۹۹/۰۱/۱۱ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ تصویری | آیا کرونا به ظهور امام زمان(عج) ارتباط دارد؟ 

شناسنامه

 

متن:

بسم الله الرحمن الرحیم

خدمت همۀ دوستان سلام عرض می‌کنم، یکی از موضوعاتی که اخیراً خیلی مورد بحث قرار می‌گیرد ارتباط این پدیدۀ کرونا به عنوان یک بیماری به عنوان یک بلای عمومی، به عنوان یک پدیدۀ جهانی با ظهور هست. خب ما به عنوان کسانی که منتظر فرج هستیم همیشه علائم ظهور را پیگیری می‌کنیم و دوست داریم مژده‌هایی برای فرج هرچه سریع‌تر حضرت به ما برسد در عین حالی که می‌دانیم حوادث تلخی قبل از ظهور رخ خواهد داد و باید با آن حوادث تلخ مقابله کنیم، در مقابلش مقاومت کنیم و اقدامات لازم را که وظیفه‌مان هست در آن شرایط انجام بدهیم.
خب آیا واقعاً پدیده‌ای مثل کرونا که یک بیماری و بلا هست در واقع و از طرف دیگر موجب تحول عجیب و غریب در رفتار، سبک زندگی، معیشت مردم شده در اکثر نقاط جهان، ارتباط این پدیده با ظهور حضرت حجت صلوات الله علیه چگونه است؟ بعضی‌های خیلی اصرار دارند که این را به عنوان یک علامت از علامت‌های ذکر شده اعلام بکنند، نه چنین چیزی صحیح نیست، البته در مقدمات ظهور بیماری‌های فراگیر که موجب فوت خیلی‌ها هم می‌شود ذکر شده ولی هیچ نشانۀ روشن و مشخصی برای تطبیق ما نداریم، اصراری هم نباید داشته باشیم برای اینکه علائمی که در روایات ذکر شده را احیاناً با همۀ پیچیدگی‌هایی که دارند بخواهیم دقیقاً تطبیق بدهیم با وضع کنونی و همین بیماری کرونا.
بعضی‌ها هم اصرار دارند که بگویند نه هیچ ربطی بین کرونا و ظهور وجود ندارد. من در این باره می‌خواهم بیشتر صحبت بکنم؛ چرا ما باید اصرار داشته باشیم که بگوییم هیچ ربطی بین کرونا و ظهور وجود ندارد؟ می‌خواهم عرض بکنم در مقام تحلیل شاید بشود این حرف را زد؛ تمام حوادث عالم مخصوصاً در زمانی که ما هستیم با ظهور یک ارتباطی دارند، از روز اول بعثت پیامبر اکرم با ظهور ارتباط داشته وقتی که می‌فرماید «لِیُظهِرَهُ علی الدّینِ کلِّه» چطور حوادث ما در این زمانی که احتمالاً آخرالزمان باشد ارتباط نداشته باشد با ظهور؟ تمام ائمۀ هدی(ع) معمولاً دربارۀ پدیده‌های قبل از ظهور و آزمایش‌های سخت قبل از ظهور سخن گفته‌اند، حتی روند رسالت ائمۀ هدی(ع) همه به نوعی با غیبت و ظهور مرتبط بوده از آن زمانی که امام صادق(ع) شاگرد تربیت می‌کردند پیش‌بینی دوران غیبت را می‌کردند تا وقتی که بعد از ایشان ائمۀ هدی(ع) نوابی را در سرزمین‌های مختلف میان محبین‌شان به صورت‌های مستقیم و غیرمستقیم معرفی کردند، خب مقدمه‌سازی برای غیبت و بالتبع برای ظهور بوده.
همۀ حوادث، انقلاب ما مگر مقدمه برای ظهور نبوده؟ مگر ارتباط با ظهور ندارد؟ اینکه دیگر از مسلمات فرمایشات حضرت امام هست. دفاع مقدس فلسفه‌اش چیزی جز آماده کردن ما برای مقدمه‌سازی برای ظهور نبوده و نیست، و آثار دفاع مقدس را دیدیم، دفاعی که در مقابل تروریست‌های منطقه‌ای صورت گرفت اینها همه برای آماده شدن نیرو عِده و عُده برای فرج می‌تواند حساب بیاید.
