۹۸/۰۳/۲۰ چاپ ایمیل و پی دی اف

همراه با نظرات شما | ارزیابی مبحث گناه چیست؟ توبه چگونه است؟

 

  • گزیده نظرات ارسالی مخاطبان در مورد مبحث "گناه چیست؟ توبه چگونه است؟" در این صفحه منتشر میشود. این نظرات در پاسخ به فراخوان ما درباره ارزیابی این مبحث توسط مخاطبان ارسال شده است. شما نیز اگر در ماه مبارک رمضان، مبحث ویژۀ "گناه چیست؟ توبه چگونه است؟" از علیرضا پناهیان را دنبال کرده اید، میتوانید ارزیابی‌تان از این مبحث را به صورت صوتی و تصویری، و یا متنی برای ما ارسال کنید.
  • چقدر این بحث برای شما مفید بوده‌ است؟
  • کدام قسمت مباحث برایتان موثرتر بوده؟
  • چقدر این بحث توانسته فضای تازه‌ای برای اندیشۀ دینی شما باز کند؟
  • بیان جزئیات تاثیرات این مبحث و توصیف آن برای سایر مخاطبان بسیار مفید خواهد بود.
  • در صورت تمایل و برای استناد و اثر بخشی نظر، لطفا نام، تحصیلات و محل سکونت خود را نیز ذکر کنید.

بنده روان شناس هستم و بسیار از مطالبی  در سخنرانی ها شنیدم در مشاوره هایم بهره جستم

من از طریق سایت و گاهی اوقات از طریق تلویزیون سخنرانی های ایشون را پیگیر بودم و بسیار لذت بردم. ایشان با نگاه جدید و خلاقانه ای که به مسائل دارند موجب جلب اذهان به خصوص نسل جدید به دین می گردد. به طوریکه که دین و دین داری را لذت بخش می نمایاند و انسان به دلیل دیندار بودنش احساس وجد مینماید. بنده اول سخنرانی مطلبی از ایشان میشنیدم اولا تمایل پیدا میکردم تا انتهای مطالب را گوش دهم و در ثانی تا روز بعد که ادامه سخنرانی ایشان را بشنوم ذهنم درگیر مطالب شنیده شده بود و سوالاتی برایم پیش میامد که ترغیب میشدم حتما بقیه سخنرانی را دنبال کنم.  مثلا بیان شد افراد دیندار منفعت طلبند. با هوشند و ... اینها نگاه متفاوت با مطالبی بود که از دین شنیده بودیم. دین را جذاب مینمود. حتی نگاه ایشان به واژه های روان شناسی مثل اعتماد به نفس برایم جالب بود. بنده روان شناس هستم و بسیار از مطالب و نکاتی که در سخنرانی های ایشان شنیدم در مشاوره هایم بهره جستم و تاثیرگذار هم بوده است. در نهایت با سپاس فراوان از جناب حاج آقا پناهیان بابت ارائه مطالب بسیار ارزنده اشان و تشکر بابت ایجاد این کانال امیدوارم مطالب ارزنده بیشتری از طریق این کانال در اختیارمان قرار گیرد. از زحماتتان کمال تشکر را دارم. ا.خ. دانشجوی دکتری روان شناسی. ساکن منطقه ۱۰.


الان میفهمم که با هر گناهی چقدر به خودم،به اطرافیانم به زندگیم بد کردم

اول خدا رو شکر میکنم که همیشه زمین رو از آدمهای خوب و دلسوز خالی نمیزاره،بعد هم از آقای پناهیان واقعا تشکر میکنم،من از رمضان ۹۷ با مبحث های بسیار به روز و فلسفی ایشون آشنا شدم،تا قبل از اون ایشون رو نمیشناختم،ولی به لطف خدا با کلیپ های کوتاهی که ازشون تو شبکه های اجتماعی دیدم،به خودم اومدم،دیدم چقدر از هدفم دور شدم،اوایل خیلی بهم فشار میومد و درک این همه عقب افتادگی واسم سخت بود،اما الان خیلی بهتر میفهمم و درک میکنم.مبحث گناه چیست و توبه چگونه است؟خیلی خیلی تکان دهنده و آموزندست،الان میفهمم که با هر گناهی چقدر به خودم،به اطرافیانم به زندگیم بد کردم.این مبحش فوق العادست،حرفهایی توش زده میشه که واسه همه ما پیش اومده و باهاش درگیریم،خلاصه نگاهم به گناه،به محبت و مهربانی خدا،به مرگ و خیلی چیزهای دیگه تغییر کرده. باورم نمیشه از اون موقعی که این سخرانی رو گوش میدم تمام راز و نیازهام با خدای یکتا همش استغفار و توبه شده...از خدای مهربانم ممنونم که منو با ایشون آشنا کردن.خدا خیر بده آقای پناهیان رو،با تمام وجودم آرزو میکنم که همه به صراط مستقیم هدایت بشیم و در اون راه ثابت قدم باشیم.سحر هستم ۲۹ سالمه و لیسانس حسابداری رو دارم.


من یه نوجوان ۱۵ ساله هستم. تاحالا هیچ کس به این خوبی گناه رو برای من جا ننداخته بود

من یه نوجوان ۱۵ ساله هستم. تاحالا هیچ کس به این خوبی گناه رو برای من جا ننداخته بود.
همیشه در کتاب ها و آموزش و پرورش به قول خود استاد تعریف های غلطی از دین رو برای ما می گفتند.
خود من دارم تمرین می کنم تا ویژگی های که استاد فرمودند رو( برنامه ریزی، منفعت طلبی، مسابقه و....) را داشته باشم.
واقعا این مبحث هم مثل تمام مباحث دیگرشون به درد بخور و مورد استفاده است.


به نام خداوند مهربان مهربون...

پسر من کلاس سوم دبستان است و این مبحث را یا به صورت حضوری و یا از طریق تلویزیون دنبال می کرد. ایشان یک شب درمورد بسم الله الرحمن الرحیم گفتند ترجمه آن میشود به نام خداوند مهربان مهربون و برای دو کلمه رحمن و رحیم معادل فارسی متفاوت وجود ندارد.  این جمله خیلی به دل پسرم نشست.
فردا در مدرسه این موضوع را به چند نفر از بچه ها و معلم ها گفته بود ولی کسی قبول نکرده بود.
او هم به منزل آمد و گفت خودم باید بنویسم و یک دفتر برداشت شروع کرد به نوشتن سوره حمد با ترجمه.
بسم الله الرحمن الرحیم
به نام خداوند مهربان مهربون...


قبل ها میگفتم مگه میشه خدا منو ببخشه با این گناهام!

من گناه کار بودم ولی خجالت میکشیدم توبه کنم . حتی خجالت میکشیدم دیگه نماز بخونم . ولی با صحبت های آقای پناهیان طرز فکرم کلا عوض شد . قبل ها میگفتم مگه میشه خدا منو ببخشه با این گناهام . ولی الان مطمئنم که میبخشه . و برگشتم به راه درست . نمازامو هم میخونم و با مناجات با خدا عشق میکنم .


مبحث گناه و توبه و عبد ومولا واقعا چالشی را که بین من و خدا بوده را برایم آشکار ساخت..

من لحظه به لحظه‌ی مباحث استادپناهیانِ بزرگوار را دنبال میکنم.

یکی از مفیدترین و شیرین‌ترین و آرامش‌بخش‌ترین مباحثِ ایشان همین بحث گناه وتوبه برایم می‌باشد. چون در جامعه‌ی امروزی بخواهیم یا نخواهیم گیاهِ همین شرایط هستیم و انسان بخواهد و یا نخواهد دچار خطا یا همان گناه می‌شود. اما شرایطِ پس از گناه برای انسان ، مهم‌ترین لحظاتِ عمر انسان است ، هم می‌تواند عاملی برای رسیدن به خدا برای او باشد و هم می‌تواند عاملی باشد برای انسان که دچار سردرگمی و یا اوج گرفتنِ گناهان شود.

و اما موثرترین قسمت از مبحث گناه و توبه برای من رابطه‌ی عبد و مولا  است. خصوصا قسمتی از این مبحث که فرموده شد :

چالش رابطه‌ی عاشقانه‌ی عبد و مولا در این است که مولا فرمان بدهد و عبد معصیت کند و بعد بگوید ببخشید!

