۹۸/۰۶/۳۰ چاپ ایمیل و پی دی اف
میدان امام‌حسین(ع)- تجمع عاشقان اربعین

هرکس نمی‌تواند اربعین برود، هزینه یک نفر را بدهد/اربعین، امتحان ما برای یاری امام‌زمان(ع) است / اربعین را به یک «احساس خوب» تقلیل ندهید/ اربعین پیوندی بین کربلا و ظهور برقرار می‌کند/ اربعین یک الگوی سبک‌زندگی برای تمدن عظیم اسلامی است/ در اربعین، طعم زندگی در جامعۀ مهدوی، چشیده می‌شود

شناسنامه:

  • مکان: میدان امام حسین(ع)
  • زمان: محرم98
  • صوت:
  • موضوع:
  • تاریخ: 98/06/28

یک امتحانی در پسِ اربعین برای ما هست! پیشنهاد بنده این است: برای اینکه در این امتحان، روسفید باشیم هرکسی نمی‌تواند اربعین برود، یک نفر را به‌جای خودش بفرستد، اگر این فرد، هزینۀ سفر اربعین را نداشته باشد-و شما هزینه‌اش را بدهید- در این‌صورت کسی که جز با دارایی شما نمی‌توانست به کربلا برود، با کمک شما می‌رود و این چند جور ثواب دارد.  

اربعین چیزی بیشتر از عزاداری و پاسداشتِ یاد امام‌حسین(ع) است 

  • دوستانی که اربعین را از نزدیک درک کرده‌اند، شاید به سهولت، این عرض بنده را تأیید کنند و مؤمنانی که از راه دور هم اربعین را دیده‌اند و نسبت به این حماسۀ باشکوه، معرفت پیدا کرده‌اند، شاید این عرض بنده را تأیید کنند که «اربعین چیزی بیشتر از عزاداری برای أباعبدالله‌الحسین(ع) است» اگر مردم می‌خواستند عزاداری انجام بدهند، عاشورا در محافل و محله‌های خودشان، این کار را انجام داده‌اند.
  • اربعین چیزی بیشتر از صرفاً پاسداشتِ یاد أباعبدالله‌الحسین(ع) است. برای پاسداشت یاد أباعبدالله‌الحسین(ع) لازم نیست حتماً 20میلیون نفر در کربلا جمع بشوند. ما باید تعاریفی را که از اربعین داریم، با ادبیات دقیق‌تر، به جهانیان منتقل کنیم، باید تعابیری دربارۀ اربعین به‌کار ببریم که از حقائق این حماسۀ باشکوه، پرده‌برداری کند.

اربعین چیزی فراتر از یک زیارت است/ اربعین، قدم برداشتن برای امام‌حسین(ع) است

  • اربعین صرفاً برای گریه‌کردن نیست، اگرچه دربارۀ یک قطر اشک برای حسین(ع) فرموده‌اند «وَجَبَت له الجَنَّة»! اربعین، قدم برداشتن برای امام‌حسین(ع) است، اربعین حتی چیزی فراتر از یک زیارت است، اگر صرفاً بحث سرِ زیارت بود، امام‌حسنِ عسگری(ع) میعادگاه جهانی برایش تعیین نمی‌کرد (عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْخَمْسِینَ وَ زِیَارَةُ الْأَرْبَعِینَ وَ...؛ تهذیب‌الاحکام/6/52) و اهل‌بیت(ع) ما را به پیاده‌روی فرا نمی‌خواندند و این ولوله را در دل‌ها نمی‌انداختند.
  • در پایان زیارت عاشورا، در سجده می‌گوییم «ثَبِّتْ لِی قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَکَ مَعَ الْحُسَیْنِ»؛ خدایا من را ثابت قدم پای أباعبدالله‌الحسین(ع) قرار بده! این ثبات قدم، چیزی بیشتر از یک عزاداری است. همچنین شما در زیارت اربعین اعلام می‌کنید: «وَ نُصرَتی لَکُم مُعدَّة» من آمده‌ام و آماده‌ام شما را یاری کنم!