ما هیچ وقت نباید حوادث و پدیده‌های فراگیر را خصوصاً آنهایی که جنبۀ ابتلا دارند و می‌توانند تأثیرگذاری‌های عمیق داشته باشند بدون ارتباط با ظهور بدانیم. منتهی نه به عنوان علامت خاص، بلکه به عنوان اموری که می‌توانند مقدمه‌ساز بشوند. و کرونا یکی از همین امور هست؛ کرونا اولاً نشان داد که بشر این قدرت را ندارد برای اینکه بتواند به سادگی با یک ویروس مقابله کند، زندگی‌ها همه تحت تأثیرش قرار گرفتند و اخبار جهانی همه تحت تأثیرش قرار گرفتند. ثانیاً نشان داد که تحول ایجاد کردن در عالم توسط تدبیر الهی، توسط مشیت خدا با ابتلائات مختلف کاری برای خداوند متعال ندارد، در عرض یکی دو ماه وضع عالم را شما می‌بینید این ویروس دگرگون کرد. حالا البته در مورد این ویروس که دست‌ساز بشر هست یا نه می‌شود جداگانه صحبت کرد، اگر دست‌ساز بشر باشد خب دیگر معلوم است ظلمی از این بالاتر برای فضای عمومی جهان، برای همۀ بشریت چی می‌تواند باشد؟
اگر دست‌ساز بشر بوده و از دست‌شان در رفته این در واقع نتایج باز علامت ضعف بشر برای ادارۀ خودش هست، اگر دست‌ساز بشر بوده و عمداً خواستند مسن‌ها را به نفع شرکت‌های بیمه‌های بزرگ یا کارتل‌ها و تراست‌ها و نظام‌ سرمایه‌داری مثلاً از بین ببرند، باز این هم یک جور ظلم فراگیر هست. اگر دست‌ساز بشر باشد پس به هر نحو بهش نگاه بکنیم چه نقشه برای بعضی از کشورها کشیده باشند و از دست‌شان در رفته باشد، چه نه اصلاً قصدشان همین بوده یا به هرحال این می‌تواند به عنوان یکی از مصادیق ظلم، همان ظلمی که فراگیر می‌شود و قبل از ظهور عالم را می‌گیرد تا ظهور رخ بدهد، تلقی بشود.
اگر دست‌ساز بشر نبوده واقعاً به طور طبیعی این اتفاق افتاده که البته این‌جوری که در بررسی‌ها می‌گویند احتمالش کم است، ولی در عین حال باز نشان می‌دهد که بشر علم لازم را ندارد و دچار جهل است و امام زمان ارواحنا له الفداء فقط برای آوردن عدالت ظهور نخواهند کرد، بلکه برای آوردن علم هم ظهور خواهند کرد، علم پس از ظهور تحول شگرفی پیدا خواهد کرد طبق روایات و یک دامنۀ بسیار گسترده‌ای پیدا می‌کند.
بعید نیست قبل از ظهور انسان دائماً به جهل خودش پی ببرد تا خود این آمادگی را در انسان‌ها ایجاد بکند برای اینکه عالم آل محمد(ص) ظهور بفرماید و جهان را پر از روشنایی و دانش بکنند. ما البته در گفتگوهای‌مان معمولاً از عدالت امام زمان(ع) علیه ظلم صحبت می‌کنیم، ولی خیلی خوب است در همین ایام از علم امام زمان ارواحنا له الفداء، از علمی که خواهند آورد، از جهانی که پر از علم خواهند کرد علیه جهل بیشتر صحبت بکنیم، این هم در روایات مطرح است. البته باید اول ظلم برطرف بشود تا علم مستقر بشود، نشر پیدا بکند و گسترش پیدا بکند بین انسان‌ها.
ولی به هرحال این کرونا دارد نشان می‌دهد ضعف بشر را در ادارۀ زندگی خودش و کشورهایی که به اصطلاح به آنها می‌گفتند کشورهای پیشرفته، به شدت دارند دچار چالش می‌شوند، به هر نحوه‌ای این ویروس تولید و توزیع شده باشد به هر حال این ضعف را دارد نشان می‌دهد و چه ظلم باشد چه جهل که الان ما درگیرش شدیم، اینها باید ما را بیشتر متوجه ظهور حضرت بکند و کاملاً نشان می‌دهد که ما باید متوجه به پروردگار عالم بشویم، تمنا بکنیم تا هر عاملی که می‌شود مثل دعا که برترین عوامل هست، برای تعجیل در فرج به کار بگیریم إن‌شاءالله تا فرج موفور السرور مولای‌مان در آن تعجیل بشود.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