مفید بودن و موثربودن و فضای تازه برای اندیشه‌ی من :
من حقیقتا اگر بگویم ، قبل از این مبحث، اگر دچار گناه میشدم ، آن را نگه می‌داشتم برای به عنوان مثال برای شب‌های دعای توسل و دعای کمیل و یا حتی می‌گفتم این گناهم را نگه می‌دارم هر زمانی حرم امام‌رضا(ع) رفتم و یا شبی از شبهای ماه رمضان و یا شب قدری خدا قسمت کند ، با خدا در میان می‌گذارم تا بگویم و مرا ببخشد.
این بحثِ گناه و توبه از استادپناهیان ، تفکر و اندیشه‌ی غلطِ مرا اصلاح کرد. طوری که حتی هر لحظه، صحبت‌های ایشان در ذهن من می‌آید و باعث شده است کنترل من روی گناه بیشتر شود. همین امروز صبح گپ و گفتی با دوست خودم داشتم و او باعث شد که از من یک سخنی نابجا گفته شود و احساس کردم آن سخن من #غیبت‌‌ گونه بوده است، نمیدانم چطور شد حتی نیم ساعت هم طول نکشید ، که همان غیبت و یا سخن نابجای من مرا به گریه وادار کرد تا همین امروز با خدا در میان بگذارم و واقعا با خدا در میان گذاشتم و گفتم #ببخشید !

بنابراین باید بگویم که این مبحث گناه و توبه و عبد و مولا واقعا چالشی را که بین من و خدا بوده را برایم آشکار ساخت، و باعث شد تا هر لحظه این چالش را فعال نگه دارم.

نام : محمدمهدی‌، تحصیلات : لیسانس مهندسی، محل سکونت : یکی از کشورهای اروپایی


آنچه از صحبت‌های ایشان روزی‌ام شد، تغییر دیدگاه و تعریف جدید و کاملتری از کلید واژه‌های دینی بود: گناه  توبه، دعا، شکر، برنامه ریزی و ..

آنچه از صحبت‌های ایشان روزی‌ام شد، تغییر دیدگاه و تعریف جدید و کاملتری از کلید واژه‌های دینی بود:
گناه  توبه، دعا، شکر، برنامه ریزی،منفعت طلبی، روحیه سبقت گرفتن و مسابقه دادن و ...

گناه و توبه:
بنده همیشه برایم سوال بود که چرا امامان ما که معصوم بودند در مناجاتهایشان استغفار بیان می‌شده....اما با نکات مطرح شده در باب رابطه عبد و مولا، متوجه شدم استغفار در هر لحظه از عمر نیاز هست چراکه حق مولا را نمی‌شود انگونه که شایسته هست ادا کرد.

شکر و دعا:
همچنین بحث فوق العاده حسن ظن، و بیان اینکه به کسی که گریه می‌کند و نا امید هست نگوییم التماس دعا...به اونی که شادمان و امیدوار به لطف خداست بگوییم و...
تفاوت ما باسایر موجودات در یاد خدا، اینکه فهممون از دعا کردن همش طلب رزق نباشه که خدا به همه موجودات عالم روزی میده ... در صورتی که معنی دعا را در طلب رزق میدیدم.

بیان مراحل خودسازی:
هر کدامش در هرشب بسیار مفید بود مخصوصا روحیه مسابقه دادن و منفعت طلبی که برایم تازگی داشت. خودخواهی را صفتی ناپسند میدانستم اما اکنون نه!
اینکه خدا بنده اش را فقط با همین وقت نماز ادب می‌کند و اهمیت روزه در سلامتی و بیان قواعد و نظم در عالم و ...همگی رمضانمان را نیکو ساخت.

خانم، ۲۶ سال، متاهل، ساکن تهران، دانشجوی ارشد طراحی شهری


وقتی به گناهی میرسم دیگه احساس نمیکنم ی مسئله ای هست که ترکش سخته و اگر انجامش ندم چه کار بزرگی کردم

بحث پیرامون "گناه و توبه" استاد پناهیان رو از ابتدا به دقت گوش دادم و در دفتری نکاتش رو نوشتم.
چون به علت شرایط کاری فرصت هر روز و پیوسته گوش دادن رو نداشتم،مطالب رو چند بار مرور کردم و متأسفانه چند جلسه عقب هستم.
اونقدر بحث جذاب و نو بود که بعضی جلسات به علت شدت اشتیاق شنیدن بحث نیمه های شب به جلسه بعدی گوش میدادم.
و اما نتیجه بحث:

برای من واقعا منجر به تغییر دیدم به گناه و تخطی از فرمان الهی شد...
وقتی به گناهیی میرسم دیگه احساس نمیکنم ی مسئله ای هست که ترکش سخته و اگر انجامش ندم چه کار بزرگی کردم و چه جایگاهی دربرابر خدا دارم
بلکه احساس می کنم از کاری که داره بهم آسیب میزنه به راحتی میتونم جلوگیری کنم...

نسبت به اشتباهات قبلی ام بیشتر با سوز و گداز در خانه الهی توبه می کنم...

و دستورات خدا برام لذت بخش شدن چون به دید چالش عشق بازی خدا و عبد نگاهش می کنم.

بطور کلی واقعا در دید و عملکردم مؤثر بوده و بسیار از ایشان ممنونم.
امیدوارم خداوند رحمتش رو نصیب ایشان و پدر و مادرشون بکنه.

یاسمینا فرجی، دانشجوی سال آخر پزشکی، کرمانشاه


گاهی اوقات نمیدونم واقعا ایشوم یه سری حرفارو چجوری و از کجا میزنن؛ انگار واقعا ایشون به جای تمام مردم جهان زندگی کردن!

این نظر من مربوط میشه به همون جلسات اول سخنرانی ایشون
واقعا مدت ها تصورم این بود که گناه یه چیز قرار دادیه و خوب خدا به هر دلیلی یه سری باید نبایدهایی گزاشته که ما باید رعایت کنیم و حتی گاهی اوقات فکر میکردم نکنه واقعا دین اون چیزی که میگن نیس و (با عرض پوزش) روحانیونی نظیر آقای پناهیان سعی دارن صرفا به روش های مختلف دینو توجیه کنن...و شاید واقعا دین اونقدراهم جای دفاع نداره
اما خوب همینکه وارد کانال شدم و عینا مطلبی با همین سر فصل دیدم داشتم دیوونه میشدم...
گاهی اوقات نمیدونم واقعا آقای پناهیان یه سری حرفارو چجوری و از کجا میزنن ولی انگار واقعا ایشون به جای تمام مردم جهان زندگی کردن.

امیرحسین فاضلی یه نوجوون 17 ساله ساکن اصفهانم


اعتراف  میکنم که هیچ وقت حالم به این خوبی نبوده

این بحث ها خیلی برای من مفید بوده و موثرتراز همه صحبت کردن با خدا و رو راست بودن وهیج وقت نا امید نشم و حال خوب و بد من به خودم بستگی داره راستش اعتراف  میکنم که هیچ وقت به این خوبی حالم خوب نبوده و یه جور دیگه به خدا فکر میکردم الان دیدم تغییر کرده و میبینم خدا همه جوره باهام بوده من کور بودم و اشتباهات زیادی داشتم .یه کلیپ در مورد اینکه سر خدا کلاه نزاریم تو کانال گذاشته بودین من وقتی گوش دادم حال خوبی پیدا کردم و وقتی با خدا رو راست در میان گذاشتم مشکلمو و گناهانمو با اینکه من سر دو راهی بودم وقتی صحبت کردنم با خدا تموم شد  انگار بهم یکی همه چی رو گفته بود البته بحث سر وقت نماز خوندن رو  هم دوست داشتم و همیشه فکر میکردم نماز من درست نیست الان متوجه شدم که همون نماز ساده و سر وقت خیلی کار سازه
زهرا‌‌۳۷ساله ساکن مازندران


الان من یه جوون ۲۲ سالم که تو زندگیش کم اشتباه نمیکرده اما ..