اربعین را به یک «احساس خوب» تقلیل ندهید/ اربعین را به‌عنوان یک اقدام جهانی باشکوه، تعریف کنید

  • در مصاحبه‌های تلویزیونی یا در برنامه‌های دیگر، اربعین را به یک احساس خوب، تقلیل ندهید؛ بلکه باید اربعین را به‌عنوان یک اقدام جهانی بسیار باشکوه، تعریف کرد. هرکسی برای اربعین می‌رود، این حس را در خودش پیدا می‌کند و می‌بیند که «آمده است، حسین(ع) را یاری کند» نیامده است برای اینکه یک تاریخ غم‌بار را یادآوری کند و برایش سوگواری کند و برگردد!
  • من اصلاً مانده‌ام که چرا گاهی از اوقات در این‌باره، از کلمۀ عزاداری بیشتر استفاده می‌شود تا از کلمه‌ای مثل وفاداری! درحالی‌که عظمت اربعین بیشتر برای وفاداری نسبت به أباعبدالله‌الحسین(ع) است.

اربعین می‌خواهد پیوندی بین کربلا و ظهور برقرار کند

  • حتی اربعین توجهش به حضرت ولی‌عصر(ع) بیشتر است، تا توجهش به أباعبدالله‌الحسین(ع). درواقع اربعین، مثل زیارت عاشورا می‌خواهد پیوندی بین کربلا و ظهور برقرار کند.
  • اگر مردمی که در اربعین این‌همه فداکارانه به میدان می‌آیند و اموال خودشان را پای زائران و حماسه‌سازان اربعین، بذل می‌کنند، اینها اگر «آیندۀ مهدوی» مدّ نظرشان نبود، هیچ‌وقت این شور را پیدا نمی‌کردند! یک قوم عزادار که صرفاً عزادار هستند و نسبت به گذشته، ماتمی در سینه‌شان هست و آیندۀ باشکوهی را نمی‌بینند، اینها نمی‌توانند این‌طوری دور همدیگر جمع بشوند و فداکاری کنند.

اربعین آمده است تا جهان بشریت را نجات بدهد/هرچه در اربعین بیشتر به امام‌زمان(ع) توجه کنیم، پیام اربعین، جهانی‌تر خواهد شد

  • باید به این سرمایۀ مهدوی که در اربعین هست، توجه کنیم. مقام معظم رهبری دیروز-در دیدار جمعی از موکب‌داران عراقی- فرمودند که باید به غنای محتوایی و معنوی و معرفتی اربعین، بیشتر بپردازیم (این مراسم را هرچه میتوانید و هرچه میتوانیم، باید پُربارتر و معنوی‌تر کنیم؛ معنا و مضمون این مراسم را باید روزبه‌روز بیشتر کنیم؛ 27/06/98)  هرچه در اربعین، بیشتر حضرت ولی‌عصر(ع) را یاد کنیم و بیشتر بگوییم و نیت کنیم که «یابن‌الحسن، ما برای ظهور تو آمده‌ایم، برای نصرت تو آمده‌ایم...» این اربعین غنی‌تر خواهد شد و پیام خودش را جهانی‌تر خواهد کرد.
  •  اربعین چیزی باشکوه‌تر از یک مناسک دینی و حتی مناسک شیعی است، بلکه مسلکی فرادینی شده است؛ چه برسد به فرامذهبی! و اربعین آمده است تا جهان بشریت را نجات بدهد.

اربعین، یک الگوی سبک‌زندگی برای تمدن عظیم اسلامی است

  • اربعین یک الگوی زندگی و سبک زندگی برای تمدن عظیم اسلامی است، هرکسی دربارۀ تمدن عظیم اسلامی، صحبت کرد، باید به او بگوییم «شما بیایید در این اربعین قدم بزنید و ببینید و بعد بروید در خیابان‌های اروپا هم قدم بزنید و ببینید؛ تفاوت تمدن عظیم اسلامی نسبت به تمدن غرب، در این اربعین، خودش را دارد نشان می‌دهد.»
  • سال گذشته ما با جمعی از دوستان، سعی کردیم عده‌ای را از اروپا برای شرکت در اربعین دعوت کنیم، یکی از آن افراد، مستندسازی بود که از اسپانیا آمده بود. ایشان از سال گذشته تا امسال در صفحۀ خودش هر هفته عکسی از اربعین یا مطلبی از اربعین گذاشته است. البته از افراد دیگر این گروه هم، خاطرات متنوعی داریم.