نظرات

سلام و خداقوت.

بنااازم به این تحلیل زیبا و منطقی و پر از استدلال

خدا ان شاءالله عمرِ پراز برکت بهتون بده استادجان...

با سلام و تشکر از مطالب مفید سایت

بنده در مباحث نظام سازی و تمدن سازی فعالیت دارم و طبق فرمایشات امام خامنه ای در زمانهای گوناگون و به خصوص بعد از چهل سالگی انقلاب و بیانیه گام دوم و سخنان ایشان در نماز جمعه ای که اقامه فرمودند و بیاناتی که به زبان عربی فرمودند و بیانات دیگر ایشان وظیفه خود و امثال خود را تمرکز بر مباحث تمدن سازی و نظام سازی و سرعت بخشی به مطالعات و تحقیقات می دانم ولی چند وقتی است که این سوال برایم پیش امده است که این مباحث تمدنی و مطالعات ایا غیر از زمینه سازی ظهور در زمان خود امام زمان علیه الصلاه والسلام نیز کارایی دارند ؟ یا اینکه با ظهور ایشان که امام حی و حاضر و قابل دسترس خواهند بود دیگر کل اسلوب و روش های مطالعات تمدنی تغییر خواهد کرد و این مطالعات قبل از ظهور دیگر کارایی ندارند؟ وضعیت علم به خصوص علوم دینی که در عصر غیبت تدوین شدند برایم خیلی سوال برانگیز است که چه خواهند شد؟ و وقتی الان امام خامنه ای امر به پرداختن به مباحث تمدنی دارند قطعا منظورشان فقط قبل ظهور نیست ولی هنوز بنده متوجه نحوه ی کار به طوری که در جامعه پس از ظهور هم کارایی لااقل در حد ابتدای ظهور داشته باشد نیستم. الان در ادامه تحقیقات که همه با فرض غیبت امام علیه الصلاه والسلام است و عدم دسترسی به متون نظام سازی و تمدن سازی و اصول و قواعدی تدوین می شود و... ولی بعد از ظهور حضرت علیه الصلاه والسلام این مباحث خیلی متفاوت خواهند شد و من نمی فهمم چطور به تمدن مهدوی کمک خواهند کرد؟ لطفا از استاد این سوال رابپرسید خیلی برایم اهمیت دارد و در جهت ادامه تحقیقات ونحوه ی انها و سرعت انها ان شاء الله موثر خواهد بود. خواهشا راهنمایی کنید. با تشکر از شما و استاد پناهیان. التماس دعا

عرض سلام و خسته نباشید . 

حقیقتا زبانم قاصره از این بررسی زیبای حاج اقای پناهیان نسبت به این بیماری .

ان شاءالله خداوند ایشان را از یاران اصلی امام زمان (عج) قرار دهند .

با تشکر

 

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...