من یه جوون ۲۲ سالم که تو زندگیش کم اشتباه نکرده
این جوون یه وقتایی دلش که میگرفت از بد بودن خودش...یه وقتایی حالش که بد میشد از دست خودش انگار با دست خودش خودشو زندونی کرده!  اوضاعم بدتر میشد چون که زور خودم به خودم نمیرسید با فکرای منفی و حس گناه و عذاب وجدان خودمو زیر رگباری از درد قرار داده بودم ...
نمیدونم چجوری بگم فک کن که خودت خودتو بزنی خودتم اونجا واستاده باشه و نتونه و زورش نرسه که به خودت کمک کنه!
این وسط نقش خدا برای من مثل کسی بود که اونقدر رفتی دم خونشو کمک گرفتی ازش که دیگه ایندفعه واقعا روت نمیشه بری و رو بزنی اگه هم بری دیگه محلت نمیکنه و اونم دیگه خسته شده از دست تو واقعا فکر میکردم خدا از دستم خسته شده :(
 به خودم میگفتم زشته!خجالت بکش!  چقدر کمکت کنه و تو بازم گند بزنی تا کی !! پس کی میخوای ادم شی اخه! 😓
حس خیلی بدی نسبت به توبه کردن داشتم چون میدونستم نمیتونم و بازم اشتباه میکنم و بازم گناهام گریبانمو میگیرن. ولی خدای من خعلـــــــــــی منو دوس داره
دوسم داره که که این ویس هارو گوش دادم دوسم داره که نگاهم به گناه به توبه به خدا درست شده
خدا از دست بندش خسته نمیشه این تویی که از ظلم به خودت خسته شدی فقط کافیه برگردی تو بغل خدا تا دوباره دلت زنده شه  ✨

الان من یه جوون ۲۲ سالم که تو زندگیش کم اشتباه نمیکرده اما  دیگه اشتباهاتمو علم نمیکنم و بزنم تو سر خودم بلکه میرم پیش  خدایی خطا پوشه و توبه پذیر که خیلیم دوسم داره اونقد که نمیخواد کاری بکنم که به من آسیبی برسه و ناراحت میشه ازینکه من ضرر کنم میرم و پناه میبرم از خودم به خدا  الان بیشتر نبست به گناه حساسم و ارزش عبد بودن رو میفهمم و عاشق اینم که عبدِ مولام باشم

البته این عبد شدن یه حرف ذوقی نیست باید با برنامه ریزی و نظم به بهره وری حداکثری از زندگی دست پیدا کنم که اینم یه حلقه گمشده بین خواستن تا توانستن من بود چون ادم بی برنامه ایم سرخوردگیِ بعدِ گناه دامن گیرم میشدوبا یه حالت انفعالی نسبت به اتفاقات نگاه میکردم و به قول حاج اقا فقط با لگد بیدار میشدم ولی الان دارم روی نظم و برنامه ریزی خودم کار میکنم دعا کنید که بتونم بیشترین منفعت رو از زندگی ببرم


 بعداز چهل سال معنای دینداری وچگونه باخدا بودن را فهمیدم ...

من خانومی پنجاه هفت ساله هستم .خاندار ..میخواستم از استاد پناهیان تشکرکنم .از اینکه بعداز چهل سال .معنای دینداری .وچگونه باخدا بودن را به من یادداد هرچی سخن های وپندهای ایشان را گوش میکنم. چشم هایم به دینداری وباخدابودن بیش تر باز میشود .وغصه میخورم که چرا زوتر این راه دینداری را نشنیده بودم ..خدا کمکم کنه بتوانم اجرای خوبی داشته باشم

  با ظاهر کاملا مذهبی غرق گناه هستم به دلیل نبودن همان 6 - 7 پایه اصلی دینداری

بحث گناه و توبه را تا جلسه 18 شنیده ام ، عالی بوده برای من که اولین بار است سخنرانی های ایشان را به طور پیوسته دنبال کردم . با ظاهر کاملا مذهبی غرق گناه هستم به دلیل نبودن همان 6 - 7 پایه اصلی دینداری .  آدم برنامه گریز هستم واصلا به دنبال منافع خودم نبوده ام به طوریکه دنیا و آخرت خودم را فدای یک لحظه دنیای دیگران میکردم . قدرت نه گفتن در من صفر است ، سال ها مشاور رفته ام ولی اثر این بحث برایم بیشتر از همه آن جلسات مشاوره بوده (بحث منافع حداکثری) . خانم متاهل 33 ساله از شهرری ، کارشناسی ریاضی محض و ارشد ادبیات فارسی خوانده ام . 13 سال است ازدواج کرده ام .


با اینکه 32 سال ازسن تکلیفم میگذرد تازه امسال به لطف این سخنرانی با دین و دینداری به طرز صحیح آشنا شدم

موضوع گناه و توبه با توجه به اینکه ظاهرا یک موضوع بسیار تکراری در ماه مبارک رمضان است ولی انصافا امسال برای اولین بار و بسیار عالی توسط استاد پناهیان ارائه شد.
به حدی تاثیر گذار هست که من از سخنان ایشان نکته برداری کردم تا انشا ...در آینده نزدیک با این سخنان دین را به فرزند 5 ساله ام معرفی کنم.
خودم و همسرم بسیار استفاده کردیم.
با اینکه 32 سال ازسن تکلیفم میگذرد تازه امسال به لطف این سخنرانی با دین و دینداری به طرز صحیح آشنا شدم.واقعا چقدر با این نگاه دینداری آسان و شیرین است.
در خلال این سخنرانی با کتاب عبد و مولای استاد هم آشنا شدم که همزمان مطالعه کردم مانند سایر کتابهای ایشان محشر بود.
بحث با بیان بسیار ساده و روان برای عموم جامعه قابل فهم است و به اصطلاح خودمان (دوزاری انداز ) است.

خانم مینایی هستم کارشناس کشاورزی 41 ساله از اراک.


 من تو خانواده مذهبی بزرگ شدم مدرسه های خاص درس خوندم اما هیچ وقت تو عمرم اینطوری کسی دین رو به من نشون نداده بود

 من صوت های گناه چیست رو دنبال میکنم واقعا عالی هست من تو خانواده مذهبی بزرگ شدم مدرسه های خاص درس خوندم اما هیچ وقت تو عمرم اینطوری کسی دین رو به من نشون نداده بود واقعا وارد دنیای تازه ای شدم انقدربحث برام جذاب و هیجان انگیز هست که هر فرصتی پیدا کنم با دقت گوش میکنم و یادداشت برمیدارم به خیلی ها معرفی کردم و براشون فرستادم و اونا هم لذت بردن
حتی شب های قدر هم از تلویزیون صحبت های آقای پناهیان گوش میکنم و واقعا لذت میبرم .کلا دنیام عوض شده هرچقدر بتونم تلاش میکنم و به دیگران هم کمک میکنم با این دید جدید خدا رو بشناسن و واقعا برای تربیت فرزند دید جدیدی بود برام .فاطمه علیایی. لیسانس .شیراز .متاهل .دو فرزند خردسال دارم


