۰۰/۰۴/۲۳ چاپ ایمیل و پی دی اف

کلیپ تصویری | مبلغ باید معمار باشد!

 

شناسنامه

  • تولیدبیان معنوی
  • زمان03:49
  • منبع: افتتاحیه چهارمین دوره تخصصی رشته تبلیغ دارالحکمه - بقعه شیخ طرشتی

 

متن:

 الآن شما یکی از فضلای حوزه را به من معرفی کنید من ازشان بپرسم سال اول دبستان کدام آیات قرآن را به بچه‌ آموزش بدهیم، سال دوم کدام، تا سال دوازدهم. کدام صفات پروردگار عالم را برای بچه جا بیندازیم سال اول تا دوازدهم به ترتیب؟

 ما نیاز داریم دانش تبلیغ دین را در حوزه، در جامعه افزایش بدهیم. یک عده‌ای باید دانشمند بشوند در اصول تبلیغ، در برنامه‌ریزی هر نوع کار تعلیم و تربیت دینی. اگر کسی عالم تاریخ شد لزوماً  نمی‌داند که کجای تاریخ را در چه سنی به مخاطب باید چگونه منتقل بکند تا اثر لازم را بگذارد. اگر کسی عالم علم کلام شد لزوماً تنظیم‌کنندۀ یک برنامۀ صحیح و مؤثر برای آموختن معارف کلامی به مخاطبان نخواهد بود. اگر کسی عالم قرآن شد، علوم قرآنی یا تفسیر قرآن، لزوماً نخواهد توانست تشخیص بدهد که در چه سنی کدام آیات قرآن را باید به کودکان یا نوجوانان و دیگر اقشار انتقال بدهد.

 قدرت درک و برنامه‌ریزی، قدرت تشخیص یک برنامۀ صحیح برای کار تعلیم و تربیت را ما نیاز داریم که بهش برسیم. من تصور می‌کنم که ما در علوم دینی علم در سطوح بسیار بالا فراوان داریم، اما معماری که هر یک از این دانش‌ها را بتواند در جای خودش بکار بگیرد و یک بنای رفیعی و جذاب و پناه‌دهنده بسازد و مؤثر که در زلزله‌ها فرو نریزد، آن یک مسئلۀ دیگری است.

 در بازار فروش محصولات مربوط به ساختمان هر کدام تخصص جدا دارند، فروشگاه جدایی هم دارند. یک جا آجر می‌فروشند یک جا آهن می‌فروشند یک جا شیشه می‌فروشند یک جا گچ می‌فروشند. اما این معمار است که طرح‌ریزی می‌کند اینها کجای ساختمان استفاده بشوند. وقتی یک کسی یک جایی را گودبرداری دارد می‌کند برای ساختمان یک دفعه‌ای مثلاً گچ بیاورند خالی بکنند آنجا، می‌گوید اصلاً بنای من را نابود کردی، الآن گچ نباید روی زمین بریزی و به شدت اعتراض می‌کند من کِی گفتم گچ بیاورید. یا مثلاً شیشه بیاورند. بگوید آقا مگر شما شیشه برای ساختمان نمی‌خواهید؟ الآن من شیشه آوردم برای شما. و این اتفاق‌ها در انتقال معارف دینی گاهی از اوقات می‌افتد. در واقع مبلّغ معمار است، می‌آید می‌چیند کنار همدیگر اینها را، می‌داند به موقع از کدام بخش باید استفاده کند، از کدام مصالح باید استفاده کند.

 قدرت درک و برنامه‌ریزی، قدرت تشخیص یک برنامۀ صحیح برای کار تعلیم و تربیت را ما نیاز داریم که بهش برسیم. یک عده‌ای باید دانشمند بشوند در اصول تبلیغ، در برنامه‌ریزی هر نوع کار تعلیم و تربیت دینی.

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...