اربعین یک مسئلۀ فرادینی و فراملی شده است

  • یک کشیش مسیحی صرب، اخیراً دارد یک کتابی می‌نویسد (فکر کنم الان به مرحلۀ چاپ رسیده باشد) ایشان می‌گفت که من حتماً در این کتاب حماسۀ اربعین، مشاهدات خودم را خواهم نوشت. اصلاً مسئلۀ اربعین، فرادینی و فراملی شده است.
  • از آن مستندساز اروپایی پرسیدم: آیا در اروپا اجازه می‌دهند که شما تبلیغ کنید و اربعین را معرفی کنید؟ گفت: «ابداً به ما اجازه نخواهند داد!» این فرد، مسلمان نبود و هیچ عِرق انقلابی خاصی هم نداشت، بلکه به‌عنوان یک مشاهده‌گر و یک جستجوگر به اربعین آمده بود. گفتم: چرا آنها اجازه نمی‌دهند که اربعین در جهان غرب پخش بشود؟ بالاخره یک پدیده‌ای است، مثلاً شما ببینید از این 20میلیون نفر، چطوری پذیرایی می‌شود؟ خود مردم دارند به‌صورت رایگان از همدیگر پذیرایی می‌کنند! صدها میلیون پرس غذای رایگان، توسط خود مردم در اینجا توزیع می‌شود...
  • آن مستندساز اروپایی گفت: بله، من همۀ اینها را دیده‌ام. گفتم: پس چرا نمی‌گذارند اینها-لااقل به‌عنوان یک خبر جالب- پخش بشود؟ درحالی‌که یک‌جایی مثلاً کارناوالی راه می‌افتد و مردم به‌همدیگر گوجه فرنگی می‌زنند، این را همۀ دنیا می‌بینند، یا مثلاً یک‌جایی گاو‌بازی می‌کنند، همۀ دنیا می‌بینند، اما این مراسم عظیم انسانی را چرا نمی‌گذارند دقیق پخش بشود و جزئیاتش را همه ببینند؟ او یک‌مقدار فکر کرد و گفت: «آخر اگر اینها پخش بشود، تمدن غرب سقوط می‌کند!» گفتم: چرا؟ گفت: برای اینکه آنجا همه‌چیز بر مبنای منفعت مالی تعریف شده است ولی اینجا همه‌چیز بر اساس ازخودگذشتی است! و شما توانستید این را در اینجا ایجاد کنید.

هرکه می‌خواهد ببیند «آیا امکان دارد جامعۀ مهدوی رخ بدهد؟» بیاید اربعین را ببیند!

  • گفتم: رازش أباعبدالله‌الحسین(ع) است! اگر مردم دور ولیّ خدا، جمع بشوند، جهان‌شان این‌طور خرّم و آباد می‌شود. هرکسی خواست ببیند که آیا امکان دارد جامعۀ مهدوی رخ بدهد و هرکسی خواست ببیند که آیا امکان دارد ظهور رخ بدهد، بیاید اربعین را ببیند؛ آن‌وقت باور خواهد کرد!
  • هرکسی می‌خواهد ببیند که اگر جامعۀ مهدوی رخ داد این جامعۀ مهدوی چگونه جامعه‌ای خواهد بود و زندگی در آن جامعه، چقدر لذت‌بخش خواهد بود؟ بیاید اربعین را ببیند! هرکسی می‌خواهد ببیند که آیا تشکیل چنین جامعه‌ای، سخت است یا اینکه به آسودگی رخ می‌دهد؟ بیاید اربعین را مشاهده کند. هرکسی خواست سهولت تحقق چنین جامعۀ آرمانی‌ای را ببیند چنانکه در روایات آمده است «خدا یک‌شبه امر فرج و مقدمات ظهور را فراهم خواهد کرد» بیاید اربعین را ببیند.
  • هرکسی می‌خواهد ببیند که فرهنگ‌ها و فرسنگ‌ها نمی‌توانند بین انسان‌های آزاده، فاصله ایجاد کنند، بیاید اربعین را ببیند که چگونه انسان‌هایی با افکار مختلف، آزادانه دور هم جمع شده‌اند و مثل قطره‌های آب یک‌دفعه‌ای به‌هم می‌چسبند و موج‌های خروشان ایجاد می‌کنند. هرکسی می‌خواهد ببیند که آیا انسان‌ها می‌توانند این‌قدر باهم متحد و همدل بشوند؟ بیایند اربعین را ببینند!
  • همین الان دربارۀ موکب جوانان مقاومت می‌گفتند که از صد کشور جهان، جوان‌ها دور همدیگر جمع شده‌اند و این موکب را ایجاد کرده‌اند، و این‌گونه حرکت‌های فوق‌العاده زیبا دارد اتفاق می‌افتد که جوانان جهان اسلام تازه دارند همدیگر را پیدا می‌کنند. ما داریم آیندۀ جهان را رقم می‌زنیم، ما با انقلاب اسلامی ایران، قدرت و امنیت فراهم آوردیم، و با نرم‌افزار این قدرت و امنیت -که همان حضور مردم در صحنه بود؛ مثل بسیج در دفاع مقدس- و صدور این نرم‌افزار به کشورهای منطقه، امنیت عراق هم فراهم شد، یعنی ملت‌های منطقه؛ توانستند این نرم‌افزار را به‌کار بگیرند؛ از حشد‌الشعبی، جیش‌الشعبی و حزب‌الله گرفته تا عمق استراتژیک جهان اسلام در نقطه‌ای به نام یمنِ مظلوم و مقاوم.