به این نتیجه رسیدم که دین داری جدای از عاشقی نیست

من در یک خوانواده ی به شدت مذهبی به دنیا آمدم و پدرم روحانی است از کودکی علاقه ی زیادی به معنویات داشتم و سخنان پدرم را که برایمان از قرآن و احادیث می خواند دقیق گوش می کردم و از همان کودکی به دنبال این بودم که از همه بهتر باشم و بسیار کمال طلب بودم .
این کمال طلبی در دوران دبستان باعث شد که نمرات درسی ام همیشه 20 یا بالا تر از آن باشد ولی از وقتی وارد دوره ی راهنمایی شدم فهمیدم که خوب بودن فقط به بالا بودن نمرات نیست و دایره ی خوب بودن به شدت گسترده است و همه ی این خوبی ها را جز در دیندار بودن و پیروی از قرآن و اهلبیت نمی شود پیدا کرد و به همین دلیل تصمیم گرفتم قبل از گذراندن دبیرستان وارد حوزه بشوم چند سالی هم در حوزه درس خواندم ولی دیدم آن طور که فکر می کردم در حوزه هم به ارزش ها و کمالات روحی انسان نمی پردازند بلکه گاهی در حاشیه درس های دیگر درس اخلاق یا قرآن و ... بود .
پس تصمیم گرفتم که خودم در خانه به یادگیری علوم قرآنی و درس های اخلاقی و روایات اهل بیت بپردازم و درس ها و سخنرانی های مختلف را از بهترین اساتید موجود گوش میکردم .
ولی سوالی بود که به شدت ذهن مرا مشغول کرده بود و نمیتوانستم جوابی برای آن پیدا کنم در واقع گمشده ای در وجودم بود که بهش نرسیده بودم و آن این بود که چگونه اولیای الاهی میتوانند این همه سختی را در مسیر دینداری تحمل کنند من خودم با این که سختی های آن ها را نکشیده ام گاهی در دینداری کردن خسته و سست می شوم ولی آن ها در شدت بلا ها و گرفتاری ها خدا را شکر میکنند چگونه می شود با دین داری نشاط داشت و با این همه مشکلات در مسیر دین داری باز هم شاد و سرحال باشیم .
 مشکلم این بود با این که میدانستم تمام خوبی ها در دین داری است ولی در عین حال نمیتوانستم بین دین داری و شاد بودن و نشاط داشتن ارتباط برقرار کنم.
تا این که با مباحث حاج آقای پناهیان آشنا شدم  
و به این نتیجه رسیدم که دین داری جدای از عاشقی نیست .
دین داشتن بدون عاشق بودن بسیار سخت و خسته کننده است و آدم ها را شکننده و منفعل بار میاورد و باعث میشود زود جا بزنند .
و وقتی دین داری همراه عشق بشود غوغا می کند و آدم را به بالا ترین درجات قرب و نزدیکی به خدا می رساند و این عشق در مسیر خدا کاری با انسان می کند که نه تنها خسته نمی شود و در بلا ها شکایت نمی کند بلکه تمنای بلا نیز دارد .
از وقتی که به فهم عاشقی کردن در مسیر دین داری و خدا رسیده ام زندگی ام کاملا متحول شده و تبدیل شدم به یک آدم خستگی ناپذیر و بسیار پر انرژی و شاد و احساس می کنم به آسمان نزدیک ترم و تمام آرزو هایم در حال به واقعیت پیوستن است .
اگر همه ی انسان ها میدانستند عاشق خدا شدن چقدر زیباست و انسان را به چه موفقیت هایی میرساند هیچ وقت از خدا جدا نمی شدنند .
و ای کاش بتوانم این عاشقی را به گوش همه برسانم تا همه مثل من از دینشان لذت ببرند.

فاطمه سادات طهرانی هستم
 نوزده ساله از محله ی میرداماد تهران


به جرات میتونم بگم این مباحث گناه و توبه و مقدمه ایی که فرمودند برام سکوی پرش بود
یجوری تکلیفم و تو دنیا فهمیدم .

مباحث فوق العاده بود برا من که خیلی دنبال نزدیک شدن به خدا بودم و به خاطر زندگیم و مشکلات حتی به افسردگی رسیده بودم عالی بود .

همیشه مباحث و سخنرانی های حاج آقا پناهیان و چه تو اینستا چه تو کانال دنبال میکردم

قبلا مباحث سبک زندگی عالی بود الان هم مبحث گناه و توبه فوق العاده بود برام

به لطف خدا خیلی روحیه ام بهتر شده و حس میکنم تغییر کردم.

به جرات میتونم بگم این مباحث گناه و توبه و مقدمه ایی که فرمودند برام سکوی پرش بود
یجوری تکلیفم و تو دنیا فهمیدم .
همین منفعت طلبی و مسابقه و ... اصلا همش فوق العاده عالی بود و نوع بیان جدید و تاثیر گذار مخصوصا تا الان که به گناه و زشتیش رسیده . به نظر من نوع تقسیم بندی و بیان مطالب و نوع مقدمه خیلی تاثیر داشت برا درک زشتی گناه و لطف خدا و لذت مناجات

مخصوصا دیدگاهشون در رابطه با تربیت فرزند

مخصوصا برای من که مادرم و تربیت پسرم فوق العاده برام مهمه .


نگاهم به دین شیرینتر شده خدارو عاشقانه تر صدا می زنم

این صوتهارو هرروز توی خونه باصدای بلند پخش می کنم با پسرهای ۹و۱۳ ساله وهمسرم گوش می کنیم .
به قدری این صحبتها جذاب وکاربردی بوده برامون که سطح توقعمون ازبقیه سخنرانیهارو بالا برده وهر سخنرانی مذهبی برامون جالب نیست.
مخصوصا مباحث تربیتی درمورد بچه ها خیلی بیشتر دوست داریم.
نگاهم به دین شیرینتر شده خدارو عاشقانه تر صدا می زنم.ازداشتن چنین دین کامل وشیرین وعاقلانه لذت بیشتری ازقبل می برم.
نگاهم به زندگی امیدوارانه ترشده.
ای کاش آقای پناهیان وزیر آموزش وپرورش بشوند واینکه حداقل کتابهای دینی مدرسه هارو ایشون بنویسند .
چون نگاه بازوروشنی که ازدین دارند برای بچه ها فوق العاده جذاب وجالب است .
پسرهای من که خیلی ایشون رو دوست دارند بااینکه تابحال ازنزدیک ندیدنشون فقط باشنیدن سخنرانی هاشون.
سنائی هستم خانه دار فوق دیپلم دارم. همسرم لیسانس حقوق .محل سکونت تهران شهرک محلاتی.


انگار بعد35سال تازه تونستم خدای خودمو بشناسم

.واقعا دچار شگفتی و تحول شدم وقتی مبحث استغفار و گناه رو از یه زاویه جدید از استاد شنیدم..انگار بعد35سال تازه تونستم خدای خودمو بشناسم تازه توی این مبحث بیشتر به مهربانی پروردگار متوجه شدم تا در مبحثی که در مورد مهربانی خدا بود.کاش از همون نوجوانی اینطور خدای خودمو میشناختم..خیلی ازتون سپاسگزارم انشاءالله خدا در دنیا و آخرت خیرتون بده..من که همیشه براتون دعا میکنم استاد..
بنده لیسانس روانشناسی دارم از استان ایلام..


 تا به حال انقدر واضح گناه و توبه را درک نکرده بودم

اگر بگویم صحبت های ایشان زندگی من را متحول کرده است اغراق نکرده ام، من تا به حال انقدر واضح گناه و توبه را درک نکرده بودم،  من بسیار نسبت به گناه وسواسی بودم و اگر کاری میکردم که گناه بود خود خوری شدیدی داشتم و در توبه بعد از گناه زیاد پایبند نبودم ، همیشه از این سستی خودم گله مند بودم چرا نمیتوانم توبه خود را نگه دارم،
تا اینکه حدود هشت ماه پیش من عضو کانال آقای پناهیان شدم و با صحبت های ایشان قدم قدم از کارهای اشتباهم فاصله گرفتم و به خدا نزدیک تر شدم و در این ماه رمضان با صحبت های گناه و توبه چیست خیلی بهتر و واضح تر از موضوع گناه آگاه شدم و جمله ایشان که گفتند: ( گناه میکنیم به خودمون ضرر میرسونیم اما خدا خودش رو آورده وسط تا محبتش رو به ما نشون بده)  تاثیر گذار ترین جمله برای من بود که دوست داشتن من به خدا چندین برابر شود و خالصانه تر از خداوند سپاسگذار باشم.
صحبت های ایشان نه تنها در این ماه رمضان بلکه قبل تر از ایشان دریچه تازه ای از زندگی را به من نشان داد و من با صحبت های ایشان واقعا درک کردم دین ساده تر از تصور ما است.
به جناب پناهیان خسته نباشید میگویم؛ این روشی که برای روشنفکری جوانان انتخاب کرده اند بسیار سودمند است و نه تنها من بلکه خانواده ام با صحبت های ایشان نگاه تازه ای به دین پیدا کرده اند.

من دختری 24 ساله از شهرستان دماوند و دانشجو رشته روانشناسی هستم.


تا قبل از این هم دغدغه ترک گناه داشتم ولی الان بسیار مصمم هستم

نکات ایشان درباره برنامه ریزی، نظم و همچنین منفعت طلبی و گذشتن از منافع کوچک برای رسیدن به منافع بزرگ، بسیار قابل توجه بود.

باید عرض کنم درباره گناه دید جدیدی پیدا کرده ام که تا قبل از  این نداشته ام.

دیدی که مرا هرچه بیشتر به سمت ترک گناه سوق میدهد.

تا قبل از این هم دغدغه ترک گناه داشتم ولی الان بسیار مصمم هستم؛ گو اینکه زیر پایم محکم شده و با شوق فراوان، تمایل به ترک گناه و سپس پرستش خدا دارم.

با شنیدن بحث های حاج آقا پناهیان، شبهای قدر امسال اندکی با سالهای قبل متفاوت بود.

اینکه عرض کردم "اندک" به جهت ظرفیت کم خودم میباشد وگرنه بحث ایشان فوق العاده است؛ چه بسا این قدرت را دارد که شخص را به اوج برساند.

