کلیپ صوتی | عید سیاست
چرا در عید سیاست و حکومت، اینقدر سفارش به اطعام و محبت شده است؟
شناسنامه:
- تولید: بیان معنوی
- مدت زمان: 05:16
- منبع: 97/06/07
مدت: |دریافت با کیفیت: [پایین(3MB) | متوسط(5MB) | خوب(12MB)]
متن:
چرا در غدیر این همه محبّت سفارش شده؟ چون غدیر عید سیاست است تا مردم بفهمند سیاست یعنی محبّت!
چرا روز عید غدیر را اینقدر سفارش کردند که با محبّت برگزار کنید؟چرا ثواب اطعام در روز عید غدیر اینقدر بالا ذکر شده؟ چرا اینقدر محبّت باید در غدیر افزایش پیدا کند؟ چرا روز نیمۀ شعبان اینها نیست؟ چرا سیزده رجب میلاد خود امیرالمؤمنین علی(ع) این سفارشها نشده؟ چرا؟ واقعاً چرا اینجوری است؟
حضرت امام(ره) فرمود عید غدیر عید نصب امیرالمؤمنین علی(ع) به مقام امامت نیست. چون امامت که نصبی نیست، قابل نصب نیست، یک لیاقت ذاتی است در فرد، این لیاقت از کودکی هم هست همینجوری رشد میکند میرود بالا. آن روز غدیر که یک دفعهای یک نفر امام نمیشود که؛ آقا ما از الآن این مقام معنوی را به ایشان دادیم. مقام معنوی امیرالمؤمنین از قبلش هم بوده. پس روز عید غدیر چه خبر است که اینقدر مهربانی در روز عید غدیر قیمت پیدا میکند و سفارش شده؟
حضرت امام میفرماید عید غدیر عید سیاست است و عید نصب برای حکومت. این همه شلوغ کاریها و جشن و شادی و محبّت برای سیاست است و حکومت تا این درس را به همه بدهد که عرصۀ سیاست عرصۀ محبّت به مردم است. هر کی این را میفهمد بیاید توی سیاست؛ نمیفهمد نیاید توی سیاست. عرصۀ سیاست عرصهای است که هیچکس نباید گرسنه بماند. عرصۀ سیاست عرصۀ شاد کردن دل مردم است.
مثلاً یک کسی خواست برود توی عرصۀ سیاست، مردم بهش بگویند ببین، تو خدا وکیلی نه خودت اهل محبت هستی نه بابا و مامانت اهل محبت. ول کن تو رو خدا سیاست به تو نیامده! مردم باید اینجوری بگویند. چون محبّت به خلق، محبّت به مردم اگر نباشد، سیاستمدار، مدیر جامعه، مدیران جامعه یا خطا خواهند کرد یا خیانت. خیلی وسوسهانگیز است قدرت و سیاست. چی میخواهد این را کنترلش کند که رانتخواری نکند؟ دلش برای مردم بسوزد؟
شهید چمران میرود دکترای فیزیک پلاسمای خودش را از آمریکا میگیرد. میآید انقلابی میشود و درگیر میشود با طواغیت و توی کشور میخواهند دستگیرش بکنند میرود لبنان. وقتی که ایشان میآید لبنان خانمش ازش طلاق میگیرد دو تا بچهاش هم با خودش میبرد. میگوید که من نمیتوانم با تو بیایم اهل مبارزه بشوم. یا تو باید زن و بچهات را انتخاب کنی یا مبارزه را. چمران را مبارزه را انتخاب میکند. سیاستمدار یعنی این. از زن و بچهاش بگذرد. نه به بچهاش یک رانتی حال بدهد. بعد چمران یتیمخانه آنجا باز میکند. به خانمش میگوید که ما غیر از غذای یتیمها دیگر غذای دیگر نمیخوریم. ما دیگر همسطح این یتیمها هر چقدر گیر آوردیم برای این یتیمخانه برای این بچهها همان در همان سطح زندگی میکنیم.
یک شب مادر خانم چمران، خانم جدیدی که توی لبنان میگیرد؛ خانم چمران مادرش غذا درست میکند میآورد میگوید این شامی را درست کردم بده چمران بخورد. چمران آخر شب میآید خانه، خانمش شامی را میگذارد جلویش، خب ایشان هم خوشَش میآید میگوید بچهها هم از همین غذا خوردند دیگر؟ میگوید نه بچهها که غذای دیگری خوردند، این را مادرم پخته برای شما. ایشان غذا را میبندد میگذارد کنار میگوید ما قرار گذاشتیم غذایی غیر از غذای یتیمها نخوریم. خانمش میگوید بابا یتیمها خواب هستند، الآن که نمیبینند تو یک غذای دیگر خوردی. حالا شما بخور این غذا را. میگوید چمران شروع کرد گریه کردن. گفت بچهها خواب هستند، خدای بچهها که بیدار است.
این یعنی آدم اهل محبّت. غدیر به ما میگوید اینجور آدمها را بفرستید توی سیاست. نه کسی که اول شکم خودش را میخواهد پر بکند. چرا در غدیر این همه محبّت سفارش شده؟ چون غدیر عید سیاست است تا مردم بفهمند سیاست یعنی محبّت.
ارسال نظر
لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید