۹۹/۰۵/۲۹ چاپ ایمیل و پی دی اف
در گفتگو با خبرگزاری فارس

توصیۀ علیرضا پناهیان به ستاد کرونا: ما پروتکل‌ها را هرچه باشد رعایت خواهیم کرد، اما شما هم ایرادهای پروتکل‌ها را برطرف کنید/ چرا دستۀ عزاداری و طبل و سنج «مطلقاً» ممنوع شده؟

شناسنامه

  • زمان: 99/05/28
  • مکان: گفتگو با خبرگزاری فارس
حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در گفتگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس با اشاره به دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت برای برگزاری مجالس عزاداری محرم، گفت این پروتکل‌ها انصافاً دقیق تنظیم نشده و برخی موارد آن مورد اعتراض منطقیِ هیاتی‌هاست. در ادامه، متن این گفتگو را می‌خوانید:

پروتکل‌های وزارت بهداشت برای مجالس عزاداری محرم، دقیق تنظیم نشده/ البته ما اطاعت و اجرا می‌کنیم 

این پروتکل‌های ابلاغی که عزاداری‌ها را محدود کرده است، هرچه باشد طبیعتاً ما اطاعت و اجرا می‌کنیم؛ هم به دلیل اینکه اقتضاء یک زندگی جمعی است-که ما قوانین اجتماعی را اگرچه ناقص یا اشتباه هم باشند، اجرا می‌کنیم تا نظم جامعه شکل بگیرد- اما این پروتکل‌ها انصافاً دقیق تنظیم نشده است.

برخی موارد پروتکل‌های محرم، مورد اعتراض منطقیِ هیاتی‌هاست/چرا دسته عزاداری و طبل و سنج مطلقاً ممنوع شده؟

بعضی از مواد در پروتکل‌ها وجود دارد که مورد اعتراض منطقیِ هیاتی‌هاست؛ مانند اینکه طبل و سنج ممنوع است. دلیلش چیست؟ ما هم نمی‌دانیم! شاید به دلیل اینکه مردم را جمع می‌کنند، خب بگویید پرچم هم نباشد زیرا بیرق، پرچم و علم هم از دور، یک شکوهی دارد.

می‌گویند «دسته عزاداری ممنوع!». زیرا ازدحام اطراف دسته را نمی‌توانند مدیریت کنند؛ شاید دلیل‌شان این بوده است. حالا اگر یک دستۀ عزاداری راه افتاد و خواست در یک بلوار خلوت حرکت کند، آیا مشکلی دارد؟ شما مطلق دسته عزاداری را ممنوع کردید! آن دسته که جای خلوتی رفته است، تماشاچی هم ندارد و به عزاداری می‌پردازد، تکلیف آن چیست؟ افراد در این دسته با فاصله ایستاده‌اند و فضایش با مترو، اتوبوس و بازار که مردم خیلی از این‌ها متراکم‌تر جمع می‌شوند، خیلی متفاوت است.

اینطور نیست که درصورت عدم سخت‌گیری در پروتکل‌ها، عزاداران رعایت نکنند/ کما اینکه در شب‌های قدر رعایت کردند

هیاتی‌ها خودشان بسیار آدم‌های باهوش، دقیق، مودب و منضبطی هستند و خودشان رفع ازدحام خواهند کرد. شما در دستورالعمل اعلام می‌کردید، رفتاری که موجب ازدحام می‌شود، انجام ندهید، از فضای باز استفاده کنید و در فضای بسته، تعداد افراد، محدود باشد و یا یک آئین‌نامه برای آن ارائه می‌کردید که آسیب را کمتر کند.

من این حرف را قبول ندارم که ما بگوییم اگر در پروتکل‌ها سخت‌گیری نشود، مردم عزادار رعایت نخواهند کرد. خلاف این است و مردم رعایت خواهند کرد؛ کما اینکه دیدیم در شب‌های قدر انصافاً جاهایی که توانستند مجالسی را برگزار کنند، رعایت کردند.

توصیه پناهیان به ستاد کرونا: ما پروتکل‌ها را هرچه باشد رعایت خواهیم کرد، اما شما هم ایرادهای پروتکل‌ها را برطرف کنید

پروتکل‌ها اگر «غیردقیق» هم تنظیم شده باشند، ما اجرا می‌کنیم؛ در این تردیدی نیست، اما خواهش می‌کنم تا فرصت باقی است، افراد تنظیم‌کنندۀ این پروتکل‌ها، بندهای آن را محل بحث قرار ندهند که بشود ایرادهای منطقی از آن گرفت. به هیاتی‌ها اعتماد کنند. هیاتی‌ها بسیار منضبط‌تر از دیگر اقشار جامعه هستند و خودشان می‌توانند بهترین نظم را پیاده کنند.

اگر ملاک «نبودن ازدحام» است، این‌ها در صورت اطعام، و در صورت دسته‌روی با طبل و سنج هم می‌توانند از ادحام جلوگیری کنند و یکدفعه به صورت مطلق، مردم را از برخی توفیقات محروم نکنیم.