فاطمه آبشاری هستم.ساکن تهران، ۲۸ ساله، فوق لیسانس علوم قرآن و حدیث


صدها کتاب خارجی و ایرانی در این مورد خوانده ایم ؛ ولی من همیشه یه گم شده ای توی وجودم بود ..

بنده و خواهر برادر های عزیزم چند سالی است که در دوره های قانون جذب شرکت میکنیم
صدها کتاب خارجی و ایرانی در این مورد خوانده ایم، ولی من همیشه یه گم شده ای توی وجودم بود. من در یک خانواده ی بسیار مذهبی بزرگ شده ام  برادرم شهید دفاع مقدس هستند. همیشه نماز میخوانم ولی یه چیزی توی زندگی ام   کم بود تو قلبم یه کمبود داشتم  به خاطر همین هم رفتم دنبال قانون جذب .
چند روز قبل از ماه رمضان امسال خواهرم در اینستگرام یک ویدئویی از آقای پناهیان برایم فرستاد وقتی تماشا کردم خوشم اومد . عضو کانال تلگرام آقای پناهیان شدم ،چندتا از مباحث را دانلود کردم و گوش کردم  خیلی عالی بود انگار یه جورایی داشت جواب سوالات ذهن مرا میداد
با شروع ماه رمضان و بحث احوالات انسان در قرآن  خیلی ذوق زده شدم و هرچی یاد میگرفتم برای همه توضیح میدادم
مبحث توبه وگناه را هم از تلوزیون دنبال میکردم بالاخره بحث رسید به اون چیزی که من دنبالش بودم
((حس خوب پرستش خدا ))
بله : من این حس را در تمام عمرم کم داشتم
من خدارا میپرستیدم ولی  نه با حس خوب
من اطاعت خدا را  میکردم ولی نه  با حس خوب عبد و  مولا
دیگران به من یاد داده بودند خدارابپرستم ولی نه  با عشق
اصلا این چند روز که سخنرانی آقای پناهیان پخش شد  و حس خوب پرستش خدا را توضیح دادن  انگار توی ابرها هستم  خیلی شادم خیلی خوشحالم
دوره ی قانون جذبی که شرکت کرده بودم
بنده خدا استادمون خودش را کشت تا بتونه به ما  هالی کنه هرتمرینی را انجام میدهیم باید باحس خوب باشه وگرنه اثری نداره
ولی من متوجه نشدم  که نشدم
الان که دارم سخنرانی های آقای پناهیان را دنبال میکنم تازه یه ذره  یه ذره  درسهای قانون جذب را میفهمم
و
متاسفم   متاسفم برای خودم وهمه ی پیروان دین اسلام  که اسلام را نمیشناسیم  درک نمیکنیم  و  در جاهای دیگه دنبال رفع کمبود های مان هستیم
الان 41سال  سن دارم  ومتاسفم که در این سالها خدا را می پرستیدم  ولی خدا نداشتم ولی الان با گوش کردن به مباحث آقای پناهیان (حس خوب پرستش خدا )  را دارم درک میکنم

البته برای بچه هایم هم ناراحتم که چرااااا نتوانسته ام   با حس خوب پرستش بزرگشان کنم  با حس خوب رابطه ی عبد  و مولا
ولی امروز که در اینستگرام
حسن ظن  به خدا را گوش کردم  امیدوار شدم  که بتوانم سخنان استاد پناهیان را در زندگی ام پیاده کنم وبه فرزندانم هم آموزش بدهم

ریحانه کاظم زاده هستم  اهل شهر زیبای اصفهان


نمیدونستم چطور باید جواب این خواسته ی درونی رو بدم

من معنویت رو دوست داشتم تا حالا ولی اطلاعاتم خیلی راجع بهش کم بود همیشه یه خلاء نسبت بهش تو وجودم بود نمیدونستم چی کم دارم نمیدونستم چطور باید جواب این خواسته ی درونی رو بدم
دوست داشتم آدم خوبی باشم ولی واقعا خیلی کم راجع بهش می دونستم
تمام این ۲۴ سال گذشت تا ماه رمضان امسال و من یه روز برنامه ی تنها مسیر رو دیدم اتفاقی هم شد که نگاهش کردم چون قبلش خیلی پای صحبت های دینی نمینشستم نمیدونم چرا ولی احساس میکردم حرفاشون به روز نیست یا اینکه میخوان یه چیزایی رو به خورد ذهنت بدن
ولی صحبت های آقای پناهیان فرق داشت با بقیه پر از عقل بود،عمیق بود ،اصلا زاویه ی دیدشون فرق داشت، خیلی حس خوب بود تو حرفاشون
خیلی احساس نزدیک بودن به خدا بهم دست دادو من دارم دنبال میکنم مباحثشون رو و دارم یاد میگیرم که چطور باید بندگی کنم
من خیلی دور بودم از معنویت ولی خدا رو شکر دارم راهمو پیدا میکنم و امیدوارم خدا همیشه کمکشون کنه که راهنمای ما بنده های خدا باشن

فرزانه ستاری هستم،تحصیلاتم هم کارشناسی معماری؛ ۲۴ سالمه و از ملارد هستم


باورم نمیشه قبل این سخنرانی ها چقدر غافل بودم از خودم..

قبلا سوالات خیلی متعددی در ذهن من بود که کاملا گیج شده بودم.
تقریبا اصلا نمیتونستم روی برنامه های معنوی و برنامه های روزمره تمرکز کنم و سمت هرکدوم میرفتم از اون یکی غافل میشدم..
این مشکل به راحتی برای من حل شده با این صحبتها..
و مشکل دیگه این بود که من فکر میکردم بیشتر پاکی دل مهمه و غافل بودم از اینکه گناه کم کم این پاکی رو از بین میبره و انجام واجبات و مستحبات و دوری از گناه میتونه دل رو پاکه پاک کنه.. درکل مبحث گناه رو اصلا به این حد جدی نمیگرفتم و گناه های کوچک تر رو که اصلا به حساب نمیاوردم..
باورم نمیشه قبل این سخنرانی ها چقدر غافل بودم از خودم.. فکر میکنم کاملا به معنای عبارت ظلمت نفسی رسیدم.....
انگار با صحبت های استاد به خودم امدم..و به زندگی برگشتم.
انگار دلم آرام گرفت و انرژی گرفتم.
نه مثل یه حس خوب یک ساعته! بلکه یه عزم راسخ برای برنامه ریزی و شرکت تو مسابقه ای بزرگ...

من خانم هستم، 23سالمه، کارشناس روانشناسی و از شهر رشت.


نوشته شما منو بلند کرد وتاعرش برد

با توجه به اینکه  من بحث  ادب نامی برای تمام خوبی ها ،را هم بادقت بررسی کرده بودم

نکته حائز اهمیت همه بحث های استاد ، بیان تمام مسائل دین با رویکرد استدلالی و منطقی می باشد  

من تا این سن از هیچ عالم دینی ، این سبک معرفی ابعاد دین را نشنیده بودم

به نظر من این سبک معرفی ، برای افرادی که از استدلال و منطق قابل قبول برخوردار هستند بسیار مفید است

نکات برجسته این بحث از نظر بنده :

۱- بیان هدف آفرینش انسان به صورت رابطه عبد و مولا

۲- بیان موضوع اهمیت منفعت طلب بودن انسان
برای جلوگیری از خسرالدنیا والاخره شدن

۳- مفهوم توبه به عنوان بالاترین هنر خداوند تعالی

۴- بیان هدف امام حسین علیه السلام از قیام ، از زاویه ای جدید و مهم
یعنی نشان دادن عاقبت بندگی طاغوت

در کل این بحث به لطف خداوند بسیار روی من تاثیر گذار بوده است

معصومه شکری هستم، ۴۰ ساله ساکن مشهد مقدس،فوق دیپلم امور تربیتی آموزگار مقطع ابتدایی


سمت مفید بحث این بود که من متوجه دلیل پیشرفت نکردنم تو زندگی و حتی رابطه ی با خدا شدم

