۹۸/۰۷/۰۹ چاپ ایمیل و پی دی اف
مراسم آغاز به‌کار پنجمین سال «رادیو اربعین»-آستان مقدس امامزاده صالح

زیبایی اربعین، ما را از خطرِ «کم‌گذاشتن برای اربعین» غافل نکند/ اربعین صرفاً یک زیارت عاشقانه نیست؛ یک ماجرای جدی مثل دفاع مقدس است/ اربعین تمرین بسیار زیبایی برای ظهور است / «رادیو اربعین» هرلحظه زائران را به‌یاد امام‌زمان(ع) بیندازد 

شناسنامه:

  • مکان: مراسم آغاز به‌کار پنجمین سال «رادیو اربعین»-آستان مقدس امامزاده صالح
  • تاریخ: 98/07/07

حال و هوای عاشقانۀ اربعین نباید ما را از خوف و خطر اربعین غافل کند؛ خطر اربعین در این است که مبادا از کمک‌کردن برای اربعین غفلت کنیم، مبادا برای اربعین کم بگذاریم و مبادا در این همایش باشکوهِ تاریخی، اثری نداشته باشیم. اینکه رهبر انقلاب فرمودند، اربعین می‌تواند مقدمه یا وسیله‌ای برای تحقق «تمدن عظیم اسلامی» باشد، سخن بسیار دقیقی است، حیف است ما سهمی در آن نداشته باشیم.

به صدا و سیما تبریک می‌گویم که توفیق پیدا کردند «خدمتگزار اربعین» باشند 

  • با اینکه در ایام سوگواری أباعبدالله‌الحسین(ع) قرار داریم اما باید به همۀ عاشقان اربعین تبریک بگویم که خداوند متعال این سفر نورانی را قسمتِ آنها کرده است و إن‌شاءالله همۀ ما جزء زائران اربعین باشیم. خدا را شکر می‌کنیم به‌خاطر اینکه حماسۀ زیارت اربعین در زمان ما دارد شکل می‌گیرد. به صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم باید تبریک بگویم که چنین توفیق باعظمتی پیدا کرده‌اند که خدمتگزار اربعین باشند.
  • تاریخ ثبت خواهد کرد این سال‌هایی را که حماسۀ باشکوه اربعین دارد شکل می‌گیرد و آیندگان از تک‌تک ما خواهند پرسید شما در همان زمانی بودید که ده‌ها میلیون نفر به سوی أباعبدالله‌الحسین(ع) حرکت می‌کردند؟ مثل کسانی که در دوران دفاع مقدس بودند و الان دربارۀ آن دوران برای کسانی که نبودند، تعریف می‌کنند.

رادیو اربعین هرلحظه زائران را به‌یاد امام‌زمان(ع) بیندازد

  • اینکه در صدای جمهوری اسلامی، رادیو اربعین شکل گرفته و تأسیس شده است، اقدام خاصی است. امیدوارم دوستان ما تا می‌توانند این صدای نورانی را غنی کنند. به ویژه پیشنهاد می‌کنم که زائران اربعین أباعبدالله‌الحسین(ع) را هر لحظه به یاد امام زمان ارواحنا له الفداء بیندازند و دائماً از زائران بپرسند که آیا به حضور مولای‌شان امام زمان ارواحنا له الفداء رسیدند یا نه؟
  • واقعاً اربعین فقط به زیارت امام‌حسین(ع) رفتن نیست، اربعین به زیارت امام‌زمان‌(ع) رفتن هم هست، بلکه بیشتر به حضور آن امام غائب رسیدن، باید در اربعین هدف باشد. چون وقتی در زیارت اربعین می‌گوییم «من آماده‌ام شما را یاری کنم؛ و نُصرَتی لَکُم مُعدَّة» در واقع می‌خواهیم امام‌زمان(ع) را یاری کنیم.

