۹۲/۰۲/۲۳ چاپ ایمیل و پی دی اف
کلیپ صوتی از سخنرانی پناهیان در بیت رهبری فاطمیه 92

کلیپ صوتی | در موقعیتی هستیم که مانند امیرالمؤمنین باید در چند جبهه مبارزه کنیم

این کلیپ صوتی، مربوط به سخنرانی پناهیان در آخرین شب مراسم فاطمیه 92 در بیت رهبری ایراد کرده است.

مدت: 9 دقیقه | دریافت با کیفیت پایین (3.2 مگابایت)

متن کلیپ:

مقام معظم رهبری: «سال 92 را به عنوان سال حماسۀ سیاسی و حماسۀ اقتصادی نام‌گذاری می‌کنیم.»

حماسه در لغت یعنی صلابت. گاهی از اوقات به شجاعت هم از آن یاد کرده‌اند به ویژه اگر در میادین سخت این صلابت به‌کار بیاید انسان یک مقدار شجاعت هم باید چاشنی روحیۀ خودش بکند تا بتواند حماسه‌ساز بشود.

 ما شاید بتوانیم حماسه را در سه نوع نبرد تعریف بکنیم. یکی نبرد نظامی، یکی نبرد اقتصادی، یکی نبرد سیاسی که بیشتر جنگ نرم است در نبرد سیاسی، بیشتر مشکلات روانی و روحی سعی می‌کند دشمن برای ما ایجاد بکند. «لَتُبْلَوُنَّ فی أَمْوالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ»؛ شما قطعاً مبتلا به بلاها  و گرفتاری‌ها و آزمایشاتی می‌شوید در اموال‌تان و انفس‌تان. بعد می‌فرماید «وَ لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَ مِنَ الَّذینَ أَشْرَکُوا أَذىً کَثیراً»؛ مشکل بعدی را که خداوند متعال مطرح می‌فرماید غیر از درگیری‌های اقتصادی و درگیری‌های نظامی که جان ما را به مخاطره می‌اندازد، مشکل جالبی است. می‌فرماید مؤمنین، شما در آیندۀ نزدیک به شدّت اذیت می‌شوید. خیلی اذیت می‌شوید! «أَذىً کَثیراً»؛ از چی اذیت می‌شوید؟ از بس حرف نامربوط بهتان می‌زنند.

 جنگ روانی سنگینی علیه شما راه خواهند انداخت. کی‌ها؟ مشرکین، اهل کتاب، آنهایی که توی مسیر شما نیامدند الآن با شما مشکل دارند. «لَتَسْمَعُنَّ»، به گوش شما حرف‌های نیش‌دار و آبدار و ناامیدکننده و سرشار از استهزاء و سرزنش خواهند رساند. این یکی از مشکلات جامعۀ دینی است که حرف می‌شنوند مؤمنین. کسی بخواهد حماسه بیافریند، باید مقابل حرف‌شنیدن مقاومت داشته باشد. این سنت الهی است که یکی از آزمایش‌های مؤمنین این است که حرف بشنوند محکم بایستند.

 بعد می‌فرماید راه‌حلّ عبور از این سه نوع مشکل چیست؟ ابتلاء جان، ابتلاء مال، و در عرصۀ جنگ روانی که علیه‌مان راه می‌اندازند چه‌کار باید بکنیم؟ «وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ ذالِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ»؛ باید مقاومت کنید، «وَ تَتَّقُوا» و تقوا داشته باشید. شیوۀ مقابلۀ‌تان توأم با رعایت فرامین الهی، توأم با انگیزۀ الهی باشد. به خاطر من مقاومت کنید، نه به خاطر منافع چهارروزۀ دنیای خودتان.

 اما در آن جنگ روانی چه شعاری شعار کلیدی است که می‌تواند ما را از این مرحله عبور بدهد؟ «لَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ»؛ این رمز عملیات ما است در جنگ روانی‌ای که دشمن علیه ما راه می‌اندازد، یا حرف‌هایی که از دشمنان دانا و دوستان نادان می‌شنویم. رمز عملیات ما یعنی راهی که ما باید عمل بکنیم چیست؟ «لَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ».

 «لَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ» یکی از ویژگی‌های برجستۀ اولیاء خداست. می‌فرماید «لا یَسْتَتِیبُ أَحَداً»؛ مهدی ما وقتی ظهور بفرماید از احدی توبه نخواهد پذیرفت. «وَ لاَ یَأْخُذُهُ فِی اَللَّهِ لَوْمَةُ لاَئِمٍ»؛ و از هیچ سرزنشی هم متأثر نخواهد شد. متأثر نشده از سرزنش یکی از شرایط اصلی حماسه‌گران است. «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا مَن یَرتَدَّ مِنکُم عَن دینِهِ فَسَوفَ یَأتِی اللَّهُ بِقَومٍ یُحِبُّهُم وَیُحِبّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى المُؤمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الکافِرینَ یُجاهِدونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَلا یَخافونَ لَومَةَ لائِمٍ»؛ یک قومی می‌آیند به جای شما مؤمنین آنها قوم قوی‌ای هستند که حضرت رسول خدا فرمودند این قوم فامیل‌های سلمان فارسی هستند. ویژگی این قوم چیست؟ «لا یَخافونَ لَومَةَ لائِمٍ». عماریاسر، سلمان فارسی، ابوذر، اینها فرموده‌اند به صورت‌های مختلف که پیامبر گرامی اسلام ما را کنار کشید با ما عهد بست سرِ چند چیز، من‌جمله این که آقا با من قرار بگذارید از سرزنش کسی نترسید. یاران خاصّ حضرت نباید از سرزنش بترسند. جامعۀ اسلامی مقدمه‌ساز نباید از سرزنش بترسند.