هیأتی‌ها امسال خلاقیت بیشتری به‌کار ببندند

هیاتی‌ها امسال باید خلاقیت بیشتری به کار ببندند و تا می‌توانند از نمادها و نماهای دیگری برای تعظیم شعائر حسینی استفاده کنند که اصلاً هیچ مغایرتی با پروتکل‌های ایام کرونا نداشته باشد.

نظرات

۰۸ شهریور ۹۹ ، ۰۶:۵۳ علیرضا تهران

این وزیر بهداشت همون وزیر بهداشتیه که ب این مضمون میگفت هیئات باعث افسردگی و ... میشه.

خاک بر سرشون با اینجور دستورالعمل وضع کردن.

جاده چالوس و غذاخوردن تو رستوران و قهوه خونه و کافی شاپ و بازار کرونا نداره ولی غذا تو هیئت کرونا داره!!!

دولت کدخدا طلب کمی خدارو بطلب

سلام با عرض خسته نباشید تمام چیز هایی که شر ح کردین درست بود ولی چرا طبل و سنج را ممنوع کرده این شور نشاط مجلس با طبل سنج خاهد بود ولی دلیلی هم نیست که طبل و سنج رو ممنوع  کرده این  چون نه موجب گرفتگی کرونامیشه و نه موجب رعایت نکردن پروتکل ها اصلا ربط نداره طبل و سنج 

(با تشکر صدای ما را به مسولین برسانید)

۳۱ مرداد ۹۹ ، ۱۲:۵۸ سهیلا محمودی

یه دونه اید استاد. منطقی، بصیر، انقلابی و قاطع. خدا عمر پر از برکت نصیبتان کند و مصاحبت دائمی حضرت حجت هدیه ی این همه بندگی و تلاش مخلصانه ی شما باشد . ان شاالله

سلام استاد عزیز

به خدا دلمون ترکید از غربت اهل بیت پیامبر بعد از ۱۴۰۰ سال و در کشوری که مدعی محب اهل بیت بودن را دارد.

شما رو بخدا شما یه کاری کنید

توی یکی از میدانهای بزرگ شهر هر شب سخنرانی کنید تا ما هر شب جمع بشیم و هر شب یک اجتماع بزرگ رو تشکیل بدیم

سلام بر دوستان

مشکل حرکت دسته عزاداری در محیط باز چیه؟

اهای وزیر بهداشت، کسی که تو این ستاد کرونا مسئولی،کوتاهی نکن که ننگ این کوتاهی تا ابد الدهر براشما باقی خواهد ماند.

با امام حسین و روضه به سادگی برخورد نکن.

این مستحبی هست که در درونش هزاران واجب شکل میگیره

سلام علیک ،خدمت  حاج آقای پناهیان  عرض میکنم 

که این وزیر بهداشت همانیست که گفت روضه ا با عبدالله علیه السلام ،افسردگی  میآورد؛ ،پس  از پروتکلهای محرم این تیپ افراد توقعی  بیشتر از این باید  میداشتیم؟؟!!

با این وجود ما تابع ولایتیم و حواله این از خدا بیخبران را به حضرت عباس علیه السلام میکنیم   خدا را چه دیدی ،شاید محرم امسال مقدر این باشه که عزاداران فقط آه بکشند تا امام حسین علیه السلام دودمان این لیبرالها را با  آه  عزادارانش به آتش بکشد  و  بار دیگر پس از ۱۴۰۰سال ثابت کندکه:«و سیعلم الذین ظلموا أیّ منقلب یننقبون»

۲۹ مرداد ۹۹ ، ۱۵:۳۵ محمدرضامهدوی نکو

ما هر چه داریم از گریه برا ابا اعبدالله داریم😢

از خانم فاطمه الزهرا داریم

بگذارید این روصه ها برقرار شود

اگر نگذارید وای ب حالتان میشود👊

سلام میشه ازتون خواهش کنم برنامه استاد در دهه اول محرم رو بزارید .بنده تهرانی هستم و میخوام ببینم استاد چه ساعاتی ،کجا حضور دارند؟

۲۹ مرداد ۹۹ ، ۱۳:۴۸ مهدی محمدی

سلام و درود خدا بر شما

امثال محرم ولایت مداری خود را ان شاءالله با رعایت پروتکل های بهداشتی ثابت میکنیم

و البته تغییرات کوچکی هم در نحوه اجراء مراسم خواهیم داشت مثلا ما در محله خودمون فضای بازی داریم که  ان شاءالله با پخش تصاویر بر دیوار بوسیله ویدئو پرژکتور و پخش مداحی عزاداران حسینی هر  کجای فضا ایستاده باشن هم صدای مراسم رو میشنوند و هم تصاویر رو تماشا میکنن این یکی از ایده های ما برای برگذاری مراسم امثال است .

"حُبُّ الحُسَین یَجْمَعُنا"

حذف طبل و سنج از برکات کرونا است جز آلودگی صوتی و بی نظمی در دسته ها چیز دیگری ندارد

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...