من از وقتی که شروع به گوش کردن جلسات با این موضوع کردم متوجه شدم که خیلی خیلی از همه چیز عقبم
اونقدری ذهن من درگیر با برنامه زندگی کردن شده که هی فکر میکنم چیکار کنم؟؟؟
چه طور برنامه بریزم که هم مناسب باشه و هم سخت نباشه جدا، چه طور اراده کنم و عمل کنم هم جدا.
دید تازه ای از دین برای من بعد از گوش کردن به این مبحث و سبک زندگی ایجاد شده.
و من به شدت در تلاشم که بتونم خودم رو تو این مباحث رشد بدم.
قسمت مفید بحث این بود که من متوجه دلیل پیشرفت نکردنم تو زندگی و حتی رابطه ی با خدا شدم
وقتی بقیه بهم میگفتن روش زندگیم درست نیست تغییر کردن ممکن نبود چون درست قانع نمیشدم
اما بعد از گوش کردن به این جلسات منفعل بودن خودم رو باور کردم، ازش بدم اومده و تصمیم جدی دارم که تغییر کنم
قسمت مفید بحث این بود که من متوجه دلیل پیشرفت نکردنم تو زندگی و حتی رابطه ی با خدا شدم
وقتی بقیه بهم میگفتن روش زندگیم درست نیست تغییر کردن ممکن نبود چون درست قانع نمیشدم
اما بعد از گوش کردن به این جلسات منفعل بودن خودم رو باور کردم، ازش بدم اومده و تصمیم جدی دارم که تغییر کنم
قسمت موثرتره مباحث، من کلا نگاه استاد پناهیان به خدا رو خیلی دوست دارم.
از وقتی با ایشون آشنا شدم لذت فوق العاده ای از نگاه کردن و دوست داشتن خدا میبرم.
کلی باعث آرامش و صبوری و سپاسگزاری و امیدواریم شده.
و این مبحث باعث شد من به گناه هم نگاه دوست داشتنی و جذابی پیدا کنم.
بعد از گوش کردن به این مبحث با اومدن کلمه ی گناه احساسات بد بهم دست نمیده، حتی خوب هم هست چون یاد علاقه ی شدید خدا به خودم میوفتم

 


من بقیه مطالعاتم رو کنار گذاشتم و دارم فرمایشات استاد رو دنبال میکنم چون با پیگیری اونها نگاهم به دین و زندگی واقعا عوض شده

من ۶ جلسه از جلسات ( بحث گناه..)رو تا حالا خوندم همون تعداد اندک تونسته چهارچوب غلطی که قبلا داشتم که با عقل و منطق نمیتونستم باهاش کنار بیام و تو عمل واقعا مشکل داشتم رو اصلاح کنه. من بقیه مطالعاتم رو کنار گذاشتم و دارم فرمایشات استاد رو دنبال میکنم چون با پیگیری اونها نگاهم به دین و زندگی واقعا عوض شده، اعمال و رفتار و افکارم عوض شده، امیدم به خدا بیشتر و اضطرابم کمتر شده، دارم تلاش میکنم درست زندگی کنم.
به لطف خدا چند وقتیه حواسم به نماز بیشتر شده احترامم به پدر و مادرم بیشتر شده، نسبت به اطرافیان دلسوزیم بیشتر شده، شک و تردیدام کمتر شده، قبلا شک و تردید و اضطراب نابودم کرده بود. هزاران بار خداروشکر میکنم که بنده عزیزی مثل استاد دارن. خدا حفظشون کنه و توفیقاتشون رو بیشتر کنه. به تمام همکاران و همیارانش جزای خیر عطا کنه.
کاش میتونستم شسته و رفته تر از این بگم که واقعا رنگ زندگیم عوض شده با تعلیماتی که از استاد گرفتم.
تو محل کار هم فعالیتها و ارتباطاتم بهتر و درست تر شده.
من تازگیا دارم بحث تنها مسیر رو از توی سایت مطالعه میکنم. خدا توفیق بده تا اخر بخونمش و به کار بگیرم. مطمئنم اگه این اتفاق بیافته برای همه عمر و زندکیم کافیه.
من کارشناسی ارشد خوندم تو رشته ریاضی، از استان اذربایجان شرقی


احساس میکنم استاد از تمامی موضوعات "بهترین موضوع" و از تمامی سخنان "بهترین سخن" را انتخاب میکند و به مخاطب ارائه میدهد

مباحث استاد پناهیان در  "انتخاب موضوعات و سر فصل های انها" بی بدیل است.
انتخاب موضوعاتی که نشان از "دقت زمان شناسی" استاد است.
"شناخت خلأهای جامعه دینی" و "ظرفیت های معنوی جامعه غیر دینی" از ویژگی های بارز موضوعات استاد است.
احساس میکنم استاد از تمامی موضوعات "بهترین موضوع" و از تمامی سخنان "بهترین سخن" را انتخاب میکند و به مخاطب ارائه میدهد.
"زاویه دید" استاد به موضوع گناه و توبه انقدر خاص است که اگر واقعا گوش دل بسپاریم قطعا تغیرات در خودمان رو احساس میکنیم.
از ویژگی بارز این موضوع "یافتن راه تقرب" به خداوند از طریق "شناخت خود" و "شناخت تکلیف" و "شناخت جهان" است که فرد را با یک "سبک زندگی" همراه میکند که او را به خدا میرساند.
"سردرگمی و نامفهوم بودن تکلیف" از مشکلات مهم امروز جامعه دینی ما است که قطعا "سلسله جلسات استاد" با راهکارهای عملی ایشان در این جلسات راهگشاست.


تا اون وقت من حقیقتا دیدی که ایشون بیان کردن رو نداشتم ...

به نام خداوند مهربان مهربان(به گفته استاد.معنی درست بسم الله...😊)
بنده  در ماه رمضان بحث توبه و گناه استاد رو در  تلویزیون  کمی بعد نماز صبح دنبال میکردم(تصویری بهتر برام جا میفته)وحتی روزهای امتحانی ضبط میکردم تا سر فرصت ببینم.وگاها از شدت پر باری جلسات نمیتوانستم یادداشت برداری نکنم😊 حتی از اصرارم به دیدن مباحث مادرم هم میشستندُ با بنده میدیدن
خب بحث بر این بود که بدونیم چه جوری دین داری کنیم که میرسیدیم آخر به حقیقت گناه و توبه.قسمتی از بحث که برای من خیلی مفید بود...این بود که فرمودن یکی از گامها برنامه داشتنه!تا اون وقت من حقیقتا دیدی که ایشون بیان کردن رو نداشتم.ایشون علاوه بر دیدی که بنده قبلا به برنامه داشتم،فرمودن که باید برای همه چی برنامه داشت.مثلا +خانم برنامه شما برای چشمت چیه؟ گوشت چیه؟و....
_حاج آقا معلومه دیگههه.نگاه حرام نکنیم
+نه دقیق تر بگو.چه ضوابطی داری براش🤔
وبه علاوه توضیحاتشون برای بابرنامه بودن دین واینکه دین ما رو میخواد با برنامه کنه و...مثلا همین ماه رمضون برنامه ۳و روزه است و....
البته مباحث دیگه هم ولی این تا الان خیلی برای من مهمه.منم تو یه دفترچه نشستم برنامه ام برای چشم  وگوش و زبان ریختم و ووواقعا کمکم کرد تو رعایت.
جالب بود برام وقتی گفتن  بی حجاب میبینی یعنی برنامه برای پوشش نداره.خب کسی که از اصل برای کارهایش برنامه نداره تو میخوای بگی حجابتو رعایت کن.معلومه قبول نمیکنه.
خب برای منم سوال شد یعنی نگیم؟آخه واجب عینی وکفاییه امر به معروف.شایدم دقیق گوش ندادم نمیدونم🤔
قبل اون هم مباحث لذت وسبک زندگی تو محرم رو گوش میدادم.بیشتر بحث لذت رو.
تو بحث سبک زندگی  فک میکنم اشاره شد که حوزه ها سکولاریسم شدنو....

بنده ۱۸ ساله از قم.سال دوازدهم دبیرستان معارف اسلامی هدی(سال آخر)


من بانگاه وتفکر سیاسی ایشون اکثرا  کاملا متفاوته اما ..