این خدا بود که دل‌ها را برای اربعین، متحول کرد؛ نه نهادهای تبلیغی!

  • تا امنیت برقرار شد و قدرت فراهم آمد، خدا دل‌ها را منقلب کرد. این خدا بود که دل‌ها را منقلب کرد که به اربعین توجه پیدا کردند! در آن سال‌های اول که تازه پیاده‌روی اربعین داشته رونق پیدا می‌کرد، من از علمای عراق و ایران می‌شنیدم که می‌گفتند «چه کسی مردم را دعوت کرده است به اربعین بیایند؟ چرا این‌قدر شلوغ شده است؟ چه کسی به مردم گفته است که بیایید همۀ هستی خودتان را لب جاده برای پیاده‌روی‌کنندگان و زائران امام‌حسین(ع) نثار کنید؟ همه دنبال این می‌گشتند که ببینند چه کسی فعالیت کرده تا این حرکت ده‌ها میلیونی راه بیفتد! واقعاً کسی جز خدا نبود، الان هم کسی جز خدا نیست!
  • همین دل‌های شما را چه کسی متحول کرده است؟ چه کسی تبلیغات کرده است؟ چه کسی دل‌ها را تکان می‌دهد وقتی یاد اربعین در دل‌ها جاری می‌شود؟ کسی فکر نکند که تبلیغات تلویزیون توانسته است مردم را راه بیندازد!

حرکت 2میلیونی مردم تهران در روز اربعین هم کار خداست نه تبلیغات!

  • این حرکتی که در روز اربعین، از میدان امام‌حسین(ع) تا شهرری شکل گرفته است را نگاه کنید که سال گذشته حدود 2میلیون نفر شرکت کردند. چندسال پیش سه چهارتا دانشجو از دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه تهران و...آمدند گفتند: ما نتوانستیم اربعین برویم، لذا می‌خواهیم در داخل شهر خودمان (تهران) حرکت کنیم از اینجا راه بیفتیم به سمت حرم عبدالعظیم حسنی! شاید اینها تصورشان یک جمعیت صد نفره بود که راه بیندازند و در راه بشود هزار نفر! اما سال بعدش، حدود دو میلیون نفر در این مسیر حرکت کردند، درحالی‌که هیچ‌کس از مردم تهران دعوت نکرد که بیایید پیاده‌روی کنید، مسئله این است که در تهران و در همۀ شهرها، دیگر روز اربعین کسی نمی‌تواند در خانه، بند بشود، این دل‌ها دست خدا است؛ نه نهادهای تبلیغی، نه مبلغان دینی، نه ذاکران اهل‌بیت(ع).
  • بعضی از اوقات، کسانی که در هیئت‌ها خدمت می‌کنند یا مداحی می‌کنند یا سخنرانی می‌کنند، بعد از اینکه شکوه اربعین را دیدند، دنبال اینها راه افتادند! یعنی این‌طوری نبود که بگوییم: ذاکران اهل‌بیت(ع) و روضه‌خوان‌ها و رؤسای هیئت‌ها رفتند و مردم را به‌دنبال خود کشیدند! من شهادت می‌دهم که قصه برعکس بود! این دل‌ها را خدا متحول کرده و امام معصوم با تک‌تک دل‌ها تماس گرفته است و شما جلوه‌ای از آن تمدن عظیم مهدوی را در اربعین خواهید دید!
  • تمدن عظیم مهدوی تمدنی است که مردم با انگیزۀ تعلق و خدمت به شخص ولی‌الله الاعظم(ع) جهان را اداره می‌کنند. من یک‌بار خدمت حضرت آیت‌الله‌العظمی سیستانی رسیدم، ایشان به تفصیل داشت برای من توضیح می‌داد و می‌فرمود که ما در عراق، اربعین را مردمی می‌دانیم و اربعین را مردمی نگه می‌داریم. من خدمت ایشان عرض کردم که در ایران هم همین‌جور است، هر اتفاقی افتاده است، در دل مردم بوده و جوشش مردمی بوده است. پیام اربعین، پیام بسیار باعظمتی است!