 اگر ما بتوانیم ماهواره‌ها را خنثی کنیم، یعنی آنهایی که آلوده‌اندیشه هستند، آنهایی که منفی‌نگر هستند، آنهایی که فقط بدی‌ها را می‌بینند و دریا دریا پیروزی‌ها را نمی‌بینند، اینها را ما بتوانیم با بزرگواری از کنارشان رد بشویم قدم بزرگی به سوی بزرگ برداشتیم! بعضی وقت‌ها شماتت از جانب دشمنان است. خب آن قابل تحمل است. شماتت از جانب دوستان نادان را باید چه‌کار کرد؟ سرزنش‌ها، حرف‌های بی‌ربطی که این گوشه و آن گوشه تولید می‌شود را باید چه‌کار کرد؟ یک‌وقت دشمنان علی بن ابی‌طالب(ع) به علی بن ابی‌طالب حرف می‌زنند. یک‌وقت پای رکاب علی بن ابی‌طالب(ع) توی جامعۀ کوفه برمی‌گردند شروع می‌کنند حرف‌های بی‌ربط زدن.

 خوارج، یکی از حرف‌هایی که به علی‌بن ابیطالب(ع) می‌زدند شاید تعجّب بکنید، گفتند یا علی! شما اشتباه کردی، با معاویه کوتاه آمدی در جنگ، باید توبه کنی. دوستان من! این حرف حرفِ خوارج‌گونه است، یالّا! آقا! توبه کن؛ تو فلان موقع از کی طرفداری کردی؟ توبه کن.

 ما در موقعیتی هستیم که در چند جبهه باید مبارزه و مقاومت و روشنگری بکنیم، شبیه شرایطی که امیرالمؤمنین علی(ع) دارد. حضرت با طلحه و زبیر از یک طرف درگیر بود، می‌رفت سمت طلحه و زبیر با اینها بجنگد به نفع معاویه تمام می‌شد. با معاویه از یک‌طرف طرف بود، می‌رفت به سمت معاویه، از این‌طرف به نفع یک گروه دیگر تمام می‌شد. تا می‌رفت به سمت خوارج، دوباره معاویه خوشحال می‌شد.

 اینها گروه‌های متنوعی بودند، امیرالمؤمنین(ع) وسط ایستاده بود، در چند جبهه می‌جنگید، ظاهراً جامعۀ ما هم خیلی دارد پیشرفت می‌کند، آزمایش‌های پیچیده‌ای را داریم باهاش مواجه می‌شویم که شما در این آزمایش‌ها و در این چند جبهۀ درگیری وقتی چند نوع انحراف در جامعه سر بلند کرد، به سمت هر انحرافی بروی بخواهی باهاش مبارزه کنی، به نفع آن یکی انحراف تمام می‌شود. بعد مذمّت‌ها می‌آید، بعد شماتت‌ها می‌آید، حرف‌های بی‌دقت می‌آید.

ما الان جامعۀمان به اینجا رسیده. اتفاقاً چند نوع انحراف را امیرالمؤمنین علی(ع) در جا باهاشون مبارزه می‌کرد، که اینها با هم هم دشمن بودند! یعنی اگر امیرالمؤمنین می‌آمد کنار، اینها خودشان همدیگر را تیکه تیکه می‌کردند. این‌جوری نبود که خوارج نخواهند معاویه را بکشند. ولی انرژیِ امیرالمؤمنین در جنگ با خوارج گرفته شد، به معاویه نرسید.

 ما می‌خواهیم در زمان خودمان در چند جبهه جنگیدن را پیروزمندانه ببریم جلو. هر مذمّتی از هر گوشه‌ای بلند بشود که ما نباید بهش توجّه کنیم. ما الحمدلله با انواع و اقسام جریان‌های انحرافی که بتوانند خودشان را سازماندهی بکنند، بیایند مقابل، مقابله خواهیم کرد و با همۀ آنها هم منطق به قدر کافی داریم که درگیر بشویم. درگیری با یکی از اینها موجب تقویت یکی دیگر نباید بشود و تضعیف همۀ آنها را در آنِ واحد باید در دستور کارمان داشته باشیم تا غربت و مظلومیت علی‌بن ابیطالب(ع) تکرار نشود. (تکبیر حضار)

نظرات

ارسال نظر

لطفا قبل از ارسال نظر اینجا را مطالعه کنید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دسترسی سریع سخنرانی ها تنها مسیر استاد پناهیان ادبستان استاد پناهیان درسنامۀ تاریخ تحلیلی اسلام کلیپ تصویری استاد پناهیان کلیپ صوتی استاد پناهیان پرونده های ویژه حمایت مالی بیان معنوی پناهیان

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بیان ها راهکار راهبرد آینده نگری سخنرانی گفتگو خاطرات روضه ها مثال ها مناجات عبارات کوتاه اشعار استاد پناهیان قطعه ها یادداشت کتابخانه تالیفات مقالات سیر مطالعاتی معرفی کتاب مستندات محصولات اینفوگرافیک عکس کلیپ تصویری کلیپ صوتی موضوعی فهرست ها صوتی نوبت شما پرسش و پاسخ بیایید از تجربه... نظرات شما سخنان تاثیرگذار همکاری با ما جهت اطلاع تقویم برنامه ها اخبار مورد اشاره اخبار ما سوالات متداول اخبار پیامکی درباره ما درباره استاد ولایت و مهدویت تعلیم و تربیت اخلاق و معنویت هنر و رسانه فرهنگی سیاسی تحلیل تاریخ خانواده چندرسانه ای تصویری نقشه سایت بیان معنوی بپرسید... پاسخ دهید...