۹۷/۰۹/۰۶ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ تصویری | موج سواری بر رنج

 

متن:

رنج چرا ایجاد شده؟ رنج با انسان بودن ما همزاد است. ما باید تصمیم بگیریم یا فرشته باشیم، یا حیوان، یا انسان. اگر ترجیح می‌دهی انسان باشی انسان یعنی رنج.

خداوند متعال انسان را طوری آفریده که ایجاد ارزش افزوده بکند. تصرّف بکند، تغییری ایجاد بکند. اگر به سوی خدا می‌رود به میل خودش برود. اگر تکامل پیدا می‌کند با انتخاب خودش باشد. خب انتخاب، انتخاب! انتخاب که خیلی چیز خوبی است، انتخاب، اراده، آزادی برای انتخاب، در چه زمانی صورت می‌گیرد؟ بفرمایید. وقتی که شما همه‌اش یک علاقه داشته باشی انتخاب معنا ندارد. خب علاقه داری بستنی می‌خوری می‌خوری می‌روی جلو دیگر، مثل ببعی‌ها که علاقه دارند علف بخورند می‌خورند می‌روند جلو. چرا اینقدر اعصاب گوسفندها راحت است آرام است؟ قیافه‌اش را دیدی چقدر آرام هستند؟ چرا؟

به چیز دیگری علاقه‌ ندارد، هوس دیگری به سرش نمی‌زند. ولی انسان بناست انتخاب بکند. لازمۀ انتخاب‌گر بودن انسان که اصل اساسی انسان است این است که در انسان دو جور علاقه گذاشته شده باشد. به سمت هر کدام بروی زجر بکشی از دست دادن آن یکی. و الّا سرسره می‌شد که. آقا الآن چی‌کار داری؟ دوست دارم بخوابم. خب بخواب. الآن دوست داری چی‌کار کنی؟ بیدار شوم. خب بیدار شو. الآن دوست داری چی‌کار کنی؟ بخورم. بخور. این می‌شود گوسفند دیگر.

کی می‌تواند انتخاب بکند؟ کسی که دو تا علاقه دارد این علاقه‌ها با هم سرشاخ می‌شوند. به سمت هر کدام می‌روی آن یکی را از دست دادی. رنج در تعریف انسانیّت است. رنج نباشد می‌شوی حیوان و فرشته. انسان، انسان شده به خاطر اینکه ارزش افزوده تولید کند. رفقا کنار این تعریف از انسان به این سادگی شما ارزش تعریف دیگری را نمی‌توانید بگذارید ها! هزار تا کتاب برو بخوان کتاب‌های علما بررسی کن ببین دقیق‌تر از این تعریف می‌توانی پیدا بکنی یا نه؟ انسان تعریف‌اش چیست؟ تولید کنندۀ ارزش. حالا این را به هر تعبیری خواستی بگو، خودش می‌تواند انتخاب بکند.

برای اینکه انتخاب ما ارزش پیدا بکند، باید چه اتفاقی بیفتد؟ باید به چند چیز ما علاقه داشته باشیم. علاقه باید داشته باشیم به آنها، از بین آنها مجبور بشویم یکی‌اش را انتخاب کنیم. هر موقع یکی‌اش را انتخاب کنیم زجر می‌کشیم از اینکه از بقیۀ علاقه‌هایمان جدا می‌شویم. رنج یعنی جدا شدن از علاقه. بعضی‌ها می‌آیند سؤال می‌کنند می‌گوید حاج آقا من با این شهوات چی‌کار کنم؟ می‌گویم هیچی مقابله کن. می‌گوید چی‌کار کنم از بین برود؟ گفتم نه کاری نکن از بین برود ها! یعنی چی از بین برود؟ خب انسان همیشه باید با یک علاقه‌ای مبارزه کند. ارزش تو به این است. یک‌وقت علاقۀ به جاه است، یک‌وقت علاقۀ به مال است، یک‌وقت علاقۀ به سلامتی است، یک‌وقت علاقۀ، اصلاً رنج با انسان زاده شده!

لذا خدا صریح فرمود: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی کَبَدٍ»؛ من انسان را در رنج آفریدم. شما نظرت چیست؟ ناراحت هستی برو فلسفه‌اش را بدان راضی بشوی. ولی قطعی بودنش را تردید نکن. همین امروز شما همین امروز برخورد با مشکلات‌تان ببینید از نظر روحی چه‌جوری می‌شود؟ آرام‌تر نخواهید بود؟ شما وقتی که فلسفۀ رنج را بپذیری قطعی بودن رنج را بپذیری آرامش پیدا می‌کنی. آرامشت در برخورد با رنج‌هایی که باقی مانده بیشتر خواهد شد و بعد شروع می‌کنی از رنج‌هایت استفاده کردن مثل موج دریا دیدی بعضی‌ها موج‌سواری می‌کنند؟ از رنج‌ها شروع می‌کنی بهره‌برداری کردن برای رشد خودت، رنج‌هایت را مفید قرار می‌دهی، رنج‌ها متوقف کنندۀ تو نخواهند بود. از همه بالاتر چی‌کار می‌کنی؟ لذّت می‌بری از رنج! خب خیلی آثار خوبی دارد فلسفۀ رنج را آدم بپذیرد.

اوّلین قدم برای آسودگی این بود که بدانیم در دنیا رنج قطعی است و هیچ انسانی نمی‌تواند بدون رنج زندگی کند. اینکه آدم بداند رنج در دنیا قطعی است یک مقدار آرامش پیدا می‌کند.

 

اشتراک گذاری در واتس اپ اشتراک گذاری در لاین اشتراک گذاری در افسران اشتراک گذاری در گوگل پلاس

نظرات

سلام
کلیپهایی که منتشر می کنید فوق العاده جذاب و آموزنده هستند و من از اونها توی سایتم استفاده میکنم. منتها اشکالی که بعضی از اونها دارن اینه که موسیقی متنشون خیلی غلیظه!.. حتی بعضی وقتها اگه دقت کنید صدای خانوم توی اونها به کار رفته که در شان و رتبۀ چنین سخنان و کلیپهایی نیست. این موسیقیها درسته که باعث تاثیر بیشتر و جذابتر شدن کلیپها میشن اما تاثیر مثبتشون موقتی بوده و در حد همون لحظاتی هستند که کلیپ پخش میشه؛ اما از هر نظر ثابت شده که تاثیرات منفی که در بلند بر روان انسان دارن به مراتب بیشتر هستش (یعنی میایید ابرو رو درست کنید میزنید چشم رو کور می کنید).

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام تنها مسیر استاد پناهیان کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان حمایت مالی بیان معنوی پناهیان عکس شبکه اجتماعی استاد پناهیان کانال آپارات استاد پناهیان
پرونده ویژه:سفرنامعه پیاده روی اربعین 95 پرونده ویژه محرم 96 استاد پناهیان مذاکرات هسته ای پناهیان
پرونده ویژه:#letter4u #LetterForyou نامه ای برای تو سخنان تاثیر گذار سوالات متداول همکاری با ما

آخرین مطالب

مطالب برگزیده

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...