احتمال دارد اربعین یک امتحان مهم از ما، برای یاری امام‌زمان(ع) باشد

  • ما دربارۀ اربعین، چندتا مسئولیت داریم. بنده به‌عنوان یکی از زائران و پیاده‌روی‌کنندگان اربعین، خدمت شما عرض می‌کنم که احتمال دارد اربعین یک امتحانِ بی سر و صدا اما بسیار مهم باشد از ما (یعنی کسانی که در این عصر زندگی می‌کنیم) برای یاری حضرت ولی‌عصر(ع)!
  • حضور در اربعین واجب نیست، کمک‌کردن به اربعین هم واجب نیست، اما چه‌بسا کوتاهی‌های ما را-در قبال اربعین- فردا به رخ ما بکشند؛ فردای پس از ظهور و فردای قیامت! مثلاً اینکه بگویند: مگر تو ندیدی که موقع نصرت دین خدا با اربعین بود و می‌توانستی اربعین را جهانی‌تر بکنی؛ چرا در خانه نشستی؟ چرا مرخصی نگرفتی؟ چرا اگر خودت نمی‌توانستی بروی، یک یا دو نفر را جای خودت راه نینداختی که بروند؟ درحالی‌که رسم بوده امام معصوم، گاهی به‌جای خودش، زائر به کربلا می‌فرستاده است!
  •  اگر بپرسند: چرا هیچ قدمی برای حسین(ع) بر نداشتی؟ شما چه جوابی دارید؟ اگر این‌طور جواب بدهید و بگویید: «خُب بر من که واجب نبود!» به تو خواهند گفت: شب عاشورا هم امام‌حسین(ع) به همۀ یارانش فرمود که واجب نیست اینجا بمانید، بلند شوید بروید، چرا کسی نرفت؟ چرا اصرار کردند که ما می‌‌خواهیم پیش‌مرگ تو بشویم!

کسی که در اربعین قدم برمی‌دارد، درواقع برای ظهور و رفع غربت حسین(ع) قدم برمی‌دارد

  • کسانی که در اربعین هر قدمی برمی‌دارند اصرار دارند که برای حجة‌بن‌الحسن العسگری(ع)، برای ظهور او، برای رفع غربت حسین(ع) قدمی بردارند، اینها خواستۀ آنها است! تو کِی می‌خواهی خودت را به جهان نشان بدهی؟ تو کِی می‌خواهی خودت را به زمان نشان بدهی؟ تو کیِ می‌خواهی خودت را به امام زمان نشان بدهی؟
  • تو کِی می‌خواهی خودت را به حسینِ زمان نشان بدهی و بگویی «وَ نُصرَتی لَکُم مُعدَّة» امام زمان(ع) می‌خواهد در ابعین شما را به خدا نشان بدهد که «اینها به اصرار خودشان آمده‌اند، کسی به اینها نگفته است بیایید!» احتمالاً یک امتحانی در پسِ اربعین برای ما هست، شما به نیت‌های خودتان نگاه کنید و به آثار باعظمت اربعین!

