۹۹/۰۸/۲۱ چاپ ایمیل و پی دی اف
گفتگو با روزنامه وطن امروز:

قطعاً مردم فهیم فرانسه موافق بی‌احترامی به پیامبر نیستند/ رئیس‌جمهور فرانسه در بین مردمش تنهاست / تبلیغات مسموم علیه پیامبر را چگونه کم‌اثر کنیم؟ / برخی با برجسته‌کردن جنگ‌های پیامبر، می‌خواهند اسلام را دین شمشیر معرفی کنند

علیرضا پناهیان در گفتگو با روزنامه وطن امروز، دربارۀ اهانت اخیر به رسول‌خدا(ص) در کشور فرانسه و راه مقابله با این نوع اقدامات، مطالبی را عنوان کرد. در ادامه متن کامل این گفتگو را می‌خوانید:

 چگونه چهرۀ واقعی پیامبر(ص) را به جهان معرفی کنیم؟

در قرآن کریم، آیه مهمی در توصیف پیامبر گرامی اسلام(ص) وجود دارد که خوب است برای معرفی پیامبر(ص) به جهانیان از این آیه استفاده شود. باید این آیه را جهانی کرد تا مردم دنیا چهرۀ حقیقی پیامبر(ص) را بشناسند. خداوند می‌فرماید: «لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ» (توبه/128) به یقین، رسولی از خود شما به‌سویتان آمد که رنج‌های شما بر او سخت است؛ او از شدت علاقه‌ای که به سعادت شما انسان‌ها دارد، اشتیاق شدیدی به هدایتِ شما دارد و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است. یعنی علاوه بر احساس رئفت و مهربانی که پیامبر(ص) نسبت به مؤمنین دارد، نسبت به عموم مردم به‌شدت علاقه‌مند و عاشق است.

در آیه دیگری از قرآن، خداوند خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید: «مَا أَنْزَلْنَا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَی» (طه/ 2)  ما قرآن را بر تو نازل نکردیم که این‌قدر خودت را برای هدایت خلق، به مشقت و زحمت بیندازی و این‌قدر برای انسان‌ها غصه بخوری.

از این دست تعابیر در قرآن، فراوان هست که نشان می‌دهد پیامبر(ص) چقدر دلسوز انسان بوده و چقدر به انسان‌ها عشق داشته است و چقدر خود را برای سعادت و خوشبختی انسان‌ها به رنج و زحمت می انداخته است. ما باید پیامبر(ص) را این‌گونه به دنیا معرفی کنیم، دنیا باید بداند که این چهره حقیقی پیامبر(ص) است.

اگر مردم دنیا مهربانی و عشق پیامبر به خودشان را بدانند، تبلیغات مسموم کم‌اثرتر می‌شود

ما اگر پیامبر عزیز اسلام را به عنوان فردی که عاشق انسان‌ها است، به دنیا معرفی کنیم، نگاه مردم جهان به رسول‌خدا(ص) اصلاح خواهد شد و تبلیغات مسموم علیه ایشان، کم اثرتر خواهد شد. باید داستان‌های عشق‌ورزی‌ها و مهربانی‌های پیامبر(ص) را به گوش جهانیان برسانیم. آنها باید بدانند که پیامبر ما قبل از رسیدن به نبوت، از شدت رفتار اخلاقی و متواضعانه، ملقب شده بودند به لقب «امین». به گونه‌ای از رفتار حضرت، مهر و مروت و فتوت می‌تراوید که او را پیش از چهل سالگی و پیش از رسیدن به نبوت، این‌گونه با لقب «امین» ستایش می‌کردند.

این یک حقیقت تاریخی است که جهانیان باید بدانند در صدر اسلام، هرگاه کسی به پیامبر(ص) ایمان می‌آورد، به محض ایمان آوردن، در خودش علاقۀ شدیدی نسبت به پیامبر(ص) احساس می‌کرد. این عشق به رسول‌خدا(ص) از علامت‌های ایمان است. شخص به محض ایمان آوردن، خودش را به یک‌باره عاشق رسول‌خدا(ص) می‌دید و این هدیه‌ای بود از طرف خدا. عشق به رسول‌خدا(ص)، هدیۀ خداوند است به هر انسانی که دل در گروی رسول‌خدا(ص) داشته باشد.

مظلومیت پیامبر(ص) موضوعی است که کمتر مطرح شده و مردم دنیا باید بدانند

موضوع دیگری که دربارۀ پیامبرِ ما، کمتر مطرح شده است و مردم دنیا باید آن را بدانند، مظلومیت رسول‌خدا(ص) است. پیامبر ما مظلوم‌ترین پیامبر خدا است، چنان‌که خودشان فرمودند: هیچ پیامبری به اندازه‌ای که من مورد اذیت و آزار قرار گرفتم، اذیت نشد. «مَا أُوذِیَ نَبِیٌّ مِثْلَ مَا أُوذِیتُ» (کشف الغمة/ ج‏2 /ص537)

پیامبر(ص) بالاترین ظلم‌ها را نه فقط از کفار بلکه از منافقین و اطرافیانش دید، اما در برابر این ظلم‌ها بالاترین مداراها را به خرج داد. یکی از جلوه‌های مظلومیت پیامبر(ص)، ظلم به اهل‌بیت و فرزندان ایشان است که اوج آن در جریان ظلم به اباعبدالله‌الحسین(ع) نمایان است. هنوز که هنوز است در ایام اربعین 20 میلیون از دلدادگان رسول‌خدا(ص) در کربلا گرد هم می‌آیند تا برای ظلمی که بر فرزند ایشان، امام‌حسین(ع) روا شده است، گریه و عزاداری کنند.

عده‌ای با برجسته‌کردن جنگ‌های پیامبر، می‌خواهند اسلام را دین شمشیر معرفی کنند

ما باید از مظلومیت‌های پیامبر(ص) بیشتر بگوییم چرا که عده‌ای با برجسته‌کردن جنگ‌های پیامبر(ص) می‌خواهند اسلام را دین شمشیر معرفی کنند و چهره‌ای خشن از پیامبر(ص) ترسیم کنند. چگونه این حرف را می‌زنند و این مسئله را مطرح نمی‌کنند که پیامبر(ص) با دشمنی به‌شدت شقی و قسی‌القلب مواجه بود و ناچار بود در مقابل این دشمن بایستد.

ما پیامبر(ص) را مهربانترین شخص عالم امکان می‌دانیم. مهربانی پیامبر(ص)، یهودیان و مسیحیان را هم در بر می‌گرفت، در آغاز اسلام با پیروان سایر ادیان بر مبنای رحمت و مهربانی و احترام به کرامت انسانی رفتار می‌کردند. هیچگاه کسی را مجبور به اسلام‌آوردن نکردند و دست به شمشیر نزدند مگر برای پس‌زدنِ یک دشمن وحشی و سنگدل. این تصویر حقیقی(ص) پیامبر است که باید به دنیا ارائه بشود.

کسانی‌که برای پیامبر اسلام احترام قائل نیستند، به پیامبران سایر ادیان نیز توهین خواهند کرد

یک نکته ای را هم دوست دارم بیان کنم و آن هم این است که اگر مردم مغرب زمین، اجازه توهین به پیامبر اسلام را بدهند، دیگر هیچ پیامبری از توهین و تمسخر، مصون نخواهد بود. چون کسانی‌که برای پیامبر اسلام احترام قائل نیستند، طبیعتاً به پیامبران سایر ادیان نیز توهین خواهند کرد. معتقدان به همۀ ادیان باید در برابر این توهین‌ها بایستند و اجازه ندهند به ساحت پیامبر اسلام بی‌حرمتی شود.

قطعاً مردم فهیم فرانسه با این بی‌احترامی‌ها به پیامبر(ص) موافق نیستند

جدای از این حرف‌ها، من می‌دانم که قطعاً مردم فهیم فرانسه با هیچکدام از این بی‌احترامی‌ها به پیامبر(ص) موافق نیستند. مردم فرهیختۀ فرانسه، چندسالی است که به‌شدت علیه ظلم‌های قدرت‌های استکباری و فرهنگ فسادبرانگیز هالیوودی، قیام کرده‌اند. رئیس جمهور فرانسه در بین مردمش تنها است و محبوبیتی ندارد. مردم فرهیختۀ این کشور، با رئیس جمهوری که او را از خودشان نمی‌دانند، همراه نیستند.

شاید مردم فرانسه از برخی اقدامات کسانی‌که در لباس اسلام، موجبات آزار و اذیت را فراهم کرده‌اند، ناراحت باشند اما حساب این افراد را از حساب مسلمانان جدا می‌دانند. مردم مسیحی و مؤمن فرانسه اهل توهین به پیامبران الهی نیستند و هتاکان به ساحت انبیا یک گروه اقلیت هستند. حتی بسیاری از کسانی‌که در فرانسه متدین نیستند و کاری به انبیای الهی ندارند با این اقدام توهین‌آمیز مخالف هستند، چون توهینی که صورت گرفت، توهین به فردی بود که دعوت‌کننده به اخلاق و معنویت بوده است و قطعاً توهین به چنین کسی توهین به اخلاق‌مداری و معنویت است.

ما همان‌طور که حساب صهیونیست‌های کودک‌کش را از پیروان راستین دین یهود جدا می‌کنیم، و همان‌طور که جنایت‌های برخی از مسیحیان را در بسیاری از جنگ‌ها، از حضرت مسیح و آیین مسیح جدا می‌دانیم، مردم مغرب هم باید بدانند که رفتارهای ناپسند عده‌ای به ظاهر مسلمان، نباید به حساب اسلام گذاشته شود. اینکه معتقدان به یک دین و مکتب و فکر به همۀ آموزه‌های آن دین عمل نکنند، امری است طبیعی. همان‌طور که شما در طول تاریخ دیده‌اید، بسیاری از کسانی‌که خود را طرفدار آزادی و دموکراسی معرفی کرده‌اند دقیقاً عکس آن عمل کرده‌اند! کسانی که خود را طرفدار عدالت معرفی کرده‌اند، دقیقاً عکس آن عمل کرده‌اند! این یک امر طبیعی است. هستند کسانی که نام مسلمانی را یدک می‌کشند اما نسبتی با تعالیم اسلام ندارند.

همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، جوانان فرانسه برای شناخت اسلام به منابع اصلی رجوع کنند و برای فهم آموزه‌های اصلی پیامبر خدا، به تربیت‌یافتگان ناب مکتب پیامبر(ص) رجوع کنند، تا عینیت و جلوۀ تمام عیار آموزه‌های اصیل و ناب پیامبر(ص) را بشناسند که اگر این کار را بکنند، قطعاً دلدادۀ روش و منش رسول گرامی و عزیز و حبیب خدا، حضرت محمد مصطفی‌(ص) خواهند شد.

 

 

 

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...