زیبایی اربعین، ما را از خطرِ «کم‌گذاشتن برای اربعین» غافل نکند

  • زیبایی و شکوه اربعین نباید ما را از جدّی‌بودن و اهمیت خطیر اربعین غافل کند. حال و هوای عاشقانۀ اربعین نباید ما را از خوف و خطر اربعین غافل کند؛ خطر اربعین در این است که مبادا از کمک‌کردن برای اربعین غفلت کنیم و مبادا برای اربعین کم بگذاریم، مبادا در این همایش باشکوهِ جهانی و تاریخی، ما یک‌وقت اثری نداشته باشیم.
  • شما می‌بینید که در شهرهایی مثل همین تهران، مردم در روز اربعین دیگر نمی‌توانند در خانه‌هایشان بمانند، بدون اینکه کسی از مردم دعوت کرده باشد، طی این سه چهار سال اخیر، مردم در روز اربعین به خیابان‌ها می‌آیند و می‌خواهند یک‌جایی راه‌پیمایی کنند؛ به یاد امام‌حسین(ع) و به یاد پیاده‌روی زائران که در بیابان‌های اطراف کربلا دارد رخ می‌دهد.

راه‌پیمایی مردم در شهرهای خود در روز اربعین، حرکت بسیار زیبایی است

  • در همین تهران حدود دو میلیون نفر از میدان امام‌حسین(ع) به سمت شهرری پیاده‌روی کردند. در قم و شهرهای دیگر هم به‌صورت دیگری شاهد این حرکتِ زیبا بودیم؛ درحالی‌که این حرکت‌ها از روز اول، واقعاً برنامه‌ریزی شده نبود، ولی انگار در روز اربعین دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند در خانۀ خودش آرام و قرار پیدا کند و صرفاً از صدا و سیما شاهد اربعین باشد.
  • البته آنهایی هم که در این شب‌ها و لیالی باعظمت اربعین، از خانه‌های خودشان و از طریق صدا و سیما، این همایش باشکوه و باعظمت اربعین را پیگیری می‌کنند، همدلیِ فوق‌العاده‌ای دارند.

اربعین صرفاً یک زیارت عاشقانه نیست؛ یک ماجرای جدی مثل دفاع مقدس است

  • اربعین یک ماجرای جدی است، مثل دفاع مقدس که خیلی جدی بود! اربعین صرفاً یک زیارت عاشقانه نیست، اگرچه عاشقانه بودن و لذت معنوی‌اش هم زبانزد است و به‌وضوح لمس می‌شود. اما واقعاً کسانی که همت می‌کنند و به اربعین می‌روند یا برای اربعین قدمی برمی‌دارند، یا کسانی که خودشان نمی‌توانند بروند ولی چند نفر را به‌عنوان نائب می‌فرستند و پول زیارت آنها را تأمین می‌کنند، همه‌شان باید بدانند که در اربعین، یک اتفاق خیلی بزرگ دارد رخ می‌دهد.
  • اینکه رهبر انقلاب فرمودند، مقدمات تمدن عظیم اسلامی دارد رقم می‌خورد، سخن بسیار دقیقی است (امّت اسلامی نشان خواهد داد که عزّت الهی یعنی چه؛ تمدّن عظیم اسلامی را به جوامع عالَم نشان خواهند داد؛ باید هدف ما این باشد و این راه‌پیمایی اربعین می‌تواند یک وسیلۀ گویایی برای تحقّق این هدف باشد؛ 27/06/98) لذا حیف است که ما سهمی در این حرکت عظیم نداشته باشیم.

مستحب‌بودن اربعین، ما را از عظمت اربعین غافل نکند

  • ان‌شاءالله همه این سفر را به‌عنوان یک سفر ضروری تلقی کنند و امکاناتش را هم خیرین فراهم کنند، هم دولت. دولت هرچقدر به زیارت اربعین و زائران اربعین خدمت کند، به نفع مملکت و به نفع محرومین است و این خدمت هم برکتی برای دیگر اقداماتش خواهد بود.
  • یادتان باشد؛ واجبات دینی مثل نماز، ما را از عظمت اربعین-با اینکه مستحب است- غافل نکند. این واجبات، مثل اسکلت و فونداسیون ساختمان هستند که استحکام ساختمان به همین واجبات است، اما بناء رفیع اربعین و بنای ساختمان باشکوهی که آدم می‌تواند در آن پناه بگیرد (مثل خانه و پناهگاه و مأمن) به عناصر دیگری هم وابسته است که این عناصر می‌توانند فایده‌ها و کارکردهای بسیار ضروری و مهمی داشته باشند که بدون آنها، اسکلتِ تنها به هیچ‌وجه آن فایده‌ها را نخواهد داشت.
  • إن‌شاءالله خداوند متعال به دوستان ما در رادیو اربعین و در شبکۀ مخصوص اربعین، توفیق بدهد با دل کسانی که در اربعین هستند به‌طور هم‌آهنگ، همراهی کنند و عقل و اندیشۀ آنها را هرلحظه تعالی بدهند.