هرکسی نمی‌تواند اربعین برود، یک نفر را جای خودش بفرستد

  • پیشنهاد بنده این است: برای اینکه در این امتحان، روسفید باشیم هرکسی نمی‌تواند اربعین برود، یک نفر را به‌جای خودش بفرستد، اگر این فرد، هزینۀ سفر اربعین را نداشته باشد-و شما هزینه‌اش را بدهید- در این‌صورت کسی که جز با دارایی شما نمی‌توانست به کربلا برود، با کمک شما می‌رود و این چند جور ثواب دارد.
  • بعضی از جوان‌ها ممکن است احیاناً انگیزه‌شان کم باشد که البته کم پیدا می‌شود، اما وقتی ببیند که یک بانی پیدا شده و دارد او را می‌فرستد، به کربلا می‌رود و بعد آنجا تحول پیدا می‌کند؛ آنجا به زیارت سیدالشهداء(ع) خواهد رفت! کم نبوده‌اند کسانی که بی‌نماز بودند و کم‌حجاب بودند اما به کربلا رفتند و بازگشتند و بهترین‌ها شده‌اند و تحول پیدا کرده‌اند چون آنجا به زیارت سیدالشهداء(ع) خواهند رفت!

در اربعین، طعم زندگی در جامعۀ مهدوی، چشیده می‌شود

  • بگذارید طعم زندگی در جامعۀ مهدوی چشیده بشود، البته مژده بدهم که واقعاً این‌طوری شده است، موکب‌ها یک زمانی فقط در عراق بود، ولی الان موکب‌ها در شهرهای بین راه در کشور خودمان هم راه افتاده است!
  • من سال گذشته که برای اربعین می‌رفتم، بیرون شهر همدان، کرمانشاه، ملایر و... می‌دیدم که جوان‌ها آمده‌اند و دنبال اتوبوس زائران می‌گردند، وقتی می‌دیدند اتوبوسی دارد زائر می‌برد، از آنها تمنا می‌کردند که بیایید از شما پذیرایی کنیم... مردم در خانه‌های خودشان غذا درست می‌کردند و می‌آوردند، غوغا بود!

هرکسی می‌خواهد معجزۀ یک زندگی متفاوت را ببیند به اربعین بیاید

  • در مسیر بازگشت هم بعضی‌ها با اشک می‌آمدند مثلاً طرف با یک دانه پراید خودش می‌آمد و می‌گفت: «من چهار نفر را می‌توانم برگردانم، بیایید سوار شوید...» اینها از جلوه‌های بسیار زیبای زندگی در جامعۀ مهدوی است. اگر بحث «امام» و محبت امام، مطرح باشد، چقدر دل‌ها به همدیگر نزدیک می‌شوند! اصلاً بسیاری از دوائر دولتی تعطیل می‌شوند، چون اینجا دیگر معنا ندارد که بخواهند نظارت کنند که یک‌وقت کسی تخلف نکند!
  • وقتی مردم از جان و دل‌شان دارند آنجا خرج می‌کنند، دیگر نظارت نمی‌خواهند، اصلاً دیگر دزدی امکان ندارد، اینها عاشقانه می‌آیند و از زائران تمنا می‌کنند که از پذیرایی‌هایشان بردارند. اینجا دزد‌بازار نیست که بخواهند ناظر داشته باشند! تقریباً هیچ قانون نوشتۀ مکتوب و آئین‌نامه‌ای وجود ندارد؛ اما ببینید که مردم چطور باهم هماهنگ می‌شوند! این معجزۀ الهی است. هرکسی می‌خواهد معجزۀ یک زندگی متفاوت را ببیند، اربعین بیاید و به اربعین کمک کند!

