۹۹/۰۱/۲۵ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ تصویری | برای آدم خوبی شدن باید مهارت پیدا کنیم!

شناسنامه

  • تولید: بیان معنوی
  • زمان: 05:19
  • منبع:

 

متن:

  اینکه ما بخواهیم رفتار صالح، عمل صالح داشته باشیم، این همه‌اش وابسته به ایمان نیست. بلکه طبق آیۀ قرآن که فرمود «کُلٌّ یَعمَلُ عَلی شاکِلَتِهِ» انسان‌ها بر اساس شاکلۀ وجودی خودشان خیلی از اعمال را انجام می‌دهند. این شاکله به تعبیری شخصیت به مرور زمان ایجاد می‌شوند. به تعبیر ساده‌تر مهارت خیلی تعیین‌کننده هستند در اینکه انسان عمل صالح انجام بدهد. مثلاً در یک روایتی هست کسی که سوء خُلق دارد این گناهش بخشیده نمی‌شود. عین این عبارت هست «سوءُ الخُلق ذَنبٌ لا یُغفَر»؛ خب چرا سوء خلق بخشیده نمی‌شود؟ هر بار از یک گناهی خارج می‌شود به واسطۀ آن خُلقش، دوباره بر می‌گردد توی آن گناه به خاطر عادت رفتاری بدی که دارد. نمی‌تواند خودش را کنترل بکند.
  یکی از عناصر بسیار کلیدی تقوا این است که انسان خودش را مراقبت بکند و یکی دیگر از عناصر خوبش این است که این مراقبت اینقدر انجام بگیرد تا به مهارت برسد. به مراقبت رفتاری وقتی که نگاه می‌کنیم کار سخت می‌شود. به عادت وقتی نگاه می‌کنیم کار آسان می‌شود. اگر کسی بگوید تقوا کار دشواری است، می‌گوییم آغازش دشوار می‌نمایاند. طول می‌کشد تا آدم به آن مهارت برسد. اما این سختی باقی نخواهد ماند. آدم عادت می‌کند. مهارت پیدا می‌کند.
  بعضی‌ها این‌جوری تصوّر می‌کنند فکر می‌کنند شدّت ایمان‌شان به خدا باید آنها را وادار به کار نیک بکند. این یک اشتباه بزرگ است. چون اصلاً شدّت ایمان پدید نمی‌آید مگر اینکه شما مدّتی عمل صالح انجام بدهید و مدتی گناه را ترک بکنید. اصلاً کسی دنبال این نباشد که یک شوق سنگینی در او ایجاد بشود تا برای نماز شب بیدار بشود.
عمل بر ایمان تأثیر می‌گذارد. عمل بر محبّت انسان تأثیر می‌گذارد. عمل خوف می‌آورد، عمل شوق می‌آورد. لذا می‌بینید اسلام پر است از دستور.
  چرا عمل اینقدر مهم است؟ وقتی که شما بدانید عمل خیلی مهم است، تقوا را شروع می‌کنید از مراقبت، بعد به عادت می‌رسید. یا از مقابله با عادات بد، تا به رهایی برسید. رفتار خوب همه‌اش وابسته به ایمان نیست. همین مقدار ایمان شما خیلی شما را می‌تواند جلو ببرد.
ما گیر عادت‌های نفسانی هستیم. ما گیر مهارت‌هایی هستیم که نداریم.
  همین مقدار ایمان و معرفت که ما داریم بس است. همّت می‌خواهد برای عمل. این همّت برای عمل یک‌بار از فراوانی عشق و شور و شوق و خوف و محبّت است، یک‌بار از درایتی که فرد دارد برای اهمیتی که به عمل می‌دهد. این مشکل، مشکل بسیار بزرگ ماست که ما باید ارزش عمل را پیش خودمان ببریم بالا تا اهل مراقبه بشویم. اصلاً متّقی یعنی مراقب. متّقی نه کسی که خیلی مؤمن است در اثر ایمانش به تقوا رسیده است. تقوای قبل از ایمان می‌توانیم داشته باشیم. آدم اهل نظم، آدم اهل مراقبت که با مراقبت به نظم رسیده. پس کسی منتظر ایمان نباشد برای اینکه تقوا داشته باشد. همین مقدار ایمان کافی است. بدون ایمان هم ممکن است انسان اهل تقوا بشود. اهل مراقبت بشود.
چون اصلاً شدّت ایمان پدید نمی‌آید مگر اینکه شما مدتی عمل صالح انجام بدهید و مدتی گناه را ترک بکنید. ما گیر عادت‌های نفسانی هستیم. ما گیر مهارت‌هایی هستیم که نداریم.

 

  

نظرات

سلام 

با کلام گوهر بار شما دلم به پرواز در میاد.

 

التماس دعا 

سلام 

نمی دونم چی شد که یه محبتی از شما به دلم نشست 

من همیشه فراری بودم از صحبت و نصیحت های طلبه های تلویزیونی و هیئتی 

الانم همین طور هستم 

اما نمی دونم چیشد که کلام شما نشست به دلم 

جوری که هرروز دارم یه کلیپ تصویری از شما میبینم 

و امیدوارم با کمک شما  خودمو شبیه همون کسی بکنم که خدا بهش افتخار میکنه 

التماس دعا 

۲۶ فروردين ۹۹ ، ۰۲:۳۳ معصومه سادات

سلام علیکم، خدا خیرتان دهد که در این ایام پراسترس هم چنان با سخنان بصیرت زا و کاربردى استاد، دلها را متوجه حقاىق هستى و صراط مستقیم مى کنید. خداوند سبحان به استاد و جمیع دست اندرکاران سخنرانى ها، کلیپ ها و این وب سایت بسیار مفید و کم نظیر خیر کثیر و اخر و عاقبت بخیرى دو دنیا دهد و نگهدار همگى تان باشد، الهى امین و التماس دعا

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...