رادیو اربعین جای سخنان حکیمانه است

  • اطبق روایت، جایی که محبت اهل‌بیت(ع) هست، جای حکمت است (مَنْ أَحَبَّنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ حَقَّقَ حُبَّنَا فِی قَلْبِهِ جَرَى یَنَابِیعُ الْحِکْمَةِ عَلَى لِسَانِه‏؛ محاسن/1/61) هرکسی اهل‌بیت(ع) را دوست داشته باشد خدا به او حکمت می‌دهد. پس رادیو اربعین جای سخنان حکیمانه هم هست. البته سخنان حکیمانه همیشه نغز و کوتاه ولی عمیق، خواهد بود. إن‌شاءالله کسانی که در این راه هستند، از همراهی رادیو اربعین بهره ببرند.
  • فکر می‌کنم خیلی از کسانی که در این مسیر نورانی هستند، خودشان حرف‌های زیبایی برای گفتن داشته باشند، نمی‌دانم این امکان فراهم شده است که اینها بتوانند پیام‌های خودشان را به رادیو اربعین انتقال بدهند و رادیو هم پیام‌های این زائران را پخش کند؟ مثلاً ممکن است کسی بگوید: «من الان در ستون 700 هستم و در این لحظه این اتفاق دارد می‌افتد...» اینها را مردم بگویند و ما حرف‌های مردم را از رادیو اربعین بشنویم؛ مردمی که همیشه حرف‌های خوب برای گفتن، زیاد دارند خصوصاً در این راه که-‌به‌خاطر محبت اهل‌بیت(ع)- چشمه‌های حکمت از قلب‌شان بر زبان‌شان جاری می‌شود.

سعی کنید حتماً نام شما هم جزء اربعینی‌ها ثبت شود/ رسانه‌های غربی، جمعیت و کیفیتِ حماسۀ اربعین را درست منعکس نمی‌کنند

  • حتماً در اربعین برای خودتان عکس یادگاری بگیرید؛ البته منظورم صرفاً همین عکس‌گرفتن نیست، بلکه بگذارید نام شما در اربعین ثبت بشود. بگویید «یابن‌الحسن، نام ما را هم ثبت کن، ما هم جزء کسانی باشیم که آمده‌ایم...»
    ‌  نگاه نکنید که رسانه‌های عالم حضور ده‌ها میلیونی را-آن‌هم حضوری از صمیم دل و آن‌هم یک دورهمی باعظمت- تقلیل می‌دهند و می‌گویند «صدها هزار نفر در یک مراسم مذهبی در چهلم عزای أباعبدالله‌الحسین(ع) به کربلا رفتند!» می‌خواهند هم تعداد جمعیت را و هم کیفیت آن را تقلیل بدهند! معلوم است که آنها حماسۀ اربعین را منعکس نمی‌کنند؛ این طبیعی است!
  • سال گذشته به یکی از مستندسازهای خارجی در اربعین گفتم: شما اگر مستندی دربارۀ اربعین بسازید، می‌توانید آن را در کشورهای غربی پخش کنید؟ او گفت: «ابداً اجازه نخواهند داد.» گفتم: چرا؟ گفت: «اگر یک مستند کامل از اربعین پخش بشود، تمدن غرب سقوط می‌کند!» چون آنجا خوشبختی را طورِ دیگری تعریف کرده‌اند؛ یعنی خوشبختی را بر محور منفعت‌طلبی تعریف کرده‌اند اما در مسیر اربعین، خوشبختی با ایثار و فداکاری همراه است و مردم لذت می‌برند از اینکه اموال خودشان را در راه «ولیّ خدا» صرف می‌کنند، مردم واقعاً در اینجا بامحبت هستند؛ چیزی فراتر از قانون در اینجا حکم‌فرمایی می‌کند، عشق و محبت واقعاً غوغا می‌کند.
  • کمترین نیروی انتظامی و کمترین مدیریتِ نظم‌دهنده-به معنای بوروکراسی- در اربعین حضور دارد اما شما می‌بینید که چقدر این جمعیت 20میلیونی باهم هماهنگ هستند! در این چند روز صدها میلیون وعدۀ غذایی بین مردم توزیع می‌شود و زائران اربعین دائماً دارند پذیرایی می‌شوند، اما چه کسی این غذاها را تهیه می‌کند؟ چه کسی توزیع می‌کند؟ انگار اینها سال‌ها باهم تمرین کرده‌اند و این تمرین و این هارمونی، نسل‌ها در اعقابشان شکل گرفته است که امروز این‌قدر باهمدیگر هم‌دست، هم‌داستان و هم‌دل شده‌اند. واقعاً فوق‌العاده است!
  •  جمعیتی که به حج مشرف می‌شوند دو یا سه میلیون نفر، بیشتر نیستند، با اینکه همۀ مکان‌ها و محدوده‌ها مشخص است و تمام این مسیر را می‌شود لوله‌کشی و آب‌رسانی کرد (چون مسیر کاملاً محدودی است) اما افراد در ایام «رمی جمره» آب کم می‌آورند! چند سال پیش هم هزاران نفر کشته شدند. اما شما می‌بینید که در مسیر اربعین، ده‌ها میلیون نفر، حرکت می‌کنند بدون اینکه مشکل و کمبودی پیش بیاید.
  • در مسیر اربعین اگر این جمعیت انبوهی که حرکت می‌کنند، ده دقیقه در یک‌جا بایستند(مثلاً در گِیت‌های بازرسی) با آن کوله‌ها و با آن گرمای روز، خیلی‌ها نمی‌توانند تاب بیاورند، اما به لطف خداوند، دراین سال‌ها هیچ‌وقت آن خطری که در منا رخ داد، در بین این جمعیت رخ نداده است و رخ نمی‌دهد؛ إن‌شاءالله دشمنان قادر نخواهند بود ضربه بزنند و مؤمنان با هماهنگی و زیبایی با کمک پروردگار، می‌توانند این اربعین را با زیبایی و شکوه پشت سر بگذارند.