عربی یاد بگیرید تا عشق مردم عراق را در اربعین ببینید

  • جوان‌ها عربی یاد بگیرند! عربی یاد بگیرید تا عشق مردم عراق را در اربعین، ببینید و درک کنید، میلیاردها خرج شد تا اینها با شما دشمن بشوند و شما با آنها دشمن بشوید، ولی الان عشق مردم عراق را ببینید! مردم عراق، خیلی مردم بامحبتی هستند.
  • یکی از موکب‌دارها می‌گفت من قبلاً از ایرانی‌ها زیاد خوشم نمی‌آمد، وقتی به زیارت امام‌حسین(ع) می‌آمدند، ارتباط و تماسی با آنها نداشتم، از دور می‌دیدم که از اتوبوس پیاده می‌شوند و می‌روند زیارت می‌کنند، در بازار هم یک چرخی می‌زنند، البته از دور یک احترامی برایشان قائل بودم، چون می‌گفتم بالاخره اینها زائر أباعبدالله‌الحسین(ع) هستند، اما دیگر آن‌قدر محبت نداشتم و عاشق نبودم. ولی از آن وقتی که دیدم ایرانی‌ها هم در اربعین می‌آیند و مثل ما با پای برهنه، در این مسیر حرکت می‌کنند و مثل ما روی خاک می‌نشینند و از این چای عراقی می‌خورند، عاشق‌شان شدم! خدا شاهد است که این موکب‌دار عراقی اشک می‌ریخت و این حرف‌ها را می‌زد.
  • یا أباعبدالله‌الحسین(ع)! تو داری چه‌کار می‌کنی؟ خدا لعنت کند آنهایی را که در کنار نهر فرات، تو را به شهادت رساندند تا برکات خودت را به مردم جهان نشان ندهی، خدا لعنت کند آنهایی را که تا الان، اهل‌بیت(ع) را غریب نگه داشته‌اند. بروید با ادبیات و زبان عربی آشنا بشوید، گفتگو کنید، آنجا از همۀ کشورهای جهان می‌آیند، این غوغا را از نزدیک در آنجا مشاهده کنید.
  • خدایا به ما توفیق عنایت کن، خدمتگزار اربعین باشیم! خدایا ما را خدمتگزار اربعین قرار بده، خدایا هرکجا هستیم، ما را جزء احیاکنندگان و مقوّمین اربعین قرار بده، خدایا ما را جزء مروّجین اربعین قرار بده. خدایا ما را در صف مقدم زائرانی قرار بده که در اربعین به زیارت امام‌زمان(ع) و به زیارت أباعبدالله‌الحسین(ع) می‌شتابند، ما را در خط مقدم قرار بده.

امسال اربعین را امام‌زمانی برگزار کنید! 

  • آیا ممکن است امام حسن عسگری(ع) دعوت کند که اربعین بیایید، اما پسرشان مهدی فاطمه نیایند؟ آیا می‌شود امام صادق(ع) فرموده باشند که برای زیارت امام‌حسین(ع) پیاده بیایید، ولی امام‌زمان(ع) پیاده نیاید؟!
  • در این سال‌های اخیر، در ایام اربعین روزها یک‌مقدار هوا گرم است لذا خیلی‌ها شب‌ها پیاده‌روی می‌کنند. در این نیمه‌شب‌ها من دیده‌ام بعضی‌ها اشک می‌ریزند و راه می‌روند و یابن‌الحسن می‌گویند... یابن‌الحسن، می‌شود در این نیمه‌شب‌ها در مسیر پیاده‌روی اربعین، شانۀ من یک‌بار به شانۀ شما اصابت کند؟ آقای من، در کدام مسیر داری قدم می‌زنی؟
  • هرکسی عشق به امام زمان(ع) دارد اربعین بیاید! اصلاً امسال اربعین را امام زمانی‌اش کنید! حتماً حجة‌بن‌الحسن‌العسگری(ع) آن کسی است که جلوتر از شما در این پیاده‌روی آمده است و مقدمات حضور شما را فراهم می‌کند.

روضه‌ای برای اربعینی‌ها

  • یک روضه‌ای را من همیشه برای اربعینی‌ها می‌خوانم و می‌گویم: شما وقتی در این راه حرکت می‌کنید، قدم به قدم از شما پذیرایی می‌کنند، قدم به قدم بهترین جا را برای شما در نظر می‌گیرند، تا ببیند یک مادری با بچه‌اش نشسته است و استراحت می‌کند از موکب‌ها می‌آیند و می‌گویند: «مادر، یک‌وقت با بچه اذیت نشوی، جا هست، بیا داخل موکب...» 
  • اربعینی‌ها، در این مسیر مدام از شما پذیرایی می‌کنند به‌حدی که وقتی به کربلا رسیدید دیگر روی‌تان نمی‌شود سرتان را بلند کنید، چون در همین راه، بچه‌های حسین(ع) را گرسنه نگه می‌داشتند و بوی غذا به مشام بچه‌های حسین(ع) می‌رسید، می‌گفتند: به بچه‌های حسین(ع) غذا ندهیم که اینها گرسنه وارد کوفه بشوند و دست گدایی جلوی مردم دراز کنند! در همین راه بچه‌های حسین(ع) را خرابه‌نشین کردند. ألا لعنة الله علی القوم الظالمین.
    •  خدایا اربعین امسال را مقدمۀ ظهور عاجل مهدی فاطمه قرار بده! و صلی الله علی محمدٍ و آله الاطهار.
    (الف2-ن2)

