضرب‌المثلی را به‌کار می‌برند که فارسی‌‌اش می‌شود «به در می‌گویم؛ دیوار، تو گوش بده!»
  • ما طلبه‌ها تا حالا دین را بد معرفی کرده‌ایم! اگر ما طلبه‌ها که بناست رسانۀ دینی باشیم، در این‌باره وظیفه‌مان را درست انجام داده بودیم، الان تلقی مردم و مسئولان، از عزاداری أباعبدالله‌الحسین(ع) درخورِ شأن أباعبدالله‌الحسین(ع) بود! ولی متأسفانه بسیاری از مردم و حتی عزاداران، قدر و منزلت عزاداری را عمیقاً درک نمی‌کنند؛ گرچه سر این سفره متنعّم هستند.

دین ما دین اشاره است؛ حج را گذاشته که اشاره به کربلا کند و بگوید: یک قدم به سمت کربلا ثواب یک حج دارد

  • دین ما دین اشاره است، حج را گذاشته است که اشاره به کربلا کند و بگوید: پیاده‌روی به سمت حرم امام‌حسین(ع) هر قدمش یک حج و یک عمره است! (وَ یُکْتَبُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حِجَّةٌ وَ کُلِّ مَا رَفَعَ قَدَماً عُمْرَةٌ؛ کامل الزیارات/144) اگر به روایات مراجعه کنید، می‌بینید که زیارت کربلا با حج چقدر متفاوت است!
  • دین ما دین اشاره است، امام‌حسین‌(ع) شب عاشورا به اصحابش فرمود: «بروید، من شما را مجبور نمی‌کنم اینجا بمانید، حتی از شما می‌خواهم که بروید» (وَ إِنِّی قَدْ أَذِنْتُ لَکُمْ فَانْطَلِقُوا جَمِیعاً فِی حِلٍّ لَیْسَ عَلَیْکُمْ مِنِّی ذِمَامٌ؛ ارشاد مفید/2/93) اما این یعنی «نروید؛ بمانید تا بالاترین بهره‌ها را ببرید!»

بعضی‌ها منتظرند اربعین شرعاً واجب شود تا یک اقدامی برایش انجام دهند

  • تلقی ما از اربعین چیست؟ بعضی‌ها منتظر هستند اربعین شرعاً واجب بشود تا یک اقدامی برایش انجام دهند! کسانی که منتظر هستند اربعین شرعاً واجب بشود تا برایش اقدام کنند، کمک کنند و حرکت کنند، آنها اصلاً دین را نفهمیده‌اند و اصلِ دین را نفهمیده‌اند و اساساً دین را متوجه نشده‌اند!
  • آیا زیارت امام‌حسین(ع) از واجبات است یا بالاتر از واجبات؟ واجبات، مقدمه است برای اشاره به زیارت امام‌حسین(ع)! و دین ما جهان را با همین اشاره‌ها خواهد گرفت.

بسیاری از امتحانات حساس الهی «آرام و در سکوت»  صورت می‌گیرد و خیلی‌ها غفلت می‌کنند!

  • دوستان من! بسیاری از آزمایش‌های حساس الهی به صورت آرام و در سکوت صورت می‌گیرد و خیلی‌ها غفلت می‌کنند از اینکه یک آزمایش بزرگ در کار است! اما بعضی‌ها این فرصت را مغتنم می‌شمارند.
  • تلقی مردم از اربعین و عزاداری امام‌حسین(ع) چیست؟ حضرت امام(ره) دربارۀ فلسفۀ عزاداری به‌ویژه آن بخش از عزاداری که دستجات عزاداری وارد خیابان‌ها می‌شوند، می‌‌فرماید: «هر مکتبى هیاهو می‌خواهد، باید پایش سینه بزنند، هر مکتبى تا پایش سینه زن نباشد، تا پایش گریه کن نباشد، تا پایش توى سر و سینه زدن نباشد، حفظ نمی‌‏شود» (صحیفه امام/8/ 527)