اربعین تمرین بسیار زیبایی برای ظهور است

  • خیلی اربعین باشکوه است و تمرین بسیار زیبایی است برای ظهور. واقعاً الان آدم باور می‌کند که اگر امام‌زمان(ع) ظهور بفرمایند و یک لشکر 20میلیونی بخواهند فراهم کنند، بدون یک ذره اشکال، این لشکر 20میلیونی برای حضرت فراهم می‌شود، چون همه افراد کار خودشان را بلد هستند؛ مثلاً موکب‌دارها و آشپزها می‌دانند باید چه‌کار کنند.
  • کافی است یک کلمه بگویند که «موکب‌ها و موکب‌دارها سر جای خودشان حاضر باشند» آنهایی که برنج می‌آوردند، آنهایی که نان می‌آوردند و... با یک اشاره، طی یک هفته، تمام تدارکات پذیرایی از 20میلیون نفر لشکریان حضرت فراهم خواهد بود(هرچند شاید حضرت نیازی به یک لشکر 20میلیونی هم نداشته باشد)
  • إن‌شاءالله اربعین همان‌قدر که زیبا است و زیبایی‌اش را لمس می‌کنیم، جدی بودنش را درک کنیم، همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، اربعین مقدمۀ تمدن نوین اسلامی بشود و اوضاع جهان را تغییر بدهد.
    ‌  ان‌شاءالله اربعینی‌ها امسال دیگر امام زمان‌شان را برگردانند؛ دیگر این مؤمنین تحمل روضه‌ها را ندارند و تاب ندارند که روضه‌ها برای امام‌حسین(ع) تکرار بشود. واقعاً می‌بینیم که سال به سال تحمل جوان‌ها در روضه کمتر می‌شود، دیگر نمی‌شود به خرابۀ شام نزدیک شد، دیگر نمی‌شود گفت دست کسی به‌سوی سه سالۀ أباعبدالله‌الحسین(ع) بلند شد...
     (الف2-ن2)

نظرات

با سلام

لطفا فایل های صوتی سخنرانی آقای پناهیان در مسجد دانشگاه تهران (مربوط به چند شب مراسم شهارت امام حسن علیه السلام و حضرت رقیه سلام الله علیها) رو بذارید.

فایل سخنرانی عاشورا و تاسوعای امسال رو هم که نداشتید انگار، یا پیدا نمی‌کنیم..... 

۱۱ مهر ۹۸ ، ۰۸:۳۸ حسین یوسفی

سلام و تشکر لطفا فایلهای صوتی سخنان استاد را برای استفاده در خودرو در کانال یا سایت قرار دهید. خدات 

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...