واقعا نمیدونم چه طور حق مطلب روادا کنم از کجا ،چگونه تشکر کنم ازایشون ،انقدر مباحث ایشون وبه خصوص مبحث اخیر به من کمک کرده که قادر به بیانش نیستم یعنی نگاهم دیدم حالم عبادتم احیائم ماه مبارکم روزمرگی ام بالاخص با فرزند همسر اطرافیان دریک کلام نگاهم به زندگی ام مستحکمتر معنادار تر زیباتر لذت بخش تر شاکر تر و.......هزاران تر شده انگار پرز انرژی هستم به خصوص درمساله استغفار خیلی معرفتم بیشتر شد
خلاصه نمیتونم حق تشکر ازاستاد محترم روادا کنم البته من بانگاه وتفکر سیاسی ایشون اکثرا ویا حتی کاملا متفاوت ومخالفم وفکرم ،دیدم ونگاهم متفاوته وچند بارم به خاطر همین مسائل ازگروه ایشون بیرون اومدم طبرعکس مسائل معنویشون که اکثرا ویاکاملا موافقم،وانقدررر زیبا مسائل رو بیان میکنن که هیچ جایه دیگه ای جز بیانات ایشون روگوش نمیدم ونمیرم احیامم ازطریق تلویزیون باایشون گرفتم وواااااقعا بهره میبرم
انقدر ایشون رودعاکردم وازخداوند براشون توفیقات روزافزون ،فرقان،سلامتی وطول عمر باعزت خواهانم امیدوارم بامباحث مختلفشون مارو به خداواهل بیت ع نزدیک ونزدیکتر کنن دراین زمانه که پرازشبهات وتردیدهاست حتی درمذهبی ها.....


فقط دو جلسه از مبحث گناه و توبه رو با خواهرم نگاه کردیم (بحث منفعت طلبی در دینداری!) از اون موقع ست که خواهرم نماز میخونه ..

خواهر من 27 سالشه و طی اتفاقات زندگی و روش ناصحیح تربیتی پدر و مادرم سال ها بود که نماز نمیخوند و از نماز خونا متنفر بود و هیچجوره قانع نمیشد که باید نماز بخونه البته من چون کوچکتر بودم و فشار کمتری روم بود بیشتر دنبال دین رفتم
فقط دو جلسه سخنرانی از جلسات گناه و توبه رو با خواهرم نگاه کردیم (بحث منفعت طلبی در دینداری!) از اون موقع ست که خواهرم نماز میخونه.
حتی خواهرم بهم گفت امسال اولین سالی بود که من ارزش و #فرصت شب های قدرو درک کردم ... و باید گفت که قبلا به درستی اهل دینداری نبود چه برسه به اینکه در احیا شرکت کنه.

به مخاطبین توصیه میکنم جلسه هشتم رو حتما گوش بدند.


اینو بگم که من یه دختر مومن چادری نیستم، تا یکى دوماه پیش شروع کرده بودم شلوار کوتاه میپوشیدم و پا بند میبستم واسه جلب توجه بیشتر ..

اینو بگم که من یه دختر مومن چادری نیستم
تا یکى دوماه پیش شروع کرده بودم شلوار کوتاه میپوشیدم و پا بند میبستم واسه جلب توجه بیشتر
الان چند وقته بخاطر حاجتم خاستم به اهنگ گوش ندم(من در مسیرم به دانشگاه و سر کار،خیلی سوار ماشینم و همیشه تا مینشستم تو ماشین ضبط ماشین و روشن میکردم)و بجای اون دنبال یه چیزی میگشتم که راجب خدا باشه و جایگزین کنم که از کارای خدا آقای پناهیان اومد سر راهم
البته ناگفته نماند مادرم سری دوزى میکنه تو خونه و از صب که میشینه پای چرخ صدای آقای پناهیان و گوش میده تا شب
خوب مامان من یه زن چادری که اهل نماز شب و نماز اول وقت خوندن و دائم الوضوإ
اوایل به مامانم میگفتم سخنرانیاش خیلی سنگینه بلد نیس ماهایی رو که لب مرزیم ،به راه بکشونه
ولی الان که گوش میدم میبینم وای وای چه حرفایی میزنه و چه ادمیه این آقای پناهیان
خیلی از حرفاش که وقتی قران میخونم میبینم أ... این آیه رو آقای پناهیان شکافته توضیح داده ها
خدا خیرش بده حرفاش خیلی منو به راه کشوند،حرفاش مثل پازله که وقتی تمام سخنرانی هاشو گوش میدی تازه میبینی إ این حرفش واسه اینجا بودا

آخه میدونید آدما چندین دسته هستند
ینی اگه اونایی که بی دینن صفر باشن و اونایی که خیلی مومنن رو صد بگیریم،اونوقت درجه آدما متغیر میشه بین صفر و صد،اونایی که ٥٠به بالا هستن که به راه اوردنشون کارى نداره،اینکه ادمایی مثل خود من که از اون رنج عددی نمره ایمانم ١٥،این مهمه که بتونى با حرفات ادمای زیر ٥٠رو بالا بکشونى
من الان حداقل اگه دائم الوضو نیستم ،دارم سعی خودمو میکنم بیشتر مواقع باشم،یا نماز نمیخوندم الان اول وقت با حضور قلب میخونم یا دارم سعی میکنم خشم خودمو کنترل کنم یا مناجاتم با خدازیاد شه و خیلی کارایی که به خدا نزدیک میکنه
که امیدوارم هروز بهتر شم باکمک سخنرانیا
آقای پناهیان دید منو به خدا عوض کرده،الان دوستم خداس
من کلیت نظرمو گفتم اخه اگه بخام تک تک حرفای ایشونو نظر بدم اونوقت حرفام طولانی میشد،مثلا همین گناهی که ماه رمضون راجبش سخنرانى داشتن،خودش انقد شاخه شاخه بود که ادم میفهمه جای عذاب گناه کردن ،لذت گناه نکردن و تجربه کنه
آزاده خطیبی،لیسانس، تهرانسر


این ماه رمضان که استاد درباره ی منفعت گفتن خیلی برام جالب بود

اما تا اینجا صحبت های استاد خیلی روی دیدم به اعمال عبادی تاثیر داشته
و میدونستم که این ماه رمضان هم مثل ماه رمضان های قبل قراره چیزای جدیدی بشنوم که کلی نگاهم رو به زندگی عوض کنه
این ماه رمضان که استاد درباره ی منفعت گفتن خیلی برام جالب بود
اینکه اگه خدا میگه فلان کار رو انجام بده به خاطر مهربونیشه ، به خاطر دوست داشتنشه رو میدونستم ، میدونستم به نفعمه که به حرفاش گوش کنم ، بهشون عمل کنم ، اما تببین استاد تاثیر دیگه ای داشت
انگار نیاز داشتم یکی مستقیما به روم بیاره که برو دنبال منافعت ، چرا نشستی چرا اشتیاق نداری برای کارات ، چرا خسته میشی ، چرا سر خدا منت میزاری ، همش به نفع خودته ‌.
چند روز پیش بعد نماز خیلی خسته و به زور تسبیح رو برداشتم که تسبیحات اربعه رو بگم ، یاد حرفای استاد افتادم که میگفتن سر نماز مودب باشیم ، بعد نماز هم این ادب رو نگه داریم ، با خودم گفتم خدایا خسته ام بذار همینجوری بگم ، یاد منفعت افتادم ، اینکه به نفع خودته .که چی منت میذاری سر خدا .
یا مثلا یکی از دوستام خیلی درس خونه ازش پرسیدم هدفت چیه ، چرا انقد درس میخونی ، چه انگیزه ای داری ، دلایلش رو گفت ، اما دیدم اینا دلیل نمیشه یه چیز دیگه باید باشه یه چیز خیلی قوی تر ، یکم فک کردم دیدم اون باور کرده که به نفعشه اما مایی که کمتر درس میخونیم هنوز باور نکردیم ‌.
صحبت های استاد درباره ی نظم هم خیلی روم تاثیر داشت ، اینکه بدون داشتن ادب و نظم و برنامه به منافعم نمیرسم ، نه اینکه از قبل نشنیده باشم و ندونم ، همه این حرفا رو شاید صدبار به طرق مختلف شنیده بودم ولی برام درونی نشده بود ، باور نداشتم ، انگار همه میگفتن اینم یه مدل زندگی کردنه کنار بقیه ی مدل ها ، درونم این حس رو داشتم که خب منم به مدل خودم عمل میکنم بدون اون نظم سخت و خشکی که همه ازش دم میزنن میرم جلو ، ولی وقتی حرفای استاد رو شنیدم تصمیم گرفتم منظم باشم و شروع کردم به برنامه ریختن ، برنامه و نظمی که خشک نبود ، دوستش داشتم چون میدونستم به نفعمه .
میتونم با جرات بگم حالم خیلی بهتر از قبله که تو سردرگمی بودم . انگار همه چیز برام شفاف شده .
مهمترین اثر اینکه دیگه وقتی میخوام نمازامو اول وقت بخونم میدونم چرا دارم این کار رو میکنم و با شوق میرم سمتش .
مسئله ی دیگه ای که گفتن اینکه تو مدارس خوبه که بچه ها بشینن از ویژگی های خوب هم بگن تا حسادت بینشون از بین بره ، با خودم فکر کردم حسادت که در وجود هممون هست چرا فقط بچه ها این کار رو بکنن
دیدم اینکار، هم باعث میشه مایی که گاهی انقدر نگاه انتقادی داریم یکم دنبال خوبیای هم بگردیم اینجوری حسن ظن مون هم نسبت به اطرافیانمون بیشتر میشه و درواقع میتونه مقدمه ای برای ادب بشه ، از اون حیث که بپذیریم دیگران از ما بهترن، هم حسادته از بین میره ، و با دوستامون این قرار رو گذاشتیم یه زمان معین بشینیم خوبی های هم یا چیزایی که دارن و ماهم دوست داریم داشته باشیم رو بهم بگیم .
بنده معتقدم صحبتای استاد رو باید تا جایی که میتونم نشر بدم چون اسلام واقعی رو با زبانی جدید و مختص به زمان کنونی شرح میدن .