نظرات

سلام کاربری به نام صالح دوست دارند به سفر اربعین بروند ولی هزینه اون را ندارن چه طوری میتونم هزینه سفر را پرداخت کنم 

سلام

ممنونم از استاد پناهیان 

خداوند بر توفیقاتشون بیفزاید

 

بعضی سایتها/کاروان ها هستند که میتونید هزینه یه نفر رو اونجا بپردازید یا یه مبلغی ارسال کنید، مثل mukeb.ir

 

باسلام وعرض ادب خدمت تمامی عزیزان،بالاخص حاج اقای پناهیان عزیز.میخوام بگم صحبتهای ایشون دردلهای ماشوروغوغای عجیبی به پاکرده و برای شرکت در این اجتماع بی تاب شدیم ولحظه شماری میکنیم تااین ایام ازراه برسه وبتونیم تواین مسیرقدم بذاریم.بنده درپیامرسان ایرانی ایتا،دوکانال میشناسم که هرشب برای کمک هزینه قرعه کشی میکنن.هم برای کسانیکه میخوان کمک کنند مناسبه وهم برای اون دسته ازعزیزان که به دلیل مشکل مالی توان رفتن ندارن.اگه عزیزی لینک کانالهاروخواست به ایدی بنده درایتاپیام ارسال کنه.بلکه بنده هم دراین امر،سهم کوچکی داشته باشم.ایدی بنده: hafez7@

کاش بشود من هم پای پیاده،اربعین بروم کربلا...

خطاب به خانم "اعظم"

ببینید کدوم یک واجب تر و اثرش بیشتر هست

اتفاقا شما اگر زیارت عاشوراتون رو تعلیق کنید یا موکول، به خاطر رفتن به زیارت اربعین،اینطور مردمی که سالها حتی خونه ی شما میومدن، بیشتر به این زیارت ترغیب میشن

خوندن زیارت عاشورا باید نتیجش عمل کردن به دستورات باشه.

اربعین هم از مهم ترین دستورات یاری امام زمان هست

با سلام و دورود بر حاج آقا پناهیان.شاید آغاز ترویج و توسعه فرهنگ اربعین با تهیه وتدوین DVD یااهل العلم شروع شد . حدود 8 قبل ،پس از بازگشت زیارت اربعین به عنوان تبرک بیش از 200 نسخه از DVD مذکور را تهیه کردم و به همه همکاران ،دوستان و حتی بستگانم یک نسخه هدیه دادم .خوشبختانه بسیار مورد استقبال قرار گرفت. ایشان هر سال نکات بسیار دقیقی از پیاده روی اربعین مطرح میکنند . خداوند به ایشان عمر با عزت عنایت فرماید.آمین

سلام و عرض ادب و ارادت 

بنده حقیر و کمترین از آرزوهایم است که در این پیاده رویی  بزرگ اربعین حضور پیدا کنم . اما هزینه آن را ندارم . از محضر سیدالشهدا امام حسین علیه الصلوة و السلام هم بارها درخواست کرده ام. اما جوابی نشنیدم و درخواستم اجابت نشده. یعنی ما اینقدر بد و خاک بر سر هستیم که مورد لطف و عنایت آن امام عظیم الشأن قرار نمی گیریم .

براستی باید چه بکنیم مورد لطف و عنایت امام حسین علیه السلام قرار بگیریم . دارم ناامیدِ ناامید می شوم.

درود خدا بر حاج آقا پناهیان و همه عزیزانی که دین خدا رو یاری میکنند

خوش به حال اونایی که می روند.

 

سلام خدمت استاد پناهیان خدا قوت با این سخنرانیها شما دلها رو قبل از اربعین به زیارت می برید ولی ما تو خونمون از پانزده صفر تا اربعین زیارت عاشورا داریم و نمیتونیم به پیادهروی بریم  تکلیف ما چیست ؟التماس دعا میشه هنگام پیادهروی چند قدمی هم به نیت ما بردارید 

کاش یک گروه تشکیل می دادید برای جمع آوری هزینه اربعین  چون من دوست دارم هزینه سفر اربعین را برای یک نفر پرداخت کنم ولی نمی دونم به چه کسی بدهم 

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...