طبق نظر امام(ره)، فلسفۀ عزاداری «قدرت‌گرفتن امت اسلامی» است

  • حضرت امام(ره) می‌فرماید: اینکه برای یک قطره اشک و عزاداری برای سیدالشهدا این‌همه ثواب اعلام کرده‌اند، نشان می‌دهد که ائمۀ هدی(ع) از همان اول نقشه داشتند! (صحیفه امام/16/346) و بعد توضیح می‌دهد که فلسفۀ عزاداری، قدرت‌گرفتن امت اسلامی است.
  • الان چنددرصد از عزاداران امام‌حسین(ع) این‌گونه تلقی می‌کنند که «عزاداری، قدرت‌آفرین است»؟ خیلی کم! بیشتر جنبۀ عاطفی‌اش را نگاه می‌کنند؛ البته این عاطفه را نمی‌خواهم انکار کنم، ولی این عاطفه چرا این‌قدر مهم است؟ چرا این سخن امام(ره) هنوز هم در بین ما غریب است؟ تقصیر ما طلبه‌ها و رسانه‌ای‌ها است!
  • حضرت امام(ره) می‌فرمود که بعد از جنگ، دو ملت ایران و عراق-بر محور اهل‌بیت(ع)-با هم متصل و متحد می‌شوند و قدرت بزرگی ایجاد خواهند کرد! (صحیفه امام/16/352) (صحیفه امام/20/31) این سخنِ امام(ره) را- دربارۀ اتحاد دو ملتِ ایران و عراق بر محور عتبات- باید تمام مردم ایران و عراق بدانند! چرا بنده هنوز در جمع مذهبی‌ها و عزاداران و ایرانی‌ها و عراقی‌ها وقتی این حرف امام(ره) را مطرح می‌کنم، از شنیدنش تعجب می‌کنند؟!

تا یک‌ذره پولمان کم شد، اربعین را کنار بگذاریم؟!

  • نکتۀ بعدی دربارۀ گران‌شدن هزینه‌های اربعین است. امام صادق(ع) دربارۀ زیارت أباعبدالله‌الحسین(ع) می‌فرماید: اگر مردم بدانند چقدر خیر در زیارت امام‌حسین(ع) هست، برای رفتن به زیارت أباعبدالله‌الحسین(ع) باهم جنگ می‌کنند و اموالشان را می‌فروشند برای اینکه به زیارت امام‌حسین(ع) بروند (وَ لَوْ یَعْلَمُونَ مَا فِی زِیَارَتِهِ مِنَ الْخَیْرِ وَ یَعْلَمُ ذَلِکَ النَّاسُ لَاقْتَتَلُوا عَلَى زِیَارَتِهِ بِالسُّیُوفِ وَ لَبَاعُوا أَمْوَالَهُمْ فِی إِتْیَانِه‏؛ کامل‌الزیارات/87)
  • آیا درست است تا یک‌ذره پولمان کم شد، اربعین را کنار بگذاریم و بگوییم: «امسال هزینه‌ها زیاد است، ما نمی‌رویم»؟! حتماً می‌شود جبران کرد.
  • در ادامۀ روایت فوق می‌فرماید: «وَ لَا تَزْهَدُوا فِی إِتْیَانِهِ فَإِنَّ الْخَیْرَ فِی إِتْیَانِهِ أَکْثَرُ مِنْ أَنْ یُحْصَى» (همان) در رفتن به کربلا زهد نورزید، خیر و نیکی در رفتن به زیارت امام‌حسین(ع) بسیار بیشتر از آن است که احصاء بشود!

اربعین امسال یک پویش مردمی از «اتحاد و علاقۀ ملت ایران و عراق» برپا کنیم

  • یک پیشنهاد ویژه هم دربارۀ اربعین امسال دارم: به‌کوری چشم دشمنان اتحاد دو ملت ایران و عراق-که آغاز اتحاد ملل جهان هست- امسال یک پویش مردمی در اربعین برپا کنیم که هر ایرانی و عراقی دست در گردن همدیگر بیاندازند (در فیگورها و فرم‌های مختلف) و باهم عکس بگیرند و میلیون‌ها عکس از «ایرانی و عراقی در کنار هم» در فضای مجازی منتشر شود تا انگلیس خبیث-که می‌خواست بین دو ملت ایران و عراق اختلاف بیندازد- از این کارش پشیمان شود.
  • چند سال پیش، بی‌بی‌سی در روز تاسوعا می‌گفت: امروز روز گرامی‌داشت یاد أباالفضل‌العباس، «برادر ناتنیِ» حسین‌بن‌علی است! اگر به انگلیس خبیث اجازه داده شود، بین أباالفضل‌العباس و امام‌حسین(ع) هم اختلاف می‌اندازد! آن‌وقت انتظار دارید، بین مردم اهواز و بصره اختلاف نیندازد؟
  • پویش‌های مردمی مختلفی را می‌شود راه انداخت که از اتحاد، بلکه علاقۀ دو ملت ایران و عراق، حکایت کند. یکی از دوستان می‌گفت: چند روز پیش، در عراق بودم، آنجا یک خانوادۀ عراقی 300دلار به من دادند و گفتند «فلان خانوادۀ ایرانی را در قم می‌شناسیم که امسال به‌خاطر بالا رفتنِ هزینه‌ها، نمی‌خواهند اربعین به اینجا بیایند. این پول را به آنها بدهید تا بتوانند بیایند!» این عشق بین مردم ایران و عراق هست؛ اینها را رسانه‌ای کنید تا دشمنان شما کور بشوند!

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...