راضیه سعادتی، دانشجوی کارشناسی فلسفه و کلام، ساکن تهران


این پست به مرور تکمیل خواهد شد ... 

نظرات

۲۱ فروردين ۹۹ ، ۱۸:۴۶ مهراد معارف وند

باسلام متاسفانه بحث گناه درجامعه قبه آن ریخته شده است وافراد به ظاهر مذهبی هم بااین مسله مواجه هستند طرف به راحتی بازندگی دیدگران بازی میکند  ودم ازگناه نکردن  می زند

با سلام.

سوالی ذهن و روحمو بشدت  درگیر کرده خواستم اینجا مطرح کنم شاید دوستانی ک از این مباحث استفاده کردند بتونن جوابمو بدن

حدود دوساله گناهی رو تکرار میکنم کارم شده توبه و استفغار وبعد مدتی تکرار گناه اما چرا هرچی از خدا میخوام که به بنده ضعیفش در برابر وسوسه های شیطان کمک کنه جوابمو نمیده مگه خدا از گناه و آسیبی که به خودم میزنم ناراحت نمیشه پس چرا کاری نمیکنه که این گناه رو تکرار نکنم واقعا خسته شدم.من چند جلسه از این مبحث رو گوش کردم اما جواب سوالمو پیدا نکردم

سلام و احترام

یکی از جلسات استاد که راجب برنامه ریزی و ادب بود بسیار عالی بود

خیلی کمک کرد در زندگی و از وقتی که این قسمت رو گوش دادم سعی کردم برنامه ریزی کنم و طبق برنامه ریزی جلو برم.

چون اولین قدم برای ترک گناه اینه که آدم اهل برنامه ریزی باشه

۲۸ خرداد ۹۸ ، ۱۱:۰۶ مرتضی سلطانی
نکته دوم این که بیانات استاد مورد نیاز است و اگر دقیق بررسی شود و روی بیانات و مسائل و راه حل های آن اندک غور شود مفهوم دینداری در کل تغیر می کند و این تغیر ممکن تشابه به همان پیروی صدر اسلام داشته باشد در حالی که جامعه دینی امروز ما متاسفانه حدودا تقلیدی است و مطالب بعضی کتاب ها هم از سطح و اندیشه مطالعه کنندگان فقط انبار الفبا می سازد. بنده از حدود یک سال قبل با مطالب و سخنرانی های ایشان آشنا شدم و حالا بیش از 100 ها ساعت سخنرانی ایشان را نزد خودم دارم و سعی می کنم مطابق نیاز فعلی به آن ها رجوع نموده و از مطالب آن مستفید شوم. اوایل رمضان امسال نیز وقتی به سایت ایشان مراجعه کردم برنامه های ماه رمضان ایشان را دیدم که یکی از مباحث عالی ایشان همین بحث «گناه چیست؟ و توبه چگونه است؟» را یافتم. حقیقتا تصور هم نمی کردم که این موضوع اینقدر جامعیت داشته باشد و لی حالا می بینم که خیر! یکی از نیازات بسیار اشد ضرورت بوده است.یک خاطره هم از همین بحث ها نقل کنم روزی با اقای سادات یکی از همکاران در داخل صنف درسی تنها بودیم و من به دنبال ادامه مطالب موضوع بودم ایشان گفتند فلانی چقدر دنبال این مولوی ها هستی؟ به ایشان گفتم حد اقل یک بار بنشین و دقایق بحث ایشان را بشنو. ایشان با قبول حرف بنده حدود 20 دقیقه از جلسه سوم مبحث را گوش داد و بعد گفت که من تا حال همچنین شیرین و پر مفهوم را نشنیده بودم و بعد در خواست کرد اول و مابعد سلسله مباحث را برای ایشان هم تقدیم کنم و تا آن زمان حدود 10 جلسه از مباحث ارائه شده بود. در پایان برای استاد از درگاه ایزد منان سلامتی و طول عمر استدعا داریم. الهم صل علی محمد واله محمد وعجل فرجهم
۲۸ خرداد ۹۸ ، ۱۱:۰۳ مرتضی سلطانی
ضمن عرض احترامات فایقه خدمت استاد معزز حجت الاسلام پناهیان و دست اندر کاران سایت ایشان بابت از زحمات خستگی ناپذیر. حقیقتا مطالب این سایت که توسط استاد گرامی بیان شده است نردبان تعالی اندیشه های جوانان سرزمین های اسلامی است .
بنده از افغانستان شهر و دیار مولا علی علیه السلام این پیام را خدمت شما ارسال می کنم امیدوارم که این بازخورد نشانه از  سپاسگزاری های مان اطلاق شود. بنده معلم هستم و حدود چند سال است در مراکز آموزشی با دانش آموزان و اکثر دانشجویان سروکار دارم یک نکته فوق العاده استاد نحوه بیان سخنرانی های ایشان است. تا جایی که من به خاطر دارم خطیب روی منبر بلند می نشیند و یکدم به خواندن آیات و روایات شروع می کند و این که آیا این مطلب درد از مستمع را درمان می کند یا خیر توجه ندارد. البته این قاعده استثنائاتی هم دارد که غیبت بزرگان نشود. ولی شیوه استاد کاملا خلاف این سیستم بوده و ایشان در جریان سخنرانی ایشان رابطه کلامی با مخاطبین برقرار کرده و حتی منتظر می مانند تا پاسخ از مخاطبین دریافت می کند. این واقعا همان شیوه بسیار درست و عمل افهام و تفهیم است.
سلام علیکم
با تشکر از مباحث شیر و شیوا و دقیق استاد
مباحث استاد واقعا عالی و لذت بخش هست. انشالله که همه توفیق داشته باشن از مباحث استفاده کنن
با سلام 
خانواده ی مذهبی و متعصب داشتم که کوتاه فکری و محدودیتهای فکری خودشون رو همیشه در غالب دین به من تحمیل کردند . از دین متنفر شدم از روحانیون متنفر شدم . خداوند رو قادری میدیدم که فقط آفریده تا بزنه و عذاب بده . 
اصلا استاد رو نمیشناختم تا خداوند لطف کرد روزیم کرد تا یکی از سخنرانی های ایشون رو گوش بدم .بعد از اون دنیام عوض شد دیگه پایه مباحث استاد شدم.
از خداوند براشون خیر کثیر مسئلت دارم 🌹🌹🌹🌹🌹🌹

سلام اعتراف می کنم هیچ وقت انقدر ازدینم لذت نبرده بودم من یه نوجوون هستم این چند وقت سخنان ایشون خیلی روی من تاثیر گذاشت ازشما یعنی بیان معنوی تشکر 
وخواهش میکنم این سخنان را درسایتتون محدود نکنید ما وخیلی ها که ایشون رو نمی شناسند بیشتر به این آموزه ها نیاز داریم لطفا آثار ایشون رو بیشتر باموضوعای که استادمیگویندتالیف کنید چاپ کنید تا همه بتونند دسترسی  داشته باشند هرکاره میشه انجام دهید تا همه جامعه این سخنان روببینند                                       اجرتون با امام زمان 

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...